20 نکته مهم برای نوشتن تیتر جذاب

دوشنبه, 06 فروردين 1403 12:24
امتیاز شما به این مطلب
(12 رای‌ها)

چگونه تیتر جذاب بنویسیم

 

زمانی که در اینترنت موضوعی را جستجو می کنید، با وب سایت های زیادی درباره آن موضوع مواجه می شوید. اما چه چیزی باعث می شود یک سایت را برای مطالعه انتخاب کنید؟ به طور کلی تیتر یک محتوا تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان دارد. اگر محتوای یک سایت کامل هم باشد ولی تیتر جذابی نداشته باشد، نمی تواند مخاطبان را برای مطالعه محتوا ترغیب کند. بنابراین لازم است برای هر محتوا تیترهای جذاب نوشته شود. در این محتوا می خواهیم به سوال چگونه تیتر جذاب بنویسیم، پاسخ دهیم.

اهمیت نوشتن تیتر جذاب

این جمله از دیوید اگیلوی پدر علم تبلیغ نویسی را ببینید ( تعداد افرادی که عنوان را می خوانند 5 برابر کسانی است که کل متن را می خوانند ) 

جمله بالا اهمیت نوشتن عنوان جذاب را نشان می دهد، همانطور که محتوا پادشاه است، عنوان محتوا، تاج پادشاه است. اگر نتوانید عنوان جذابی برای محتوای خود بنویسید، کلیک و بازدید بالایی نخواهید داشت. عنوان مانند ویترین یک فروشگاه است که هر چه پر زرق و برق تر باشد، مشتری بیشتری هم دارد. در سایت هم اگر بهترین محتوا و محصول را داشته باشید ولی، معرفی خوبی از آن نداشته باشید، شانسی برای بازدید نخواهید داشت.

کاربران با مشاهده تیتر و عنوان ترغیب می شوند، محتوا یا پست را به دیگران به اشتراک بگذارند در نتیجه رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب می کنید. اگر شما از یک تیتر ساده استفاده کنید، کاربران سراغ شما نمی آیند بلکه سراغ نتیجه ای می روند که آن ها را به سمت خود می کشد، در نتیجه اگر محتوای خوبی هم داشته باشید به مرور زمان به دلیل نرخ کلیک پایین رتبه خود را از دست می دهید. 

 

چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟

نوشتن یک تیتر جذاب که نظر کاربران را به خود جذب کند، دارای یک سری اصول و تکنیک می باشد. در ادامه به شما می گوییم که چگونه تیتر جذاب بنویسید.

 

چگونه تیتر جذاب بنویسیم

 

1. در تیتر های خود از کلمات کلیدی استفاده کنید

اولین کاری که برای پاسخ به سوال چگونه عنوان جذاب بنویسیم، باید انجام دهید، انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوایتان است. این کار باعث می شود با سوالات و خواسته های کاربران درباره موضوع مورد نظرتان بیشتر آشنا شوید. دقت داشته باشید که حتی یک تفاوت کوچک یا به کار بردن یک کلمه اشتباه، می تواند تاثیر زیادی در رتبه شما داشته باشد. پس از بررسی، عنوانی را انتخاب کنید که به صورت ماهرانه کلمات کلیدی در آن به کار رفته باشد. برای انتخاب تیتر مورد نظر، آمار کلماتی که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته را بدست آورید و از کلمات پرکاربرد در عنوان محتوای خود استفاده نمایید. همچنین سعی کنید از کلمات جذاب برای تیتر استفاده کنید. این موضوع باعث ترغیب کاربران به کلیک روی محتوا می شود. شما می توانید محتوا " چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ " را مطالعه کنید تا کلمات کلیدی بیشتری را پیدا کنید. البته توجه داشته باشید در استفاده از کلمات کلیدی در تیترهای خود افراط نکنید.

 

2. تیترهای محتوا را کوتاه و جامع انتخاب کنید

سعی کنید تیتر محتوا را علاوه بر جذاب بودن، کوتاه و جامع بنویسید. در بعضی از موضوعات بهتر است تیتر کوتاه، اما تاثیرگذار بنویسید. همیشه احتیاج نیست که برای مطالب بلند، تیترهای طولانی بنویسید. تیتر محتوا را طوری بنویسید که مخاطبان با یک نگاه بتوانند به موضع کلی محتوا پی ببرند. اصولا موتورهای جستجو 63 کاراکتر اول تیترها را در نتایج جستجو نمایش می دهند. پس سعی کنید برای نوشتن تیتر محتوا، کلمات مناسب و مفاهیم اصلی را در ابتدای تیتر بیان کنید.

  

بیشتر بخوانید: تکنیک ساده سئو

 

3. تیتر محتوا را سوالی بنویسید

یکی از روش های عنوان نویسی جذاب، مطرح کردن یک سوال در عنوان است. نوشتن یک تیتر سوالی باعث تحریک حس کنجکاوی مخاطبان و در نهایت کلیک بر روی محتوای شما می شود. درواقع با این کار مهم ترین سوال ذهنی کاربر را بیان کرده اید و به این ترتیب محتوای شما از میان دیگر نتایج انتخاب می شود. هنگامی که می خواهید تیتر سوالی بنویسید، ابتدا به این فکر کنید که محتوای شما پاسخگوی چه سوالی است. زمانی که کاربر در گوگل سوال خود را سرچ می کند، برای مثال می نویسد " برای نوشتن محتوا خوب چه نکاتی را باید رعایت کرد؟" اگر عنوان شما را با سوال خود مشابه ببیند، محتوا شما را خوانده و در آن به دنبال جواب سوال خود می گردد. سعی کنید از عباراتی مانند "چرا" ، "چگونه" و "چطور" استفاده کنید. در محتوای چگونه محتوا تولید کنیم؟  بصورت جامع تری درباره تولید محتوای جذاب صحبت کرده ایم.

 نمونه تیترهای جذاب

4. در نوشتن تیترها صادق باشید

کاربران تمایل بیشتری به خواندن تیترهایی دارند که مبتنی بر صداقت باشند. بنابراین تیتر های خود را باید کاملا مرتبط با متن بنویسید؛ این یکی از تکنیک های عنوان نویسی جذاب است. اگر تنها برای جذب مخاطب، تیتر محتوا را بنویسید و در محتوای خود به موضوعی که در تیتر اشاره شده است نپردازید، مخاطب تا انتها محتوا را مطالعه نخواهد کرد. سعی کنید که تیترهای خود را با تجربه های شخصی، شکست و موفقیت ها ادغام کنید. 

 

5. به تیترهای رقیبان خود توجه کنید

برای انتخاب تیتر های جذاب و کاربر پسند، ابتدا تیتر و موضوع مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید. سپس به تیترهایی که رقبایتان برای محتواهای خود انتخاب کرده اند دقت کنید. در نهایت پس از بررسی های لازم،  تیتر جذاب و دلخواه خود را انتخاب کنید. خلاق عمل کردن خوب است، اما گاهی بهتر است از رقیبان خود کمک بگیرید. قطعا رقیبانتان مانند شما در مورد تیتر یک محتوا فکر کرده اند و تمام موارد را بررسی کرده اند. از این رو بهتر است از آنها الگو بگیرید. البته نباید تیتر ها را دقیقا کپی کنید و تنها می توانید از تیتر محتوای رقبا ایده بگیرید.

  

7. کاربر را به انجام یک عمل دعوت کنید 

شما می توانید در تیتر های خود، از کاربران سایت بخواهید که یک عملی را انجام دهند. برای مثال در تیتر خود بنویسید که " همین حالا فروشگاه اینترنتی خود را بسازید"، این تیتر علاوه بر جذاب بودن، کاربران را برای خرید ترغیب می کند. این روش نوعی بازاریابی یا دیجیتال مارکتینگ است. البته توجه کنید که در ادامه این تیتر ها، باید دکمه یا لینکی برای خرید یا بازدید از صفحه مورد نظر وجود داشته باشد.

 

8. از کلمات مثبت استفاده کنید 

استفاده از کلمات احساسی و مثبت می تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند. استفاده از کلمات احساسی، این حس را به کاربر القا می کند که شما دقیقا می دانید او چه چیزی می خواهد. البته در استفاده از این کلمات زیاده روی نکنید، چرا که حالت اغراق گونه پیدا کرده و کاربران را زده می کند. سعی کنید همیشه در محتوای خود نکات مثبت را ابتدا بیاورید. می توانید از کلماتی مانند بهترین، عالی ترین، جذاب ترین، آسان ترین و ... استفاده کنید. 

 کلمات جذاب برای تیتر

9. از اعداد در تیتر های خود استفاده کنید

یکی از ترفند های جالب برای نوشتن تیتر های جذاب، استفاده از اعداد و ارقام در تیتر است. آمار ها نشان می دهد استفاده از اعداد 70 درصد احتمال تعامل و اشتراک گذاری محتوا را افزایش می دهد. برای مثال اگر محتوای شما به 11 نکته در مورد موضوعی پرداخته است، در ابتدای تیتر از عدد 11 استفاده کنید. مغز انسان علاقه خاصی به اعداد دارد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شانس اعداد فرد بیشتر از سایر اعداد است، به همین دلیل وبلاگ نویسان عموما از اعداد فرد استفاده می کنند.

 

10. از چند تیتر استفاده کنید

همانطور که گفتیم، تیترهای شما باید دارای کلمات کلیدی باشند. استفاده از کلمه کلیدی، آن هم در ابتدای تیتر، سبب محدودیت ما در نوشتن تیتر می شود. در این مواقع بهتر است از چندین تیتر استفاده کنید. البته باید برای این کار زمان لازم را بگذارید تا بهترین ترکیب را پیدا کنید. برای مثال در محتوا " اسکیما چیست؟ " از دو تیتر استفاده کرده ایم. با این کار علاوه بر استفاده از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان، تیتر کاملتر و کاربرپسند تری را آماده کرده ایم.

 

11. با تیتر های جذاب، کاربر را به یادگیری ترغیب کنید

این روزها اکثر مردم تشنه یادگیری هستند. وب سایت های زیادی نیز در زمینه آموزش اقدام کرده و محتوا تولید می کنند. در این میان، محتوایی برنده است که بتواند کاربران را برای یادگیری ترغیب کند. بنابراین با نوشتن تیترهای جذاب، کاربر را از این که مطلبی را یاد می گیرد مطمعن کنید. شما با این کار به مخاطب، سطح دانش خود را نشان داده اید و همچنین به او می گویید که به فکر یادگیریشان هستید. همچنین اصولا انتشار محتواهای آموزشی در شبکه های اجتماعی توسط کاربران سایت، بیشتر از سایر محتواها است.

عنوان نویسی جذاب 

12. عنوان متمرکز بنویسید

عنوان های متمرکز مربوط به عموم مردم نیست و فقط به بازه ای از افراد مرتبط می شود. هنگامی که عنوان خود را متمرکز بنویسید، مخاطبان شما به صورت هدفمند مطالبتان را دنبال می کنند. برای مثال: 

  • بهترین مدل های لباس دخترانه
  • کت و دامن زنانه مجلسی
  • بهترین مدل موی پسرانه برای سنین 5 تا 9 سال
  • و …

بکاربردن کلماتی همچون دخترانه، پسرانه و … یا مشخص نمودن بازه سنی به کاربران کمک می کند تا به راحتی مطالب مورد نیازشان را پیدا کنند.

 

13. عنوان بروز بنویسید

سعی کنید از عنوان های بروز برای محتواهای خود استفاده کنید. برای مثال بهترین تکنیک های سئو در سال 2023، کاربران را از جدید بودن مطالبتان مطمئن می کند. به این ترتیب نرخ کلیک نیز افزایش می یابد. 

 

14. حس اضطرار در مخاطب ایجاد کنید

اگر در مخاطب حس اضطرار و فوریت ایجاد نکنید، او برای خرید و یا مطالعه محتوا ترغیب نخواهد شد. اما چطور با نوشتن عنوان احساس فوریت در مخاطب ایجاد کنیم؟

به عنوان زیر دقت کنید:

همین حالا برای خرید گوشی اقدام کنید!

زمانی که مخاطب این عنوان را می بیند ناخودآگاه احساس اضطرار درونش ایجاد می شود و دنبال علت این موضوع است که چرا همین الان باید برای خرید گوشی اقدام کند؟ در نتیجه برای خواندن محتوا اقدام می کند. شما می توانید برای عنوان نویسی به این سبک از عبارات زیر استفاده کنید:

  • هر چه سریعتر …
  • همین حالا …
  • اگر … نکنید … می‌شود
  • تا زمان تمام نشده …
  • … در حال اتمام است

عنوان نویسی جذاب 

 

15. کنجکاوی مخاطب را برانگیزید

تمامی آدم ها در وجودشون حس کنجکاوی وجود دارد. هر چقدر تیتر محتوا بتواند حس کنجکاوی مخاطب را قلقلک دهد، مخاطب برای خواندن مطلب بیشتر مشتاق می شود. حتما تا بحال براتون پیش اومده کسی به شما بگه: میخوام یه رازی رو بهت بگم … ، شما هم سریع کنجکاو می شوید و تمام حواستون پی اون میره. در نوشتن تیتر هم از همین موضوع استفاده کند و تیترهایی بنویسید که حس کنجکاوی مخاطب را مورد هدف قرار دهد. برای استفاده از این ترفند می توانید، از عبارت هایی مثل: اسرار، رموز، پشت پرده اتفاقات … ، اسراری که نمی دانید و … در تیتر استفاده کنید.

 

16. در نوشتن تیتر از تجربیات خود بگویید

در تیتر به تجربیات، موفقیت ها و شکست های خود اشاره کنید. مخاطب دوست دارد، از تجربیات دیگران نیز استفاده کند؛ پس اگر محتوای شما در مورد مسئله ای است که، کاربر بیشتر دوست دارد نظرات دیگران را بخواند، حتما در عنوان آن از تجربیات خود استفاده کنید. برای مثال عناوینی مثل: چگونه در عرض سه ماه، 5 کیلو وزن کردم؟ چگونه در کسب و کارم موفق شدم؟ چگونه سرمایه خودم را دوبرابر کردم؟ می توانند مخاطب را به خواندن مطلب ترغیب کنند.

 

تیتر نویسی جذاب برای محتوا

 

17. استفاده از نام برند در عنوان

اگر مشتریان شما با برند کسب و کارتان آشنا باشند، استفاده از نام برند در انتهای عنوان باعث می شود تا نرخ کلیک بر روی محتوای شما بیشتر شود. چرا که نزد کاربران شناخته شده اید و مشتریان به واسطه برندتان شما را می شناسند.

 

18. تیترهای مقایسه ای بنویسید

یکی دیگر از انواع تیترهایی که باعث افزایش کلیک مخاطبان می شود، تیترهای مقایسه دو محصول یا خدمت است. چرا که اکثر کاربران پیش از آن که برای خرید محصولی اقدام کنند ابتدا آن را با دیگر محصولات مقایسه می کنند. شما می توانید تحت یک محتوا به مقایسه دو محصول بپردازید و یک نتیجه گیری کلی در اختیار او قرار دهید. برای مثال عنوان محتوای "سئو یا گوگل ادوردز؟ کدام برای کسب و کارتان بهتر است؟" نوعی تیتر مقایسه ای است.

 

19. تیترهایی با اشاره به یک مکان

یکی دیگر از تیترهایی که باعث افزایش نرخ کلیک بر روی محتوا می شود، تیترهایی است که به یک مکان اشاره می کند. برای مثال در صورتی که یک سایت آژانس هواپیمایی دارید، تولید محتوا با عنوان هایی همچون "مکان های دیدنی در شهر شیراز"، "27 مورد از بهترین مکان های گردشگری اصفهان" و ... می تواند برای مشتریان جذاب باشد. 

 

20. تیترهای دارای "ترین"

استفاده از عنوان هایی که دارای عبارت "ترین" هستند برای کاربران جذابیت زیای دارد و باعث افزایش کلیک بر روی محتوا می شوند. چرا که مخاطب احساس می کند شما یک جمع بندی نهایی از موارد مهم را توضیح داده اید. برای مثال محتوای "بهترین فروشگاه سازهای رایگان" با استفاده از عبارت بهترین کاربر را ترغیب می کند تا بر روی محتوا کلیک کند و با چند مورد از بهترین فروشگاه سازهای رایگان آشنا شود.

 

تیتر نویسی برای گوگل یا مخاطبین؟!

یکی از سوالات رایجی که هنگام تیتر نویسی با آن روبرو می شوید، آن است که تیتر را برای گوگل و سئو شده بنویسید یا تیتری متناسب با نیاز کاربران؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما باید تیتر یک محتوا را هم برای کاربر و هم برای گوگل بنویسید. هنگام عنوان نویسی محتوا از کلمات جذاب برای تیتر استفاده کنید. گاهی اوقات به منظور جذابیت عنوان لازم است، از عدد، علامت تعجب، جمله خنده دار و … استفاده کنید. به این ترتیب افزایش نرخ کلیک را تجربه خواهید کرد.

البته این به معنای فراموش کردن گوگل و عدم نوشتن تیتر سئو شده نیست. بلکه بایستی بتوانید با ترکیبی از کلمات کلیدی سئو شده، کاربران را به سوی محتوای خود جذب کنید. چرا که نوشتن تیترهای شامل کلمات کلیدی، یکی از الزامات محتوا است. زیرا کاربران پس از سرچ کلمه کلیدی مدنظر خود در گوگل، بر روی اولین نتیجه ای که عنوان آن شامل کلمه کلیدی هدف بوده است، کلیک می کنند.

تیتر نویسی

 

  •  تیترهای آگاهانه بنویسید

ممکن است با خودتان بگویید نوشتن یک تیتر با کلمه کلیدی اما جذاب، امری ناممکن و دشوار است. قطعا رعایت تمامی نکات هنگام نوشتن تیتر امکان پذیر نخواهد بود. چرا که گاهی اوقات به طور آگاهانه بایستی از برخی فاکتورهای عنوان نویسی جذاب صرف نظر کنیم.
هدف از اطلاع از این موارد آن است که هنگام عنوان نویسی، تمامی این نکات را درنظر داشته باشید تا در صورت امکان بتوانید آن ها را روی محتوای خود پیاده سازی کنید.

  • به تیترهای داخلی محتوا نیز اهمیت بدهید

یکی دیگر از نکاتی که اکثر نویسندگان محتوا از یاد میبرند، توجه به تیترهای داخلی است. تیترهای داخلی به اندازه تیترهای اصلی مورد اهمیت می باشند. چرا که این تیترها نیز در موتورهای جستجو پوشش داده شده و ممکن است کاربران توسط آن ها روی محتوای شما کلیک کنند. همچنین تیترهای داخلی محتوا از این نظر مورد اهمیت هستند که کاربران به خواندن محتوا ترغیب شوند. در صورتی که کلمات جذاب برای تیتر های داخلی استفاده نکنید، کاربر از خواندن ادامه محتوا صرف نظر خواهد کرد.

 

❔︎ سوالات متداول

اهمیت نوشتن تیترهای جذاب چیست؟

تیتر محتوا مانند ویترین یک مغازه است، هر چقدر ویترین یک مغازه جذاب تر باشد مشتری بیشتری جذب می کند. در دنیای وب نیز اگر عنوان محتوا جذاب باشد و بتواند کاربر را در همان نگاه اول جذب کند، باعث کلیک کاربر و افزایش ترافیک سایت می شود. در هر جستجو 10 نتیجه برای کاربر نمایش داده می شود، کاربران روی تیتری که برایشان جذاب تر و مفید تر است کلیک می کنند.

 

در نوشتن تیتر به مخاطبان یا گوگل اهمیت بدهیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، شما باید تیتر محتوا را هم برای گوگل و هم برای کاربر بنویسید. در نوشتن تیتر باید دقت کنید که برای مخاطب جذاب باشد و روی آن کلیک کند و هم بر اساس اصول سئو (بکار بردن کلمه کلیدی) باشد تا گوگل متوجه آن شود.

 

در پایان

نوشتن تیترهایی که خواننده را جذب کنند و آنها را علاقه مند به خواندن متن کنند، کار آسانی نیست. سوالی که بسیاری از افراد می پرسند، این است که چگونه محتوا بنویسیم؟ در پاسخ به این سوال باید ابتدا جواب این پرسش که چگونه تیتر جذاب بنویسیم را بدانیم؛ چرا که تیتر و عنوان یک محتوا اولین چیزی است که یک کاربر را به مطالعه تشویق می کند.

نوشتن تیتر مناسب، هنری است که با تجربه و خلاقیت بدست می آید. به طور کلی انتخاب تیتر مناسب یک هنر محسوب می شود، بنابراین با در نظر گرفتن نیازها و سوالات مخاطبانی که دارید، همواره سعی کنید بهترین تیترها را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که اگر تیتر مطالب شما مناسب نباشد، بسیاری از افراد آنها را نمی خوانند و مطلبی که خوانده نشود ارزشی نیز نخواهد داشت.

تماس با وب پویا

 

بروزرسانی در دوشنبه, 06 فروردين 1403 12:24

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا