تاثیر نظرات کاربران بر سئو سایت

یکشنبه, 29 مهر 1403 14:17
امتیاز شما به این مطلب
(15 رای‌ها)

اهمیت نظرات کاربران

 

به گفته نیل پتل، بازاریاب آنلاین برتر جهان، ۹۷% کاربران نظرات آنلاین در صفحه سایت را می خوانند. از همین نقل قول می توانید متوجه تاثیر فوق العاده نظرات و کامنت کاربران بر پیشرفت سئو شوید. در این مطلب قصد داریم اهمیت تاثیر نظرات کاربران بر سئو سایت، راهکار و همچنین چگونگی واکنش در برابر این نظرات را بررسی کنیم تا در نهایت بتوانیم از نظرات آنلاین کاربران در جهت افزایش فروش و رشد سایت استفاده کنیم.

تاثیر نظرات آنلاین بر روی کاربران تازه وارد

اصولا زمانی که کاربر سایت فروشگاهی، تصمیم به خرید محصولی می گیرد، قبل از عملی کردن تصمیم خود ابتدا نظرات کاربران دیگر را بررسی میکند. در نهایت از مجموع نظرات نتیجه میگیرد که آیا خرید این محصول برای او به صرفه است یا خیر. تفاوتی ندارد که محصول انتخابی کاربر ارزان قیمت یا گران قیمت باشد، کاربر از مجموع نظرات استفاده میکند تا تصمیم بگیرد محصول شما را بخرد.

کاربران حتی قبل از مطالعه یک مطلب ابتدا نظرات کاربران را بررسی می کنند و سپس از مجموع این نظرات تصمیم میگیرند که آیا مطلب برای آنها مفید خواهد بود یا باید به جستجو بیشتر بپردازند.

همانطور که گفتیم کاربر تازه وارد قبل از تصمیم به هر کاری، ابتدا نظرات آنلاین صفحه سایت شما را مطالعه میکند. نظرات مثبت کاربران می تواند تاثیر مثبتی روی ذهن کاربر تازه وارد بگذارد و او را به سمت خرید محصول سوق دهند. اما وجود یک نظر منفی می تواند به راحتی تاثیر نظرات مثبت را از بین ببرد و کاربر تازه وارد را از خرید منصرف کند.

 

تاثیر مثبت نظرات و کامنت ها بر سئو سایت

در این قسمت به بررسی تاثیر مثبت نظرات کاربران بر سئو سایت می پردازیم. 

  • باعث افزایش تعامل کاربر با سایت شما می شود

زمانی که شما به نظرات کاربران چه مثبت چه منفی پاسخ می دهید، در واقع با او ارتباط برقرار کرده اید. این تعامل باعث می شود کاربر خودش را به شما نزدیکتر احساس کند و باز هم به سمت شما برگردد. همچنین پاسخ منطقی شما به نظرات منفی، ممکن است ذهنیت یک کاربر تازه وارد را تغییر دهد و تاثیر نظر منفی را از بین ببرد.

 

  • نظرات کاربران به بهبود سئو سایت کمک میکند

موتور های جست و جو زمانی که متوجه تعداد نظرات بالای صفحه سایت شما میشوند، نتیجه می گیرند که کاربران با مطلب به کار رفته در سایت شما ارتباط برقرار کرده اند. همچنین نشان می هد که شما نیز با کاربران سایت خود تعامل دارید. در نتیجه سئو سایت شما بهبود می یابد. ممکن است مقاله ای با تعداد کلمات کم جایگاهی بالاتر از مقاله ای با تعداد کلمات بیشتر داشته باشد، علت این اتفاق تاثیر نظرات کاربران در سئو سایت است. در نتیجه نظرات کاربران می تواند به شما کمک کند تا جایگاه سایت خود را در گوگل بهبود ببخشید. الگوریتم رنک برین گوگل نیز توجه به میزان رضایت کاربر از صفحه دارد. بر اساس این الگوریتم هر چه کاربر از محتوا راضی باشد و با آن تعمل داشته باشد، سایت در جایگاه بهتری قرار می گیرد.

نظرات کاربران و تعداد کاربرانی که مطلب شما را می پسندند و یا به اشتراک میگذارند، در شبکه های اجتماعی نیز بسیار موثر است. اگر تعامل کاربران با اکانت شما در شبکه های اجتماعی زیاد باشد، پست و مطلب شما در اکسپلور نیز نمایش داده می شود. در محتوا " تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو وب سایت " بصورت مفصل به این موضوع پرداخته ایم.

از طرفی نظرات کاربران باعث می شود که محتوای جدید تولید شده و محتوای شما دائما بروز شود. بروز شدن محتوا از نظر گوگل اهمیت زیادی دارد و همین مسئله می تواند تاثیر مثبتی بر سئو و بهینه سازی سایت بگذارد.

نظرات آنلاین کاربران

 

  • نظرات کاربران باعث پیشرفت شما می شود

نظرات انتقادی و منفی کاربران به شما کمک می کند ایراد سایت یا محصولات خود را دریابید و در جهت رفع و بهبود آن قدم بردارید. همچنین نظرات مثبت کاربران و رضایت آنها، به شما انگیزه خواهد داد و شما را در جهت تلاش برای پیشرفت بیشتر سوق می دهد.

 

  • نظرات کاربران تایید اجتماعی را افزایش می دهد

زمانی که کاربران برای خرید به سایت شما مراجعه می کنند، ابتدا نظرات مشتری های قبلی شما را بررسی می کنند. اگر آنها از نحوه ارائه خدمات و کیفیت محصولات شما راضی باشند، اقدام به خرید می کنند. بنابراین می توان گفت با نظرات کاربران، در واقع محصولات و خدمات شما مورد تایید اجتماعی قرار می گیرد. زمانی که سایت شما مورد تایید اجتماعی سایر کاربران سایت قرار گیرد، کاربران تازه وارد برای خرید از شما بیشتر ترغیب می شوند. چرا که تایید اجتماعی می تواند تاثیر مثبتی روی کاربران جدید بگذارد. به عبارتی می توان گفت، عموم مردم کاری را انجام می دهند یا محصولی را می خرند که مورد تایید دیگران باشد.

 

  • نظرات کاربران تاثیر مستقیم بر بازاریابی اینترنتی دارد

نظرات مثبت کاربران می تواند تبلیغی برای برند شما باشد. به این صورت که اگر تعداد نظرات مثبت کاربران از محصولات و سایت شما زیاد باشد، به تدریج سایت هایی که مقاله درباره ی حوزه کاری شما می نویسند از اسم شما استفاده می کنند. همچنین کاربران در تالار های گفتمان برند شما را به یکدیگر معرفی میکنند. به این ترتیب از طریق نظرات مثبت کاربران، نام سایت و برند شما به عنوان یک سایت با خدمات عالی یا بد در اینترنت ماندگار می شود.

 

6 ترفند برای استفاده از نظرات کاربران در پیشرفت سئو

همانطور که گفتیم نظرات کاربران می تواند ذهنیت کاربران تازه وارد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس نتیجه گیری ها در چند سال اخیر، استفاده درست از نظرات کاربران می تواند فروش سایت فروشگاهی شما را از ۱۸ تا ۱۶۰ درصد افزایش دهد.

اینجا 6 ترفند برای استفاده موثر از نظرات کاربران را بیان می کنیم:

 1. از بخش رضایت مشتریان به درستی استفاده کنید

بعضی از کاربران به حدی از محصولات و خدمات شما رضایت دارند که متن زیبایی درباره رضایت و تجربه خود می نویسند، بهتر است این نظر را در شبکه های اجتماعی سایت به اشتراک بگذارید. بخش رضایت مشتریان را در سایت و شبکه های اجتماعی دست کم نگیرید.

نظرات آنلاین کاربران

 

2. کاربران را به نظردهی تشویق کنید

بسیاری از کاربران برای ثبت نظر زمان نمیگذارند، پس باید کاربر را به نوعی، تشویق به نظردهی کنید. مثلا می توانید در پایان مطلب خود پیشنهاد دهید که کاربران با ثبت نظر، کد تخفیف محصول را در ایمیلشان دریافت کنند. همچنین می توانید کاربر را در یک بحث وارد کنید و با درگیر کردن ذهن او، کاربر را به ثبت نظر سوق دهید. مثلا از تجربه کاربران دیگر بگویید. 

 

3. به نظرات منفی، پاسخ منطقی بدهید

برای شما بهتر است نظرات منفی کاربران را نادیده نگیرید و یا آن ها را حذف نکنید. زیرا در این صورت کاربر ناراضی که پاسخی به نظر خود دریافت نمیکند، میتواند برای شما یک تبلیغ منفی باشد که به راحتی فراگیر می شود. اما اگر با آرامش و به صورت منطقی به نظرات منفی پاسخ دهید، علاوه بر اینکه می توانید نظر کاربر ناراضی را تغییر دهید، می توانید اعتماد سایر کاربران را نیز جلب کنید. در پاسخ به نظرات منفی هر چند تند، سعی کنید با آرامش و به طور کامل و دقیق رفع ابهام کنید.

 

4. با کاربر گفتگو کنید

شما به راحتی می توانید از یک کاربر نظرات بیشتری دریافت کنید. برای مثال اگر کاربری در نظرات از شما سوال پرسید، او را گام به گام راهنمایی کنید و پس از اتمام هر گام از او درباره اجرا سوال بپرسید. اگر از کاربری نظر منفی دریافت کردید، از او بخواهید پیشنهادی برای بهبود به شما بگوید. اما باید توجه کنید این پرسش و پاسخ ها در نظرات، بیش از اندازه نشود که حوصله کاربران را سر ببرد. زمانی که با کاربر گفتگو می کنید، کاربر زمان بیشتری را در سایت شما می ماند. هر چه ماندگاری کاربر در سایت بیشتر باشد، سئو سایت نیز بهبود میابد.

 

5. نظر سنجی از دوستان و آشنایان

اگر سایتتان تازه تاسیس است، بهتر است از دوستان و آشنایان خود بخواهید تا زیر پست ها و محصولات شما کامنت بگذارند. به این ترتیب می توانید حتی در نحوه پاسخگویی به کامنت های مختلف نیز مهارت کسب کنید و پاسخ درست تری به کامنت ها واقعی بدهید. 

از آشنایان خود بخواهید که نظرات واقعی خود را بنویسند؛ اگر تمامی آنها تنها نظرات مثبت را ثبت کنند، علاوه بر گوگل دیگر کاربران نیز دچار شک می شوند. چرا که نظرات واقعی یک سایت، هم مثبت و هم منفی خواهد بود. 

 

6. چالش ایجاد کنید

شما می توانید برای تشویق کاربران برای کامنت گذاشتن، یک چالش ایجاد کنید. اما چطور؟ فرض کنید شما یک کرم آرایشی برای فروش در سایت خود دارید؛ برای اینکه کاربران را به کامنت گذاری دعوت کنید، کافیست با دو حساب مجزا، دو کامنت نقیض قرار بدهید.

مثلا در یک کامنت بنویسید که " من از این کرم آرایشی استفاده کردم و خیلی راضی بودم"

در کامنت دوم بنویسید که " اصلا از این کرم راضی نبودم و پوشش دهی خوبی نداشت "

همین دو کامنت سبب می شود تا کاربران دیگر برای تایید یا رد آنها وارد بحث شوند.

 

نحوه پاسخ به نظرات کاربران

تنها ثبت نظر از جانب کاربران کافی نیست، بلکه شما نیز باید به آنها پاسخ درستی بدهید. برای پاسخ دادن به سوالات کاربران سایت به نکات زیر توجه کنید:

  • پاسخ کامنت کاربران را در قالب یک دوست بدهید نه فروشنده
  • پاسخ های کامل اما کوتاه بدهید
  • در پاسخ دهی به مشتری، ادب را رعایت کنید
  • از کاربران به خاطر ثبت نظرشان تشکر کنید
  • و...

 

❔︎ سوالات متداول

آیا واقعا کامنت گذاری در سئو سایت موثر است؟

پاسخ این سوال قطعا مثبت خواهد بود. ثبت نظرات کاربران و کامنت گذاری آنها در واقع سیگنالی را برای گوگل ارسال می کند و به سایت شما اعتبار می بخشد.

 

آیا کامنت های سایت همیشه واقعی و قابل اعتماد است؟

نمی توان به طور قطعی گفت تمام کامنت ها از سمت کاربران واقعی است؛ گاهی صاحب سایت برای تشویق کاربران و ترغیب آنها برای کامنت گذاری از کامنت های مثبت استفاده می کند. گاهی نیز برخی از کامنت های منفی توسط رقبا و برای بی اعتبار کردن برند گذاشته می شود.

 

چرا نظرات برای مشتری ها اهمیت دارد؟

مطالعه کامنت دیگران به مشتری ها کمک می کند تا با اعتماد بیشتری برای خرید اقدام کنند. از طرفی با کامنت گذاری در پایین صفحات، بازدید سایت و ماندگاری کاربران در آن افزایش پیدا می کند.

 

نتیجه گیری 

 اگر یاد بگیرید که با نظرات (چه مثبت و چه منفی)  چگونه برخورد کنید، متوجه میشوید که نیازی به نادیده گرفتن یا حذف هیچ نظری نیست و تمامی نظرات میتواند به پیشرفت وب سایت شما کمک کنند. در این مطلب در مورد تاثیر نظرات کاربران بر سئو سایت و میزان فروش سایت صحبت کردیم. همچنین در ادامه نکاتی را بیان کردیم که از نظرات کاربران، چه مثبت و چه منفی، در راستای بهبود سایت استفاده کنید. شما می توانید با مطالعه محتوا " رازهای سئو سایت فروشگاهی " نکات بیشتری را برای بهبود سئو یاد بگیرید.

 

بروزرسانی در یکشنبه, 29 مهر 1403 14:17

نیاز به مشاوره دارید؟

031-32640006 / 09129252046
شنبه تا پنجشنبه / 9 الی 17
 

اینماد و مجوزها

اینماد

  کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا  لینکداین وب پویا