الگوریتم رنک برین RankBrain چیست؟

شنبه, 22 مهر 1402 06:23
امتیاز شما به این مطلب
(10 رای‌ها)

الگوریتم رنک برین چیست؟

 

رنک برین یکی از الگوریتم های گوگل بر پایه هوش مصنوعی است. این الگوریتم به گوگل کمک می کند قصد کاربر را از کلمه جستجو شده درک کند و بهترین نتیجه را به او نشان دهد. از آنجایی که گوگل اعلام کرد سومین سیگنال برای رتبه بندی سایت ها الگوریتم رنک برین است، عملا سئو سایت بدون توجه به آن کار بیهوده ای است. در این مطلب شما را با الگوریتم رنک برین آشنا می کنیم و به شما خواهیم گفت چطور سایت خود را برای رنک برین بهینه کنید.

الگوریتم RankBrain رنک برین گوگل چیست؟

رنک برین یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال 2016 توسط شرکت گوگل معرفی شد. این الگوریتم بر پایه فناوری هوش مصنوعی می باشد که بر اساس الگوریتم های یادگیری ماشین طراحی شده است. در الگوریتم های یادگیری ماشین، ابزار به جای آنکه توسط انسان آموزش ببیند و برنامه ریزی شوند، خود به خود با توجه به رفتار انسان آموزش می بیند و طریقه عملکرد چیزی را یاد می گیرد. در نتیجه با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشین، موتورهای جستجو در یک چرخه رشد مداوم قرار می گیرند و هر روز چیز جدیدی یاد می گیرند.

الگوریتم رنک برین با توجه به مفهوم عبارت جستجو شده توسط کاربر و بررسی مفهوم صفحات، به سایت هایی رتبه می دهد که برای کاربر مفید هستند. این الگوریتم تلاش می کند قصد و مفهوم کلمه کلیدی سرچ شده توسط کاربر را درک کند و بهترین نتایج برای آن را به کاربر نشان دهد.

 

 

نحوه کار الگوریتم رنک برین RankBrain چگونه است؟

قبل از معرفی الگوریتم رنک برین توسط گوگل، دیگر الگوریتم ها بر اساس یک سری فاکتور مثل: تعداد کلمات کلیدی استفاده شده در صفحات، بک لینک ها و… صفحات را رتبه بندی می کردند. اما رنک برین کاری به این شاخص ها ندارد و مفهوم صفحات را بررسی می کند. بدین ترتیب سئوکاران دیگر نمی توانند با تکرار یک کلمه کلیدی در صفحه و یا استفاده از بک لینک در نتایج جستجو رتبه بگیرند. 

الگوریتم rankbrain 

 

اگر با نحوه کارکرد RankBrain آشنا باشید به راحتی می توانید سایت خود را برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو بهینه کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت الگوریتم رنک برین RankBrain چگونه کار می کند.

 

  1. شناسایی مفهوم صفحه با توجه به عبارت کلیدی جستجو شده

قبل از الگوریتم رنک برین، گوگل برای پیدا کردن صفحات مرتبط با کلمه جستجو شده توسط کاربر، متن صفحات را مورد بررسی قرار می داد. این موضوع در حالی بود که روزانه 15 درصد از کلمات سرچ شده جدید بودند و برای اولین بار جستجو می شدند، درنتیجه برای گوگل ناآشنا بودند و به مشکل برمی خورد. اینجا الگوریتم RankBrain برای رفع این مشکل پدید آمد.

رنک برین تنها به خود عبارات جستجو شده توجه نمی کند بلکه مفهوم کلمات جستجو شده را بررسی می کند و بر اساس مفهوم نتایج را نشان می دهد. در این رابطه هنگامی که گوگل به یک کلمه جدید بر می خورد، شروع به حدس مفهوم آن عبارت و یا کلمه های مشابه می کند. در واقع الگوریتم رنک برین با توجه به یادگیری ماشین، تلاش می کند منظور و هدف شما را از جستجو بفهمد و بر آن اساس، صفحات نزدیک به جستجوی شما را نشان دهد.

 

  1. بررسی رفتار کاربران بعد از نمایش نتایج جستجو

بر این اساس الگوریتم RankBrain، رفتار کاربران را پس از نمایش نتایج به آن ها بررسی می کند و میزان رضایت آن ها را می سنجد. در واقع رفتار کاربر پس از نمایش نتایج جستجو به رنک برین کمک می کند، مفهوم مورد نظر او را بهتر درک کند.

تصور کنید کاربر عبارت را جستجو می کند، پس از نمایش نتایج معمولا روی سایت اول کلیک می کند و وارد آن می شود، به دلیل توضیحات سخت و پیچیده از آن خارج می شود، سپس روی لینک دوم کلیک می کند، مشاهده می کند صفحه بارگذاری نمی شود یا در گوشی موبایل به درستی نمایش داده نمی شود، در نتیجه از این سایت هم خارج می شود، روی لینک سوم کلیک می کند و به درستی مطلب مورد نظر او نمایش داده می شود. در این هنگام زمان بیشتری را در این سایت صرف می کند و حتی ممکن است به صفحات دیگر سایت نیز سر بزند. خب رنک برین با مشاهده این وضعیت میفهمد دو سایت اول برای کاربر مفید نبودند ولی سایت سوم او را به هدف می رساند. حال اگر این رفتار توسط دیگران هم تکرار شود، رنک برین تاثیر دیگر شاخص ها مثل لینک سازی، متا تگ ها، طول محتوا و … را کاهش می دهد و سایت سوم را به رتبه اول می آورد. در واقع رفتار یک کاربر تنها ملاک نیست، اگر این رفتار توسط کاربران دیگر هم تکرار شود، آنگاه گوگل در مورد تغییر رتبه ها تصمیم گیری می کند.

الگوریتم رنک برین گوگل

رنک برین بر اساس چه اطلاعاتی رفتار کاربران را بررسی می کند؟

پیشتر اشاره کردیم RankBrain رفتار کاربران را مورد بررسی قرار می دهد. اما رنک برین چگونه این کار را می کند؟ بر اساس فاکتورهایی که در ادامه خواهیم گفت رنک برین رفتار کاربر را بررسی میکند.

 

  • نرخ کلیک CTR

نرخ کلیک نشان دهنده میزان کلیک کاربران روی وب سایت به هنگام نمایش در نتایج جستجو است. در صفحه اول گوگل 10 نتیجه به کاربر نمایش داده می شود که کاربر با توجه به عنوان و توضیحات و گاهی نام برند تصمیم می گیرد روی یکی از آن ها کلیک کند. نرخ کلیک از تقسیم تعداد کلیک هر نتیجه بر کل میزان جستجوهای انجام شده آن عبارت، بدست می آید. در مطلب نرخ کلیک چیست؟ در این باره بیشتر صحبت کرده ایم.

هنگامی که رنک برین ببیند یک سایتی نرخ کلیک بالاتری دارد یا لینک های اول (که معمولا کلیک بالایی دارند) کلیک کمتری داشته اند، متوجه می شود نیاز به تغییر است و باید رتبه سایت ها را عوض کند.

 

  • زمان ماندگاری کاربر Dwell Time

مطمئنا رنک برین تنها با بررسی میزان کلیک، رتبه صفحات را تغییر نمی دهد. بلکه عوامل دیگری را بعد از ورود کاربر به صفحه در نظر می گیرد. یکی از فاکتورهای مورد نظر کاربر پس از ورود به صفحه Dwell Time یا زمان ماندگاری کاربر است. زمان ماندگاری کاربر، مدت زمانی است که کاربر پس از ورود به یک صفحه تا برگشتن به صفحه جستجو، در یک سایت طی می کند.

 

  • رضایت کاربران از محتوای صفحه

تولید محتوای ارزشمند، تاثیر بسزایی در رضایت کاربران و سئو سایت دارد. با استفاده از تولید محتوایی که نیاز کاربر را پاسخ دهد، می توان رتبه هر سایتی را بهبود داد. در فرآیند تولید محتوا، باید محتوایی تولید کنید که مخاطب را درگیر کند، نیاز آن ها را پاسخ دهد و حس تعامل بین شما و کاربر ایجاد کند. در مطلب چگونه تولید محتوا کنیم؟ راهکارهایی برای تولید محتوای حرفه ای و ارزشمند گفته ایم.

رضایت کاربران

  • نرخ پرش Bounce Rate

یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای الگوریتم رنک برین، نرخ پرش است. بانس ریت یا نرخ پرش میزان خروج کاربران از صفحه بدون انجام هیچ اقدامی را نشان می دهد. برای مثال اگر کاربر به صفحه ای از سایت ما برود که هدف ما کلیک بر روی یک بنر تبلیغ باشد، اما کاربر روی آن کلیک نکند و از سایت ما خارج شود بر نرخ پرش سایت ما اضافه خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم مطلب نرخ پرش چیست؟ را مطالعه کنید.

 

  • انکر تکست لینک سازی داخلی و خارجی

انکر تکست همان عبارت هایی است که برای لینک دادن از آن ها استفاده می کنیم. یکی از راه هایی که گوگل به درک مفهوم صفحه می رسد نحوه لینک سازی صفحات است. برای مثال اگر شما با کلمه طراحی سایت به یک صفحه از سایت خود لینک میدهید، گوگل می فهمد موضوع این صفحه خدمات طراحی سایت است. بنابراین همانطور که به هنگام نوشتن محتوا باید از کلمات هم معنی و مفهوم توجه کردن در لینک سازی هم باید به این قضیه توجه کرد و از لینک سازی با انکر های نامرتبط خودداری کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع انکر تکست می توانید مطلب انکر تکست چیست؟ را مطالعه کنید.

 

چگونه سایت را بر اساس رنک برین سئو کنیم؟

حتما می دانید سئو سایت نقش زیادی در افزایش رتبه سایت دارد. تا اینجا با نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین آشنا شدیم. اکنون وقت آن رسیده که سایتمان را بر اساس رنک برین بهینه کنیم.

 

  1. بهینه سازی عنوان صفحات و متا دیسکریپشن

همانطور که متوجه شدید، نرخ کلیک یکی از فاکتورهای الگوریتم رنک برین است. شما باید برای دیده شدن و کلیک، روی عناوین سایتتان کار کنید. عنوان صفحات سایت خود را هم با توجه به کلمات کلیدی بنویسید و هم به گونه ای جذاب که مخاطبان تمایل پیدا کنند روی آن کلیک کنند.

به متا دیسکریپشن هم توجه جدی داشته باشید. متا دیسکریپشن توضیحی است که پایین عنوان صفحات در صفحه نمایش نشان داده می شود. بسیاری از کاربران با مطالعه متا دیسکریپشن تصمیم می گیرند روی آن سایت کلیک کنند. حتما از کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن استفاده کنید و یک دید کلی از آن صفحه به کاربر بدهید.

 

  • تولید محتوای جذاب

همانطور که در بالا گفتیم محتوا تاثیر بسزایی در سئو سایت دارد. امروزه هدف از محتوا، فقط نوشتن یک متن و بکار بردن چند باره کلمات کلیدی نیست. بلکه محتوا باید هدفمند باشند و نیاز کاربران را پاسخ دهد تا تجربه کاربری خوبی رقم بزند. سعی کنید محتوا را به شکلی بنویسید که نیاز کاربر را رفع کند و به تمام سوالات او بدون سخن اضافه ای پاسخ دهد. با استفاده از تولید محتوای سئو شده و توجه به نیاز کاربران هر سایتی را می توان به نتایج برتر جستجو رسانید. اگر در تولید محتوا نیاز به کمک دارید میتوانید از خدمات تولید محتوا تیم وب پویا استفاده کنید.

 

  • بهبود تجربه کاربری

اگر سایت شما تجربه کاربری خوبی نداشته باشد، به راحتی مخاطبان خود را از دست می دهید، آن ها سراغ رقبای شما می روند. اگر تجربه کاربری خوبی برای کاربران رقم نزنید مثلا سایت شما ظاهر جذابی نداشته باشد یا منو آن به راحتی قابل دسترسی نیاشد، کاربران از سایت شما خارج می شوند و الگوریتم رنک برین تصمیم می گیرد رتبه سایت شما را کاهش بدهد. از فاکتورهای بهبود تجربه کاربری می توان به ریسپانسیو بودن سایت هم اشاره کرد. برای مثال اگر کاربری با موبایل جستجویی انجام می دهد، اگر سایت شما برای نمایشگر موبایل هم بهینه شده باشد، شانس بیشتری برای نمایش در نتایج جستجو دارد.

 

  • ساختار محتوایی مناسب

بدون شک خواندن محتوای طولانی بدون هیچ نشانه گذاری و محتوای بصری برای کاربر خسته کننده است. برای رفع این مشکل باید از ساختار محتوایی مناسب استفاده کنید، محتوای خود را به بخش های کوچک تر تبدیل کنید و از تایتل های h2 , h3 , ... برای نشانه گذاری آن ها استفاده کنید. هر جا نیاز بود از بالت گذاری یا اعداد استفاده کنید تا کاربر در حین خواندن مطلب را گم نکند. قطعا مطالعه محتوایی که عنوان های فرعی و زیر عنوان داشته باشد و گاها از تصاویر در آن استفاده شود، برای مخاطب جذاب تر است.

 

  • افزایش سرعت سایت

سرعت سایت نقش زیادی در رضایت کاربران دارد. اگه کاربران پس از ورود به سایت شما ببینند سرعت سایت شما کم است و مطالب آن به سرعت بارگذاری نمی شود، قطعا از سایت شما خارج می شوند. بنابراین برای بهبود تجربه کاربری و کاهش نرخ پرش حتما سرعت سایت خود را بهبود ببخشید. در مطلب افزایش سرعت سایت وردپرسی، نکات مفیدی برای افزایش سرعت سایت گفته ایم.

 افزایش سرعت سایت

    

  • توجه به کلمات طولانی

کلمات طولانی یا لانگ تیل، کلماتی هستند که بیشتر از 3 کلمه دارند و رقابت در آن ها کمتر است. گفته می شود، محتواهایی با عناوین کلمات طولانی، توجه الگوریتم رنک برین به سایت را بیشتر می کنند. البته نباید در این میان کلمات کوتاه و اصلی سایت خود را از یاد ببرید. کلمات طولانی در کنار کلمات کوتاه و پر رقابت، تاثیر خوبی بر سئو سایت دارند.

 

  • تعامل کاربران با صفحه

یکی از فاکورهای سنجش رضایت کاربران، میزان تعامل کاربران با آن صفحه است. برای مثال اگر نظرات زیادی در آن صفحه توسط کاربران درج شده باشد نشان از تعامل کاربران و رضایت آن ها دارد. الگوریتم رنک برین با بررسی دوره ای نظرات کاربران، امتیاز کاربرا به آن صفحه، بک لینک های داده شده و میزان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، میزان تعامل کاربران با صفحه را می سنجد و از این طریق به رضایت آن ها پی می برد.

 

  • برند سازی

یکی از مواردی که باعث افزایش میزان نرخ کلیک سایت شما می شود، برندسازی است. قطعا کاربران اگر در نتایج جستجو با یک سایت نام آشنا برخورد کنند روی آن کلیک می کنند. می توانید از طریق بازاریابی محتوا، فعالیت در شبکه های اجتماعی، تبلیغات و … خود را به کاربران معرفی کنید.

 

  • افزودن اسکیما

یکی از راه های درک مفهوم محتوا توسط گوگل استفاده از اسکیما است. اما اسکیما چیست؟ اسکیما زبان نشانه گذاری صفحات سایت است که به موتورهای جستجو کمک می کند، اطلاعات سایت را بهتر درک کند.

 

تاثیر الگوریتم رنک برین بر صفحه جستجو چگونه است؟

الگوریتم رنک برین امکانات جدیدی را به صفحه نتایج جستجو اضافه کرده است که باعث شده است، کاربران به راحتی بتوانند پاسخ خود را دریافت کنند.

 

قابلیت People also ask 

در جستجوهایی که مفهوم آن به صورت سوال است، یک باکس دیگر شامل جستجوهای مرتبط با آن موضوع به کاربران نمایش داده می شود. که با کلیک روی هر کدام محتوای کوتاهی در پاسخ به آن سوال و لینکی برای اطلاعات بیشتر، نشان داده می شود.

 الگوریتم رنک برین

قابلیت People also search for

زمانی که شما بر روی یکی از نتایج صفحه جستجو کلیک می کنید، و پس آن دوباره به صفحه نتایج جستجو باز می گردید، در یک باکس عبارت هایی که مرتبط با موضوع شما بوده است و کاربران سرچ کرده اند، نمایش داده می شود. 

الگوریتم رنک برین با خروج شما از آن صفحه متوجه می شود، احتمالا پاسخ خود را نگرفته اید، در نتیجه براساس همین عبارت جستجو شده، عبارات دیگری را برای جستجو پیشنهاد می دهد.

 

قابلیت featured snippets 

گاهی در نتایج جستجو با یک باکس محتوایی که پاسخ دقیقی به عبارت جستجو شده است، در بالای نتایج جستجو روبرو می شویم، این قابلیت جایگاه صفر گوگل نام دارد. در جایگاه صفر گوگل اطلاعات به صورت مختصر و مفید به کاربران نمایش داده می شود بدون اینکه نیاز باشد کاربران روی آن صفحه کلیک کنند. موارد سوالی، مواردی که به صورت گزینه ای پاسخ داده می شوند بیشتر در جایگاه صفر گوگل قرار می گیرند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنم مطلب جایگاه صفر گوگل چیست را مطالعه کنید.

 

❔︎ سوالات متداول

الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین به بررسی مفهوم صفحات سایت می پردازد و تلاش می کند بر اساس مفهوم عبارت های جستجو شده توسط کاربر، بهترین پاسخ را به او نشان دهد.

 

فاکتورهای تاثیر گذار بر الگوریتم رنک برین کدامند؟

ارزش محتوای صفحات، نرخ کلیک، زمان ماندگاری کاربر، نرخ پرش، انکر تکست لینک ها از عوامل موثر بر الگوریتم RankBrain هستند.

 

سخن پایانی

الگوریتم رنک برین با درک مفهوم جستجو شده توسط کاربران باعث شده است آن ها به نتایج دقیق تری برسند و میزان رضایت آن ها از گوگل افزایش پیدا کند. در این مطلب در مورد سازوکار الگوریتم رنک برین صحبت کردیم و به بیان تکنیک های طلایی برای سئو و بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم RankBrain پرداختیم.

 

بروزرسانی در شنبه, 22 مهر 1402 06:23

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا