متاورس چیست؟ هر آنچه باید درباره Metaverse بدانید

پنج شنبه, 26 بهمن 1402 12:22
امتیاز شما به این مطلب
(15 رای‌ها)

متاورس چست؟

 

این روز ها قطعا واژه متاورس را شنیده اید. اما متاورس چیست؟ این دنیای واقعیت مجازی چه ویژگی هایی دارد؟ چطور می توان در متاورس به کسب درآمد بپردازیم؟ در ادامه به این موضوعات خواهیم پرداخت.

متاورس چیست؟

در پاسخ به سوال metaverse چیست؟ باید بگوییم، تصور کنید همانطور که در منزل خود هستید، کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید و همزمان به هر نقطه ای از دنیا سفر می کنید؛ به این سبک از زندگی متاورس می گوییم. معنای ارتباط در دنیای متاورس بسیار متفاوت تر از دنیای حقیقی است. متاورس زندگی واقعی بشر در دنیای مجازی است. 

ممکن است تاکنون کلمه متاورس را نشنیده باشید، اما واژه متا جدید نیست. این مفهوم برای اولین بار هنگام تصادف برفی در سال 1992 به وجود آمد. متاورس یک اینترنت تجسم یافته است که تفاوت های بسیاری با اینترنت امروزی دارد.

 

 

متاورس ترکیبی از دو واژه متا (Meta) به معنی برتر و ورس (Verse) به معنی جهانی، ساخته شده است؛ در نتیجه این واژه بیانگر جهانی برتر است.

در حقیقت متاورس یک حوزه اجتماعی است که افراد توسط شخصیت های ساختگی دلخواه خود، با یکدیگر ملاقات می کنند. متاورس چیزی فراتر از یک ویدیو کال ساده است! همین موضوع باعث واقعی تر شدن این فضا می شود.

برای فهم بهتر این موضوع با یک مثال توضیح می دهیم. تصور کنید در دنیای مجازی سرکار می روید، خرید های منزل خود را انجام میدهید و با دوستان خود ارتباط برقرار می کنید. در صورتی که تمامی این کارها بدون هیچ گونه فعالیت بدنی صورت می گیرد.

 

معنی متاورس چیست؟

 

متاورس چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که در بالا نیز گفتیم، متاورس فضایی مجازی است که زندگی واقعی در آن صورت میگیرد. اما در متاورس از اینترنت سه بعدی برای انجام دادن فعالیت های روزمره استفاده می شود.
بهتر است بگوییم متاورس براساس داستان علمی تخیلی ساخته شده است. بنابراین با رشد و رونق متاورس، تغییرات بسیاری در زندگی آینده افراد بوجود می آید.

در دنیای متاورس به راحتی می توانید با اشیا و افراد مختلف تعامل داشته باشید. به همین دلیل به آن Virtual Reality یا واقعیت مجازی نیز گفته می شود. شما می توانید تنها با استفاده از یک عینک مخصوص، فعالیت خود را در این فضا آغاز کنید.

اکنون که متوجه شدید دنیای متاورس چیست، برای آشنایی بیشتر با متاورس بایستی ویژگی های آن را بشناسید. در ادامه به بررسی ویژگی های متاورس می پردازیم.

 

نحوه برقراری تعامل در متاورس

یکی از مهم ترین ویژگی های متاورس برقراری تعامل در این فضا است. برای مثال شما با داشتن یک اکانت در لینکدین قادر به تعامل با اینستاگرام نخواهید بود. همچنین با بدست آوردن اشیا مختلف در بازی ها، نمی توانید آنها را در بازی های دیگر نیز استفاده کنید.
در صورتی که متاورس این امکان را فراهم کرده تا بتوانید، بین فضاهای مختلف تعامل برقرار کنید. برای مثال اسلحه، شمشیر و … که در یک بازی بدست آورده اید، تنها محدود به همان بازی نمی شود و از آن می توانید در بازی یا فضایی خارج از بازی نیز استفاده کنید.

نحوه حضور در متاورس

اینترنت این امکان را فراهم کرده تا بتوانید در ویدیو کال، تصویر و صدای طرف مقابل را به طور همزمان داشته باشید. در متاورس این امکان وجود دارد تا بتوانید به طور طبیعی تر با شخص مقابل ارتباط برقرار کنید.
شما می توانید با استفاده از تجهیزات مختلف همچون عینک واقعیت مجازی و اتصال سنسورهای مختلف به اجزای بدن خود، فضای متاورس را به کنترل خود دربیاورید.

نحوه استاندارد سازی در متاورس

برای این که بتوانید با قسمت های مختلف این فضا تعامل برقرار کنید و برای استفاده از این فضا مجوز داشته باشید، بایستی استاندارد سازی انجام دهید. در حقیقت با استاندارد سازی، امکان تعامل بین پلتفرم های مختلف بوجود می آید.

 

واقعیت مجازی (VR) در متاورس چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده واقعیت مجازی (Virtual Reality) را تعریف کنیم، باید بگوییم واقعیت مجازی ورود به جهان کاملا مجازی و جدا از دنیای واقعی، با استفاده از عینک و هدست های مخصوص است. از طریق عینک های واقعیت مجازی، می توان با اشیا و دیگر چیزهای موجود در جهان مجازی تعامل داشت. در دنیای مجازی، حس حضور به شما القا می شود، همانگونه که در این دنیا فیزیکی هستید.

 

واقعیت افزوده (AR) در متاورس چیست؟

واقعیت افزوده (Augmented Reality) همانطور که از اسمش پیداست، قابلیت افزودن دارد. یعنی عناصر مجازی مثل یک شی یا یک شخصیت دیجیتالی را به دنیای واقعی اضافه می کند. در واقعیت افزوده، عناصر دیجیتالی به زندگی فیزیکی ما اضافه می شوند و با آن ها تعامل برقرار می کنیم. برای مثال: با گذاشتن عینک بر روی صورتتان، یک کامپیوتر روی میز کارتان به وجود می آید که مانند یک کامپیوتر معمولی می توانید از آن استفاده کنید

 

دنیای متاورس چه ارتباطی با فیسبوک دارد؟

زاکربرگ با تغییر نام فیسبوک به متا (meta)، توانست پروژه های مختلف خود را معرفی کند. در واقع می توان گفت، متا هسته سازنده فیسبوک و پس از آن متاورس می باشد. یکی از جدیدترین پروژه های زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، متاورس است.

 

ارتباط متاورس با فیس بوک

 

هدف زاکربرگ از تغییر نام فیسبوک به متا تفکیک پروژه های این شرکت بود. اکنون متا یک شرکت است که برنامه هایی همچون اینستاگرام، واتساپ، فیسبوک و متاورس دارد.

زاکربرگ در یک بیانیه اعلام نمود، میزان سرمایه ای که برای راه اندازی متاورس بکار گرفته شد، نشان دهنده یک تغییر بسیار بزرگ برای جان بخشی به متاورس است. همچنین اعلام کرد فیسبوک قصد دارد، روند توسعه فناوری های اساسی را سرعت بخشد.
قطعا چنین پیشرفتی باعث تاثیرات بسیاری در آینده کسب و کارها می شود.

بیشتر بخوانید: ساخت فروشگاه اینترنتی با اینستاگرام

دنیای متاورس در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

با وجود تعاریف بالا بهتر است بدانید، دنیای متاورس در چه حوزه هایی کاربرد بیشتری دارد و چه کمکی به افراد می کند. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

 

  • امکان انجام انواع بازی در متاورس

در متاورس محدودیت های زمان و مکانی وجود ندارد. یکی از ویژگی هایی که متاورس در اختیار کاربران قرار می دهد، امکان استفاده از سرگرمی های مختلف برای سپری کردن اوقات فراغت است. شما می توانید بدون حضور در شهربازی، پارک، ورزشگاه و … در فضای متاورس بازی دلخواه خود را انجام دهید. همچنین امکان استفاده از سرگرمی هایی که مربوط به منطقه جغرافیایی شما نمی شود نیز وجود دارد.
ممکن است تصور کنید بازی و سرگرمی توسط فضای متاورس، هیجان زیادی ندارد. اما شما می توانید هیجان واقعی بازی ها را احساس کنید.

بازی در متاورس

 

  • آموزش بدون محدودیت زمانی و مکانی

یکی از مفیدترین و پرکاربردترین ویژگی های متاورس، آموزش است. ممکن است تا کنون برای شرکت در آموزش های حضوری به دلیل محدودیت های زمانی و مکانی، دچار مشکل شده باشید.

متاورس این امکان را فراهم  کرده تا بدون نگرانی و محدودیت های زمانی و مکانی، به راحتی با اساتید مختلف جهان ارتباط برقرار کنید و بدون حضور فیزیکی، در کلاس های آموزشی شرکت کنید.

به دلیل بهره گیری متاورس از اینترنت سه بعدی این امکان فراهم می شود تا بتوانید، حضور واقعی خود را در کلاس های آموزشی احساس کنید. به این ترتیب روند آموزش با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان انجام می شود.

 

  • امکان برگزاری کنفرانس‌های کاری

متاورس این امکان را فراهم کرده تا برای برگزاری کنفرانس و جلسات کاری دیگر نگران نباشید. شما می توانید با استفاده از متاورس به طور آنلاین در جلسات حضور پیدا کنید و یا با شخصیت ساختگی خود در جلسات حاضر شوید.
این فضا امکان اظهار نظر در رابطه با موضوعات و تکان دادن اعضای بدن به منظور تایید صحبت های طرف مقابل با کمک شخصیت های مجازی و ساختگی توسط خود افراد فراهم کرده است.

کنفرانس در متاورس

 

  • امکان خرید از متاورس

هنگام خرید اینترنتی یک محصول، شک و تردید هایی نظیر عدم اطمینان از رنگ و جنس محصول، سایز و … وجود دارد. متاورس فضایی در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید بدون حضور فیزیکی در آنلاین شاپ، محصول مورد نظر خود را از تمامی لحاظ بررسی کنید. شخصیت ساختگی شما می تواند از جنس محصول، اندازه و دیگر ویژگی های آن مطلع شود و سپس خرید را انجام دهید. شما نیز با کمک عینک های واقعیت مجازی، میتوانید خود را در قالب آن شخصیت در فروشگاه مشاهده کنید.
در نتیجه این موضوع نشان می دهد کسب و کارهای سنتی، بایستی به فکر راه اندازی شعبه ای از کسب و کار خود به صورت اینترنتی و در متاورس باشند.

 

  • در متاورس به کنسرت بروید

حضور آنلاین و شخصیت ساختگی شما در کنسرت قطعا موضوع جذابی است که متاورس در اختیارتان قرار می دهد. شما می توانید بجای استفاده از موسیقی های تکراری تلفن همراه خود از کنسرت های مجازی استفاده کنید.

اینگونه دیگر نیازی به طی کردن مسافت های طولانی برای رفتن به کنسرت نداشته و همان کیفیت از کنسرت حضوری را تجربه می کنید.

 

آیا امکان خرید زمین در متاورس فراهم است؟

اکنون که با مزیت ها و پیشرفت تکنولوژی متاورس آشنا شدید، لازم است به فکر سرمایه گذاری در آن باشید. یکی از راه های سرمایه گذاری در متاورس خرید زمین است. متاورس یک دنیا میان واقعی و مجازی است که مکان های مختلف با متراژهای متفاوت در محیط های جغرافیایی گوناگون، برای آن در نقشه مشخص شده است. این قطعات به عنوان زمین های متاورس شناخته شده اند که با ارز دیجیتال می توان آنها را خریداری کرد.

 

خرید زمین در متاورس

در ادامه به بررسی نحوه خرید زمین در متاورس می پردازیم. 

چطور در متاورس زمین بخریم؟

خرید و فروش، ساخت و ساز و یا حتی اجاره زمین به گیمرها در متاورس یکی از روشهای کسب درآمد در آینده است. برای خرید این زمین ها به صورت زیر عمل کنید.

در اولین مرحله بایستی از بازارهای مختلف موجود در پلتفرم های متفاوت دیدن کرده و سپس در یکی از آنها ثبت نام کنید.

در مرحله دوم لازم است مکان های مختلف را بررسی کرده و از قیمت زمین ها مطلع شوید.

برای پرداخت هزینه بایستی یک حساب دیجیتالی ایجاد کرده و آن را به حساب کاربری خود در آن پلتفرم متصل کنید. 

توجه داشته باشید برای شارژ کیف پول از ارزهای دیجیتال که با سرمایه شما در پلتفرم مورد نظرتان سازگار است، استفاده کنید. در انتها پس از انتخاب و شارژ حساب، امکان خرید فراهم می شود.

پس از انجام مراحل خرید، زمین متاورس شما به شکل NFT در کیف پول دیجیتالی شما ذخیره شده و می توانید آن را مشاهده کنید.

 

قیمت زمین در متاورس  چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت زمین در متاورس بایستی توسط لینکhttps://r.upland.me/b9ZZ وارد سایت متاورس شوید و سپس در آن ثبت نام کنید. پیش از استفاده از این لینک، فیلترشکن خود را روشن کنید. پس از ثبت نام در متاورس می توانید، لیست قیمت هر یک از موقعیت های مکانی را مانند تصویر زیر مشاهده کنید. 

 

آیا با رشد دنیای متاورس، اینترنت کمرنگ خواهد شد؟

ممکن است پس از مطالعه مطالب بالا تصور کنید با رشد متاورس، اینترنت رفته رفته کمرنگ می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه لازم است به بررسی تفاوت های اینترنت و متاورس بپردازیم.

 

تفاوت اینترنت با متاورس چیست؟

همانطور که میدانید اینترنت یک شبکه گسترده، متشکل از میلیاردها کامپیوتر، میلیون ها سرور و دیگر دستگاه های اینترنتی است. شما می توانید با استفاده از اینترنت با افراد دلخواه خود به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید. همچنین توسط بستر اینترنت امکان خرید و فروش نیز فراهم می شود.

متاورس به رقابت با اینترنت نمی پردازد بلکه بر روی بستر اینترنت ساخته می شود. کاربران پس از ورود به دنیای متاورس از قابلیت هایی همچون واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، رسانه های اجتماعی، هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتالی استفاده می کنند.

در متاورس زندگی حقیقی به طور مجازی شبیه سازی شده است. در نتیجه اینترنت امکان مشاهده و مرور را فراهم می کند، اما افراد در متاورس به نوعی زندگی می کنند.

 

پروژه های متاورس کدامند؟

توسط پروژه های مختلف در متاورس امکان سرمایه گذاری، رشد و پیشرفت برای تمامی افراد فراهم شده است. در ادامه به بررسی بهترین پروژه های متاورس که بهترین جایگاه سرمایه گذاری را در اختیارتان قرار می دهد، می پردازیم.

پروژه های جدید متاورس

 

  • دیسنترالند (MANA)

یکی از بهترین پروژه های متاورس دیسنترا لند نام دارد. در این پروژه تمامی افراد از سر تا سر جهان دورهم جمع می شوند. دیسنترا لند توسط ارز دیجیتال مانا رشد بسیار خوبی داشته است. در این پروژه هرکدام از کاربران می توانند، یک گالری هنری به طور مجازی راه اندازی کنند و از این طریق کسب درآمد داشته باشند.

 

  • پروژه اکسی اینفینیتی (AXS)

یکی از پروژه های گیمینگ در متاورس اکسی اینفینیتی نام دارد. در این بازی کاربران به پرورش حیوانات دلخواه خود می پردازند که به ان اکسی می گویند. سپس توسط اکسی های پرورش یافته به جنگ می روند. همین موضوع به یک پلتفرم پردرآمد تبدیل می شود.

 

از دیگر پروژه های متاورس می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سایبر دراگون (Cyber Dragon)
  • ایلین وردز (Alien Worlds)
  • سکندلایو (SecondLive)
  • بلاک توپیا (BLOK)
  • گالا گیمز (GALA)
  • یو اف او گیمینگ (UFO)
  • استار اطلس (ATLAS)
  • تاپ گل (TopGoal)
  • دیسنترال دات گیمز (Decentral.Games)
  • سندباکس (SAND)
  • انجین کوین (ENJ)
  • اینفینیتی توکن (EFI)

 

متاورس چه مزایا و معایبی دارد؟

متاورس در کنار تمامی مزایایی که در این مطلب ذکر کردیم، یک سری معایب نیز به همراه دارد. همانطور که گفتیم متاورس فضایی مجازی است که افراد بدون داشتن هیچگونه فعالیت بدنی می توانند، امور روزمره خود را به راحتی انجام دهند.

سالانه درصد کودکانی که به بازی های مجازی روی می آورند، افزایش می یابد. پیشرفت تکنولوژی متاورس باعث کم شدن تحرک کودکان، کاهش رشد و ضعیف شدن حافظه آنها می شود.

همچنین افراد برای استفاده از محیط متاورس بایستی اقدام به خرید تجهیزاتی مانند دوربین و … کنند. در واقع برای استفاده از این فضا بایستی هزینه های زیادی بپردازید. 

به همین خاطر استفاده از اینترنت برای کاربران مقرون به صرفه تر است. همین موضوع باعث حفظ کاربران فعلی اینترنت و فضای مجازی می شود.

 

نحوه کسب درآمد از متاورس چگونه است؟

در این قسمت شما را با 2 روش کسب درآمد از متاورس آشنا می کنیم.

 

کسب درآمد از متاورس

 

تبلیغات و ایجاد فضای رقابتی

امروزه این امکان وجود دارد تا بتوانید، هر فعالیت دنیای واقعی را در فضای مجازی پیاده سازی کنید. همچنین امکان تعامل با کاربران با استفاده از روشهای مختلف امکان پذیر است. در حال حاضر هزینه تبلیغات درون یک بازی به صنعتی چند میلیاردی تبدیل شده است. 

برای کسب درآمد از این روش کافی است، بنر شرکت های خواستار تبلیغ را در ملک متاورس خود قرار دهید و از این طریق درآمد بسیاری داشته باشید. همچنین بجای استفاده از بنر می توان از کانال یوتیوب، اینستاگرام، تیک تاک و دیگر شبکه های اجتماعی نیز استفاده کرد. 

حتی شما می توانید در ملک متاورس خود به تبلیغ کسب و کار خود نیز بپردازید و بنر و کانال یوتیوب خود را در آن قرار دهید.

بیشتر بخوانید: نحوه تبلیغ فروشگاه اینترنتی

اجاره ملک به صورت مجازی

یکی از اقداماتی که توسعه دهندگان متاورس انجام می دهند، فروش زمین های مجازی به عنوان یک فضای خالی به کاربران است. به این ترتیب افراد می توانند در این فضا بخش هایی مانند سینما، گالری هنری، استخر، زمین بازی و … ایجاد کنند. دغدغه صاحبان زمین های مجازی متاورس، ساخت امکانات جذاب برای جذب هرچه بیشتر مشتریان و کسب درآمد از این طریق است. بنابراین توجه داشته باشید، ملک مجازی یک روش سرمایه گذاری و کسب درآمد از متاورس است که به مرور زمان به ارزش آن افزوده می شود.

 

❔︎ سوالات متداول

متاورس چیست؟

متاورس در لغت به معنای جهان برتر است. متاورس محیطی از دنیای مجازی است که با استفاده از عینک های واقعیت افزوده، هدست های واقعیت مجازی، رایانه ها و گوشی های هوشمند قابل دسترسی است. متاورس پلتفرمی برای بازی، کلاس های آموزشی، کنسرت، سینما، خرید و فروش و در کل برنامه ای برای تجربه های مجازی است.

 

کاربرد های متاورس چیست؟

متاورس با هدف آسان کردن زندگی برای انسان ها پدید آمده است. متاورس در حوزه های آموزش، خرید و فروش محصول، پزشکی و درمان، صنعت بازی و گیمینگ، اینترنت اشیا و… کاربرد دارد.

 

چگونه می توان از متاورس کسب درآمد کرد؟

از طریق خرید و فروش و اجاره ملک، تبلیغات، انجام بازی، خلق آثار هنری می توان در متاورس کسب درآمد کرد.

 

درپایان

در این مطلب شما را با دنیای متاورس و ویژگی های آن آشنا کردیم. در ادامه نیز ارتباط متاورس با فیسبوک را مطرح کردیم. همانطور که در این مطلب گفتیم، متاورس امکانات و ویژگی های زیادی دارد که امکان کسب درآمد را نیز برای ما فراهم کرده است. شما نیز می توانید برای فعالیت در این دنیا اقدام کرده و کسب و کارتان را راه اندازی کنید.

 

بروزرسانی در پنج شنبه, 26 بهمن 1402 12:22

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا