چگونه مشتری جذب کنیم؟ ایده برای جذب مشتری

شنبه, 28 بهمن 1402 11:40
امتیاز شما به این مطلب
(20 رای‌ها)

چگونه مشتری پیدا کنیم؟

 

اگر صاحب کسب و کاری هستید یا می خواهید به تازگی آن را راه اندازی کنید، قطعا این دغدغه را دارید که چگونه تبلیغ کنیم برای جذب مشتری؟ جذب مشتری موضوعی چالش برانگیز و بسیار مهم است. کسب و کارهای زیادی را اطرافمان می بینیم که همیشه سرشان شلوغ است. علت این موضوع چیست؟ چگونه مشتری جمع کنیم؟ برای فروش محصولات چگونه مشتری بیشتری پیدا کنیم؟ چطور میشود برای هر محصول مشتری بیشتری پیدا کرد؟ در این محتوا به شما تکنیک هایی را خواهیم گفت که بتوانید به سوال چگونه مشتری پیدا کنیم، پاسخ دهید.

چگونه مشتری جذب کنیم؟

یکی از دغدغه های صاحبان کسب و کار، این است که برای جذب مشتری چه کنیم و چطور آنها را به خریدار تبدیل کنیم؟ بسیاری از آنها به راحتی می توانند مشتریان زیادی جذب کنند و برخی همچنان در امید پیدا کردن مشتری هستند. هر کاری قاعده و قانون خودش را دارد، جذب مشتری نیز تکنیک هایی دارد که با کمک آنها می توان در زمان سریعتری، مشتریان بیشتری را جذب کرد. در ادامه به این سوال پاسخ داده ایم که چگونه تبلیغ کنیم برای جذب مشتری؟

 

 

1. بازار هدف محصولاتتان را پیدا کنید و روی آن تمرکز کنید

اولین پاسخ به سوال چگونه مشتری اینترنتی جذب کنیم، این است که بازار هدف را پیدا کنیم. بازار هدف در واقع همان مشتریانی هستند که به محصولات شما نیاز دارند. شما باید روی این دسته از انسان ها تمرکز کنید. برای مثال اگر شما صاحب فروشگاه اینترنتی لباس زنانه باشید، قطعا یک مرد نمی تواند مشتری هدف شما باشد. بنابراین شما باید نحوه ارائه خدمات و شیوه فروش خود را با توجه به مشتریان خود برنامه ریزی کنید. 

برای آنکه بتوانید آن دسته از مشتریان هدف را پیدا کنید، ابتدا باید پارامترهای اساسی کسب و کارتان را مشخص کنید. برای مثال اگر محصولات شما در حوزه لوازم التحریر و لوازم آموزشی باشد، افراد 6 تا 30 ساله می توانند پارامتر اصلی شما محسوب شوند.

بعد از آنکه اصلی ترین پارامتر کسب و کارتان را مشخص کردید، باید معیارهای دیگر را نیز در نظر بگیرید. شما باید جنسیت، منطقه جغرافیایی، علایق و … را نیز جزو معیارهای خود قرار دهید. سپس با توجه به معیارهایی که در نظر گرفته اید، برای جذب مشتری های هدفتان اقدام کنید. 

زمانی که شما مشتری های هدف یا بالقوه محصولات خود را پیدا کردید، باید آنها را به مشتری بالفعل یا خریدار تبدیل کنید. البته کار به اینجا ختم نمی شود، شما باید به نحوی خدمات خود را ارائه بدهید که خریدار تنها به یک بار خرید از شما بسنده نکند، بلکه به مشتری دائمی تبدیل شود.

برای جذب مشتری چه کنیم

اما چطور مشتری را به خریدار تبدیل کنیم؟ در ادامه در چند نکته به شما خواهیم گفت :

  • خدمات خود را متفاوت ارائه بدهید
  • حس کنجکاوی را در مشتری ایجاد کنید
  • برای خرید اول یک تخفیف در نظر بگیرید
  • نیاز های مشتری را شناسایی کرده و متناسب با آن اقدام کنید
  • خلاقیت در فروش داشته باشید، ایده های جذاب به مشتری بدهید
  • از ویژگی های منحصر به فرد و خاص محصولاتتان برای مشتری بگویید

 

2. از تبلیغات استفاده کنید

از دیگر پاسخ های رایج به سوال چگونه جذب مشتری کنیم، تبلیغات درست و هدفمند است. در واقع زمانی که شما محصولات یا خدمات خود را تبلیغ می کنید، مشتری خیلی راحت تر شما را پیدا خواهد کرد. اما تبلیغات به هر شیوه ای نتیجه بخش نبوده و بسیاری از افراد با صرف هزینه های گزاف برای تبلیغات، باز هم نتوانسته اند مشتری جذب کنند. 

یکی از دلایلی که سبب می شود تبلیغات نتیجه بخش نباشد، هدفمند نبودن آن است. کمی قبل تر به شما گفتیم که باید بازار هدفتان را پیدا کنید؛ دلیل اصلی که این موضوع را ابتدای محتوا بیان کردیم این است که برای تبلیغات هدفمند، شما باید دقیقا بر روی بازار هدفتان تمرکز کنید. یعنی دقیقا جایی و به شکلی تبلیغ کنید که مشتری های بالقوه محصولاتتان، بتوانند تبلیغ شما را ببینند.

حال که فهمیدید باید برای چه کسانی و کجا کسب و کار خود را تبلیغ کنید، باید با شیوه های مدرن تبلیغاتی آشنا شوید. محتوا " تبلیغات فروشگاه اینترنتی " شیوه های جذاب تبلیغاتی را آموزش می دهد. کافیست این محتوا را بخوانید و در تبلیغات خود از آن ایده بگیرید، قطعا به نتیجه خواهید رسید.

 

3. از طریق ایمیل مارکتینگ یا ارسال پیامک مشتری جذب کنید

یکی از شیوه های کارآمد جذب مشتری، ارسال ایمیل یا پیامک به مشتریان است. اما خب چطور؟

شما باید ابتدا یک بانک ایمیل مرتبط با حوزه کاری خود خریداری کنید، سپس محصولات جدید فروشگاه یا تخفیفات خود را از این طریق به مشتریان خود اطلاع دهید. اگر سایت فروشگاهی داشته باشید، می توانید شماره مشتریان را دریافت کرده و برای آنها پیامک ارسال کنید. با این کار آنها فروشگاه شما را فراموش نخواهند کرد و برای خرید دوباره به فروشگاه سر خواهند زد.

چگونه مشتری جمع کنیم

4. عضویت در سیستم های همکاری فروش

یکی دیگر از پاسخ هایی که به سوال برای جذب مشتری چیکار کنیم می توان داد، عضویت در سیستم همکاری فروش است. منظور از سیستم های همکاری فروش، وب سایت هایی مانند ترب، با سلام و دیجی کالا است که به شما این امکان را می دهد تا در سایتشان یک پنل فروشندگی داشته باشید. اصولا بازدید این نوع از سایت ها به سبب تبلیغات گسترده و امکانات خاصی که دارند، بسیار زیاد است. به همین دلیل عضویت در این نوع سایت ها به دیده شدن بیشتر شما نیز کمک خواهد کرد.

شما می توانید با معرفی محصولاتتان در این سایت ها که به مارکت پلیس نیز معروف است، مشتریان بیشتری جذب کنید. در مطلب " چگونه محصولات خود را اینترنتی بفروشیم؟ " بیشتر درباره این سیستم ها صحبت کرده ایم.

 

5. اگر کسب و کار فیزیکی دارید، از اینترنت مشتری جذب کنید

در پاسخ به سوال چطوری مشتری پیدا کنیم؟ باید بگوییم، به طور کلی کسب و کارهای فیزیکی مشتری های محدودی دارند. برای مثال یک فروشگاه لوازم تزئینی، تنها مشتریان محلی هستند که از او خریداری می کنند. از این رو برای جذب مشتری بیشتر باید در فضای اینترنت تبلیغ کند. اینترنت بستری را برای همه مردم فراهم کرده است تا با معرفی خدمات و محصولات خود، مشتریانشان را چند برابر کنند.

سوالی که مطرح می شود این است که محصولات یا خدماتم را چطور در اینترنت عرضه کنم؟ چگونه مشتری اینترنتی جذب کنیم؟

برای این کار شما نیاز به محیطی برای معرفی خدمات یا محصولات تان دارید. این محیط می تواند اینستاگرام یا سایت های فروشگاهی باشد. این دو محیط هر کدام مزایا و معایبی دارند. اما می توان گفت امن ترین فضا برای فروش محصولات و خدمات، سایت های فروشگاهی هستند، چرا که خطر فیلتر شدن آنها را تهدید نخواهد کرد.

از طرفی فرایند ثبت سفارش و پرداخت اینترنتی نیز از طریق سایت بسیار آسان تر از اینستاگرام است. 

اگر می خواهید برای ارائه محصولات یا خدماتتان یک سایت فروشگاهی بسازید، ما به شما فروشگاه ساز وب پویا را پیشنهاد می کنیم. شما با کمک این فروشگاه ساز بدون نیاز به صرف هزینه زیاد و دانش فنی برای مدیریت سایت، می توانید یک سایت فروشگاهی با امکانات کامل داشته باشید. شما می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و پس از بررسی های لازم روی آنچه نیاز دارید، سفارش خود را ثبت کنید. پس از 3 الی 4 روز کاری فروشگاه اینترنتی شما آماده رونمایی است.

ایده برای جذب مشتری

6. تخفیف های ویژه یا جشنواره های مختلف برگزار کنید 

یکی از روش های جذب مشتری، ارائه تخفیفات ویژه یا برگزاری جشنواره های مختلف است. در واقع این شیوه فروش مشتریان زیادی را برای خرید ترغیب خواهد کرد. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که برای تخفیف یا برگزاری جشنواره های مختلف حتما به دنبال موقعیت و مناسبت خاص باشید. برای مثال اعیاد مختلف، روز مادر و … می تواند فرصت خوبی برای انجام این کار باشد.

نکته بعدی این است که برای اعلام تخفیفات و جشنواره ها خلاقیت به خرج دهید. اگر در اینستاگرام فعالیت می کنید، می توانید در استوری های خود تخفیفات را به گونه ای متفاوت اعلام کنید. اگر هم سایت فروشگاهی دارید، می توانید در قسمتی تحت عنوان تخفیف های شگفت انگیز آنها را معرفی کنید.

 

7. قیمت های رقابتی عرضه کنید

راهکار دیگری که در پاسخ به سوال چجوری مشتری جمع کنم می توان داد، ارائه قیمت رقابتی است. یکی از اصلی ترین دلایل جذب مشتری، قیمت مناسب در کنار کیفیت بالای محصولات است. مشتری ها به دنبال فروشگاهی هستند که خدماتی با کیفیت را عرضه کند و در عین حال قیمت مناسب تری نسبت به سایر رقبا داشته باشد. اگر نتوانید تعادلی میان سود و قیمت فروش محصول ایجاد کنید و قیمت بالایی را برای محصولات و یا خدمات در نظر بگیرید، مشتری را از دست خواهید داد.

 

8. تولید محتوای سئو شده داشته باشید

همانطور که گفتیم یکی از پاسخ های سوال چگونه مشتری جذب کنیم، ساخت فروشگاه اینترنتی است. اما زمانی فروشگاه شما می تواند مشتریان زیادی را جذب کند که مطالب و محصولات مفیدی را در اختیار آنها قرار دهد. بنابراین تولید محتوای سئو شده برای سایت فروشگاهی و یا شرکتی، یکی از اصلی ترین اقدامات است.

شما می توانید درباره محصولات خود و نحوه استفاده از آنها محتوا تولید کنید. همچنین می توانید ایده های جذابی را برای کاربردهای دیگر محصول ارائه کنید. به هر حال با تولید محتوا و لینک سازی به سایر صفحات سایت، می توانید کاربر را مدت زمان بیشتری در سایت نگه دارید. در مطلب " تولید محتوا فروشگاه اینترنتی " در این باره به صورت کامل صحبت کرده ایم.

 

9. جذب مشتری جدید با کمک مشتری های فعلی

یکی از شیوه های کم خرج و بی دردسر برای جذب مشتری، کمک گرفتن از مشتری های فعلی است. اگر خدمات و محصولات شما کیفیت بالایی داشته باشد و در فروش خود خلاقیت داشته باشید، مشتری های فعلی، کسب و کارتان را به اطرافیانشان معرفی خواهند کرد. اصولا افراد مختلف برای خرید هر چیزی به دنبال تجربه دیگران در آن زمینه هستند. بنابراین این ایده جذب مشتری را دست کم نگیرید.

اگر بتوانید یک تجربه منحصر به فرد برای مشتریان فراهم کنید، خود به خود برای جذب مشتری های جدید اقدام کرده اید. برای مثال شما می توانید بسته بندی شیک و خاصی داشته باشید، یا اینکه بن تخفیف برای خریدهای بعدی در نظر بگیرید. 

 چگونه جذب مشتری کنیم؟

10. در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید

یکی دیگر از پاسخ ها به سوال چطور مشتری پیدا کنیم، فعالیت در شبکه های اجتماعی است. شما نمی توانید دست روی دست بگذارید و منتظر باشید تا مشتری برای شما پیدا شود. شما باید برای جذب مشتری و تشویق او به خرید، تلاش کنید. زمانی که مشتری های شما به یک حد نسبتا خوبی رسید، آنگاه می توانید ادامه کار را به مشتریان فعلی خود بسپارید! چرا که آنها نماینده ای از برند شما هستند.

فعالیت در شبکه های اجتماعی و گذراندن اوقات فراغت در این فضاها، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید با تعداد بیشتری از مردم در ارتباط باشید. همین نداشتن محدودیت زمانی و مکانی برای برقراری ارتباط، کار را برای شما آسان تر کرده است.

برای این کار یکی از شبکه های اجتماعی پر طرفدار، مثل اینستاگرام را انتخاب کرده و کارتان را شروع کنید. البته فعالیت در سایر شبکه های اجتماعی هم پیشنهاد می شود. در مطلب " اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ " بیشتر در این باره صحبت کرده ایم.

  

11. با کسب و کارهای مکمل همکاری کنید

یکی از تکنیک های جذب مشتری، همکاری با کسب و کارهای مکمل خودتان است. فرض کنید شما به پخت انواع کیک های تولد، شیرینی و دسرهای مختلف مشغول هستید؛ شما می توانید برای جذب مشتری های جدید با فروشگاهی که لوازم تولد و جشن می فروشد، همکاری کنید. یعنی علاوه بر اینکه شما به تبلیغ آن فروشگاه می پردازیم، او نیز شما را تبلیغ کند.

 

12. ثبت موقعیت مکانی فروشگاه

تکنیک دیگر در پاسخ به سوال چطوری مشتری جمع کنیم، ثبت موقعیت مکانی فروشگاه است. اغلب مردم سعی می کنند از فروشگاه هایی خرید کنند که نزدیک به محل زندگی شان باشد. بنابراین مشتریان محلی گزینه های خوبی برای خرید هستند. به دلیل مشغله های کاری فراوان و کمبود وقت، سرعت و زمان برای مردم بسیار مهم است؛ به همین خاطر مردم تمایل دارند از نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن رفع کنند.

فرض کنید به مسافرت رفته اید. برای ناهار به دنبال رستوران یا تهیه غذا هستید، ساده ترین کاری که می کنید این است که در گوگل عبارت رستوران را سرچ می کنید. گوگل رستوران های نزدیک موقعیت مکانی شما را در نتایج جستجو می آورد. اگر طریقه ثبت موقعیت مکانی خود را در گوگل مپ نمی دانید مطلب آموزش تصویری ثبت مکان در گوگل مپ را ببینید.

 

13. در نمایشگاه ها، همایش ها و رویداد ها شرکت کنید

از دیگر تکنیک های پاسخ به سوال چطور مشتری جذب کنیم؟ شرکت در نمایشگاه ها، همایش ها و رویداد ها است. نمایشگاه های مختلفی به صورت تخصصی و غیر تخصصی برگزار می شوند. شما می توانید برای جذب مشتری بیشتر در این مراسم ها حضور داشته باشید. البته این شیوه تبلیغاتی مثل گذشته طرفدار ندارد.

 

14. نظرات مشتریان را منتشر کنید

یکی دیگر از پاسخ هایی که به سوال چیکار کنم مشتری جذب کنم می توان داد، امکان نظرسنجی در سایت است. اغلب مردم با دیدن نظرات مثبت در مورد محصولات یا کسب و کارهای مختلف جذب آن ها می شوند. درصد زیادی از مردم قبل از اینکه محصولی را به صورت آنلاین بخرند، نظرات دیگران در مورد آن محصول را می خوانند. هر قدر نظرات مثبت مشتریان بیشتر باشد، کاربران به آن کسب و کار اعتماد بیشتری می کنند. بنابراین از مشتریان خود با روش های گوناگون بخواهید نظرات و تجربیات خود را در مورد محصولات یا کسب و کار شما به اشتراک بگذارند.

 

15. ویدئوهای جذاب و خلاقانه

ویدیو های جذاب و خلاقانه نقش زیادی در جذب مشتری دارند. اکثر مردم با دیدن فیلم یک محصول ترغیب می شوند آن را بخرند. علاوه بر این ویدیو های مربوط معرفی کسب و کار و پشت صحنه ی فعالیت ها از طریق برندسازی و نشان دادن ارزش برند، می تواند مشتری زیادی را جذب کسب و کار شما کند.

انتشار نظرات مشتریان 

روش های جذب مشتری اینترنتی

  • امکان چت آنلاین برای مشتری
  • پاسخ به سوالات متداول از طریق FAQ های سایت
  • آسان سازی فرایند خرید برای مشتری
  • ارسال رایگان کالا به مناسبت های مختلف

 

توصیه کارآفرینان موفق برای افزایش مشتری

در این قسمت از محتوا قصد داریم توصیه کار آفرینان موفق در رابطه با افزایش مشتری را بررسی کنیم.

 

  • خلاقیت به خرج دهید

در صورتی که از روش های قدیمی جذب مشتری برای کسب و کار خود استفاده کنید، نتیجه خوبی بدست نمی آورید. بنابراین بهتر است "در روند کار خود تغییراتی بوجود آورید و از چالش های جدید نترسید" این جمله متعلق به بازاریاب موفق وسلی ماتیوز می باشد. بنابراین بجای تبلیغات و بازاریابی به فکر جلب اعتماد مشتریان خود باشید. چرا که جلب اعتماد مشتری مهم ترین گام برای افزایش فروش است.

 

  • شبکه سازی کنید

نظر کارآفرین موفق Darrah Brustein این است که شبکه های اجتماعی خو را ره اندازی کنید و در آن به فعالیت بپردازید. در ابتدا روی گروه های کوچک تمرکز کنید. سپس آنها شما را به دوستان خود نیز معرفی می کنند؛ چرا که شما توانسته اید اعتماد آنها را بدست آورید.

آلفردو آتاناسیو نیز می گوید ممکن است ایده عالی و تجاری موفق داشته باشید، اما درصورتی که مخاطب علاقه مند به کسب و کار خود را پیدا نکنید، موفق نخواهید شد. با افراد مشغول به کار در حوزه مربوط به خود مشارکت داشته باشید و شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید.

 

  • نسخه رایگان و آزمایشی ارائه کنید

یکی دیگر از تکنیک های جذب مشتری که می توانید برای کسب و کار خود بکار بگیرید، ارائه نسخه آزمایشی و رایگان به مشتریان است. کارآفرین موفق سونی وست در این باره می گوید: ارائه محصول آزمایشی و رایگان به مشتری باعث جذب مشتری جدید می شود. با این کار کیفیت خدمات و محوصلات خود را به مشتری اثبات می کنید. به این ترتیب مشتریان نظرات خود را بیان می کنند. این موضوع به شما کمک می کند تا نواقص محصولات خود را برطرف کنید و بازخورد بهتری دریافت نمایید.

 

  • کال تو اکشن (CTA) داشته باشید

توجه داشته باشید که هدف شما جذب مشتری برای خرید محصولات و خدمات تان است. بنابراین باید در مقالات سایت، پست های شبکه های اجتماعی و ... کال تو اکشن داشته باشید و مشتری را برای خرید ترغیب نمایید. نیکول مونوز در این باره می گوید: پس از ایجاد برنامه بازاریابی، باید بتوانید چندین کار را به طور همزمان مدیریت کنید. بنابراین تنها نوشتن یک مقاله کافی نیست. شما باید بتوانید مشتری را ترغیب کنید تا از خدمات و محصولات شما استفاده کند.

کال تو اکشن (CTA)

 

همیشه در کنار مشتری باشید

در این محتوا 15 ایده برای جذب مشتری به شما گفتیم و سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که چجوری مشتری جمع کنیم؟ امروزه اکثر مردم خرید اینترنتی را به خرید حضوری ترجیح می دهند، به همین دلیل باید همیشه در این محیط و کنار مشتری باشید. تبلیغات و فروش در اینترنت را جدی بگیرید. با طراحی فروشگاه اینترنتی همیشه در کنار مشتری باشید و با پشتیبانی آنلاین او را حمایت کنید. 

شما می توانید برای مشاوره در زمینه ارسال گروهی ایمیل برای جذب مشتری و همچنین ساخت فروشگاه اینترنتی، با ما در ارتباط باشید.

 

بروزرسانی در شنبه, 28 بهمن 1402 11:40

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا