چگونه سئو کار حرفه ای شویم؟

شنبه, 28 مرداد 1402 10:23
امتیاز شما به این مطلب
(13 رای‌ها)

 چگونه به سئو کار حرفه ای تبدیل شویم؟

 

همانطور که می دانید بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروزه پیشرفت بسیاری کرده است. افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند همواره به دنبال پیشی گرفتن از رقبای خود هستند. درست است که همیشه راهکارها و روش های مختلفی برای پیشرفت یک سایت پیشنهاد می شود، اما بهینه سازی سایت یا سئو، همواره اهمیت ویژه ای داشته است. به همین دلیل مدیران سایت ها به دنبال فردی می گردند که بتواند سایتشان را به خوبی بهینه سازی کند. در این مطلب قصد داریم به این سوال که "چگونه سئو کار حرفه ای شویم؟" پاسخ دهیم.

سئو به چه معناست؟

سئو یا بهینه سازی سایت یکی از مهم ترین زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ است. موتور های جستجو الگوریتم های مختلفی دارند، برای این که یک سایت بتواند در نتایج اولیه گوگل قرار بگیرد باید متناسب با این الگوریتم ها بهینه سازی شود. انجام سئو سایت به عوامل مختلفی مانند کلمات به کار رفته در محتوا، لینک های ورودی و خروجی و… بستگی دارد. 

 

سئوکار چیست؟

در پاسخ به اینکه شغل سئو چیست؟ می توانیم اینگونه بگوییم؛ موتورهای جستجو بر اساس الگوریتم ها و قوانینی که دارند، یک سایت را بررسی و ایندکس می کنند. سئو کار به فردی گفته می شود که درباره ی این قوانین و الگوریتم ها و چگونگی عملکرد موتورهای جستجو، اطلاعات کامل و بروزی دارد. یک سئو کار خوب به مدیران سایت ها کمک می کند تا با رعایت این اصول، جایگاه مناسبی در نتایج جستجو گوگل پیدا کنند. سئو و بهینه سازی یک سایت تنها محدود به یک دوره زمانی نیست و همیشه باید بر اساس الگوریتم های جدید، سایت را بهینه سازی نمود. بنابراین بهینه سازی سایت یک امر بسیار مهم و تاثیر گذار در بازدید سایت است و باید توجه زیادی به آن داشت.

 

اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید، پیشنهاد میکنیم پادکست صوتی زیر را در مورد نحوه سئوکار حرفه ای شدن، گوش بدهید:

 

چگونه سئو کار شویم؟

اولین نکته ای که برای پاسخ دادن به سوال چگونه سئو کار شویم، باید به آن توجه کنید این است که قصد دارید تنها یک سئو کار باشید و یا به عنوان یک سئو کار حرفه ای فعالیت کنید؟ تفاوت بین یک سئوکار و سئوکار حرفه ای این است که سئو کار حرفه ای، سئو را به عنوان شغل خود انتخاب کرده است و متخصص سئو است. اما سئوکار فقط میداند بر اساس الگوریتم های گوگل و موتورهای جستجو، چگونه بهینه سازی یک سایت را انجام دهد تا وب سایت به یک رتبه خوب در گوگل برسد.

 

سئو کار بودن چه مزیت هایی دارد؟

اگر شما بتوانید مانند یک سئوکار حرفه ای روی سایت خود فعالیت داشته باشید، مزایای زیادی برای وب سایت شما خواهد داشت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  1. کم کردن هزینه سئو سایت: اگر بخواهید یک سئو کار حرفه ای برای سایت خود استخدام کنید، باید هزینه زیادی بپردازید؛ اما اگر خودتان کار بهینه سازی و تولید محتوا سایت را در دست بگیرید، دیگر نیازی به پرداخت این هزینه نخواهید داشت.
  2. بالا بردن رتبه سایت: میتوان گفت این مهمترین دلیلی است که شما باید به یک سئو کار تبدیل شوید؛ زیرا سئو نقش بسیار زیادی در کسب رتبه بالا برای سایت شما دارد. همچنین داشتن رتبه خوب در گوگل می تواند بازدید وب سایت شما را نیز بالا ببرد.
  3. عدم وابستگی به شرکت های خدمات سئو: اگر شما بتوانید سئو سایت خود را انجام دهید، نیازی به کمک شرکت های خدمات سئو نخواهید داشت و برای تغییرات جزئی نیازی به پرداخت هزینه ندارید.
  4. تصمیم گیری درست برای استخدام سئو کار: زمانی که شما در زمینه سئو اطلاعات خوبی داشته باشید، به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که کدام سئوکار حرفه ای میتواند در بهبود رتبه و بهینه سازی سایتتان به شما کمک کند.

چگونه سئو کار حرفه ای شویم

چگونه به سئو کار حرفه ای تبدیل شویم؟

اکنون با مزایای سئو کار شدن آشنا شدید، باید به این سوال پاسخ بدهیم که چگونه روی سئو کار کنیم؟ چطور سئو کار شویم؟ چگونه سئو انجام دهیم؟  برای این کار ابتدا لازم است اصطلاحات رایج سئو را یاد گرفته و با برخی از تکنیک های اصلی آشنا شوید. در ادامه به این مورد پرداخته ایم:

 

1. عملکرد موتورهای جستجو را بشناسید

آشنایی با عملکرد موتورهای جستجو، موضوعی است که یک سئوکار حتما باید درباره آنها اطلاعات کافی داشته باشد. این عملکردها به سه دسته تقسیم میشوند :

  • کرال یا خزیدن

موتورهای جستجو با استفاده از این ربات ها، مطالب و محتوای وب سایت ها را کنترل میکنند. چرخه این فعالیت به این صورت است که ربات های خزنده به سایت ها وارد میشوند و تمامی مطالب از جمله کلیه محتوا، تصاویر، فایل ها و … مورد بررسی قرار میدهند؛ این ربات های خزنده اگر لینکی در صفحه وجود داشته باشد، آن را دنبال میکنند و به صفحه جدید وارد میشوند و به همین روش بررسی های خود را ادامه می دهند.

 

  • ایندکس کردن 

با این روش اطلاعات موجود در یک سایت را مرتب و ایندکس میکنند. ربات های جستجو پس از ورود به یک سایت و خزیدن در آن، اطلاعات موجود را ذخیره و ایندکس می کنند. پس از این که یک سایت توسط موتورهای جستجو ایندکس شد، در نتایج گوگل نمایش داده می شود.

 

  • رتبه بندی

زمانی که کاربران یک موضوع خاص را در اینترنت جستجو می کنند، مرتبط ترین مطالب، متناسب با سایت های ایندکس شده به آنها نمایش داده میشوند در واقع رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجو، مشخص می کند  که سایت ها با چه ترتیبی در صفحات جستجو به کاربران نمایش داده شوند.

 البته گوگل الگوریتم های مختلفی برای بررسی محتوا دارد، که در مقاله" معرفی الگوریتم های گوگل" به صورت مفصل درباره ی آنها صحبت شده است.

 

2. از بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM استفاده کنید

 seo (سئو) یک فرایند طبیعی و رایگان برای قرار گرفتن در نتایج اولیه گوگل است؛ اما روشی دیگر به نام sem وجود دارد که در یک بازه زمانی خاص، شما می توانید با انجام تبلیغات غیر رایگان در نتایج ابتدایی گوگل قرار بگیرید. 

هر دو این روش ها به شما کمک میکند تا بازدید سایت خود را افزایش دهید؛ البته با این تفاوت که ترافیک sem به صورت پولی است اما ترافیک سئو به صورت طبیعی می باشد. زمانی که شما سایتتان را سئو می کنید، ترافیک سایتتان به صورت طبیعی افزایش یافته و این روند همیشگی خواهد بود. اما در روش sem پس از پایان مهلت تبلیغات، ترافیک سایت افت کرده و تاثیر آن از بین خواهد رفت..

 

3. با مفاهیم اولیه سئو آشنا شوید

در سئو حرفه ای باید به چند مفهوم اصلی دقت داشت که در ادامه می گوییم:

انتخاب کلمات کلیدی

کلمات کلیدی به کلماتی گفته می شود که کاربران آنها را در موتورهای جستجو سرچ میکنند و هدف خود را به سرعت پیدا میکند. کاربران و موتورهای جستجو با استفاده از کلمات کلیدی از موضوع سایت شما با خبر می شوند. برای این که شما بهترین کلمه کلیدی را پیدا کنید باید به سه نکته دقت داشته باشید. همچنین شما می توانید با مطالعه محتوا " چگونه بهترین کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ " اطلاعات دقیقی از نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی کسب کنید.

  • میزانی که یک کلمه کلیدی در گوگل سرچ شده است.

  • مرتبط بودن آن کلمه به موضوع محتوا شما

  •  میزان رقابت انتخاب کلمه کلیدی در وبسایت شما بسیار اهمیت دارد پس در انتخاب آن دقت و حساسیت زیادی داشته باشید.

 لینک سازی

در هر محتوا می توانید دو نوع لینک سازی انجام دهید، لینک سازی داخلی و خارجی. با استفاده از لینک سازی میتوانید کاربران و موتورهای جستجو را زمان بیشتری در صفحه خود نگه دارید و پیمایش بیشتر انجام دهند؛ لینک سازی صحیح به افزایش رتبه شما کمک زیادی میکند.

بهینه سازی محتوا

 بهینه سازی محتوا شامل بهینه سازی مواردی مانند تصاویر، توضیحات متا، ریسپانسیو بودن سایت و موارد این چنینی است که به بهبود سایت شما در موتور های جستجو کمک می کند.

بازاریابی محتوا

انجام بازاریابی محتوا برای هر سایتی ضرورت دارد و میتوان گفت که مکمل سئو سایت، بازاریابی برای محتوا است؛ زیرا از این طریق می توانید رضایت کاربران خود را افزایش دهید و از رقیبان خود پیشی بگیرید.

بهینه سازی فنی سایت (سئو تکنیکال)

بهینه سازی و یا سئو فنی به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که باعث ایندکس سریع تر سایت شما توسط موتورهای جستجو شده و در نتیجه عملکرد سایت را نیز افزایش میدهد. این گونه فعالیت ها شامل واکنش گرا بودن سایت، سرعت بارگذاری سایت و … می شود.
سئو کار خوب

4. از ابزارهای حرفه ای سئو استفاده کنید

اگر بخواهید واقع بینانه نگاه کنید، نمی توانید تمام بهینه سازی سایت را به صورت دستی انجام دهید؛ زیرا زمان زیادی را از شما خواهد گرفت و در نهایت نتیجه مطلوبی نیز نخواهد داشت. به همین دلیل برای اثر بخشی و بهینه سازی بهتر باید از ابزار های کارآمد در این زمینه استفاده کنید. از مهم ترین این ابزار ها، گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول می باشد. این ابزار ها اطلاعات جامعی درباره بازدید و وضعیت سایت به شما خواهند داد که به وسیله این اطلاعات، میتوانید نقاط ضعف و قوت سایت را پیدا کنید و اشکالات موجود در سایت را برطرف کنید. در صورتی که سایت شما در قالب وردپرس باشد، می توانید از افزونه یواست سئو یا رنک مث استفاده کنید.

 

5. همیشه اطلاعاتتان را بروز کنید

الگوریتم های گوگل هر روز به روز رسانی میشوند و امکانات مختلفی به آنها افزوده میشود. از آنجایی که سئو سایت با عملکرد موتورهای جستجو رابطه مستقیم دارد، به همین خاطر باید در این حوزه کاری همیشه بروز باشید.

 

6. در زمینه سئو و بهینه سازی تمرین کنید

مطالعه در زمینه سئو می تواند اطلاعات شما را افزایش دهد، اما زمانی می توانید در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته باشید که به صورت عملی بر روی سایت های مختلف، سئو را پیاده سازی کنید. با این کار می توانید به درستی نیاز هر سایت را شناسایی کرده و با توجه به آنها برای بهینه سازی سایت اقدام کنید.

روش دیگری که می تواند باعث پیشرفت شما در زمینه سئو شود، آموزش دانش خود به دیگران است. زمانی که اطلاعات خود را به دیگران می آموزید، در واقع به تثبیت آنها در ذهنتان و همچین عملکرد بهتر خودتان، کمک زیادی کرده اید. 

 

7. وب سایت های قدرتمند را تحلیل و بررسی کنید

یکی از اقداماتی که به شما می کند تا یک سئو کار حرفه ای شوید، تکرار و تمرین است. یک سئو کار حرفه ای باید توانایی تحلیل و بررسی وب سایت رقبا را داشته باشد. برای کسب تجربه بیشتر در این زمینه می توانید لیستی از رقبای قدرتمند و ضعیف خود را در حوزه کاری خود تهیه کنید. سپس آنها را از جنبه های مختلف بررسی کنید. برخی فکر می کنند تحلیل رقبا به معنی پیدا کردن بک لینک های آن سایت است؛ اما این به تنهایی کافی نیست.

بررسی کلمات کلیدی رقبا

شما باید به این پی ببرید که هر یک از رقبا با چه کلماتی رتبه دارند و چرا رتبه خوبی دارند؟ برای پیدا کردن کلمات کلیدی که رقبا روی آن کار کرده اند، می توانید از  google keyword planner استفاده کنید. پس از آن می توانید از کلمات کلیدی پر بازدید و مرتبط با کارتان در سایت خود استفاده کنید.

بررسی پیج آتوریتی و دامین آتوریتی رقبا

علاوه بر این باید قدرت دامنه و پیج آتوریتی سایت رقیب را نیز مورد بررسی قرار دهید؛ برای این کار می توانید از وب سایت moz کمک بگیرید. با بررسی این دو معیار می توانید به عوامل موثر در افزایش پیج آتوریتی و دامین آتوریتی سایت پی برده و آنها را در سایت خود پیاده کنید.

بررسی بک لینک سایت رقبا

علاوه بر بررسی کلمات کلیدی، باید بک لینک های سایت رقیب را نیز بررسی کنید؛ ابزارهایی مثل moz و majestic به شما کمک می کند تا لیست وب سایت هایی که به رقبا لینک داده اند را پیدا کنید؛ شما نیز می توانید با بررسی کیفیت آن سایت ها، برای سایت خود بک لینک بگیرید. در مطلب " لینک بیلدینگ چیست؟ " به صورت کامل روش های گرفتن بک لینک را آموزش داده ایم.

 

8. مرجع آموزشی مناسبی انتخاب کنید

با وجود اختلاف نظرهای بسیاری که در زمینه سئو وجود دارد، لازم است یک منبع آموزشی مناسب انتخاب کنید و از همان پیروی کنید.

 

9. تخصص خود را به نمایش بگذارید

در رابطه با تخصص خودتان ویدیو آموزشی تهیه کنید و از طریق کانال های ارتباطی مانند یوتیوب، تلگرام و اینستاگرام آن را به دیگران معرفی کنید.

 

10. صبر و حوصله داشته باشید

برای این که در زمینه سئو پیشرفت داشته باشید، باید صبور باشید؛ زیرا سئو نیاز به تمرین دارد. بنابراین شما نمی توانید به سرعت در گوگل رتبه خوبی بگیرید. اگر قصد دارید که سریع تر این راه را طی کنید، باید به تبلیغات پولی گوگل روی بیاورید.

 

11. سئوکار حرفه ای وردپرس شوید

یکی از مواردی که باید حتما آن را یاد بگیرید، وردپرس است. امروزه به سبب محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا، اغلب وب سایت ها وردپرسی شده و نیاز به سئو و بهینه سازی دارند. از این رو یک سئوکار حرفه ای وردپرس زمانی موفق خواهد شد که بتواند هر نوع وب سایت وردپرسی را سئو کند. شما باید بتوانید سایت های وردپرسی را چه از نظر سئو داخلی و خارجی و چه از نظر سئو تکنیکال بررسی کرده و آن را بهینه کنید.

 

12. سئو تکنیکال را یاد بگیرید

سئو و بهینه سازی سایت تنها به تولید محتوا و گرفتن بک لینک ختم نمی شود؛ یک سئو کار حرفه ای باید بتواند یک سایت را از جنبه های فنی نیز بهینه کند. بهینه نبودن کد های جاوا اسکریپت، کند بودن سرعت سایت، بهینه نبودن سایت در موبایل و ... از جمله مواردی است که با سئو تکنیکال حل خواهد شد.

بنابراین علاوه بر موارد گفته شده، سئو تکنیکال یک سایت را نیز یاد بگیرید.

استخدام سئو کار

 

منابع یادگیری سئو سایت

اگر می خواهید سئو کار سایت شوید باید دائما اطلاعات خود را بروز کرده و مطالب جدیدی را یاد بگیرید. منابع زیادی برای یادگیری سئو وجود دارد که از بهترین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

آیا سئو شغل پر درآمدی است؟

سئو کار سایت یکی از شغل های جدیدی است که این روزها طرفداران زیادی دارد. با پیشرفت تکنولوژی و ورود اکثر کسب و کارها در دنیای اینترنت، استخدام سئو کار، خیلی بیشتر از گذشته رواج پیدا کرده است. همچنین این شیوه کسب و کار، روز به روز گسترش بیشتری پیدا کرده و طبیعتا نیاز به یک سئو کار حرفه ای نیز بیشتر خواهد شد. پس می توان نتیجه گرفت شغل سئو کار، یک شغل پر تقاضا با آینده روشن است.

اما نکته ای که باید حتما در نظر داشته باشید این است که سئو به صورت مداوم در حال تغییر است؛ بنابراین فردی می تواند دراین شغل موفق بوده و یک سئو کار خوب تبدیل شود که اطلاعاتش را بروز کرده و به بهترین نحو از آنها استفاده کند.

حقوق سئوکاری که به صورت کارمندی کار می کند، حدود 2 تا 5 میلیون تومان است که البته ممکن است این مبلغ در بهترین شرکت های سئو بیشتر هم باشد؛ چرا که تخصص، مهارت و تجربه بیشتری در این زمینه داشته و کاربران بیشتری را جذب می کنند.

 اما افرادی که به صورت پروژه ای در زمینه سئو کار می کنند، درآمدشان با توجه به میزان زمان و کاری که روی سایت انجام میدهند از ماهی 3 تا 20 میلیون تومان افزایش می یابد. باید این نکته را در نظر بگیرید که حقوق سئوکار به میزان مهارت، تجربه، رزومه کاری و نوع سایتی که در دست دارد، بستگی دارد.

 

آیا سئوکار شدن برای من مناسب است؟

اولین قدم برای انتخاب یک شغل، این است که مطمئن شوید نسبت به آن حوزه علاقه دارید. تنها اکتفا کردن به درآمد آن شغل کافی نیست؛ اگر علاقه کافی به شغلی که انتخاب می کنید، نداشته باشید به مرور زمان دچار فرسودگی کاری می شوید. در نتیجه نمی توانید عملکرد درستی داشته باشید. در نتیجه پیش از آنکه برای یادگیری سئو اقدام کنید، ابتدا ویژگی ها و مهارت های مورد نیاز این شغل را بررسی کنید، اگر با روحیه شما سازگار است، یادگیری را آغاز کنید.

 

کلام آخر

در این محتوا شما را با این موضوع آشنا کردیم که سئوکار چیست؟ چگونه سئوکار شویم؟ درست است که تبدیل شدن به یک سئو کار حرفه ای زمان بر است، اما در زمینه کسب و کار اینترنتی می تواند مشکلات زیادی را حل کند و وب سایت شما را به موفقیت برساند. اگر شما فرصت کافی برای یادگیری سئو و پیاده سازی آن در سایتتان را ندارید، بهتر است که برای استخدام سئو کار حرفه ای اقدام کنید. شما می توانید اطلاعات بیشتر در زمینه سئو را در صفحه " خدمات سئو سایت " مطالعه کنید و از خدمات مشاوره رایگان سئو سایت وب پویا استفاده کنید. همچنین تیم سئو وب پویا، دوره های آموزشی نیز برگذار می کند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در تماس باشید.

 

بروزرسانی در شنبه, 28 مرداد 1402 10:23

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا