CDN چیست؟ مزایای استفاده از CDN چیست؟

یکشنبه, 12 شهریور 1402 15:48
امتیاز شما به این مطلب
(26 رای‌ها)

CDN چیست

 

اگر هزاران کاربر به صورت همزمان به سایت شما مراجعه کنند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ به طور قطع سایت شما با کمبود پهنای باند مواجه خواهد شد و یا ممکن است با سرعت بسیار پایینی برای کاربران لود شود. همه این اتفاق ها به دلیل فعال نبودن شبکه توزیع محتوا (CDN) روی سایت شما رخ خواهد داد. با فعال کردن این امکان روی سایتتان می توانید بارگذاری سایت را برای کاربران سریعتر و ایمن تر کنید. در ادامه این مطلب خواهیم گفت که CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟ چه مزایایی دارد و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

CDN چیست؟

شبکه توزیع محتواچیست؟ CDN یا همان شبکه توزیع محتوا در واقع به سرورهایی گفته می شوند که در سطح جغرافیا توزیع شده و با یکدیگر ارتباط دارند. به کمک این شبکه امکان افزایش سرعت انتقال محتوا از طریق اینترنت برای ما فراهم می شود. به کمک CDN امکان انتقال سریع انواع محتوا از جمله فایل های جاوا اسکریپت، تصویر، فیلم، صفحات HTML و … به راحتی امکان پذیر است.

اگر شبکه توزیع محتوا به درستی پیکربندی شده باشد، می تواند یک سایت را از حملات DDOS به خوبی محافظت کند.

 

  

نحوه عملکرد CDN چگونه است؟

در پاسخ به سوال CDN چگونه کار می کند؟ می توان گفت، زمانی که سایت شما روی اینترنت بارگذاری می شود، سرورهای CDN فعال شده و آدرس سایت شما روی آنها ثبت می شود. به این ترتیب زمانی که کاربران در هر کجای دنیا که باشند، می توانند در سریعترین زمان ممکن به سایت شما دسترسی داشته باشند. در واقع سرور CDN درخواست های دریافت شده را به نزدیکترین سرور CDN کاربر ارسال می کند.

در نتیجه زمان دریافت اطلاعات برای آن کاربر تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. به کمک این سیستم به جای اینکه کاربران به هاست اصلی سایت متصل شوند و درخواست های آنان به سرور اصلی ارسال شده و برگردد، از طریق نزدیکترین مرکز داده به موقعیت جغرافیایی آنها درخواست ارسال می شود.

نحوه عملکرد CDN

علاوه بر این ها، CDN ها می توانند از طریق فشرده سازی یا کوچک کردن فایل ها، حجم آنها را در زمان ارسال کاهش بدهند. اما شبکه توزیع محتوا چطور به درخواست های ارسال شده به او پاسخ می دهد؟ CDN پاسخ درخواست ها را به 3 شکل به کاربران ارائه می کند:

فایل های درخواستی در حافظه پنهان CDN نباشند

در اینصورت CDN فایل های درخواست شده از سمت کاربر را با سرعت بالا از هاست سایت شما در حافظه خود ذخیره کرده و در نهایت اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کاربران قرار می دهد.

فایل های درخواستی در حافظه CDN باشند

در این صورت CDN هیچ درخواستی را به هاست یا سرورهای دیگر سایت شما ارسال نمی کند و فایل های درخواستی از طریق حافظه شبکه توزیع محتوا برای کاربران ارسال می شوند.

فایل هایی که برای ذخیره در CDN تایید نشده اند

شما می توانید برخی از فایل ها را برای ذخیره شدن در حافظه CDN تایید نکنید. در این صورت شبکه توزیع محتوا فایل های درخواستی را مستقیما از هاست شما دریافت کرده و برای کاربر ارسال می کند.

 

مزایای استفاده از CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟

در ادامه با ارائه 4 دلیل مهم به شما خواهیم گفت که چرا باید از CDN استفاده کنیم:

مزایای استفاده از cdn

  1. افزایش سرعت بالا آمدن سایت

در پاسخ به سوال CDN چه کاربردی دارد؟ می توان به افزایش سرعت بالا آمدن سایت اشاره کرد. زمانی که اطلاعات یک سایت به جای بارگذاری از سرور اصلی، از طریق CDN برای کاربر ارسال شود، سرعت نمایش سایت نیز افزایش پیدا می کند. البته رعایت این نکته به تنهایی نمی تواند سبب افزایش سرعت سایت شود؛ شما می توانید نکات بیشتر در این باره را در مطلب " افزایش سرعت سایت وردپرس " مطالعه کنید.

  1. کاهش هزینه های مربوط به پهنای باند

یکی از مواردی که سبب افزایش هزینه های طراحی سایت می شود، هزینه مربوط به پهنای باند و گسترش هاست سایت است. زمانی که اطلاعات سایت شما از طریق CDN خوانده شود، حجم داده های سرور اصلی کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه هزینه نگهداری هاست نیز برای شما کمتر می شود. به کمک شبکه توزیع محتوا می توانید ترافیک بیشتری را روزانه مدیریت کنید و همین امر فشار روی سرور اصلی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

  1. افزایش امنیت سایت

یکی از حملات رایج که موجب از دسترس خارج شدن سایت ها می شود، حملات DDOS است. در این حملات تعداد زیادی سیستم و یا ربات به صورت همزمان درخواست های متعددی را برای سرور شما ارسال می کند. در صورتی که سایت شما به این سیستم مجهز نباشد، به راحتی از دسترس کاربران خارج می شود.

  1. آپ تایم بهتر سایت

اگر کاربران سایت شما در کشور های دیگری مانند آمریکا باشند، برای مشاهده اطلاعات سایت باید از مسیریاب های زیادی عبور کنند. همین مسئله سبب کاهش سرعت دانلود و آپلود آنها می شود. به کمک شبکه توزیع محتوا CDN فایل های درخواستی به نزدیکترین سرور به کاربر ارسال شده و از طریق آن برای کاربران آپلود خواهد شد. در نتیجه سرعت آپلود یا آپ تایم افزایش پیدا می کند.

 

ویژگی های CDN چیست؟

پیش از آن که از cdn استفاده کنید، بهتر است با ویژگی های شبکه توزیع محتوا آشنا شوید.

توزیع ترافیک سایت به صورت مساوی (Load Balancing)

یکی از ویژگی های شبکه توزیع محتوا، امکان توزیع بار ترافیک سایت به صورت مساوی در چندین سرور است. این کار سبب می شود تا سایت شما در ترافیک های بالا، عملکرد درستی داشته باشد. 

این ویژگی حتی زمانی که تعدادی از CDN ها از دسترس خارج می شوند نیز بدون وقفه کار می کند. به طوریکه می تواند ترافیک کلی سایت را بین سرور های دیگر توزیع کند و اطمینان حاصل کند که هیچ کاربری دسترسی به سایت را از دست نداده است.

 

محافظت از اطلاعات سایت

یکی از ویژگی های شبکه توزیع محتوا، تامین امنیت اطلاعات است. در واقع شبکه توزیع محتوا می تواند سایتی را با گواهی TLS / SSL ایمن نگه دارد. برای آشنایی با روش فعال سازی SSL، مقاله چگونه ssl را در وردپرس فعال کنیم؟ مطالعه کنید.

 CDN چیست؟

آیا استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN در سئو سایت تاثیر دارد؟

قطعا با این سوال مواجه خواهید شد که CDN چه تاثیری در سئو سایت خواهد گذاشت؟ به طور کلی افزایش سرعت سایت یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در سئو یک سایت است. زمانی که کاربران بتوانند به راحتی و در سریعترین زمان ممکن به سایت شما دسترسی داشته باشند، نرخ پرش سایتتان نیز کاهش پیدا می کند.

هرچه نرخ پرش یک سایت کمتر و ماندگاری کاربران در سایت بیشتر باشد، رتبه سئو آن نیز بهبود پیدا خواهد کرد. یکی از معیارهای وب سایت gtmetrix برای رتبه بندی سئو یک سایت، فعال بودن شبکه توزیع محتوا CDN در آن است. پس می توان گفت با فعال کردن این ویژگی برای سایت خود می توانید شانستان را برای بهبود رتبه سئو سایت افزایش دهید و CDN در سئو نقش بسیار مهمی دارد.

در مطلب " آموزش جی تی متریکس " می توانید نحوه کار با این سایت را یاد بگیرید.

 

از کدام cdn استفاده کنیم؟

شرکت های معروفی در ایران و جهان وجود دارند که خدمات cdn ارائه می دهند و بعضی از آن ها رایگان هم هستند. برای استفاده از شرکت های ارائه دهنده خدمات cdn خارجی باید دامنه سایت شما حتما .com  باشد و اگر نیست آن را تغییر داد.

شرکت های خارجی در داخل ایران سرور ندارند و این موضوع باعث می شود که کاربران داخلی اطلاعات را از سرور خارج کشور مشاهده کنند که این مسئله باعث کندی سایت می شود.شرکت کلودفلر (Cloudflare) یکی از معروفترین و بهترین cdn های دنیاست که یک نسخه رایگان با امکانات و مزایای بالا دارد. اما اگر امکانات بیشتری مثل فایروال و... نیاز دارید باید نسخه پولی آن را تهیه کنید.

از بهترین cdn های ایرانی می توان به شرکت آروان کلود (ArvanCloud) اشاره کرد. با استفاده از خدمات توزیع محتوا این شرکت کاربران می توانند سرعت بارگذاری صفحات خود را افزایش دهند.

 

cdn ایرانی استفاده کنیم یا خارجی؟

اینکه از چه شبکه توزیع محتوایی استفاده کنید. بستگی به شرایط وب سایت دارد. به طور کلی سایت های ایرانی که مخاطبان آن اکثرا در ایران هستند می توانند از cdn ایرانی استفاده کنند. زیرا؛ این شبکه ها اطلاعات را از سرور محلی توزیع می کنند و سرعت لود صفحات سایت را افزایش می دهند.

برای سایت هایی که بصورت فروشگاهی یا بازاریابی هستند و مخاطبان زیادی در خارج از کشور دارند؛ استفاده از cdn های خارجی بهتر است. زیرا این cdn ها محتوا را در همه جا دنیا پخش می کنند و سرعت لود صفحات سایت را در همه جای دنیا بهبود می بخشند.

 

سخن پایانی

در این مطلب به شما گفتیم که CDN چیست و چه مزایایی دارد؟ همانطور که در طول محتوا گفتیم، به کمک شبکه توزیع محتوا CDN می توانید زمان پاسخگویی سایت به کاربران را کاهش داده و امنیت سایتتان را نیز در برابر حملات DDOS تامین کنید. در حال حاضر یکی از معیارهای ابزارهای رتبه بندی سئو سایت مانند gtmetrix، فعال بودن همین ویژگی برای سایت است. بنابراین اگر می خواهید طبق آخرین تکنولوژی عمل کنید، بهتر است شبکه توزیع محتوا CDN را روی سایت فعال کنید.

 

بروزرسانی در یکشنبه, 12 شهریور 1402 15:48

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا