سئو کلاه خاکستری چیست؟ + تکنیک های Grey Hat SEO

چهارشنبه, 22 آذر 1402 10:23
امتیاز شما به این مطلب
(15 رای‌ها)

سئو کلاه خاکستری چیست

 

به طور کلی سئو سایت به سه دسته سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم می شود. اما در بین این سه مورد، سئو کلاه خاکستری بیش از همه اهمیت دارد؛ چرا که اغلب اقداماتی که برای بهبود سئو سایت انجام می دهیم در همین دسته قرار میگیرد. در این مطلب می خواهیم اطلاعات بیشتری در مورد سئو کلاه خاکستری به شما بدهیم و در نهایت تکنیک های کاربردی Grey Hat SEO را به شما آموزش بدهیم.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

به طور کلی تکنیک های سئو به دو دسته سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید تقسیم می شوند. سئو کلاه سفید به تکنیک هایی گفته می شود که بر اساس اصول گوگل روی سایت اجرا می شود. اما سئو کلاه سیاه تکنیک های غیر قانونی هستند که گوگل در صورت مشاهده آنها روی سایتتان، شما را جریمه می کند.

در این بین گوگل از شما به عنوان صاحب وب سایت توقع دارد تا مثل یک بچه خوب و حرف گوش کن، فقط از تکنیک های کلاه سفید استفاده کنید؛ اما نتیجه دادن این تکنیک ها به زمان و صبر زیادی نیاز دارد. در این میان تکنیک هایی وجود دارد که غیر قانونی هستند، اما هنوز گوگل توانایی تشخیص آنها را ندارد؛ به این دسته از تکنیک ها سئو کلاه خاکستری گفته می شود.

 

 

تفاوت سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری چیست؟

تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری را بهتر است با یک مثال به شما بگوییم. همانطور که میدانید گرفتن بک لینک سبب افزایش اعتبار سایت و در نتیجه بهبود رتبه آن می شود. اگر بخواهید با توجه به خواسته گوگل عمل کنید، باید آنقدر منتظر بمانید تا دیگران محتواهای شما را بخوانند و به سایت شما لینک بدهند؛ اما این کار نیاز به زمان و صبر بسیار زیادی دارد. 

اما در مقابل اگر بخواهید از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کنید، باید خودتان دست به کار شوید و از هر سایتی به خود لینک بدهید. شاید در ابتدا این کار سبب افزایش رتبه سایت شود، اما رفته رفته گوگل به این ترفند پی خواهد برد و سایت شما را جریمه می کند.

پس همانطور که گفتیم، تکیه کردن به سئو کلاه سفید زمانبر بوده و از طرفی سئو کلاه سیاه هم به ضررمان تمام می شود. در این بین شما می توانید با کمک تکنیک سئو کلاه خاکستری، برای سایت خود بک لینک بسازید.

تفاوت سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید

 

اما چگونه با تکنیک کلاه خاکستری لینک بسازیم؟

یکی از راه های ساخت بک لینک به روش سئو کلاه خاکستری، ایجاد اکانت در شبکه های اجتماعی مختلف و انتشار محتوا در آنها است. با این کار شما توانسته اید از شبکه های اجتماعی معتبر، لینک های با ارزشی بگیرید.

در مطلب " بهترین روش های لینک بیلدینگ " به صورت کامل به شما یاد داده ایم که با تکنیک های سئو کلاه خاکستری، برای سایت خود بک لینک بگیرید.

 

سئو gray hat چه اهمیتی دارد؟

همانطور که گفتیم، با سئو کلاه سیاه و کلاه سفید نمی توانید به راحتی رتبه بگیرید. اما سئو کلاه خاکستری این امکان را به شما می دهد تا با صرف هزینه و زمان کمتر و با ریسک بسیار پایینتر، به صفحه اول گوگل برسید. می توان اینطور گفت که نزدیک به 90 درصد وب سایت هایی که در نتایج صفحه اول مشاهده می کنید، از تکنیک های سئو کلاه خاکستری استفاده می کنند.

 

آموزش سئو کلاه خاکستری

در این قسمت می خواهیم تکنیک های سئو کلاه خاکستری را به شما آموزش بدهیم. اما به این نکته توجه کنید که بلافاصله پس از خواندن این مطلب، تکنیک ها را روی سایت اجرا نکنید. شما باید پیش از این وضعیت سایت را بررسی کرده و با توجه به نیاز سایت، تکنیک های سئو خاکستری را اجرا کنید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم پیش از هر کاری از مشاوره رایگان سئو سایت، کمک بگیرید.

آموزش سئو کلاه خاکستری

1. بک لینک بسازید

یکی از سخت ترین تکنیک های gray hat seo، ساخت بک لینک برای سایت است؛ چرا که گوگل می گوید اگر سایت شما از اعتبار بالایی برخوردار باشد، قطعا وب سایت های دیگر به آن لینک می دهند. او توقع دارد شما دائما محتواهای مختلفی را روی سایت بارگذاری کرده و منتظر بمانید تا محتوا در گوگل رتبه بگیرد؛ سپس با رتبه گرفتن آن در گوگل، دیگران به این محتوا لینک بدهند.

اما این کار عملا غیر ممکن یا بسیار زمانبر است. 

در سئو کلاه خاکستری باید خودتان دست به کار شده و برای سایتتان بک لینک بگیرید. شاید بگویید که در سئو کلاه سیاه هم دقیقا همین کار را باید انجام می دهیم. بله تکنیک ساخت بک لینک در هر دو روش بسیار مشابه یکدیگر هستند؛ اما در سئو کلاه خاکستری همیشه اعتدال رعایت شده و بر اساس اصول بک لینک ساخته می شود. 

باید به این نکته توجه کنید که در صورت بروز یک اشتباه در لینک سازی، ممکن است سایت شما به جرم انجام سئو کلاه سیاه، جریمه شود.

 

2. سوشیال سیگنال بخرید

در سال های اخیر گوگل برای اینکه بفهمد اعتبار یک برند چقدر است، به رفتار کاربران نسبت به برند آن سایت در شبکه های اجتماعی دقت می کند. اگر سایت خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کرده باشید، می توانید قسمتی را برای مشاهده سیگنال های شبکه های اجتماعی مشاهده کنید.

هر چه تعداد لایک، کامنت و ورودی سایت از طریق شبکه های اجتماعی بیشتر باشد، قدرت برند شما برای گوگل نیز افزایش خواهد داشت. به همین دلیل در گام اول در شبکه های اجتماعی معتبر مانند توییتر، لینکدین، فیسبوک و … یک اکانت برای برندتان بسازید.

سپس در این شبکه ها فعالیت کرده و سعی کنید تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید. پس از مدتی، از وب سایت هایی که سوشیال سیگنال می فروشند، اشتراک لایک، کامنت و اشتراک گذاری بخرید.

با این کار تعداد مخاطبان پیج شما افزایش پیدا کرده و اعتبارتان نیز بیشتر خواهد شد؛ البته به این نکته توجه کنید که در استفاده از این تکنیک هم نباید زیاده روی کنید.

 

3. بروزرسانی محتوا انجام دهید

به طور کلی گوگل عاشق بروزرسانی محتوا است. گوگل همیشه سعی می کند تا بهترین و کاملترین محتوا را به کاربر نشان دهد؛ پس هرچه یک محتوا ارزشمند تر و کاملتر باشد، شانس رتبه گرفتن آن نیز بیشتر خواهد بود.

پس گفتیم که گوگل علاقه دارد تا محتوای شما هر چند وقت یکبار بروز شود؛ یعنی متن یا تصاویر جدید و مهم به آن اضافه شود. اگر بخواهیم به روش سئو کلاه خاکستری عمل کنیم، باید برای کلمه کلیدی مورد نظرمان، ابتدا یک مقاله کامل اما کوتاه بنویسیم.

به عنوان مثال اگر قرار است در مورد انتخاب اسم برای سایت صحبت کنید، در ابتدا نکات را به صورت خلاصه اما مفید بگویید. پس از مدتی مثلا حدود یک ماه، به سراغ محتوا آمده و همان مطالب را کامل کنید؛ نکات جدید اضافه کنید و در نهایت محتوای تصویری یا ویدیویی در آن قرار دهید. 

به این ترتیب شما توانسته اید محتوای خود را بروز رسانی کنید. در مطلب " بروزرسانی محتوای قدیمی " به شما یاد داده ایم که چطور این کار را انجام دهید.

بروزرسانی محتوا در سئو کلاه خاکستری

4. رپورتاژ آگهی بخرید

یکی دیگر از تکنیک های gray hat seo، خرید رپورتاژ آگهی برای سایت است. رپورتاژ به متنی گفته می شود که برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک سایت در سایت های پربازدید دیگر منتشر می شود. در واقع خرید رپورتاژ آگهی نیز نوعی خرید بک لینک است. رپورتاژ آگهی ها با توجه به موضوعی که دارند، می توانند در سایت های مختلف خبری، سرگرمی، ورزشی و … منتشر شوند.

در هر رپورتاژ آگهی شما می توانید 3 تا 5 لینک به سایت خود با سایت های دیگر بدهید. اگر تاکنون برای سایتتان رپورتاژ آگهی نگرفته اید، پیشنهاد میکنیم حتما مطلب " نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی " را بخوانید.

 

5. از منشن بدون لینک کمک بگیرید

منظور از منشن بدون لینک، استفاده کردن نام برند در سطح وب بدون لینک دهی به آن است. در واقع گوگل می گوید اگر سایت شما از اعتبار بالایی برخوردار باشد، باید نام برندتان در سطح وب بدون لینک دهی دیده شود.

به همین دلیل است که شما باید به منشن بدون لینک توجه ویژه ای کنید. در این روش شما می توانید در کامنت سایت های مختلف، شبکه های اجتماعی و … نام برندتان را استفاده کنید. به این ترتیب گوگل را گول زده و سئو سایت خود را بهبود بخشیده اید.

 

6. از پست های مهمان کمک بگیرید

پست مهمان مقاله ای است که به رایگان در سایت های دیگر منتشر می کنید؛ پست مهمان با رپورتاژ آگهی تفاوت بسیار زیادی دارد. برای انتشار پست مهمان اصولا شما از وب سایت های دیگری که صرفا بازدید بالایی هم ندارند، می خواهید تا محتوایی را در سایتشان منتشر کرده و به شما لینک بدهند. 

البته گاهی به دلیل محبوبیت برند شما، سایت های دیگر حاضر می شوند تا محتوایی از شما را منتشر کرده و به سایت شما لینک بدهند. علاوه بر این شما می توانید در سایت های وبلاگی، مثل ویرگول، مداد و … محتوایی را منتشر کرده و به سایتتان لینک بدهید.

 

7. از نظرات کاربران کمک بگیرید

همانطور که گفتیم گوگل علاقه زیادی به آپدیت محتوا دارد؛ ثبت نظرات کاربران زیر هر محتوا، سبب بروز شدن متن آن خواهد شد. در نتیجه اعتبار و ارزش آن محتوا برای گوگل بیشتر می شود. از طرفی به همان میزان که تعامل کاربران در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام اهمیت دارد، در وب سایت ها نیز این چنین است. هر چه تعامل کاربران و شما بیشتر باشد، قدرت آن محتوا بیشتر خواهد شد.

اما چطور از کامنت ها استفاده کنیم؟

اگر بخواهیم بر اساس سئو کلاه سفید پیش برویم، باید در انتهای هر مقاله از مخاطب بخواهیم تا سوالاتشان را برای ما کامنت کنند یا نظرشان را برای ما بنویسند. اما این کار نه تنها زمانبر است، بلکه ممکن است نتیجه درستی هم ندهد. به همین دلیل باید خودتان دست به کار شوید! اما چگونه؟

کافیست با سیستم ها و اکانت های مختلف زیر هر مقاله نظری را کامنت کنید؛ البته این نظرات نباید صرفا تعریف و تمجید از محتوا باشد. همچنین نباید در این کار زیاده روی کنید.

تاثیر نظرات کاربران در سئو کلاه خاکستری

8. از چندین کلمه کلیدی کمک بگیرید

اصولا یک محتوا به یک کلمه کلیدی خاص خلاصه نمی شود؛ به همین دلیل باید از چندین کلمه کلیدی برای سئو یک صفحه استفاده کنیم. البته منظورمان از این تکنیک، به کار بردن کلمات کلیدی مرتبط در یک محتوا است.

برای اینکه بتوانید تمام کلمات کلیدی مرتبط را در یک محتوا پوشش دهید، می توانید از تکنیک سئو کلاه خاکستری استفاده کنید. 

  • در متن محتوا از کلمات کلیدی بیشتر و متفاوت تری استفاده کنید
  • در قسمت توضیحات محتوا کلمات کلیدی را به کار بگیرید
  • از کلمه کلیدی در عنوان استفاده کنید
  • از کلمات کلیدی به عنوان متن جایگزین تصاویر استفاده کنید

 

9. از نظرات مثبت در نقشه گوگل استفاده کنید

یکی از تکنیک های سئو خارجی سایت و سئو محلی، ثبت آدرس سایت در نقشه گوگل است. با این کار زمانی که کاربران، شما را در سطح وب جستجو می کنند، می توانند اطلاعاتتان را در گوگل مپ نیز مشاهده کنند.

حال هرچه رضایت کاربران در بخش کامنت نقشه گوگل از شما بیشتر باشد، گوگل نیز رتبه بهتری به شما خواهد داد. اگر هنوز سایت خود را در نقشه گوگل ثبت نکرده اید، مطلب " ثبت مکان در گوگل مپ " را مطالعه کنید.

برای افزایش نظرات در نقشه گوگل می توانید از دو روش کمک بگیرید:

  1. از مشتری های خود بخواهید در ازای دریافت تخفیف، در این بخش برای شما نظرات خود را وارد کنند. 
  2. شما می توانید با کمک تکنیک سئو کلاه خاکستری، با سیستم های دیگر کامنت مثبت برای نقشه گوگل خود ثبت کنید. ( زمانی برای ثبت نظرات خود اقدام کنید که در نزدیکی محل کارتان هستید؛ به این ترتیب گوگل متوجه می شود که شما یک مخاطب واقعی هستید)

 

10. لینک سازی گره ای انجام دهید

همانطور که گفتیم لینک سازی خارجی به شما کمک می کند تا رتبه سایتتان را در گوگل افزایش دهید. اما آیا لینک سازی به تنهایی کافی است؟

قطعا خیر؛ برای اینکه نتیجه بهتری از لینک سازی بگیرید، باید آنها را تقویت کنید. اما چطور؟

شما باید از روش لینک سازی گره ای کمک بگیرید.  در این روش شما با خرید رپورتاژ های ارزان قیمت و یا از طریق انتشار محتوا در سایت های وبلاگی رایگان، به لینک های با ارزشی که از قبل ساخته اید، لینک می دهید. در واقع با این کار یک شبکه ی تعاملی برای لینک های خود ساخته و آنها را تقویت می کنید.

لینک سازی گره ای در سئو کلاه خاکستری

11. از تبلیغات استفاده کنید

یکی دیگر از تکنیک های gray hat seo، تبلیغات برای سایت است؛ درواقع تبلیغات می تواند به طور مستقیم روی سئو سایت شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که به صاحبان وب سایت ها پیشنهاد می شود همیشه بخشی از بودجه خود را صرف تبلیغات کنند. 

اولین تاثیر تبلیغات را می توان روی افزایش برندسازی دانست؛ زمانی که محصولات یا خدمات شما به شیوه های مختلفی به مردم معرفی شود، رفته رفته نام برند شما در ذهن آنها ماندگار می شود. در نتیجه زمانی که موضوع مرتبط با سایت شما را جستجو می کنند، با دیدن نام برند سایت شما، روی آن کلیک خواهند کرد.

همین کار می تواند سبب افزایش نرخ کلیک سایت و در نهایت بهبود رتبه سئو شود. اما چطور می توانیم برای سایت تبلیغات کنیم؟ یکی از روش های تبلیغات سایت، استفاه از گوگل ادز است. در مطلب " تبلیغات گوگل " می توانید بیشتر در این باره مطالعه کنید.

 

12. ثبت دامنه خاص و سئوی آن

موتورهای جستجو گوگل به طور کل سایت هایی را که به طور تخصصی در یک حوزه فعالیت می کنند، راحت تر سئو می کند. یکی از راه هایی که می تواند سایت شما را به یک سایت تخصصی تبدیل کند، مرتبط بودن نام دامنه سایت با حوزه کاری شما می باشد. یکی از تکنیک های سئو کلاه خاکستری انتخاب نام دامنه خاص است؛ به عنوان مثال اگر در حوزه سئو فعالیت می کنید، بهتر است نام دامنه ای را انتخاب کنید که عبارت seo در آن استفاده شده باشد.

 

در آخر

در این مطلب به شما گفتیم که gray hat seo چیست و با یک مثال تفاوت آن را با سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه بیان کردیم. همانطور که در ابتدا نیز گفتیم، رتبه گرفتن با سئو کلاه سفید در ایران بسیار زمان بر و دشوار است اما شما می توانید به راحتی و با ریسک بسیار کمتر، از طریق سئو کلاه خاکستری سئو سایتتان را بهبود دهید. 

 

بروزرسانی در چهارشنبه, 22 آذر 1402 10:23

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا