۱۰ روش پاسخ به درخواست تخفیف مشتری

چهارشنبه, 20 تیر 1403 09:48
امتیاز شما به این مطلب
(11 رای‌ها)

پاسخ به درخواست تخفیف

 

پاسخ به درخواست تخفیف مشتری، می تواند به شکل گیری معامله سرعت دهد. همچنین با دادن تخفیف به مشتری اعتماد او را جلب می کنید و حسن نیت خود را در معامله نشان می دهید. علاوه بر این با دادن درصدی تخفیف، می توانید امتیازات بیشتری از مشتری بگیرید. در ادامه با موضوع ۱۰ روش پاسخگویی به درخواست تخفیف مشتریان، با ما همراه باشید.

پیامد قول تخفیف به مشتری قبل از معامله

هر نوعی از تخفیف نمیتواند مفید باشد و منجر به فروش بیشتر محصولات شما شود. در نظر گرفتن تخفیف در یک معامله، هر زمان که مشتری از شما درخواست تخفیف کرد، کار درستی نیست و شما تنها زمانی می توانید از مزایای تخفیفی که به مشتری می دهید، بهره ببرید که با در نظر گرفتن امتیازات دو طرف معامله پیش بروید. مثلا وعده تخفیف قبل از رفتن پای معامله، اثراتی منفی برای شما به همراه دارد که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم:

  1.  مشتری برای فروشگاه اینترنتی شما و محصولاتتان ارزش کمتری قائل می شود.
  2. مشتری به ارائه قیمت واقعی از سمت شما شک خواهد کرد، زیرا اگر نرخ بازگشت سرمایه شما همان چیزی باشد که ادعا دارید، چرا باید قبل از معامله قیمت کمتری را پیشنهاد دهید؟
  3. توجه مشتری از ارزش محصول شما و فواید آن برداشته می شود و در عوض به هزینه آن توجه می کند.
  4.  شما از توانایی خود برای بالا و پایین کردن قیمت در معامله، قبل از آن استفاده کرده اید.

 

در جواب درخواست تخفیف مشتری چی بگیم؟

آیا می دانید هنگامی که مشتری از شما درخواست تخفیف می کند، باید چه واکنشی نشان دهید؟ چه سوالاتی از مشتری در پاسخ به درخواست تخفیف مشتری بپرسید؟ در ادامه شما را با چند راهکار برای مواجه شدن با درخواست تخفیف از طرف مشتری آشنا خواهیم کرد.

 

۱. قبل از صحبت درباره تخفیف، هدف خرید مشتری چیست؟

ممکن است قیمت محصولات و خدمات فروشگاه اینترنتی شما وابسته به نیاز، هدف، موقعیت مشتری باشد. در این صورت شما تا پایان معامله قادر به بحث درباره تخفیف و قیمت نهایی نخواهید بود.

اما نادیده گرفتن درخواست مشتری باعث می شود، مشتری احساس کند به او اهمیتی نمیدهید. بنابراین این کار صحیح نیست و بهتر است شما به مشتری اطمینان دهید که درخواست او را در نظر میگیرید؛ اما درباره ی این موضوع باید زمان دیگری بحث شود. با پرسش درباره هدف مشتری می توانید معامله را پیش ببرید.

 

۲.آیا فکر میکنید قیمت محصول مانع خرید شما است؟

اگر شما قیمت خدمات و محصولات خود را در سایت فروشگاهیتان مشخص کرده اید، اما مشتری باز در این باره از شما سوال میپرسد، احتمال می رود بودجه کافی برای پرداخت هزینه محصول مورد نظر خود را نداشته باشد و یا مایل است کمتر هزینه کند. در این جا شما با مطرح کردن یک سوال مناسب می توانید از هدف مشتری با خبر شوید.

اگر بودجه کافی نداشتند بسته به وضعیت مالی فروشگاه ساز خود، می توانید به آنها پاسخ دهید و در صورتی که امکان تخفیف دادن در حد بودجه مشتری را نداشتید، ناچارا درخواست او را رد کنید. اما اگر مشتری تنها مایل به پرداخت هزینه کمتر بود، می توانید با او مذاکره کنید.

  

۳.بررسی نیاز مشتری و بعدا چانه زنی تخفیف

در پاسخ به سوال در جواب تخفیف چی بگیم؟ بایستی نیاز مشتری را شناسایی کنید و سپس به چانه زنی درباره تخفیف بپردازید. درست است که مشتری مصمم به خرید از شما شده است، اما با پیشنهاد تخفیف از سمت شما ممکن است در ارزش محصولتان شک کند و شما را بیش از حد مشتاق ببیند. اگر پس از صحبت با مشتری به این نتیجه رسیدید که در برطرف کردن نیاز او هم عقیده هستید، می توانید معامله را ادامه دهید. اما در نظر داشته باشید هنوز برای بحث درباره تخفیف زود است. بهتر است به مشتری اطمینان دهید در پایان مذاکره در این باره صحبت خواهید کرد. در زمینه شناخت نیاز مشتری، مطالعه مقاله شناخت نیاز مشتری، به شما توصیه می شود.

پاسخ به پیشنهاد تخفیف

 

۴.علت درخواست تخفیف چیست؟ 

یکی دیگر از پاسخ هایی که در پاسخ به سوال در جواب تخفیف چی بگیم؟ می توان داد، این است که از مشتری علت درخواست تخفیف را بپرسیم. درست است که مشتری برای درخواست تخفیف حتما علت های خودش را دارد، اما اگر شما تخفیف بدهید و امتیازی نگیرید در واقع معامله شما دیگر دو طرفه نیست. بهتر است با پذیرش درخواست تخفیف مشتری، شما نیز امتیازی را در معامله درخواست کنید. این مورد به نفع هر دو طرف می باشد.

 

۵.تخفیف در ازای گرفتن امتیاز های جدید

اگر شما معامله ای دو طرفه و فراتر از قیمت می خواهید، بهتر است در برابر پذیرش درخواست تخفیف مشتری، امتیازاتی مانند: تمدید حتمی قرارداد، افزودن یک پکیج دیگر، تعیین شرایط پرداخت و… درخواست کنید.

 

۶.بهتر است یک تخفیف منطقی داشته باشیم

اگر مشتری از شما درخواست تخفیف داشت بهتر است از او بپرسید" به نظر شما قیمت محصول نسبت به ارزش آن بیشتر است یا شما برای خرید، این مبلغ را در نظر گرفته اید "

اگر مشتری فکر می کرد قیمت محصول شما زیاد است، شما متوجه می شوید، مشتری ارزش محصول شما را به درستی دریافت نکرده است و باید برای او بیشتر توضیح دهید. اما اگر بودجه مشتری کمتر از قیمت محصول شما است، می توانید محصولات مطابق با بودجه اش را پیشنهاد کنید. با این روش هم ارزش محصول و سود خود را حفظ کرده اید و هم مشتری را در مسیر درست هدایت می کنید.

 

۷.پیشنهاد برنامه ریزی ماهانه به مشتری

آیا با یک برنامه ریزی ماهانه برای برطرف کردن نیازهای کسب و کارتان موافق هستید؟ پیشنهاد برنامه ریزی ماهانه به مشتری، آنها را از درخواست تخفیف منصرف می کند. به این صورت شما ارزش خدمات و محصولات خود را به مشتری نشان می دهید و می توانید قرارداد های ماهانه خود را به سالانه تبدیل کنید. با این روش در واقع شما مشتریان قدیمی خود را نیز حفظ می کنید، همانطور که می دانید حفظ مشتریان قدیمی بسار مهم است. مطالعه مقاله نکات کاربردی حفظ مشتریان قدیمی، در این موضوع را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

۸.آیا مشکل بودجه شما تا چند ماه آینده حل می شود؟

ممکن است شما پیشنهاد های متفاوتی را در برابر درخواست تخفیف مشتری به او بدهید، اما همچنان مشتری مشکل بودجه داشته باشد. در این صورت می توانید با مطرح کردن این پرسش  پایه های یک معامله دو طرفه را حفظ  کنید و مشتری را نیز راضی نگه دارید.

پاسخ به درخواست تخفیف مشتری 

 

۹. چه اقدامی انجام دهید تا محصول یا خدمت ارزش آن قیمت را داشته باشد؟

هنگامی که مشتری می گوید: قیمت این محصول یا خدمت زیاد است. ممکن است بودجه مورد نیاز برای خرید آن را نداشته باشد یا شما در فرایند فروش خوب عمل نکرده باشید. هنگامی که مشتری به قیمت محصول یا خدمت اعتراض دارد، می توانید از او بپرسید؛ چه اقدامی انجام دهید تا محصول یا خدمت ارزش آن قیمت را داشته باشد؟

این روش باعث می شود؛ اشکالات فرایند فروش خود را بشناسید و متوجه اعتراض هایی که در مورد محصول وجود دارد بشوید، حال می توانید پیشنهادات خودتان را ارزشمند تر کنید، نیازهای مشتریان را شناسایی کنید و آن ها را برطرف کنید، تا به یک قیمت کلی از محصولاتتان برسید. با این کار تخفیف معقولی روی محصولاتتان اعمال می کنید و از درخواست تخفیف مشتریان دیگر نمی ترسید، زیرا؛ می توانید با امکانات و خدماتی که در نظر گرفته اید آن ها را قانع کنید. یا حتی اگر نیازهایی که مشتری مشخص کرد را برطرف کنید، بتوانید بدون تخفیف، قیمت کامل را از او دریافت کنید.

 

۱۰. تخفیف بدهید ولی شرط بگذارید

اگر توانایی دادن تخفیف دارید، به مشتریان تخفیف بدهید. ولی باید در تخفیف دادن به صورت هوشمندانه عمل کنید. نباید این موقعیت پیش بیاید که هم تخفیف داده باشید،هم مشتری از انجام معامله پشیمان شده باشد.

هنگامی که متوجه قیمت پیشنهادی از طرف مشتری شدید از او پرسید، آیا قصد خرید محصول با این قیمت را دارد یا خیر. یا اگر قصد دادن تخفیف به مشتری را دارید، برایش مدت زمان تعیین کنید مثلا: بگویید اگر معامله امروز یا نهایتا فردا انجام شود، می توانید تخفیف بدهید در غیر اینصورت خیر. سایت تخفیف گروهی مثل نت برگ از طریق حس خوشایند تخفیف، محصولات و خدمات را با تخفیفات ویژه در مدت زمان معین ارائه می کنند.

 

بیشتر بخوانید: تبلیغات سایت فروشگاهی

 

چه موقع نباید به مشتری تخفیف بدهیم؟

گاهی اوقات تخفیف دادن به مشتری کار درستی نیست و نتیجه عکس بر کسب و کارتان می گذارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

 

1- وقتی به عادت مشتری تبدیل شود

توجه داشته باشید که تخفیف گرفتن به عادت مشتری تبدیل نشود. با این کار دیگر مشتریان بدون تخفیف از فروشگاه شما خرید نمی کنند و ارزش محصولات تان پایین می آید. به این ترتیب بهتر است مطابق یک استراتژی هدفمند بر روی محصولات خود تخفیف بگذارید. 

 

2- وقتی باعث کاهش اعتبار برند شود

گاهی اوقات با در نظر گرفتن تخفیف های زیاد و مکرر باعث کاهش اعتبار برند کسب و کار خود می شوید. همانطور که مشتری از تخفیف زیاد خوشحال می شود، گاهی اوقات با دیدن تخفیف های زیاد تصور می کند محصولات شما خوب نیست و خودتان نیز به محصولات تان اعتماد ندارید. در نتیجه از فروشندگان دیگر خرید می کنند. 

 

3- وقتی باعث غیر قابل اعتماد شدن کسب و کار شود

ممکن است مشتری از شما قیمت محصولی را بپرسد و با شنیدن قیمت از خرید منصرف شود. در چنین شرایطی اگر قیمت محصول را کاهش دهید، مشتری نسبت به کسب و کار شما بی اعتماد می شود. چرا که با خود می گوید اگر قیمت محصول را استاندارد گفته بود، برای راضی کردن من آن را تغییر نمیداد. پس ممکن است دیگر حرف هایشان نیز تغییرکند.

 

4- وقتی سودتان را کاهش دهد

اگر تخفیف دادن به مشتری باعث کاهش سودتان می شود، از تخفیف دادن پرهیز کنید. شاید در لحظه فروش حس خوشایندی داشته باشد اما بعدا متوجه می شوید که اینگونه خریدها نه تنها سود آور نبوده اند بلکه باعث ضرر نیز شده اند.

 

در پایان

ما در این مطلب ۱۰ روش پاسخ به درخواست تخفیف مشتری را برای شما بررسی کردیم. اکنون متوجه شدید وقتی مشتری تخفیف می خواهد، چه رفتاری باید نشان دهید. شما با مطرح کردن پرسش هایی هوشمندانه می توانید علاوه بر حفظ مشتری های خود و راضی نگه داشتن آنها، امتیازات خود را نیز در معامله حفظ کنید. دو طرفه بودن سود یک معامله در کنار حفظ رضایت مشتری بسیار ارزشمند است، زیرا این حس خوب میتواند در آینده باعث خرید مجدد آن مشتری از شما بشود.

 

بروزرسانی در چهارشنبه, 20 تیر 1403 09:48

نیاز به مشاوره دارید؟

031-32640006 / 09129252046
شنبه تا پنجشنبه / 9 الی 17
 

اینماد و مجوزها

اینماد

  کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا  لینکداین وب پویا