الگوریتم گورخر گوگل و تاثیر آن بر سئو سایت فروشگاهی

دوشنبه, 28 اسفند 1402 10:13
امتیاز شما به این مطلب
(23 رای‌ها)

الگوریتم گورخر zebra گوگل

 

گوگل اهمیت زیادی برای کاربران خود قائل است، از این رو شرایطی را فراهم کرده است که کاربران بتوانند در کمترین زمان ممکن به هدف خود در نتایج جستجو برسند، در این میان بعضی سایت ها با استفاده از روش های سئو کلاه سیاه در تلاش اند در گوگل رتبه بگیرند. بنابراین گوگل تصمیم گرفت با طراحی الگوریتم های مختلف با این گونه سایت ها برخورد کند. یکی از الگوریتم های مهم گوگل، الگوریتم گورخر است که بر سایت های فروشگاهی نظارت می کند. در این مطلب قصد داریم شما را با ساز و کار الگوریتم گورخر گوگل و تاثیر آن بر سئو سایت آشنا کنیم و درباره راه های در امان ماندن از جریمه الگوریتم گورخر صحبت کنیم.

الگوریتم گورخر چیست؟

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده اکثر مردم از اینترنت، شاهد افزایش فروشگاه های اینترنتی و خرید اینترنتی در بستر این فروشگاه ها هستیم، گوگل برای اینکه کاربران بتوانند با اطمینان خاطر در بستری امن خرید اینترنتی داشته باشند، الگوریتم گورخر یا همان زبرا را طراحی کرده است. در واقع الگوریتم گورخر یکی از الگوریتم های گوگل است بر فروشگاه های اینترنتی نظارت می کند و با شناسایی فروشگاه های اینترنتی بی کیفیت و کلاهبردار آن ها را از نتایج جستجو حذف می کند.

الگوریتم گورخر اولین بار توسط مت کاتس (مدیر سابق بخش اسپم گوگل) طراحی شد. این الگوریتم زمانی به وجود آمد که سایت های فروشگاهی افزایش پیدا کردند و گوگل می خواست با سایت های فروشگاهی نامعتبر و متخلف مقابله کند و رضایت و اعتماد کاربران را جلب کند، زیرا؛ همانطور که گفتیم برخی از سایت ها و فروشگاه های اینترنتی با روش های سئو کلاه سیاه توانسته بودند خود را به رتبه های برتر گوگل برسانند و موجب نارضایتی کاربران شوند.

الگوریتم زبرا گوگل

 

سایت های فروشگاهی برای جلب اعتماد گوگل و قرار گرفتن در نتایج برتر جستجو، باید قوانین تجارت الکترونیک را رعایت کنند تا مورد تایید الگوریتم گورخر گوگل قرار بگیرند. در غیر اینصورت گوگل آن ها را از نتایج جستجو دور می کند. اما فروشگاه ساز وب پویا تمامی امکانات را برای داشتن یک سایت فروشگاهی کاربر پسند و مطابق با الگوریتم های گوگل در اختیار شما قرار می دهد.

 

علت نامگذاری الگوریتم گورخر چیست؟

اما چرا گوگل اسم این الگوریتم خود را گورخر گذاشته است؟ ظاهر گورخر به صورت راه راه سیاه و سفید است و همین خلقت زیبای این حیوان باعث می شود تا حشرات مثل مگس ها و پشه ها از کنار این حیوان دفع شوند، الگوریتم گورخر هم به دلیل اینکه فروشگاه های اینترنتی بی کیفیت را از فضای وب دور می کند و اینترنت را از سایت های متخلف و کلاهبردار پاکسازی می کند به این اسم نامگذاری شده است.

 

 

هدف الگوریتم گورخر چیست؟

الگوریتم های گوگل هر کدام وظیفه ای را به عهده دارند، از این رو وبمستران باید با این الگوریتم ها آشنا باشند، تا توسط گوگل جریمه نشوند. همانطور که گفتیم، الگوریتم زبرا از رتبه گرفتن سایت های بی کیفیت، متخلف و نا امن در نتایج جستجو جلوگیری می کند. هدف این الگوریتم فراهم کردن شرایط خرید امن برای کاربران است. به همین منظور گورخر سایت های فروشگاهی زیرا را مورد هدف قرار می دهد و از نتایج جستجو دور می کند:

  • فروشگاه های اینترنتی بی کیفیت و بدون اعتبار
  • سایت های فروشگاهی که قصد دور زدن قوانین گوگل را دارند
  • سایت های فروشگاهی کلاهبردار و فیک
  • فروشگاه های اینترنتی که از اطلاعات کاربران سو استفاده می کنند

از آنجاییکه الگوریتم گورخر گوگل رضایت و اعتماد کاربران را فراهم می کند، اعتماد مردم به فروشگاه های اینترنتی بیشتر شده است و همین موضوع باعث گسترش آنلاین شاپ ها و رونق کسب و کارهای اینترنتی شده است.

 

تاثیر الگوریتم گورخر بر سئو سایت فروشگاهی

الگوریتم زبرا بر سئو سایت فروشگاهی تاثیر زیادی دارد. اگر سایتی از روش های سئو کلاه سیاه برای رتبه گرفتن در گوگل استفاده کند، الگوریتم گورخر متوجه آن می شود و آن سایت را جریمه می کند، جریمه الگوریتم زبرا به این صورت است که سایت را از نتایج جستجو دور نگه می دارد، گاهی اوقات این جریمه برای چند ماه باقی می ماند ولی اگر باز هم اتفاق بیفتد، جریمه همیشگی است و دیگر آن سایت با آن دامنه قادر به فعالیت نیست.

سایت های فروشگاهی اگر از تکنیک های سئو برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو استفاده کنند و هم رضایت کاربران و رضایت گوگل را جلب کنند می توانند سئو سایت فروشگاهی خود را بهبود دهند و رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب کنند.

تاثیر الگوریتم گوخر گوگل بر سایت فروشگاهی

 

چگونه از جریمه الگوریتم گورخر در امان بمانیم؟

برای در امان ماندن از جریمه الگوریتم گورخر گوگل باید نکاتی را رعایت کنیم تا یک سایت فروشگاهی با ارزش و معتبر داشته باشیم. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم:

 

  1. تولید محتوای با کیفیت

یکی از راه های موفقیت سایت های فروشگاهی، تولید محتوای منظم و با کیفیت است. در سایت خود قسمتی را برای وبلاگ قرار دهید و به صورت منظم تولید محتوا کنید. در قسمت توضیحات محصول، در مورد محصول، روش های استفاده آن و مزیت های آن اطلاعات کاربردی بنویسید تا رضایت کاربران را هر چه بیشتر جلب کنید. لینک سازی داخلی را فراموش نکنید. دقت داشته باشید از محتواهای کپی در سایت خود استفاده نکنید که گوگل به شدت از این کار متنفر است. پیشنهاد می کنم برای اطلاعات بیشتر مطلب تولید محتوا برای سایت فروشگاهی را مطالعه کنید.

 

  1. اخذ اینماد

یکی از راه های جلب اعتماد مشتریان، اخذ نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) برای سایت است. مشتریان اگر بدانند سایت شما توسط مراجع ذی صلاح رصد می شود، راحت تر به آن اعتماد می کننند و با اعتماد بیشتری اقدام به خرید می کنند. در مطلب آموزش دریافت اینماد چگونگی دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را گفته ایم.

 

  1. فعالسازی گواهی SSL

برای اینکه از جریمه الگوریتم گورخر در امان بمانید باید اعتماد کاربران را با رعایت مسائل فنی و ایمنی سایت جلب کنید. گواهی SSL یکی از راه هایی است که امنیت انتقال اطلاعات کاربران را تضمین می کند. این گواهی آدرس سایت را از http به https تغییر می دهد. اگر در مورد فعالسازی گواهی SSL اطلاعات ندارید، پیشنهاد می کنم مطلب چگونه ssl را در وردپرس فعال کنیم؟ را مطالعه کنید.

الگوریتم گورخر چیست؟

 

  1. پشتیبانی قوی

یکی دیگر از راهکارهای جلب رضایت مشتریان، پشتیبانی 24 ساعته از مشتریان است. داشتن یک تیم پشتیبانی قوی که سوالات و نظرات مشتریان را پاسخگو باشد بسیار ضروری است. این تیم می تواند برای جلب رضایت بیشتر مشتریان، تخفیف ها و پیشنهادات ویژه ای برای آن ها در نظر بگیرد و از روش های مختلف مثل ارسال آگهی، تماس و … آن ها را از این پیشنهادات با خبر کنند.

 

  1. مشتری مداری

مشتریان سرمایه هر فروشگاهی هستند، بنابراین باید تمام تلاش خود را برای جلب رضایت آن ها و مشتری مداری بکار گرفت. پاسخ به نظرات مشتریان و راهنمایی آن ها تاثیر زیادی در جلب رضایت مشتری دارد، پیشنهاد می کنم در روز زمانی را برای پاسخ دادن به نظرات مشتریان در سایت بگذارید.

 

  1. سرعت بارگذاری سایت

بررسی های انجام شده حاکی از این است که اگر سایتی بیشتر از 5 ثانیه طول بکشد تا لود شود، بسیاری از کاربران خود را از دست می دهد. افزایش سرعت سایت فروشگاهی باید یکی از اولویت های شما در جلب رضایت کاربران باشد. از آنجایی که در سایت های فروشگاهی حجم تصاویر و ویدئو زیاد است، لازم است آن ها را بهینه سازی کنید تا موجب کاهش سرعت سایت نشوند. در مطلب افزونه بهینه سازی تصاویر، افزونه های مختلفی را معرفی کرده ایم.

 

  1. تجربه کاربری خوب

یکی دیگر از معیارهایی که موجب رضایت مشتریان و الگوریتم گورخر از سایت می شود، تجربه کاربری سایت است. طراحی سایت باید به گونه ای باشد که کاربران بتوانند به راحتی با سایت کار کنند و محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند. در صورت امکان از موتور مقایسه کننده استفاده کنید تا کاربران به آسانی بتوانند محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند.

 

  1. درگاه پرداخت امن

داشتن درگاه پرداخت یکی دیگر از راه های جلب اعتماد مشتریان است، مشتریان در سایت های فروشگاهی که درگاه پرداخت امن دارند، با اعتماد بیشتری اقدام به خرید می کنند و می دانند که پول آن ها از بین نخواهد رفت. اگر تاکنون برای فروشگاه اینترنتی خود اقدام به دریافت درگاه پرداخت اینترنتی نکرده اید مطلب چطور درگاه پرداخت آنلاین بگیرم؟ را مطالعه کنید.

 

  1. استفاده از چت آنلاین

استفاده از سیستم چت آنلاین، برای جلب رضایت کاربران، بسیار مهم است، با استفاده از چت آنلاین، کاربران می توانند در کوتاهترین زمان به پاسخ سوالات خود برسند و همین موضوع حس اعتماد و رضایتمندی برای آن ها ایجاد می کند. 

 

  1. استفاده از کد های اسکیما

استفاده از اسکیما در ساختار سایت به درک بهتر گوگل از سایت فروشگاهی کمک می کند که موجب بهبود رتبه سایت نیز می شود. قرار دادن کد های اسکیما در صفحات محصول، اطلاعاتی همچون قیمت، موجودی، امتیاز در صفحه نتایج جستجو به کاربران نمایش داده داده می شود، که منجر به افزایش نرخ کلیک صفحه می شود.

کد های اسکیما

 

تاثیر الگوریتم گورخر بر شبکه های اجتماعی

همانطور که گفتیم الگوریتم گورخر برای مقابله با سایت های فروشگاهی بی کیفیت ایجاد شد. این سایت های فروشگاهی با اینکه نامعتبر و بی کیفیت بودند، توانسته بودند به رتبه های بالایی در گوگل برسند در نتیجه موجب نارضایتی کاربران شده بودند. این الگوریتم علاوه بر سایت های فروشگاهی شبکه های اجتماعی را هم تحت تاثیر قرار دارد و برخی از شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و … را حذف کرد. اما چرا؟ فعالیت در شبکه های اجتماعی بر سئو سایت تاثیر دارد، زیرا بازدید شبکه های اجتماعی بالا است و افراد زیادی از این طریق وارد سایت می شوند، الگوریتم گورخر هم به همین علت به وجود آمد و با سایت هایی که از این طریق اسپم می زدند مقابله کرد. با توجه به بازدید بالای تبلیغات در شبکه های اجتماعی، الگوریتم گورخر نسبت به این شبکه ها حساس شد و در صورت مشاهده تخلف با آن ها برخورد می کرد.

 

چطور الگوریتم گورخر با شبکه های اجتماعی مقابله می کند؟

دلیل اینکه الگوریتم گورخر با شبکه های اجتماعی مقابله می کند این است با استفاده از ربات هایی بک لینک شبکه های اجتماعی دستکاری می شود و به یکباره مثلا 10 هزار کلیک روی سایت انجام می شود و رتبه سایت بالا می رود ولی الگوریتم گورخر متوجه این موضوع می شود و سایت را از دسترس خارج می کند. این کار دقیقا مشابه این است که برای صفحه اینستاگرام فالوور فیک خریداری شود.

الگوریتم زبرا در توییتر با لینک هایی که بیش از اندازه و با کلمه کلیدی یکسان توییت می شوند مقابله می کند، برای مثال اگر یکباره 10 هزار اکانت لینک سایت شما را با یک کلمه کلیدی توییت کنند، گورخر متوجه می شود و سایت شما را جریمه می کند. در فیسبوک هم افرادی هستند که از طریق پروفایل های فیک و جعلی، لایک و اشتراک گذاری بیشتری دریافت می کنند. اگر لینک سایت در این صفحات فیک قرار بگیرد زبرا متوجه می شود و با آن مقابله می کند.

 

❔︎ سوالات متداول

الگوریتم گورخر یا زبرا چیست؟

الگوریتم گورخر، یکی از الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی سایت ها است که بر سایت های فروشگاهی و فروشگاه های اینترنتی نظارت می کند. این الگوریتم سایت های فروشگاهی متخلف و بی کیفیت را از نتایج جستجو حذف می کند.

 

هدف الگوریتم گورخر چیست؟

الگوریتم گورخر با هدف پاکسازی اینترنت از سایت های فروشگاهی کلاهبردار و بی ارزش و فروشگاه های اینترنتی که قصد استفاده از اطلاعات کاربران را دارند، به منظور افزایش رضایت کاربران بوجود آمده است.

 

چگونه از الگوریتم گورخر در امان بمانیم؟

تولید محتوای با کیفیت، دریافت اینماد و گواهی SSL، پشتیبانی خوب و مشتری مداری، دریافت درگاه پرداخت امن برای سایت، تجربه کاربری خوب و افزایش سرعت بارگذاری سایت از راه هایی است که می توان با آن از الگوریتم گورخر در امان ماند.

 

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم؛ الگوریتم گورخر گوگل بر سایت های فروشگاهی تمرکز دارد و در تلاش است با سایت های بی ارزش و کلاهبردار مقابله کند تا رضایت هر چه بیشتر کاربران به دست آید. برای اینکه از الگوریتم گورخر یا همان زبرا در امان باشید باید تکنیک هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم را در فروشگاه اینترنتی خود بکار ببرید. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

 

بروزرسانی در دوشنبه, 28 اسفند 1402 10:13

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا