dmca چیست؟ نحوه گزارش کپی کنندگان به گوگل

شنبه, 25 فروردين 1403 14:44
امتیاز شما به این مطلب
(18 رای‌ها)

آموزش گزارش به گوگل برای حذف مطلب کپی

 

می دانیم که تولید محتوای با کیفیت و اصولی از اقداماتی است که به رشد سایت کمک زیادی می کند. اما در هر صورت نوشتن یک محتوای با کیفیت، جامع و یونیک بسیار سخت و زمان بر خواهد بود. حال اگر وب سایتی محتوای شما را بدون ذکر منبع و اجازه شما در سایت خود کپی کند، قطعا با او برخورد خواهید کرد. اما چگونه؟ در ادامه به شما خواهیم گفت dmca چیست؟ و شما را با  نحوه گزارش کپی کنندگان به گوگل برای حذف مطلب کپی شده از سایت آشنا خواهیم کرد.

قوانین کپی رایت گوگل یا DMCA چیست؟

یکی از اقداماتی که در سئو منفی توسط وب سایت های دیگر برای سایت شما انجام می شود، کپی کردن محتوای شما در سایتشان است. اگر سرعت ایندکس سایت شما کمتر از رقیبتان باشد، محتوایی که مدت ها برای آن زحمت کشیده اید به اسم آن سایت ثبت شده و شما در نهایت متهم به نقض کپی رایت خواهید شد. به همین دلیل است که باید پیش از هر اقدامی برای افزایش سرعت ایندکس صفحات در گوگل تلاش کنید.

اما گوگل نیز برای حمایت از مالکیت محتوا قوانین خاصی را وضع کرده است که به آن قانون کپی رایت گوگل یا DMCAیا برخورد با سایت های کپی کننده می گویند. گوگل برای عملی کردن این قانون ابزاری به نام CopyRight Removal را راه اندازی کرد. 

اگر وب سایتی قوانین کپی رایت را رعایت نکرده باشد و مطالب سایت شما را کپی کند، در این ابزار می توانید درخواست خود را اعلام کنید. به کمک این ابزار شما از گوگل می خواهید که محتوای سایت متخلف را از لیست ایندکس خود خارج نماید. در واقع با این کار، او را از نتایج حذف خواهید کرد.

 

 

بسیاری از افراد تصور می کنند که اگر نام منبع را بدون لینک دهی فالو در صفحه خود به کار ببرند، می توانند قانون کپی رایت را رعایت کنند. اما باید این نکته را بدانید که در هر صورت اجازه سایت منبع برای استفاده از مطالب آن الزامی است.

نکته قابل توجه این است که درخواست حذف و خارج شدن مطلب مورد نظر از گوگل، تنها برای مطالبی امکان پذیر است که کپی از سایت های دیگر باشد.

 

پیش از گزارش کپی کنندگان به گوگل چه کنیم؟

پیشنهاد می کنیم پیش از آنکه از طریق این ابزار از سایت متخلف شکایت کنید، با آنها تماس بگیرید. از آنها بخواهید که یا مطلب را از سایتشان پاک کرده یا لینک فالو به سایت شما بدهند. در اغلب موارد این مذاکره نتیجه بخش خواهد بود. در صورتی که صحبت شما به نتیجه مطلوبی نرسید، می توانید از طریق این ابزار اقدام کنید.

 

گوگل چطور سایت های متخلف را جریمه می کند؟

تنها اقدامی که گوگل نسبت به سایت های کپی بردار انجام می دهد، حذف مطلب کپی شده از نتایج جستجو است. گوگل جریمه نقدی یا هر اقدام دیگری را انجام نمی دهد؛ اگر این موضوع برای شما اهمیت زیادی دارد، باید خودتان به کمک یک وکیل شکایتتان را پیگیری کنید. 

 

شکایت به گوگل برای حذف مطلب کپی شده از سایت

در ادامه نحوه استفاده از ابزار CopyRight Removal برای شکایت به گوگل برای حذف مطلب کپی شده از سایت را به شما آموزش خواهیم داد:

1- به سامانه CopyRight گوگل وارد شوید

گام اول برای استفاده از ابزار CopyRight Removal، وارد شدن به سامانه مربوطه است. برای اینکار ابتدا وارد اکانت گوگل یا همان جیمیل خود شوید. سپس روی لینک Copyright Removal page کلیک کنید. پس از این کار صفحه ای مطابق با تصویر زیر به شما نشان داده خواهد شد. 

dmca چیست

 

2- خواندن قوانین و مقررات

برای استفاده از این ابزار لازم است که قوانین و مقررات آن را به خوبی مطالعه کنید. در صورت ارسال درخواست اشتباه به گوگل، به سایت شما خساراتی وارد خواهد شد. پیش از ارسال درخواست، متن مربوط به قسمت " IMPORTANT " را حتما مطالعه کنید.

 گزارش کپی کنندگان به گوگل

 

3- وارد کردن اطلاعات تماس

پس از آنکه قوانین گوگل را در این زمینه مطالعه کردید و از اقدامی که انجام می دهید، اطمینان حاصل کردید باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. اطلاعاتی که از شما میخواهند با توجه به تصویر زیر، نام و نام خانوادگی، نام شرکت، صاحب امتیاز، ایمیل و کشور است.

به این نکته توجه کنید که برای گزارش نقض قانون کپی رایت به گوگل حتما نباید نویسنده یا صاحب وب سایت باشید. شما می توانید به راحتی در بخش Copyright holder you represent مشخص کنید که قانون کپی رایت برای سایت شما یا سایت دیگری رعایت نشده است. 

 مالکیت محتوا به گوگل

 

4- نوشتن شکایت

در این بخش باید شرح کلی شکایت خود را به زبان انگلیسی تایپ کنید. برای راحتی شما گوگل نمونه هایی را برایتان قرار داده است. شما می توانید برای نوشتن شکایت از نکات زیر کمک بگیرید:

  • شروع مطلب با جمله " از سایت من …"
  • انتشار مطلب بدون رعایت حقوق کپی رایت
  • نوشتن قسمتی از متن کپی شده به همراه آدرس مطلبی که از آن کپی کرده اند

 شکایت به گوگل برای حذف مطلب کپی شده از سایت

 

5- وارد کردن لینک مطلب کپی شده

در این بخش برای استفاده از ابزار CopyRight Removal باید آدرس وب سایت هایی که مطلب شما را کپی کرده اند را وارد کنید. به این نکته توجه کنید که باید دقیقا آدرس همان مطلب خاص در سایت متخلف را وارد کنید و در هر خط باید یک آدرس نوشته شود. 

بررسی قوانین کپی رایت

 

اکنون آدرس هایی که می خواهید از نتایج حذف شوند را در قسمت مشخص شده در تصویر زیر وارد کنید. در صورتی که بیش از یک سایت، مطلب سایت شما را کپی کرده باشند، آدرس تمامی آنها را در این بخش وارد کنید.

 

گزارش کپی کنندگان به گوگل

 

لازم نیست برای هر سایتی که مطلب شما را کپی کرده است، تمام این مراحل را طی کنید. ابزار CopyRight Removal این امکان را به شما می دهد که تا 10 گروه به صورت یکجا ایجاد کرده و در آن لیست سایت های متخلف را ارسال کنید. برای این کار می توانید روی گزینه Add a new group کلیک کنید. 

 

گزارش کپی کنندگان به گوگل 

 

6- تأیید قوانین و مقررات

در آخر تیک قوانین و مقررات گوگل را انتخاب کنید تا فرایند شکایت شما به اتمام برسد.

 

7- مرحله آخر

در این قسمت تاریخ را در بخش مشخص شده وارد کرده و نام خود را به عنوان امضای درخواست کننده وارد کنید. در آخر نیز کد کپچا را وارد کرده و دکمه " submit " را بزنید. 

 

چطور نتیجه درخواست خود را پیگیری کنم؟

بررسی درخواست شما بین 1 هفته تا 10 روز طول خواهد کشید. اما اگر می خواهید روند شکایت خود را بررسی کنید، می توانید به بخش Removal Dashboard مراجعه کرده و وضعیت شکایات خود را بررسی نمایید.

 

آیا هر محتوایی شامل قانون DMCA میشه؟

سوالی که مطرح می شود، این است که آیا هر نوع محتوایی شامل قانون DMCA می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هر نوع محتوایی که در اینترنت منتشر می شود، مانند عکس، فیلم، محتوای متنی و ... شامل قانون DMCA می شود. بنابراین هیچ فرقی نمی کند که چه محتوایی را کپی می کنید؛ در هر صورت اگر اسمی از سایت منبع در سایت خود به کار نبرید، گوگل می تواند شما را جریمه کند.

 

در صورت دریافت اخطار حذف DMCA باید چه کنیم؟

در مرحله اول باید پیش از آنکه گوگل متوجه چیزی شود، محتوای کپی شده را از سایت خود حذف کنید. در غیر اینصورت اگر از سمت گوگل اخطار DMCA را دریافت کنید، سایت شما جریمه خواهد شد. البته به این نکته توجه کنید که تمامی اخطارهای DMCA نیز معتبر نخواهند بود. برخی از صاحبان وب سایت ها از این قانون سو استفاده می کنند یا به اشتباه شما را مجرم معرفی می کنند. خوشبختانه این امکان برای شما فراهم است تا با ارائه مدارک معتبر، صحت و اصالت محتوای خود را ثابت کنید.

 

چطور از کپی محتوا سایتمان با خبر شویم؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است! بنابراین بهتر است از کپی شدن محتوای سایتتان در ابتدا جلوگیری کنید. برای این کار می توانید به سایت copyscape.com مراجعه کنید. در این سایت می توانید ببینید که چند نسخه دیگر از سایت شما در اینترنت وجود دارد. این ابزار به صورت آنلاین به شما نشان می دهد که آیا صفحات سایت شما کپی شده اند یا خیر.

Copyright law

نکات مهم در مورد قانون کپی رایت

  • شما باید اثبات کنید که مالک محتوا هستید؛ پس اگر خودتان از سایت دیگری کپی کرده اید و می خواهید آن سایت را به گوگل معرفی کنید، باید بدانید که ممکن است خودتان حذف شوید!
  • گزارش شما توسط کارمندان گوگل نیز بررسی می شود؛ پس توضیحات شما باید منطقی و محکم باشد.
  • تمامی سایت های ایرانی حتی با پسوند IR نیز می توانند از این ابزار استفاده کنند.
  • ممکن است گوگل درخواست شما را قبول کند اما پس از مدتی مجدد صفحه شما را ایندکس کند که این موضوع می تواند سبب افت رتبه سایت شود.
  • گوگل در بسیاری از مواقع به درخواست شما سایت کپی بردار را حذف نمی کند؛ بلکه با اصلاح الگوریتم های خود، سایت شما را بالاتر از سایت کپی بردار نشان می دهد.
  • در صورت قبول شدن درخواست شما، فقط صفحه کپی از سایت کپی بردار حذف می شود نه کل دامنه.
  • در صورتی که شخصی از شما به عنوان سایت کپی بردار شکایت کند، در سرچ کنسول پیغامی را حاکی از حذف صفحه کپی دریافت می کنید.
  • گزارش شما باید به زبان انگلیسی و با گرامر صحیح باشد.
  • پاسخ گوگل ممکن است یک روز تا یک ماه زمان ببرد.
  • گزارش شما باید دقیق باشد؛ تنها ذکر آدرس دامنه سایت کپی بردار کافی نیست.
  • سایت کپی بردار به هیچ عنوان متوجه این نمی شود که چه کسی از او شکایت کرده است.
  • گزارشات شما در مورد سایت های کپی بردار، به هوشمند تر شدن الگوریتم های گوگل کمک بزرگی می کند.

 

❔︎ سوالات متداول

Dmca چیست؟

یکی از اقدامات سئو منفی، کپی کردن متن و اطلاعات یک سایت و قرار دادن آن ها در سایت دیگر می باشد. در صورتی که ایندکس مطالب سایت شما به کندی انجام شود، گوگل تصور می کند که شما از اطلاعات کپی استفاده کرده اید. در چنین شرایطی گوگل برای حمایت از مالک محتوا، قانون کپی رایت گوگل یا Dmca را اجرا می کند.

 

چه محتوایی شامل قانون Dmca می شود؟

هر محتوایی اعم از متن، تصویر، صوت و … که در سایت شما قرار داشته باشد و شخص دیگری آن را بدون اجازه و ذکر منبع در سایت خود قرار دهد، شامل قانون کپی رایت یا Dmca می شود.

 

چگونه کپی شدن مطالب مان را به گوگل گزارش دهیم؟

گوگل به منظور اعمال قانون کپی رایت، برای اشخاصی که مطالب شان کپی می شود، ابزار  CopyRight Removal را راه اندازی کرده است. در صورتی که سایتی مطالب شما را کپی کرد، می توانید در این ابزار گزارش دهید.

 

در آخر

همانطور که ابتدای مطلب به شما گفتیم، نوشتن محتوای سئو شده، یونیک و با کیفیت بسیار دشوار خواهد بود. از طرفی اگر محتوایی که شما منتشر کرده اید در سایت دیگری زودتر ایندکس شود، این به ضرر شما تمام خواهد شد. به همین دلیل است که در صورت کپی کردن محتوای شما در سایت های دیگر، باید با آنها برخورد و مالکیت محتوا به گوگل را به آن اعلام کنید. در این مطلب به شما یاد دادیم که چطور از ابزار CopyRight Removal استفاده کنید و بررسی قوانین کپی رایت را نیز برایتان شرح دادیم. اگر به هر علتی مجبور به کپی کردن محتوای سایت دیگر شدید، حتما منبع را با لینک فالو ذکر کنید.

 

بروزرسانی در شنبه, 25 فروردين 1403 14:44

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا