انواع روش های تولید محتوا چیست؟

یکشنبه, 05 فروردين 1403 11:52
امتیاز شما به این مطلب
(20 رای‌ها)

انواع روش های تولید محتوا چیست؟

 

تولید محتوا یکی از روشهای انتقال پیام به مخاطبین است که انواع متفاوتی دارد. هر کدام از انواع محتوا مناسب برای انتقال نوعی پیام است. این که چه نوع محتوا را برای انتقال چه نوع پیامی استفاده کنید، بسیار مهم است. در ادامه این مطلب شما را با انواع روش های تولید محتوا و طریقه استفاده آن آشنا می کنیم.

محتوا چیست و چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟

محتوا یک راه ارتباطی بین صاحبین کسب و کار و مخاطبین است تا بتوانید درباره کسب و کار خود اطلاعاتی در اختیار مخاطبین هدف قرار دهید. تولید محتوا از این نظر مورد اهمیت است که به شما کمک می کند تا کاربران با کسب و کارتان آشنا شوند و از این طریق فروش خود را افزایش دهید.

 

 

انواع روش های تولید محتوا

امروزه در فضای اینترنت انواع مختلفی از محتوا را مشاهده می کنید که هرکدام به نحوی توانسته اند مخاطبین را به خود جذب کنند. برای تولید محتوای با کیفیت لازم است با روش های مختلف تولید محتوا آشنا شوید و با توجه به نوع کسب و کارتان از آن استفاده کنید.

در این راه لازم است هوشمندی خود را افزایش دهید تا عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشید. 

اما انواع محتوا چیست؟ روشهای مختلفی برای تولید محتوای سایت وجود دارد که هرکدام از آنها ما را در مسیر رسیدن به اهدافمان کمک می کنند. در ادامه با انواع روشهای تولید محتوا آشنا خواهیم شد.

انواع روش های تولید محتوا

1. تولید محتوا متنی

یکی از رایج ترین انواع محتوا که مشاهده می شود، محتوا متنی است. در محتوا متنی تنها با نوشتن تیتر و متن جذاب محتوا می توانید، کاربران را به خواندن کامل محتوا ترغیب کنید. محتوا متنی انواع مختلفی دارد چند نمونه از آنها عبارتند از: مقاله های آموزشی، متن ایمیل، مقاله های تحلیلی و ... . در محتوا " چگونه تولید محتوا کنیم؟" می توانید نکات زیادی را برای تولید محتوا اصولی بخوانید.

 

2. تولید محتوا صوتی

یکی از تکنیک های تولید محتوا، تولید محتوای صوتی است. امروزه بسیاری از افراد فرصت کافی برای خواندن محتوای متنی ندارند. شما می توانید برای محتواهای طولانی سایت خود پادکست تهیه کنید تا افراد بتوانند، با گوش دادن به آنها اطلاعات مورد نیازشان را بدست آورند. در محتوا " پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟ " به شما یاد داده ایم که چطور برای سایتتان محتوای صوتی آماده کنید.

  

3. محتوا تصویری یا اینفوگرافیک

از دیگر روش های تولید محتوا برای سایت، تولید محتوای تصویری یا اینفوگرافیک می باشد. اکثر افراد تصور می کنند تولید محتوا تصویری کار سختی است. به همین دلیل بیشتر به تولید محتوا متنی می پردازند. در صورتی که محتوای بصری جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارد و ترجیح می دهند به جای خواندن محتوای طولانی، توسط یک تصویر تمام اطلاعات مورد نیازشان را بدست آورند. گاهی اوقات یک تصویر می تواند تا ده برابر تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان داشته باشد. برای تولید محتوا با تکنیک آسمان خراش حتما باید از محتواهای بصری استفاده کرد. زیرا؛ این محتواها به نسبت طولانی هستند و کاربر از مطالعه ی آن ها خسته می شود، محتوای تصویری کمی از این خستگی می کاهد. 

در ادامه به معرفی 3 روش ارائه تصویر می پردازیم :

  • تصویر از صفحه

یکی از روشهای ارائه تصویر برای محتواهای آموزشی، تصویر از صفحه یا اسکرین شات است. این تصاویر از صفحه موبایل یا رایانه تهیه می شوند.

  • کاور

در تصاویری که می خواهید برای سایت یا شبکه های مجازی خود استفاده کنید، یک قالب خاص در نظر بگیرید و لوگو کسب و کارتان را در آن درج کنید. اینگونه کاربران با دیدن کاورهای اختصاصی کسب و کارتان شما را به یاد می آورند.

  • اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها تصاویری هستن که خلاصه ای از محتوا در آن ذکر شده است. با استفاده از اینفوگرافیک کاربران درگیر می شوند و در نتیجه زمان بیشتری در سایت شما حضور دارند. همین موضوع باعث افزایش رتبه سایتتان می شود.

 

4. محتوا ویدیویی

یکی دیگر از تکنیک های تولید محتوا، تولید محتوای ویدیویی است. شما می توانید برای انتقال بهتر پیام به مخاطبین از ویدیو استفاده کنید. همچنین امکان اشتراک گذاری ویدیوها توسط کاربران نیز وجود دارد. حدود هفتاد درصد از مخاطبین با مشاهده ویدیو به خرید کردن از شما ترغیب می شوند. البته در این میان بایستی یکسری نکات را هنگام تولید محتوا ویدیویی رعایت کنید که در ادامه به آنها می پردازیم.

روش های تولید محتوا

  • انتخاب عنوان جذاب

برای ویدیو خود یک کاور با عنوان جذاب انتخاب کنید تا کاربران به تماشای ویدیو شما ترغیب شوند. برای انتخاب عنوان جذاب رعایت یکسری نکات الزامی است که در مطلب "چگونه تیتر جذاب بنویسیم" به آن پرداخته ایم. 

  • سناریو بنویسید 

یک سناریو جذاب برای ویدیو خود بنویسید. برای مثال با طرح یک سوال ویدیو را آغاز کنید و مطابق با سناریو از پیش تعریف شده یه این سوال پاسخ دهید. این که بتوانید در ده ثانیه ابتدای ویدئو کاربر را راضی نگه دارید، بسیار مهم است.

  • تهیه متن مرتبط با ویدئو

تنها قرار دادن ویدیو در سایت کافی نیست. در یک متن کوتاه به کاربران بگویید که در این ویدئو چه چیزی دریافت می کنند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط را از یاد نبرید. این گونه به راحتی در اولین نتایج جستجو گوگل ظاهر می شوید.

  • درج آدرس سایت 

در ویدئو درج آدرس سایت را از یاد نبرید. این گونه در ذهن کاربران ماندگار خواهید شد و از این طریق شما را پیدا می کنند.

  • از تبلیغ پرهیز کنید

در ویدئو به طور مستقیم محصولات خود را تبلیغ نکنید. بهتر است در کاربران احساس نیاز به وجود آورید تا آنها به خرید محصولاتتان ترغیب شوند.

شما میتوانید ویدیوهای خود را علاوه بر سایت خود در بسترهای دیگر مانند: یوتیوب، آپارات، میهن ویدئو و ...

 

5. تولید محتوا تلفیقی

یکی از انواع تولید محتوا، محتوای تلفیقی است. در تولید محتوا تلفیقی می توان از چند روش تولید محتوا همزمان استفاده کرد. برای مثال برای تولید محتوا آموزشی می توانید از متن و ویدیو استفاده کنید. به این نوع تولید محتوا تلفیقی می گوییم. به عنوان مثال می توانید در بخش وبلاگ وب پویا محتواهایی را مشاهده کنید که علاوه بر متن، پادکست و ویدیو نیز دارند. برخی از محتواها تنها با متن نمی توانند نیاز کاربر را پاسخ بدهند؛ به همین دلیل برای کمک بیشتر به کاربران باید روش ها دیگری را نیز استفاده کنید.

 

6. تولید محتوا در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی

یکی از بسترهایی که امروزه توانسته است یک راه ارتباطی برای فروشندگان و کاربران باشد، شبکه های اجتماعی هستند. افراد بیشتر وقت خود را در این شبکه ها با هدف های گوناگون می گذرانند. از جمله شبکه های اجتماعی پربازدید می توان به اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و … اشاره کرد. شما نیز می توانید از این شبکه های پربازدید برای تبلیغ و جذب مشتری استفاده کنید.

اما چگونه؟ اینستاگرام یکی از پربازدید ترین شبکه های اجتماعی است که این امکان را فراهم کرده تا کاربران با داشتن یک اکانت بیزینسی بتوانند، مشتریان بیشتری جذب کنند. شما می توانید با تولید محتوا در این شبکه ها به ویژه اینستاگرام به رونق کسب و کارتان کمک کنید.

همچنین تولید محتوا فقط به سایت ختم نمی شود، یکی دیگر از بسترهایی که به تولید محتوا نیاز دارد، اینستاگرام است. اگر نمی دانید تولید محتوا در اینستاگرام به چه صورت است؛ مقاله  چک لیست تولید محتوا سایت و اینستاگرام را از دست ندهید.

 انواع روش های تولید محتوا

7. تولید محتوا با ترجمه متون

یکی دیگر از راه های تولید محتوا، تولید محتوا با ترجمه متون است. در این روش افراد محتواهای مرتبط با موضوع خود را که به زبان دیگری نوشته شده است را ترجمه می کنند و سپس آن را به قلم خود می نویسند. اینگونه می توانید مطالبی که تاکنون در محتوایتان ذکر نکرده اید را به آن اضافه کنید. استفاده از محتوا ترجمه بهترین راه برای تولید محتوا یونیک و بروزرسانی محتواهای قدیمی است؛ چرا که به این ترتیب می توانید مطالب و نکاتی را پیدا کنید سایت های رقیب کمتر به آن پرداخته اند.

 

8. تولید محتوا خبری

یکی دیگر از انواع تولید محتوا، محتوای خبری می باشد؛ نویسندگان مجلات خبری به انتشار اینگونه محتواها می پردازند. در تولید محتوا خبری بایستی از اخبار معتبر و بروز استفاده کنید. محتوا خبری برای سایت های خبری و رپورتاژ مورد استفاده قرار میگیرد. سبک این نوع محتوا اصولا رسمی و بیشتر اوقات هیجانی خواهد بود؛ چرا که قرار است مخاطب را به هیجان واداشته و اطلاعات خاصی در به او بدهد.

 

9. تولید محتوا آموزشی

شما می توانید به تولید انواع محتوای آموزشی بپردازید. هدف از تولید محتوا آموزشی همانطور که از نامش پیدا است، آموزش یک موضوع به کاربران است. برای تولید این نوع محتوا ابتدا بایستی مخاطب هدف خود را بشناسید. سپس با توجه به مخاطب هدف و نوع آموزش روش تولید محتوا را انتخاب کنید. سایت های مختلفی از محتوا آموزشی استفاده می کنند؛ فرقی نمی کند که سایت شما در چه حوزه ای فعالیت دارد. به هر حال آموزش به کاربرانتان می تواند جذاب و در جذب آنها بسیار موثر باشد. 

 

تولید محتوای آموزشی

    

10. تولید محتوا وبینار

یکی دیگر از انواع محتوا، وبینار است. وبینار به صورت آنلاین و با هدف پاسخگویی به سوالات کاربران صورت می گیرد. اینگونه کاربران می توانند طی این وبینار تمام ابهامات خود را برطرف کنند. 

  

11. بازنویسی محتوا

یکی دیگر از روش های تولید محتوا که بسیار هم استفاده می شود، بازنویسی محتوا است. بازنویسی محتوا به این صورت است که از محتواهای مرجع دیگر برای نوشتن محتوا استفاده می شود. بازنویسی محتوا اصول خاص خود را دارد که در مطلب بازنویسی محتوا چیست؟ کامل به آن ها اشاره کرده ایم.

 

اصول مهم در خوانایی تولید محتوا

یکی از موارد بسیار مهمی که در تولید محتوا به روش های گوناگون باید به آن توجه داشته باشید، رعایت خوانا بودن محتوا است. منظور از خوانا بودن محتوا این است که کاربر با خواندن آن متوجه منظور مطالب شود و متن را دنبال کند. موارد بسیاری در خوانایی محتوا تاثیر می گذارد. در ادامه به بررسی چند اصل مهم در تولید محتوای خوانا می پردازیم.

1- سایز فونت محتوا

در نظر گرفتن یک فونت مناسب برای محتوا به خوانایی آن کمک می کند. فونت مطالب نباید خیلی کوچک و خیلی بزرگ باشد. زیرا کاربران از خواندن مطالب خسته می شوند و صفحه شما را ترک می کنند.همچنین بهتر است از فونت های استاندارد برای سایت خود استفاده نمایید. مطالعه مقاله " بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت " به شما کمک  می کند تا یک فونت استاندارد برای محتواهای سایت خود انتخاب نمایید. 

نکته: توجه داشته باشید که فونت مطالب در تمامی نمایشگرها به خوبی نمایش داده شود.

 

2- دسته بندی مطالب و نظم هدینگ ها

هنگامی که کاربر وارد صفحه شما می شود، با یک نگاه کلی به هدینگ های صفحه شما تصمیم می گیرد آن را مطالعه کند یا خیر. در صورتی که ساختار محتوای شما منظم و هدینگ گذاری شده باشد، کاربر جواب سوال خود را به راحتی پیدا می کند و دیگر نیازی به خواندن یک محتوای طولانی نخواهد داشت. 

 

3- در نظر گرفتن فضای سفید

نوشتن مطالب پشت سرهم بدون هیچ فاصله ای بین پاراگراف ها باعث خستگی چشم کاربر و خارج شدن از صفحه شما می شود. در نمایشگرهای کوچک همچون موبایل و تبلت در نظر گرفتن فضای سفید از اهمیت بیشتری برخوردار است. ممکن است قالب پیش فرض سایت شما فاصله کافی میان مطالب و پاراگراف ها را نداشته باشد که می توانید به طور دستی آن را تنظیم نمایید. 

 

4- تاکید روی قسمت های مهم محتوا

یکی دیگر از اصول مهم که به خوانایی مطالب کمک می کند، تاکید روی قسمت های مهم محتوا است. ممکن است در صفحه لندینگ سایت خود بخواهید، امکانات سرویس یا محصولات خود را به کاربران معرفی کنید. برای این کار می توانید از تغییر رنگ متن، بولد کردن، کادر بندی و … استفاده نمایید. تهیه یک نقشه حرارتی از صفحات سایت به شما کمک می کند تا در قسمت درستی از محتوا به تاکید روی مطالب بپردازید. برای تهیه هیت مپ می توانید از ابزارهای گوناگونی همچون Hotjar، Crazy Egg و استفاده نمایید.

 

5- استفاده از لیست های عددی و بالت گذاری

یکی دیگر از مواردی که باعث خوانایی محتوا می شود، بالت یا عدد گذاری در محتوا می باشد. عدد و بالت گذاری در محتوا باعث می شود کاربر بدون خواندن پاراگراف های طولانی، متوجه موضوع شوند و در صورت نیاز توضیحات اضافه را مطالعه نمایند. در همین محتوا نیز برای رفع خستگی شما و خوانایی مطالب از بالت و عدد گذاری استفاده کرده ایم.

تولید محتوای متنی

 

6- استایل منحصر بفرد داشته باشید

در نوشتن مطالب سایت خود توجه داشته باشید که یک استایل و سبک منحصر بفرد برای برند خود داشته باشید. سبک نوشتار، فونت مطالب، رنگ مطالب و … جز استایل نوشتاری شما محسوب می شوند. این موضوع باعث می شود مخاطب شما را در ذهن خود بسپارد و نسبت به دیگر رقبا متمایز بنظر برسید.

 

7- استفاده از تصاویر و اجزای گرافیکی

یکی دیگر از مواردی که به خوانایی محتواهای شما کمک می کند، استفاده از تصاویر و اجزای گرافیکی در سایت تان است. استفاده از تصاویر در محتوا باعث می شود کاربر بهتر متوجه موضوع شود. همچنین گاهی اوقات با ایجاد یک اینفوگرافیک می توانید موضوع را برای کاربر بگنجانید. علاوه بر تصاویر، ویدیو نیز می تواند تاثیر بسزایی در جلب نظر کاربر داشته باشد.

 

در پایان

همانطور که گفتیم تولید محتوا در رشد یک سایت تاثیر بسیار زیادی دارد. به همین دلیل باید زمان کافی برای تولید محتواهای مختلف گذاشته و آنها را اصولی تولید کنید. در این مطلب سعی کردیم تکنیک های تولید محتوا و انواع محتوا را به شما معرفی کنیم. اگر زمان و تخصص کافی در این زمینه ندارید، می توانید از تیم خدمات تولید محتوا وب پویا کمک بگیرید. در مطلب " مشاوره تولید محتوا " شرایط دریافت مشاوره و خدماتمان را بیان کرده ایم.

 

بروزرسانی در یکشنبه, 05 فروردين 1403 11:52

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا