گوگل بارد چیست؟ نحوه استفاده از Google Bard

جمعه, 24 فروردين 1403 09:34
امتیاز شما به این مطلب
(11 رای‌ها)

گوگل بارد چیست؟

 

پس از معرفی اولین ابزارهای مختلف هوش مصنوعی مثل چت جی بی تی، گوگل هم  از تکنولوژی هوش مصنوعی خود به نام گوگل بارد و سپس Gemini رونمایی کرد. سرویس گوگل بارد در همین مدت کوتاه نشان داد که توانایی های بالایی دارد. در این مطلب شما را به طور کامل با گوگل بارد و Gemini و نحوه استفاده از آن آشنا خواهیم کرد.

هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟

در زمان کمی بعد از معرفی هوش مصنوعی، گوگل هم در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۲۳ از جدیدترین هوش مصنوعی خود به نام بارد رونمایی کرد. گوگل در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است و تکنولوژی‌های جدیدی را به بازار ارائه کرده است. بارد گوگل مانند چت جی بی تی عمل می کند، در اصل ربات هوش مصنوعی گوگل برای مکالمه بارد است. گوگل بارد مانند Chat GPT می‌تواند به سرعت به سوالات کاربران پاسخ دهد، برنامه نویسی کند، مسائل ریاضی را حل کند و… برای آشنای بیشتر با هوش مصنوعی چت جی بی تی می‌توانید مطلب Chat GPT چیست؟ را مطالعه کنید.

 

طرز کار گوگل بارد چگونه است؟

در حالی که دیگر سرویس‌های هوش مصنوعی مثل Chat GPT تنها از یک مدل زبانی پشتیبانی می‌شوند، هوش مصنوعی گوگل بارد در اقدامی ریسکی به طور همزمان از دو مدل زبانیه LaMDA و PaLM 2 استفاده می‌کند، که این تصمیم در نهایت منجر به موفقیت بیشتر گوگل بارد شد. همانطور که گفتیم گوگل بارد از پیشرفته ترین مدل زبانی گوگل به نام  PaLM 2 پشتیبانی می‌شود. این مدل زبانی کمک زیادی به پیشرفت گوگل بارد کرده است و باعث شده است که عملکرد بالایی داشته باشد، سوالات کاربران خود را به بهترین نحو پاسخ دهد و روز به روز به مخاطبان آن اضافه شود.

گوگل بارد 

 

هوش مصنوعی گوگل جمینی (Google Gemini) چیست؟

Gemini آخرین مدل زبانی بزرگ (LLM) است که اخیرا به صورت عمومی عرضه شده است. احتمالا این گام بزرگ در هوش مصنوعی تاثیر دومینویی بر تمام محصولات گوگل خواهد داشت.

مدل‌های جمنای گوگل قادر به انجام کارهای زیادی در چندین حالت، از جمله درک متن، تصویر، صدا و ویدیو هستند. ماهیت چند وجهی Gemini قابلیت ترکیب روش‌های مختلف برای درک و تولید خروجی را نیز فراهم می‌کند. 

 

آموزش استفاده از گوگل بارد

در اینجا قصد داریم نحوه ثبت نام در گوگل بارد را آموزش دهیم. در همین ابتدا باید بگوییم که متاسفانه با آی پی ایران نمی‌توان از سرویس گوگل بارد استفاده کرد. برای استفاده از گوگل بارد باید با روشن کردن فیلترشکن، آی پی سرور را تغییر دهید‌. همچنین می توانید از سایت 403.online بدون نیاز به فیلترشکن به سرویس بارد دسترسی داشته باشید.

ابتدا وارد سایت هوش مصنوعی گوگل به نشانی https://bard.google.com یا https://gemini.google.com شوید و روی گزینه Sign in در وسط صفحه کلیک کنید و با حساب کاربری گوگل خود در آن ثبت نام کنید.

 

استفاده از گوگل بارد

 

پس از ثبت نام و ورود به گوگل بارد روی گزینه Try Bard کلیک کنید. در اینجا لیست قوانین استفاده از بارد برای شما نشان داده می‌شود. در انتهای لیست گزینه I agree را انتخاب کنید تا وارد صفحه اصلی بارد شوید.

در تصویر زیر صفحه اصلی Bard نمایش داده شده است.

 

هوش مصنوعی گوگل بارد

 

قسمت‌های مختلف گوگل بارد

بخش‌های مختلف گوگل بارد را در تصویر بالا مشخص کرده‌ایم در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

قسمت 1: در این بخش سوال خود را از گوگل بارد می‌پرسید. درخواستی که از گوگل بارد می‌کنید، پرامپت نام دارد. هرچه دستور یا همان پرامپت را دقیق‌تر بنویسید، پاسخ دریافتی از گوگل بارد هم دقیق‌تر خواهد بود.

قسمت 2: این قسمت می‌توان یک تصویر را آپلود کنید، تا گوگل وارد اطلاعات آن تصویر را برایتان نمایش دهد.

قسمت 3: بارد اطلاعات چت‌های کاربر را ذخیره می‌کند. در این قسمت تاریخچه چت‌های کاربر نمایش داده می‌شود.

قسمت 4: در اینجا تاریخچه فعالیت کاربر قابل مشاهده است.

قسمت 5: در اینجا می توانید منابع بارد برای پاسخ به سوالات را مشاهده کنید.

قسمت 6: در این قسمت هم سوالات متداول کاربران وجود دارد.

قسمت 7: در این قسمت هم تنظیمات چت بات وجود دارد، در اینجا می‌توانید تم صفحه را تاریک کنید، لینک چت‌های خود برای دیگران بفرستید و…

 

کاربردهای هوش مصنوعی گوگل بارد

‌گوگل بارد هم اکنون به یکی از محبوب‌ترین ربات‌های هوش مصنوعی در بین کاربران تبدیل شده است، دلیل آن هم زیرساخت‌های فنی قوی و تجربه کاربری خوب این هوش مصنوعی است، که قابلیت‌های مفیدی برای کاربران به همراه داشته است. در ادامه به بررسی کاربردهای گوگل باد می‌پردازیم

 

1. خدمات تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی گوگل

یکی از مهمترین کاربردهای گوگل بارد و دیگر سرویس‌های هوش مصنوعی تولید محتوا است. گوگل بارد با تکنولوژی پیشرفته خود کمک زیادی به صاحبان سایت‌ها کرده است که تولید محتوای سایت خود را انجام دهد.

تولید محتوا با بارد

 

فرقی نمی‌کند که مدیر یک شبکه اجتماعی باشید و بخواهید کپشنی برای پست‌هایتان بنویسید یا صاحب سایت باشید و بخواهید یک مقاله در سایت خود منتشر کنید، با هوش مصنوعی گوگل بارد می‌توانید خدمات تولید محتوا را به آسانی مدیریت کنید. علاوه بر این‌ها با کمک بارد، می‌توانید عنوان برای مقالات، توضیحات متا، محتوای محصول، ایده برای محتوا و استوری هم پیدا کنید. 

 

2. برنامه نویسی با هوش مصنوعی گوگل

گوگل بارد یکی از قدرتمندترین سرویس‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند دستیار خوبی برای کد نویسی باشد. به دلیل سرعت بالای بارد در پردازش اطلاعات، این هوش مصنوعی کاربرد ویژه ای در برنامه نویسی دارد. علاوه بر قابلیت کد نویسی، بارد قابلیت اصلاح کدهای به هم ریخته را هم دارد. برنامه نویسان می‌توانند کدهای به هم ریخته و نامرتب خود را به بارد دهند و از او بخواهند تا آنها را مرتب کند. مزیت مهم در بارد برنامه‌ نویسی این است که از زبان‌های مختلف کدنویسی پشتیبانی می‌کند.

گوگل bard

 

3. ساخت تصویر با هوش مصنوعی گوگل

قابلیت ساخت تصویر، هنوز روی این هوش مصنوعی اجرایی نشده است اما؛ گوگل در آینده قرار است با همکاری با شرکت Adobe امکان ساخت تصاویر را به این چت بات اضافه کند. اما قابلیت جالبی که هم اکنون در رابطه با تصاویر وجود دارد، این است که می‌توانید یک تصویر را به گوگل بارد بدهید و از آن بخواهید توضیحاتی در مورد آن بدهد.

اگر هم اکنون می‌خواید از قابلیت‌های ساخت تصویر سرویس‌های هوش مصنوعی استفاده کنید پیشنهاد می کنم، سری به مطلب معرفی بهترین هوش مصنوعی ساخت تصویر بزنید.

 

بارد بهتر است یا چت جی بی تی؟

بارد و چت جی بی تی هر دو از سرویس‌های هوش مصنوعی هستند، اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. بهتر است اینگونه بگوییم که سرویس هوش مصنوعی بارد کاملا رایگان است، اما برای استفاده از نسخه پیشرفته چت جی بی تی حتماً باید اشتراک آن را تهیه کنید. علاوه بر این استفاده از بارد برای کاربران راحت‌تر است. موضوع مهم دیگر این است که اطلاعات بارد به صورت لحظه‌ای از گوگل دریافت می‌شود اما اطلاعات ChatGPT مربوط به داده‌های موجود تا سال ۲۰۲۱ است. با این حال هنوز چت جی بی تی یکی از قدرتمندترین سرویس‌های ماشین یادگیری را دارد و خیلی از بارد عقب نیفتاده است.

 

بارد یا چت جی بی تی؟

 

بارد گوگل اکنون Gemini است

در حدود یک سال پیش بود که گوگل از بارد رونمایی کرد. در واقع بارد از شرکت گوگل مانند چت جی بی تی از شرکت OpenAI بود. همانطور که قبلاً اشاره کردیم Bard گوگل روی مدل هوش مصنوعی PaLM 2 کار می‌کرد. اما در اواخر سال ۲۰۲۳ گوگل مدل زبانی Gemini را جایگزین PaLM 2 معرفی کرد. هم اکنون سه نسخه جمینی با نام‌های نانو، پرو و اولترا برای سیستم‌ها و کاربردهای مختلف طراحی شده است.

به دلیل بروز این تغییرات دسترسی به بارد در وب هم تغییر کرده است به این صورت که برای استفاده از هوش مصنوعی گوگل دیگر به آدرس bard.google.com نمی روید بلکه به آدرس https://gemini.google.com مراجعه خواهید کرد.

برخی از قابلیت‌های جمینی عبارت است از:

  • درک داده‌های موجود در تصاویر و ویدیوها
  • ترجمه متن‌های موجود در تصاویر به زبان‌های دیگر
  • حل مسائل بسیار سخت ریاضی، فیزیک، شیمی و برنامه نویسی 
  • پشتیبانی بیش از ۱۰۰ زبان دنیا از جمله فارسی

 

❔︎ سوالات متداول

گوگل بارد چیست و چه کاربردی دارد؟

بارد سرویس هوش مصنوعی شرکت گوگل است، که مانند سایر سرویس‌های هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوا، برنامه نویسی، ساخت تصویر و … کاربرد دارد.

 

از بارد استفاده کنیم یا چت جی بی تی؟

پاسخ دقیقی به این سوال نمی‌توان داد، چرا که بارد و ChatGPT دو رقیب نزدیک به هم هستند که کارایی مشابهی دارند، اما شاید اطلاعات به روز بارد دلیل خوبی برای استفاده از آن باشد.

 

سخن پایانی

در این مطلب شما را با بارد سرویس ویژه هوش مصنوعی گوگل آشنا کردیم. همانطور که دیدید bard یکی از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین چت بات‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند انواع سوالات کاربران را پاسخ دهد. استفاده از این سرویس کمک زیادی در زمینه انواع تولید محتوا به شما خواهد کرد.

 

بروزرسانی در جمعه, 24 فروردين 1403 09:34
محتوای بیشتر در این بخش: « استفاده از چت جی پی تی در سئو

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا