آموزش سئو تصاویر | چگونه تصاویر را سئو کنیم؟

یکشنبه, 26 شهریور 1402 12:11
امتیاز شما به این مطلب
(12 رای‌ها)

آموزش سئو تصاویر

 

سئو تصویر در واقع بخشی از سئو محتوا است؛ زمانی که تصاویر یک محتوا را سئو می کنید، در واقع به نمایش آنها در بخش نتایج جستجو تصویری گوگل کمک خواهید کرد. در نتیجه بازدید کننده هایی نیز از این طریق به سایت شما جذب می شود. در ادامه چک لیست کاملی از آموزش سئو تصویر در اختیار شما قرار داده ایم.

سئو تصویر چیست؟

همانطور که میدانید یکی از اقداماتی که باید برای بهبود رتبه سایت انجام دهید، سئو و بهینه سازی سایت است. اما چگونه تصاویر را سئو کنیم؟ سئو یک سایت مراحل مختلفی دارد و یک وب سایت باید از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از مواردی که باید در زمان سئو سایت به آن دقت شود، سئو تصویر است. منظور از سئو تصویر، بهینه سازی تصاویر از نظر اندازه، حجم، ارتباط با محتوا، کیفیت، متن جایگزین و … است.

 

 

آموزش سئو تصاویر

در ادامه می خواهیم چک لیستی کامل از آموزش سئو عکس را در اختیار شما قرار بدهیم: 

آموزش سئو عکس

1. انتخاب تصویر درست

پیش از هر اقدامی در زمینه سئو تصاویر، ابتدا باید بهترین تصویر را برای صفحه یا محتوای سایت خود پیدا کنید. گوگل این توانایی را دارد تا به راحتی تصاویر را پردازش کند. او می تواند رنگ های استفاده شده در عکس، کپی رایت های تصاویر، نوشته های داخل عکس و … را به خوبی تشخیص بدهد. 

اما چطور تصاویر مرتبط و با کیفیت پیدا کنیم؟ ساده ترین راه برای پیدا کردن تصاویر، این است که کلمه کلیدی مورد نظرتان را به صورت انگلیسی جستجو کنید. سپس از میان تصاویر، بهترین آنها را انتخاب کنید.

از آنجایی که گوگل توانایی پردازش تصاویر را دارد، بهتر است تصاویر دانلود شده را به کمک فتوشاپ تغییر بدهید تا قانون کپی رایت نیز رعایت شود.

در مطلب " سایت دانلود عکس رایگان " وب سایت های زیادی را به شما معرفی کرده ایم که می توانید به صورت رایگان از آنها تصاویر مناسبی را دانلود کنید.

 

2. انتخاب فرمت و سایز مناسب برای عکس

در مرحله اول از سئو عکس، باید یک فرمت مناسب برای آن انتخاب کنید. بهتر است تصاویر در ابعاد بزرگ را به فرمت JPEG و تصاویر با پس زمینه شفاف را به فرمت PNG ذخیره کنید.

البته پیشنهاد می کنیم تمامی تصاویری که می خواهید در سایت خود بارگذاری کنید را به حالت Webp ذخیره کنید. برای این کار کافیست تصویر را در فتوشاپ باز کرده، از قسمت " file "  گزینه " save as for web " را انتخاب کنید.

این فرمت ضمن حفظ کیفیت تصاویر، حجم آنها را در حد قابل توجهی کاهش می دهد.

پیش از اینکه تصاویر را در سایت بارگذاری کنید، به اندازه صفحه ای که می خواهید در آن عکس را قرار دهید دقت کنید. اگر تصویر مورد نظر شما با اندازه صفحه هماهنگ نباشد، خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، گوگل از شما ایراد خواهد گرفت.

هر وب سایت برای تصاویر خود یک سایز استاندارد دارد، برای مثال در سایت ما همه تصاویر باید با عرض 700 پیکسل باشند. اگر ما تصاویری با سایز کمتر انتخاب کنیم اتفاقی نمی افتد، اما اگر از تصاویر با سایز بیشتر استفاده کنیم، خود وب سایت تصاویر بزرگ ما را با یک سری کد css، تبدیل به سایز استاندارد سایت می کند. این کدهای css بوجود آمده در صفحه موجب کاهش سرعت سایت می شوند.

علاوه بر این حجم تصاویر را در حد کیلوبایت ذخیره کنید. هر چه حجم یک عکس بیشتر باشد، سرعت لود آن صفحه نیز کمتر خواهد بود. در مطلب " بهترین افزونه های بهینه سازی تصاویر " شما می توانید برای دانلود افزونه های کاهش حجم تصاویر اقدام کنید.

 

3. انتخاب نام تصویر مرتبط

نکته دیگری که در آموزش سئو تصاویر بایستی به آن دقت کنید، انتخاب نام آن است؛ شاید بپرسید اسم یک عکس چه تاثیری در سئو آن دارد؟ 

اسم یک عکس در واقع بیانگر محتوای آن خواهد بود. زمانی که کلمه کلیدی خاصی را در اینترنت جستجو می کنید، می توانید در قسمت جستجوی تصویری نیز، نتایجی را مشاهده کنید. اما گوگل چطور متوجه می شود که هر تصویر را برای چه کلمه ای نشان دهد؟

الگوریتم های گوگل بر اساس معیارهای مختلفی یک تصویر را در نتایج خود نشان می دهند، اما یکی از مهمترین معیارها، نامی است که برای آن عکس گذاشته شده است.

اما نام یک عکس باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در سئو تصویر، اسمی که انتخاب می کنید باید دارای کلمه کلیدی مرتبط با صفحه سایت باشد؛ ترجیحا اسم عکس را انگلیسی انتخاب کنید. 

 

4. بکار بردن متن جایگزین یا آلت تصاویر

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در اصول سئو تصاویر باید به آن دقت کنید، انتخاب متن جایگزین یا متن ALT تصاویر است. متن جایگزین در واقع یک عبارت توصیفی است که بیانگر محتوای تصویر خواهد بود. این متن در قطعه کدهای مربوط به عکس و در سایت قرار می گیرد. 

متن ALT زمانی که تصاویر در سایت لود نمی شوند، به کاربر نشان داده خواهند شد. علاوه بر این استفاده از متن جایگزین در سئو تصویر، به درک بهتر گوگل از تصویر و محتوای آن کمک می کند.

در مطلب " تگ ALT تصاویر چیست؟ " به صورت کامل در این باره صحبت کرده و آموزش های لازم را به شما داده ایم.

 

 آموزش سئو تصاویر

 

5. انتخاب تایتل مناسب برای عکس

از دیگر مواردی که باید در اصول سئو عکس به آن توجه کنید، انتخاب تایتل درست برای تصاویر است. title تصاویر با توجه به نوع سیستم مدیریت محتوای سایت شما، ممکن است در صفحات یا زیر عکس نشان داده شود. در هر صورت بهتر است این گزینه را نیز پر کنید. 

متن نوشته شده در قسمت تایتل یک عکس به کاربر نشان داده می شود؛ پس در انتخاب آن دقت کنید.

 

6. فعال سازی قابلیت لود تنبل

تکنیک دیگری که برای سئو تصاویر وردپرس می توانید انجام دهید، قابلیت لود تنبل می باشد. پس از آنکه تصاویر خود را در سایت بارگذاری کردید، بهتر است خاصیت لود تنبل یا lazy load را فعال کنید. منظور از خاصیت لود تنبل این است که تصاویر زمانی برای کاربر دانلود می شوند که کاربر با اسکرول به پایین صفحه رفته و تصاویر را ببیند.

این کار باعث می شود تا پیش از آنکه کاربر نیازی به دیدن عکس نداشته باشد، تصاویر برای او دانلود نشده و در نتیجه سرعت لود آن صفحه افزایش می یابد. این خاصیت در وردپرس به راحتی به کمک افزونه سئو عکس امکان پذیر است. در مطلب لیزی لود (lazy loading) چیست؟ درباره این قابلیت بیشتر صحبت کرده ایم.

 

7. فعال کردن نقشه سایت تصاویر

پس از آنکه تمام مراحل گفته شده را برای سئو عکس انجام دادید، باید به سراغ فعال سازی نقشه سایت تصاویر بروید. در واقع سایت مپ تصاویر به گوگل کمک می کند تا تصاویر سایت را بهتر و سریعتر ایندکس کند.

برای این کار می توانید از افزونه Simple Image XML Sitemap استفاده کنید.

 

8. از افزونه سئو عکس استفاده کنید

در حال حاضر اغلب وب سایت های سطح وب به کمک وردپرس طراحی شده اند؛ وردپرس این امکان را به راحتی فراهم کرده تا به کمک افزونه های حرفه ای، یک سایت را سئو کنید یا هر نوع امکاناتی را به سایت اضافه کنید. یکی از راه های سئوی تصاویر در وردپرس، استفاده از افزونه سئو عکس است. در ادامه به معرفی چندین افزونه سئو عکس پرداخته ایم.

افزونه lazy load تصاویر

همانطور که گفتیم یکی از تکنیک های سئوی تصاویر در وردپرس، استفاده از قابلیت لود تنبل است. برای فعال سازی این قابلیت در وردپرس، می توانید افزونه bj-lazy-load را نصب کنید.


افزونه w3-total-cache

image-seo-5 آموزش سئو عکس | چگونه تصاویر را سئو کنیم؟

یکی دیگر از روش های سئو عکس، این است که کش سایت را فعال کنید. با فعال کردن کش سایت، زمانی که کاربر برای بازدید بعدی به همان صفحه از سایت مراجعه می کند، نیازی به دانلود دوباره تصاویر ندارد. در نتیجه صفحه با سرعت بالاتری به کاربر نشان داده خواهد شد.


افزونه wp-smush برای سئوی تصاویر در وردپرس

image-seo-6 آموزش سئو عکس | چگونه تصاویر را سئو کنیم؟

همانطور که گفتیم حجم تصاویر تاثیر زیادی در لود صفحات دارد؛ به کمک این افزونه می توانید حجم تصاویر را تا حد زیادی بدون افت کیفیت، کاهش دهید. علاوه بر این، این افزونه قابلیت لود تنبل و کش سایت نیز دارد.


 

دیگر نکات مهم در سئو تصاویر

تاکنون با 8 تکنیک سئو تصاویر سایت آشنا شدید. در ادامه شما را با دیگر نکات مهم در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

 

  • استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN

شبکه های توزیع محتوا، سرور هایی هستند که در تمام دنیا وجود دارند و به کمک آن ها انتقال اطلاعات با سرعت انجام می شود. برای مثال سرور سایت شما در ایران وجود دارد اگر کسی بخواهد از کشور دیگری، سایت شما را مشاهده کند، اطلاعات و تصاویر باید مسافت زیادی را طی کنند تا به دست او برسند. اما برای شخصی که در ایران است، اطلاعات به سرعت انتقال پیدا می کنند و نیاز به طی مسافت طولانی ندارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مزایا cdn مطلب cdn چیست؟ را مطالعه کنید.

 

  • بهینه سازی تصاویر برای موبایل

از آنجایی که بیشتر جستجوهای گوگل با موبایل انجام می گیرد، باید دقت داشته باشید تصاویر سایت شما برای موبایل بهینه و ریسپانسیو باشد. باید دقت داشته باشید اندازه و ابعاد تصاویر در موبایل به درستی نمایش داده شود و با اندازه صفحه ی دستگاه تنظیم باشد.

 

  • غیر فعال نمودن Hotlink

به طور کلی در سطح وب افراد زیادی وجود دارند که مطالب را از سایت شما کپی کرده و سایت خودشان قرار می دهند؛ این دسته از وب سایت ها حتی اگر منبع را ذکر نکنند، باز هم توسط گوگل قابل شناسایی هستند. همچنین گوگل با مشاهده این وضعیت، به محتوای شما رتبه بهتری را نیز می دهد. اما کپی کردن متن از سایت شما زمانی دردسر ساز خواهد شد که تصاویر سایتتان نیز توسط آن افراد کپی شده و در سایت آنها قرار بگیرد. در این صورت به جای اینکه از منابع سرور سایت آنها استفاده شود، سرور شما درگیر خواهد شد. برای جلوگیری از این موضوع باید قابلیت Hotlink را غیر فعال کنید.

  • یک cdn با قابلیت محافظت از هات لینک خریداری کنید
  • از پشتیبان هاست سایت خود بخواهید این کار را انجام دهد
  • از افزونه  All in One Security and Firewall استفاده کنید

 

  • تعداد تصاویر در محتوا

در رابطه با تعداد تصاویری که لازم است در محتوا استفاده شود، نمی توان عدد ثابتی در نظر گرفت. چرا که بهتر است هر قسمتی از محتوا که به عکس نیاز دارد و نیاز کاربر را برطرف می کند، تصویر قرار دهید.

 

  • توجه به مقاله محور یا تصویر محور بودن محتوا

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که بایستی به آن توجه داشته باشید، مقاله محور یا تصویر محور بودن محتوا است. در تعریف ساده تر باید بدانید محتوای شما بیش از هرچیزی به عکس نیاز دارد یا متن؟ گاهی اوقات نوشتن متن های طولانی برای یک سری کلمات کلیدی بی فایده است. در چنین شرایطی محتوا نیاز به تصاویر بیشتری برای راضی نگه داشتن کاربران دارد. 

 

  • لینک سازی با تصاویر انجام دهید

یکی از تکنیک های سئو تصاویر، لینک سازی با تصویر است. شما می توانید به منظور لینک سازی داخلی و خارجی سایت خود از تصاویر استفاده کنید. با لینک سازی خارجی توسط تصاویر، بک لینک ها طبیعی بنظر می رسند و اعتماد گوگل نیز به شما افزایش می یابد.

 

  • عکس جدید یا کپی!

به منظور قرار دادن تصویر در محتوای سایت خود می توانید به 4 شکل اقدام کنید.

  • استفاده از تصاویر کپی
  • عکس برداری جدید
  • دانلود تصویر از سایت های موجود
  • ساخت عکس جدید با عکس های کپی

برخی افراد تنها به کپی کردن عکس از سایت های دیگر اکتفا می کنند. در صورتی که گوگل می تواند، تصاویر کپی را تشخیص دهد و برایتان جریمه در نظر بگیرید. در حالت دوم برخی افراد نسبت به تهیه تصاویر جدید اقدام می کنند. این کار کمی زمان بر است اما رضایت کاربران را به دنبال دارد.

در روش بعدی می توانید از سایت های دانلود عکس، تصاویر دلخواه خود را به طور رایگان  و پولی دانلود نمایید. در روش آخر برخی افراد با استفاده از تصاویر کپی و یا دانلود عکس از سایت های مربوطه، آن را به یک عکس جدید تبدیل می کنند. به این صورت که رنگ، متن و … را تغییر می دهند.

.

  • افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت

یکی دیگر از تاثیرات بسیار مهم تصاویر در سئو، افزایش زمان ماندگاری کاربران در صفحات سایت می باشد. هرچقدر کاربران زمان بیشتری در سایت شما حضور داشته باشند، رتبه سئو سایتتان بهبود خواهد یافت.

تصاویر به راحتی می توانند باعث افزایش ماندگاری کاربران در سایت و صفحات شوند. چرا که کاربران از متن طولانی خسته می شوند و قرار دادن تصاویر میان متن های طولانی، باعث رفع خستگی چشم می شود. در اصطلاح به این موضوع ایستگاه چشمی می گوییم. حال اگر محتوای شما تناسب متن و تصویر را رعایت کرده باشد، ماندگاری کاربران نیز افزایش می یابد.

  

  • تغییر EXIF تصاویر

اگزیف تصاویر، اطلعات موجود در کد تصاویر هستند.این اطلاعات شامل: زمان، تاریخ، وقعیت جفرافیایی و... در مورد عکس هستند. ربات های گوگل در زمان خزش سایت برای سئو سایت این کدها را مشاهده می کنند. شما می توانید با ویرایش EXIF و قراردادن کلمات کلیدی و آدرس سایت در آن، سئو تصاویر را ارتقا دهید.

برای ویرایش اگزیف تصاویر، می توانید در ویندوز روی یک تصویر کلیک راست کنید و گزینه ی  Properties را انتخاب کنید. سپس در قسمت value، اطلاعاتی که می خواهید را وارد کنید.

 

ویرایش اگزیف تصاویر

 

❔︎ سوالات متداول

سئو تصاویر چیست؟

سئو تصاویر که بخشی از سئو محتوا است، در واقع بهینه سازی تصاویر از نظر حجم، اندازه، متن جایگزین و … برای قرار گرفتن در صفحه نتایج گوگل،علی الخصوص صفحه تصاویر گوگل است.

 

حجم تصاویر را چگونه کاهش دهیم؟

برای کاهش حجم تصاویر چند راه وجود دارد:

  1. بردن عکس در فتوشاپ و ذخیره عکس با گزینه save as for web
  2. فعال سازی افزونه لود تنبل lazy load
  3. استفاده از سایت های کاهش حجم عکس

 

در هر مقاله، چند تصویر باید بکار ببریم؟

پاسخ دقیقی برای این موضوع وجود ندارد و نمی توان صرفا با توجه به تعداد کلمات مقاله، گفت این تعداد تصاویر باید بکار ببریم. هر جای از محتوا که به عکس نیاز دارد و باعث رفع نیاز کاربر می شود باید عکس قرار داده شود.

 

در پایان

در این مطلب به شما گفتیم که سئو تصویر چیست؟ در ادامه نیز 0 تا 100 آموزش سئو عکس را در اختیار شما قرار دادیم. همانطور که گفتیم سئو عکس به شما کمک می کند تا حتی در نتایج تصویری گوگل نیز دیده شوید. همین امر می تواند سبب افزایش نرخ بازدید کننده های سایت شما شود. علاوه بر این، یکی از معیار های گوگل برای رتبه بندی یک محتوا یا صفحه، تصاویر استفاده شده در آن است. در نتیجه اگر تصاویر یک صفحه را به صورت اصولی سئو کنید، رتبه آن صفحه را نیز افزایش داده اید.

 

بروزرسانی در یکشنبه, 26 شهریور 1402 12:11

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا