سئو وردپرس چیست؟ | سئو سایت وردپرسی

دوشنبه, 17 مهر 1402 08:21
امتیاز شما به این مطلب
(17 رای‌ها)

سئو سایت وردپرسی

 

همه صاحبان کسب و کارهای اینترنتی دنبال راهی برای افزایش فروش و رتبه سایت خود در گوگل هستند. بهترین راه برای رسیدن به این هدف، سئو و بهینه سازی سایت است. دراین مطلب می خواهیم درباره سئو سایت وردپرسی و افزونه های سئو وردپرس صحبت کنیم.

سئو سایت وردپرس چیست؟

سئو و بهینه سازی سایت وردپرس، مجموعه اقداماتی است که برای افزایش و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو انجام می شود. ( وردپرس چیست؟ و چه مزیت هایی دارد؟ ) در واقع تکنیک های سئو، سبب می شود زمانیکه کاربری موضوع یا کلمه کلیدی مرتبط با سایت شما را جستجو می کند، گوگل شما را در نتایج صفحه اول یا نزدیک به آن نشان دهد. یکی از ویژگی هایی که باعث شده است بسیاری از طراحان سایت به وردپرس جذب شوند، رعایت تکنیک های سئو و بهینه سازی در این سیستم مدیریت محتوای حرفه ای است. تا جایی که میتوان وردپرس را یک سیستم مدیریت محتوا سئو بیس دانست. در سال های اخیر با استفاده بیشتر کاربران از این سی ام اس، توسعه دهندگان نیز با انگیزه بیشتری افزونه های سئو وردپرس را توسعه داده اند و آپدیت می کنند.

 

 

توجه داشته باشید چیزی به نام سئوی وردپرس یا سئو سایت وردپرسی وجود ندارد. سئو سایت یک امر کلی با قواعد و چهارچوب یکسان برای تمامی سایت ها، سیستم های مدیریت محتوا و همه زبان های برنامه نویسی است. شما می توانید با یادگیری اصول سئو و قواعد آن هر سایتی با هر نوع سیستم مدیریت محتوا و زبان برنامه نویسی را سئو کنید.

 

سئو سایت وردپرسی

برای سئوی سایت وردپرسی خود میتوانید از تکنیک های مختلفی که برای عموم سایت ها وجود دارد، استفاده کنید. همچنین برای سئو سایت وردپرسی، افزونه های حرفه ای وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم. وردپرس به گونه ای طراحی شده است که می توانید بیشترین بهره وری را از طریق سئو آن داشته باشید. از آنجایی که زبان برنامه نویسی سایت وردپرس ساده و روان است، موتورهای جستجو مانند گوگل آنها را بسیار دوست دارند و حتی از آن حمایت می کند. در واقع سئو وردپرس اقداماتی است که به منظور بهینه سازی و افزایش رتبه سایت در گوگل انجام می شود. به دلیل سادگی وردپرس، میتوانید در زمان تولید محتوا و انتشار آن صرفه جویی کنید. مزیتی که وردپرس دارد این است که بسیاری از الزامات سئو بصورت پیشفرض در آن رعایت شده است

 

آموزش سئو سایت وردپرس

به منظور بهبود سئو سایت وردپرس، در ادامه آموزش هایی در این زمینه در اختیارتان قرار می دهیم. 

1. استفاده از هاست با کیفیت و مناسب

اولین تکنیک در آموزش سئو وردپرس، استفاده از هاست با کیفیت است. برای انتخاب هاست خود باید به نسخه php سایت دقت کنید، چرا که در برخی مواقع ممکن است هاست مورد نظر شما از آن نسخه پشتیبانی نکند. استفاده از هاست های اشتراکی ارزان و بی کیفیت، می تواند سلامت و امنیت سایت شما را به خطر بیندازد.

در زمان خرید هاست به این نکته توجه کنید که هاست شما حتما از HTTP/2 پشتیبانی کند. پشتیبانی از HTTP/2، سرعت بارگذاری اطلاعات در سایت را افزایش خواهد داد. در زمینه انتخاب یک هاست مناسب، می توانید مطلب " معرفی شرکت برتر هاستینگ " را مطالعه کنید.

 

 2. افزونه سئو مناسب نصب کنید

یکی دیگر از راهکارهای موثر در آموزش سئو سایت وردپرس، نصب افزونه های مختلف است. وردپرس افزونه های مختلفی برای بهینه سازی دارد که می توانید متناسب با نیاز سایتتان از آنها استفاده کنید. اما به طور کلی افزونه Yoast در حال حاضر بهترین افزونه سئو وردپرس است.

پس از افزونه یوآست، افزونه رنک مث را می توان بهترین افزونه برای بهینه سازی وردپرس دانست.

 

3. ساخت نقشه سایت

پس از گذشت مدتی تعداد صفحات سایت شما افزایش میابد، در نتیجه نیاز است که برای ایندکس سریعتر صفحات آن را به موتورهای جستجو اطلاع دهید. برای این کار شما نیاز به ثبت نقشه سایت در گوگل دارید. در سایت های وردپرسی کافیست افزونه Google XML Sitemaps را فعال کنید تا بصورت اتوماتیک نقشه سایت را ایجاد کند. همچنین شما می توانید محتوای " معرفی نقشه سایت به گوگل " را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

 

4. ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول

از دیگر روش های بهبود سئو در وردپرس، ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول است. بعد از اینکه نقشه سایتتان را ایجاد کردید، باید آن را به سرچ کنسول معرفی کنید. برای این کار لازم است که ابتدا سایتتان را به سرچ کنسول وصل کنید. در مطلب " آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول " به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.

پس از آن در بخش " index "، روی " sitemaps " کلیک کنید؛ سپس آدرس نقشه سایتتان را در قسمت " Add a new sitemap " وارد کنید و دکمه Submit را بزنید.

 

5. ابزارهای تحلیل سایت

با کمک ابزار های تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس، میتوانید بازخورد محتوای خود را پس از مدتی بررسی کنید و متناسب با آن عملکرد خود را تنظیم کنید. با نصب افزونه گوگل آنالیتیکس وردپرس میتوانید آمار بازدید خود را در مدیریت وردپرس ببنید. البته ابن ابزار اکنون برای ایران فیلتر شده و برای مشاهده آن نیاز به نرم افزار ضد تحریم است. سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس، دو ابزار مفید برای تحلیل سایت شما می باشد. با کمک این دو ابزار که توسط خود گوگل ارائه شده است، میتوانید استراتژی سایت خود را برنامه ریزی کنید و  نقاط ضعف و قدرت سایت را نیز پیدا کنید. در مطلب آموزش نصب گوگل آنالیتیکس، نحوه اتصال سایت به این سرویس را آموزش داده ایم.

 

6. تنظیم پیوندهای یکتا

پیوند یکتا چیست؟ URL های سایت وردپرسی به عنوان پیوندهای یکتا در وردپرس نامیده می شوند. یا به عبارتی تمامی آدرس های که کاربران به واسطه آنها وب سایت شما را می بینند را پیوند یکتا گویند.

وردپرس تنظیماتی را برای پیوند های یکتا در نظر می گیرد. برای اعمال این تنظیمات کافیست به بخش تنظیمات و پیوند های یکتا مراجعه کرده و تنظیمات پیشفرض را به حالت " نام نوشته" تغییر دهید. با انتخاب این حالت پیوندهای کوتاهتری ایجاد شده که در ذهن کاربران بیشتر مانده و موتورهای جستجو راحتتر آن را ایندکس می کنند.

 

7. ایندکس دسته بندی ها و محصولات

بسیاری از قالب ها این گزینه را به صورت خودکار فعال می کنند؛ اما برای اطمینان بیشتر می توانید مراحل زیر را طی کنید:

پس از فعال کردن افزونه یوآست، به قسمت SEO رفته و از قسمت " ظاهر جستجو"، تب " طبقه بندی ها " را انتخاب کنید. سپس گزینه " نمایش دسته‌ها در نتایج جستجو؟ " را فعال کنید.

 

8. بهینه کردن فایل های مدیا

فایل های مدیا یکی از مهم ترین بخش های هر سایت محسوب می شوند. اما ممکن است مشکلاتی را نیز بوجود بیاورند. نحوه نامگذاری، تگ های هر کدام می تواند نقش مهمی در سئوی سایت داشته باشد. بارگذاری تصاویر با اسامی طولانی و نامرتبط با موضوع از نظر سئو اصولی نیست. به همین دلیل باید اسامی تصاویر را کوتاه کرده و حجم آنها را نیز بدون افت زیاد کیفیت کاهش دهید. برای بهینه سازی تصاویر محتوای بهترین افزونه های بهینه سازی تصاویر را حتما مطالعه کنید.

 

9. تولید محتوای حرفه ای

اولین گام آموزش سئو وردپرس و چه سایت اختصاصی این است که کلمات کلیدی مرتبط با سایت و حوزه کارتان را پیدا کنید. برای این کار میتوانید از سایت های keywordtool.io و kwfinder.com استفاده کنید. پس از آن محتوای مفید و کاربردی که از این کلمات به میزان استانداری غنی شده اند، تولید کنید. محتوای شما قبل از اینکه کلمات کلیدی را در خود جای دهد، باید برای کاربر مفید و ارزشمند باشد. تولید محتوا را طبق برنامه و استراتژی منظم انجام دهید. با این کار کاربر با توجه به برنامه شما، به سایت  شما سر میزند.

 

10. امکان اشتراک گذاری مطالب سایت

شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد و عموم کاربران اینترنت در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. با کمک ابزارهایی برای اشتراک گذاری مطالب سایت در شبکه های اجتماعی، می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید. با مطالعه محتوای تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت به اهمیت آن بیشتر پی خواهید برد.

 

11. استفاده درست از تگ های هدر

استفاده صحیح از تگ های هدر به مرور زمان در سئوی سایت وردپرسی نقش موثری دارد. برای استفاده از تگ های هدر می توانید از H1 تا H6 استفاده کنید. اما تگ H1 برای تیترهای اصلی صفحات باید استفاده شود و تیتر های دیگر به ترتیب H2 و H3 استفاده میشود.

با توجه به قوانین جدید سئو استفاده از تگ H2 برای تیترهای پر اهمیت در طول محتوا کاربرد دارد و از تگ H3 هر تعدادی که بخواهید می توانید استفاده کنید.

 

12. اسکیما سایت را فعال کنید

اسکیما یا نشانه گذاری سبب افزایش سئو سایت در وردپرس می شود. چرا که کاربر اینطور تصور می کند که گوگل این امتیاز را به شما داده است؛ در نتیجه با اطمینان بیشتری روی سایت شما کلیک می کند. برای این کار می توانید از طریق افزونه یوآست اقدام کنید یا افزونه های مخصوص اسکیما را نصب کنید. در مطلب " اسکیما چیست؟ " آنها را معرفی کرده و آموزش داده ایم.

 

13.لینک سازی داخلی

از لینک سازی داخلی برای ارتباط صفحات سایت به یکدیگر استفاده می شود. حداقل از 3 تا 5 لینک داخلی در هر محتوا استفاده کنید. در حین نوشتن محتوا، به هر جایی که می رسید که مطلبی در آن باره در سایت خود دارید، به آن لینک دهید. بسته به طول محتوایی که می نویسید می تواند تعداد لینک ها تغییر کند. لینک های داخلی باعث می شود کاربر به راحتی به صفحات دیگر سایت برود و در سایت بچرخد، در نتیجه مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت بالا می رود که از نظر گوگل بسیار مهم است. از طریق لینک سازی ارزش و اعتبار صفحات به یکدیگر منتقل می شود و اعتبار کلی سایت بالا می رود. در محتوا آموزش لینک سازی داخلی به طور مفصل در این باره صحبت کردیم.

 

14. لینک های خارجی با اعتبار دامنه بالا

گاهی اوقات در حین نوشتن محتوا، لازم است به سایت های دیگر لینک دهید تا نیاز کاربر رفع شود. برای این کار بهتر است به سایت هایی لینک دهید که اعتبار دامنه بالایی دارند زیرا گوگل درک می کند از سایت شما به یک سایت با مطالب با کیفیت لینک داده شده است و محتوای صفحه را ساده تر درک می کند.

نکته ای که در لینک دادن باید در نظر بگیرید این است که در تنظیمات لینک، گزینه باز شدن در پنجره جدید را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه وقتی کاربر روی لینک موجود در صفحه شما کلیک می کند، در صفحه جداگانه سایت باز می شود. یاز شدن سایت در صفحه جدید این احتمال را دارد که کاربر باز به سایت شما مراجعه کند و زمان بیشتری در سایت شما بماند، در صورتی که اگر این این کار را نکنید، کاربر ممکن است به کلی شما را فراموش کند و به سایت شما باز نگردد.

 

از طریق سرچ کنسول، سایت وردپرسی خود را سئو کنید!

سرچ کنسول گوگل کاملا رایگان بوده و از همه مهمتر توسط گوگل طراحی شده است تا وبمستران بتوانند نتیجه گزارشات و بازدیدهای واقعی سایت خود را مشاهده و بررسی کنند. بنابراین توجه به آن در روند سئو سایت به شما کمک بسیاری میکند. همانطور که میدانید ابزار های زیادی برای آنالیز و بررسی سئو سایت وجود دارد، اما ارائه این ابزار توسط گوگل اعتبار آن را بیشتر کرده است. با کمک این سرویس میتوانید کلمات کلیدی وب سایت خود را بررسی کنید و با شناخت آن ها و استفاده درست از آن ها، کاربران هدفمند را به خود جذب کنید. با جذب کاربران به سایت خود، فروش و ترافیک سایتتان نیز افزایش میابد. خوشبختانه وردپرس پلاگینی دارد که داشبورد وردپرس را به سرچ کنسول گوگل متصل میکند و کار مدیر سایت وردپرسی را راحت تر کرده:

https://wordpress.org/plugins/search-console

به کمک این افزونه از داخل پنل مدیریت وردپرس می توانید اطلاعاتی همچون تعداد کلیک ها، موقعیت صفحه در نتیج گوگل، نرخ ctr یا همان نرخ کلیک و همچنین Impressions کلمات کلیدی خود را بدون مراجعه به پنل سرچ کنسول در وردپرس ببینید.

در مطلب " نرخ کلیک چیست؟ " در این باره صحبت کرده ایم.

 

سئو سایت در وردپرس بهتر است یا تبلیغات؟

میتوان گفت امروزه سئو سایت تا حد زیادی جایگزین تبلیغات شده است. در گذشته تبلیغات مزایای زیادی را برای صاحبان کسب و کار به همراه داشت، اما اکنون رعایت اصول سئو نتیجه بهتری را در طولانی مدت نسبت به تبلیغات خواهد داشت و نوعی سرمایه گذاری بر روی هر کسب و کاری به شمار می رود.

معمولا برای تبلیغات هزینه زیادی را باید صرف کنید و ممکن است نتیجه ای هم نگیرید، اما با رعایت تکنیک های سئو، با صرف هزینه کمتر ولی به صورت دائمی یا طولانی مدت، نتیجه بهتری را دریافت خواهید کرد. برای مثال الان با قیمت بالای دلار دیگر تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادورز به صرفه نیست و اکثر صاحبان وب سایت به فکر سئو اصولی سایت خود افتاده اند.از طرفی تکنیک های سئو دائما در حال تغییر و ارتقا هستند، به همین دلیل میتوانید به آسانی سایت خود را مطابق با آن ها سئو کنید و از رقیبان خود که سایت خود را با این اصول بروز نمیکنند پیشی بگیرید.

 

افزایش مشتری با سئو سایت وردپرسی

برای سئوی وردپرس و کسب رتبه بهتر در گوگل، میتوانید از تکنیک های سئو و همچنین افزونه هایی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنید. یکی از افزونه های معروف و پرکاربرد در زمینه سئو سایت وردپرس، افزونه yoast است. این افزونه دارای دو نسخه رایگان و غیر رایگان می باشد. اگر در گوگل دانلود افزونه یواست را جستجو کنید به وب سایت هایی که نسخه تجاری این افزونه را می فروشند می رسید. تقریبا کار با یواست برای عموم کاربران آسان است. زمانی که این افزونه را روی سایت خود نصب می کنید برای هر صفحه سایتتان امتیاز در نظر می گیرد و به شما می گوید که چه مواردی را اصلاح کنید تا بهترین رتبه صفحه از نظر یواست نصیبتان شود. شما می توانید افزونه های کاربردی دیگر را در زمینه سئو در محتوا " سئو فروشگاه اینترنتی " مطالعه کنید.

برای رقابت با رقیبان خود، سئو سایت خود را همین حالا شروع کنید.  برای نتیجه گیری سریعتر و عملکرد بهتر، پیشنهاد میکنم تا حد امکان اطلاعاتتان را در مورد سئو و تکنیک های جدید آن بالا ببرید، آموزش ببینید و یا از شرکت هایی که سئو و بهینه سازی ارائه میدهند کمک بگیرید.

یکی از کارهایی که در زمینه آموزش سئو وردپرس می توانید انجام دهید، ثبت سایت در وب دایرکتوری ها برای گرفتن بک لینک است. این سایت های مرجع با توجه به نوع فعالیت شما، سایت ها را دسته بندی می کنند. این نوع سایت ها بصورت رایگان و غیر رایگان موجود هستند که میتوانید از آن ها استفاده کنید. البته وب دایرکتوری را قبل از گرفتن بک لینک بررسی کنید و پیج آتوریتی و دامین آتوریتی آنها را چک کنید. میزان اسپم اسکور آنها را ببینید و سپس لینک بگیرید چراکه  ممکن است اخذ بک لینک از هر نوع سایتی بدون بررسی قبلی تاثیر منفی نیز بگذارد.

 

نقش واکنشگرایی در سئو سایت وردپرسی

واکنش گرا بودن، یعنی هر کاربری با هر سیستمی، سایت شما را باز کند، چیدمان سایت متناسب با نوع صفحه نمایشگر کاربر به آن نشان داده میشود. برای مثال منوی بالای سایت در صفحه نمایش های بزرگ قابل مشاهده است اما در صفحه نمایش موبایل به صورت منو کشویی نشان داده میشود. واکنشگرایی هر سایتی تاثیر بسیار زیادی در ارتباط برقرار کردن کاربران با سایت شما دارد و به همین دلیل در فاکتور های سئو وردپرس از آن یاد میشود. حتما قالب وردپرسی خود را در گوشی های موبایل مختلف چک کنید و هر ایرادی در آن به چشم می خورد برای راحتی کاربران اصلاح کنید. مطمئن باشید نتیجه آن را در سئو سایت خود بصورت غیر مستقیم خواهید دید.

 

سئو وردپرس

 

نقش گواهی SSL در سئو وردپرس

پسوند دامنه و اینکه نوع دامنه سایت شما .com یا .ir داشته باشد هیچ فرقی در سئو سایت ندارد اما اینکه سایت شما با https به جای http باز شود در سئو سایت اهمیت بسیاری دارد. برای این کار باید از شرکت هاستینگ خود گواهی SSL تهیه نمایید. برای نصب این گواهی بر روی سایت وردپرس کافیست از افزونه Really Simple SSL استفاده نمایید. با فعال سازی این افزونه باید از مدیریت سایت وردپرسی خود خارج شوید و بار دیگر که وارد مدیریت می شوید با پروتکل ssl سایت باز میشود. در محتوا چگونه ssl را در وردپرس فعال کنیم؟ به صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم.

 

اولین قدم سئو پس از نصب وردپرس

برای سئو اولیه وردپرس از افزونه هایی که نام برده شد استفاده کنید. پس از ثبت نام در گوگل و وارد کردن نقشه سایت به سرچ کنسول، گوگل در کمتر از 72 ساعت سایت شما را بررسی کند. اطلاعات پس از 72 ساعت در سرچ کنسول جمع آوری میشود و با کمک این اطلاعات، میتوانید سایت خود را بهبود بخشیده و آن را به صفحه اول گوگل بیاورید.

بیشتر بخوانید: افزایش سرعت فروشگاه وردپرسی با GTmetrix

 

❔︎ سوالات متداول

سئو سایت وردپرس چیست؟

سئو سایت وردپرس مجموعه اقداماتی است که برای بهینه سازی و افزایش رتبه سایت در نتایج گوگل صورت می گیرد. در واقع یا سئو سایت وردپرسی، کاربر زمانیکه کلمه کلیدی مرتبط با موضوع سایت شما را جستجو می کنند، سایت شما در نتایج برتر گوگل به آن ها نمایش داده می شود.

 

افزونه های سئو سایت وردپرسی کدامند؟

بهترین افزونه برای سئو سایت های وردپرسی در حال حاضر یواست Yoast و افزونه رنک مث Rank Math است.

 

سئو سایت وردپرس با دیگر سیستم های مدیریت محتوا فرق دارد؟

اقدامات و تکنیک های سئو در هر سیستم مدیریت محتوایی یکی است و با یادگیری اصول سئو می توانید هر سایتی را سئو کنید. در وردپرس به دلیل طراحی اولیه سایت مطابق با سئو و وجود افزونه های متفاوت، سئو و بهینه سازی سایت ساده تر است.

 

در پایان

برای کسب رتبه اول در گوگل و سئو سایت های وردپرسی باید از ابزاری های معرفی شده استفاده کنید و تکنیک های جدید سئو را بیاموزید. به کمک افزونه یواست کلمات کلیدی کسب و کارتان را بیابید و بر اساس کلمات کلیدی صحیح، تولید محتوا با کیفیت و استاندارد را شروع کنید.

همچنین شما می توانید با یادگیری سئو، علاوه بر بهینه سازی سایتتان، از این حرفه کسب درآمد هم کنید. مطالعه محتوا " چگونه سئو کار شویم؟ " در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

فقط برای کاربر بنویسید و سپس برای خودتان و گوگل. بهترین سئو وردپرس زمانی حاصل میشود که کاربران شما با دست پر از سایتتان بروند و خاطره یک سایت مفید از شما در ذهنشان باقی بماند. در پایان یادتان باشد که هر چند مدت هم مطالب قدیمی سایت خود را بروز کنید. شما می توانید برای طراحی سایت با کمک وردپرس، به صفحه " طراحی سایت ارزان " مراجعه کنید.

 

بروزرسانی در دوشنبه, 17 مهر 1402 08:21

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا