سئو تکنیکال چیست؟ چک لیست جامع Technical SEO

چهارشنبه, 11 بهمن 1402 12:16
امتیاز شما به این مطلب
(16 رای‌ها)

سئو تکنیکال چیست؟

 

عده زیادی از وبمستران اطلاعات دقیقی از سئو تکنیکال یا سئو فنی سایت ندارند؛ آنها تصور می کنند بهبود سئو داخلی و خارجی سایت به تنهایی کافیست. اما زمانی یک وب سایت از نظر گوگل رتبه خوبی خواهد گرفت که سایت خود را از تمام جهات سئو کند. در این مطلب می خواهیم شما را با سئو تکنیکال به صورت کامل آشنا کنیم و در ادامه راهکارهایی برای بهبود سئو فنی سایت ارائه کنیم.

سئو تکنیکال چیست؟

ممکن است برایتان سوال شود که سئو تکنیکال چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم:‌ سئو تکنیکال یا Technical SEO به مجموعه اقداماتی گفته می شود که سایت را از نظر فنی بررسی کرده و مشکلات آن را برطرف می کنند. بیشتر اقداماتی که در زمینه سئو فنی سایت انجام می شود، مربوط  به موتورهای جستجو، ربات های گوگل، کدنویسی سایت، مسائل فنی سایت مثل سرعت و … است. هدف یک سئو کار از تکنیکال سئو، قابل درک کردن وب سایت برای موتورهای جستجو و کار کردن راحت کاربران با بخش های مختلف سایت است.

 

 

چرا سئو تکنیکال یک سایت اهمیت دارد؟

در حال حاضر با آمدن سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس، کمتر کسی به فکر سئو سایت خود از نظر فنی می افتد. چرا که این سیستم های آماده بیش از نیمی از سئو فنی سایت را به صورت خودکار رعایت کرده و در سایت پیاده می کنند. اما عدم توجه به این موضوع می تواند برای بسیاری از صاحبین وب سایت ها خطرناک باشد.

بهتر است با مثالی اهمیت سئو تکنیکال را برایتان بگوییم؛ فرض کنید شما وب سایتی را با سیستم های مدیریت محتوای آماده طراحی کرده باشید. سپس تمامی اقدامات لازم برای سئو داخلی و خارجی را اعم از تولید محتوای حرفه ای، ظاهر جذاب، لینک سازی های داخلی و … نیز در آن پیاده کرده باشید.

اما بر خلاف تصورتان بازخورد خوبی از کاربران و گوگل دریافت نکرده باشید. در این زمان است که باید به وضعیت سئو فنی سایت خود شک کنید. در طی این سال ها با موارد زیادی روبرو شده ایم که وب سایت خود را از همه جهات سئو کرده اند اما نتیجه مطلوبی نگرفته اند. ما با بررسی سایت آنها متوجه شده ایم که سایتشان از نظر فنی مشکل دارد. برخی از آنها سایتشان به صورت کامل از دید گوگل مخفی بوده است؛ عده ای سرعت لود بسیار پایینی داشتند و همین مسئله کاربر را خسته و او را فراری می داد.

برخی از وب سایت ها هم به دلیل بهینه نبودن کدها یا مشکلاتی در کدنویسی، نمی توانستند رتبه خوبی را دریافت کنند.

سئو تکنیکال یا فنی یک سایت شاید در نگاه اول برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد، اما در بیشتر اوقات رتبه نگرفتن سایتتان به این عامل وابسته است. در ادامه این مطلب به آموزش سئو تکنیکال می پردازیم.

 سئو تکنیکال

آموزش سئو تکنیکال سایت

حال که به اهمیت سئو تکنیکال پی بردیم، باید اقداماتی در جهت برای بهبود سئو فنی سایت انجام بدهیم. در ادامه آموزش سئو تکنیکال را بیان کرده ایم.

1. انتخاب آدرس اصلی سایت

اولین قدم برای سئو فنی سایت، انتخاب دامنه اصلی سایت است. شاید بسیاری از مدیران سایت ها این نکته را ندانند که گوگل می تواند آدرس سایت شما را به شکل های مختلف شناسایی کند. به عنوان مثال می تواند سایت شما را با پیشوند www یا بدون آن شناسایی کند. حال وظیفه شما به عنوان صاحب سایت این است که در همان ابتدا، آدرس های دیگر سایت را به آدرسی که می خواهید گوگل آن را بشناسد، ریدایرکت کنید. 

زمانی که گوگل چندین شکل مختلف از آدرس سایت شما را شناسایی کند، آنها را محتوای کپی و صفحات تکراری فرض می کند؛ این مشکل می تواند به ضرر سئو سایت شما تمام شود. بنابراین از پشتیبانی سایت یا هاست بخواهید که تمام شکل های مختلف آدرس سایت را به یکی از آنها ریدایرکت کند. ترجیحا آدرس اصلی دارای گواهی https باشد.

 

2. فعال کردن ssl

 یکی از اقداماتی که در سئوی تکنیکال سایت به شدت تاثیر گذار است، نصب ssl در سایت است. درواقع ssl  باعث می شود که آدرس یک سایت به جای http با https باز شود. اما ssl چیست؟ ssl یک پروتکل امنیتی است که امنیت انتقال اطلاعات و داده ها را از سایت به کاربر تامین می کند.

در مطلب " چگونه ssl را در وردپرس فعال کنیم؟ " به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.

 

3. بهبود سرعت سایت

اولین اقدام در چک لیست سئو تکنیکال، بهینه کردن سرعت سایت است. یکی از معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت ها، سرعت لود صفحات مختلف است. در واقع زمانی که گوگل می خواهد رتبه شما را ارتقا دهد، سرعت سایتتان را با سایر رقبا مقایسه می کند.

اما چرا سرعت یک سایت برای گوگل اهمیت زیادی دارد؟ هدف گوگل راحتی کاربر و رفع نیاز او به آسانترین و سریع ترین شکل ممکن است. امروزه با بهبود سرعت اینترنت، کمتر کسی حاضر است زمان زیادی را برای لود شدن یک صفحه از سایت صرف کند. از این رو ترجیح می دهد به سراغ وب سایت هایی برود که سرعت بالایی دارند.

گوگل نیز به خوبی این موضوع را درک کرده و متوجه نارضایتی کاربر و ترک صفحه توسط او خواهد شد. به همین دلیل در صورت عدم توجه به بهبود سرعت سایت، نمی توانید رتبه و جایگاه خوبی را در گوگل کسب کنید. اما چطور می توانیم سرعت یک سایت را افزایش دهیم؟ در مطلب " افزایش سرعت سایت وردپرس" به صورت کامل راهکارهایی را ارائه کرده ایم.

 

4. معرفی سایت به گوگل

از دیگر اقدامات مهم در سئو تکنیکال سایت، معرفی سایت به گوگل است. در واقع گوگل باید سایت شما را بشناسد تا بتواند آن را بررسی کند. بسیاری از افرادی که تجربه کافی در زمینه طراحی سایت ندارند، در زمان راه اندازی سایت با وردپرس، اجازه ایندکس را به گوگل نمی دهند.

بنابراین برای جلوگیری از این مشکل باید به قسمت " تنظیمات " پیشخوان وردپرس بروید و سپس در قسمت " تنظیمات خواندن " تیک گزینه " از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند " را غیر فعال کند.

پس از آنکه از ایندکس بودن سایتتان مطمئن شدید، از طریق سرچ کنسول درخواست ایندکس به ربات های گوگل بدهید.

برای این کار به قسمت " URL inspection " بروید و آدرس سایت را در آنجا وارد کنید؛ پس از آن درخواست ایندکس را انتخاب کنید. به این نکته توجه کنید که شما نمی توانید هر بار آدرس اصلی سایت را در سرچ کنسول وارد کرده و درخواست ایندکس بدهید.

 

5. بهینه سازی فایل robot.txt

یکی دیگر از اقدامات سئوی تکنیکال، بهینه کردن فایل robot.txt است. به طور کلی وب سایت ها توسط ربات های گوگل خزش شده و بررسی می شوند. اما در بیشتر مواقع فهماندن برخی نکات و موارد به این ربات ها کار دشواری است؛ چرا که آنها الگوریتم های مخصوص به خود را دارند.

فایل robot.txt یک فایل متنی است که در هاست وب سایت شما قرار می گیرد. این فایل با کمک زبان های برنامه نویسی به ربات های گوگل و سایر موتورهای جستجو ارتباط برقرار می کند. در واقع این فایل به ربات های خزنده کمک می کند تا صفحاتی را ایندکس کرده و یا برخی را نادیده بگیرند.

به عنوان مثال در سایت شما صفحات زیادی وجود دارد که لزومی ندارد گوگل آن را مشاهده کند و صرفا برای اطلاع رسانی به مخاطب می باشد. شما با کمک فایل robot.txt می توانید از ایندکس شدن این صفحات در گوگل جلوگیری کنید.

برخی از وب سایت ها بدون اینکه اطلاعی داشته باشند، در صفحات گوگل دیده نمی شوند. به احتمال خیلی زیاد تگ نو ایندکس در فایل robot.txt این وب سایت ها فعال بوده و از دیده شدن سایتشان توسط گوگل جلوگیری می کند. در تکنیکال سئو، این فایل به دقت بررسی شده و مشکلات آن رفع می شود.

 

6. ایجاد ساختار بهینه برای ربات ها

گوگل و سایر موتورهای جستجو برای مشاهده و درک بهتر صفحات سایت شما از ربات هایی کمک می گیرند. اصولا به این ربات ها خزنده، عنکبوت، کراولر و … می گویند. اما این ربات ها توانایی بالایی در درک صفحات تازه تولید شده ندارند؛ یعنی اگر امروز صفحه جدیدی را ساختید، نباید انتظار داشته باشید که ربات ها به صورت خودکار آن را مشاهده یا ایندکس کنند. در واقع شما باید ساختاری را ایجاد کنید که ایندکس شدن صفحات توسط ربات های خزنده سرعت پیدا کند.

بهترین راهکار لینک سازی های اصولی میان صفحات است. در واقع هدف از لینک سازی در صفحات مختلف، هدایت کاربران به سایر صفحات و کمک به ربات ها برای پیدا کردن و درک صفحات دیگر است.

به عنوان مثال زمانی که در این محتوا به مطلب " افزایش سئو سایت " لینک می دهیم، در واقع به ربات های خزنده کمک کرده ایم تا محتوای دیگری را نیز ایندکس کنند.

 سئوی فنی سایت

7. ایجاد نقشه سایت

از دیگر اقدامات لازم در چک لیست سئو تکنیکال، ایجاد نقشه سایت است. سایت مپ یک فایل متنی با فرمت Xml است که لینک تمامی صفحات سایت شما در آن قرار می گیرد. در واقع این صفحه توسط ربات های موتورهای جستجو به صورت مداوم چک می شود. به همین دلیل با قرار دادن لینک صفحاتی که می خواهید در گوگل دیده شود، دسترسی آنها را برای گوگل راحت تر می کنید.

در مطلب " ایجاد نقشه سایت در گوگل" می توانید آموزش لازم برای درست کردن سایت مپ را مشاهده کنید.

 

8. برقراری امنیت سایت

همانطور که گفتیم گوگل به کاربرانش اهمیت زیادی میدهد؛ در نتیجه تامین امنیت اطلاعات کاربران برای او اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر سایت شما به هر دلیلی توسط هکران مورد حمله قرار بگیرد، گوگل این را به سرعت متوجه شده و رتبه سایتتان را کاهش می دهد. علاوه بر این گوگل هک شدن سایتتان را به کاربران اطلاع داده و همین امر می تواند سبب برندسازی منفی شما شود.

 

9. اصلاح صفحات 404 و لینک های شکسته

صفحات 404، صفحاتی هستند که به هر دلیلی حذف شده اند و اگر کاربر آن را جستجو کند با این ارور مواجه می شود. ربات های گوگل به شدت از این صفحات متنفر هستند و در صورت مشاهده آن در سایت شما، رتبه سایت را به سرعت کاهش می دهند.

صفحات 404 در اصل یک لینک شکسته به حساب می آیند. اما برای حل این مشکل باید چه کار کرد؟ راهکار استفاده از ریدایرکت 301 است. با استفاده از ریدایرکت 301، آدرس صفحات حذف شده به صفحه ای مرتبط و مناسب ریدایرکت یا منتقل می شود.

تکنیکال سئو

 

10. بهینه سازی سایت برای موبایل

قالب واکنش گرا یا ریسپانسیو سایت، قالبی است که نسبت به تغییر اندازه صفحه نمایشگر واکنش نشان می دهد. اما چرا این موضوع اهمیت دارد؟ امروزه کاربران از سیستم های مختلفی صفحات وب را مشاهده می کنند. اگر سایت شما در هر یک از این سیستم ها به درستی نشان داده نشود، کاربر آن را ترک خواهد کرد. همین عامل در کاهش سئو سایت شما موثر است. از این رو بهینه کردن سایت برای تمام نمایشگر ها در سئو فنی سایت امکان پذیر است.

 

11. حذف صفحات تکراری یا duplicate content

یکی دیگر از اقدامات مهم در تکنیکال سئو، حذف صفحات تکراری است. صفحات تکراری اصولا در سایت های فروشگاهی بیشتر دیده می شود. فرض کنید که محصولی را با رنگ و مدل های مختلف دارید؛ اگر برای هر رنگ و مدل یک صفحه ایجاد کنید، شما صفحات تکراری و بیهوده برای سایتتان ایجاد کرده اید. اما چطور این مشکل را حل کنیم؟  راهکاری که گوگل پیشنهاد می کند، استفاده از تگ کنونیکال است. این تگ در واقع به گوگل می گوید که به این صفحه به عنوان یک صفحه یونیک و جدا نگاه نکند و از ایندکس شدن آن جلوگیری کند.

 

12. بهینه سازی لینک های بردکرامب

لینک های بردکرامب یا Breadcrumbs همان لینک های مسیری هستند که در بالا یا پایین صفحات نشان داده می شوند. این لینک ها به کاربر می گویند که دقیقا از چه مسیری به این صفحه رسیده و الان کجا هستند. بردکرامب علاوه بر لینک سازی داخلی، تجربه کاربری را نیز بهبود می بخشد.

 Technical SEO

13. استفاده از استراکچر دیتاها

استراکچر دیتا ها یا اسکیما، نشانه هایی است که به درک بهتر محتوا توسط گوگل کمک می کند. گوگل با معیارهای مختلفی از جمله کیفیت محتوا، چگالی کلمات کلیدی، تصاویر و … به محتوای شما رتبه می دهد. اما زمانی که از کدهای استراکچر دیتا در محتوای خود استفاده کنید، گوگل نگاه ویژه تری به شما خواهد کرد. به عنوان مثال ستاره های زیر لینک برخی از وب سایت ها، نوعی استراکچر است که به معنی امتیاز محتوا در گوگل است.

 

14. بهینه سازی آدرس صفحات

از اقدامات دیگر در سئو فنی سایت، بهینه کردن آدرس های صفحات است. گوگل به زیبایی و کوتاه بودن آدرس صفحات اهمیت زیادی میدهد. برای بهینه کردن URL صفحات سایتتان می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • ترجیحا از URL انگلیسی استفاده کنید
  • آدرس صفحاتتان کوتاه باشد
  • از کلمات کلیدی در آدرس استفاده کنید
  • آدرس صفحات بیانگر موضوع هر صفحه باشد

 

15. رفع خطاهای سرچ کنسول

سرچ کنسول نسخه جدید گوگل است که به شما کمک می کند تا وب سایتتان را برای گوگل و مخاطب بهینه کنید. شما می توانید در بخش Coverage سرچ کنسول، مشکلات سایت را مشاهده کرده و برای حل آنها اقدام کنید. از مزایای اتصال سایت به سرچ کنسول می توان به این اشاره کرد که هر نوع خطا در سایت، از طریق ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد. خطاهایی که در سرچ کنسول مشخص می شود شامل صفحات 404، موبایل فرندلی نبودن صفحات، ایندکس نبودن صفحات و ... است.

در مطلب " آموزش رایگان سرچ کنسول " می توانید آموزش بخش های مختلف سرچ کنسول را به صورت تصویری مشاهده کنید.

 

16. نو ایندکس کردن صفحات نامرتبط

برخی از صفحات ارزش چندانی از نظر محتوایی نداشته و باید از دید گوگل مخفی شوند؛ از طرفی وجود آنها در سایت و برای کاربر لازم است. برخی از این صفحات عبارت است از صفحه پرداخت، فاکتورهای خرید، صفحه ورود و ...

بنابراین از طریق قرار دادن تگ " no index " از گوگل بخواهید که این صفحات را ایندکس نکند. برای این کار می توانید از افزونه های رنک مث و یوآست نیز استفاده کنید.

 

معرفی ابزارهای آنالیز سئو تکنیکال

اکنون که با چک لیست سئو تکنیکال آشنا شدید، نوبت به معرفی ابزارهای آنالیز سئو تکنیکال می رسد. قطعا بررسی دستی سئو تکنیکال بسیار زمان بر است اما با استفاده از ابزارهای قدرتمند در این زمینه، این کار آسان می شود. در ادامه ابزارهای بررسی سئوی تکنیکال را بررسی خواهیم کرد.

 SEO analysis tool

  1. (Google Search Console) سرچ کنسول گوگل

یکی از ابزارهای رایگان گوگل که در زمینه آنالیز سئو تکنیکال سایت تان به شما کمک می کند، سرچ کنسول گوگل است. این ابزار به وبمستران و سئو کاران این امکان را می دهد تا بتوانند، اشکالات رایج سئو فنی سایت خود را برطرف کنند.

 

  1. GTmetrix ابزار

ابزار جی تی متریکس به تجزیه و تحلیل عملکرد سایت شما می پردازد و مسائل فنی سایت که بر سرعت و تجربه کاربری تاثیر می گذارد را گزارش می دهد. زیرا گوگل اهمیت زیادی به تجربه کاربران پس از استفاده از سایت شما می دهد. بنابراین بهبود سرعت سایت، تاثیر بسزایی در رتبه سئو آن می گذارد. این ابزار به خوبی می تواند به شما کمک کند تا موارد سئو تکنیکال را بر روی سایت تان پیاده سازی کنید. در مقاله " آموزش کامل کار با gtmetrix " نحوه کار با این ابزار را به طور کامل توضیح داده ایم.



  1.  (Google’s Mobile-Friendly Test) ابزار تست سازگاری با موبایل گوگل 

این ابزار میزان راحتی و رضایت بازدید کنندگانی که از طریق موبایل سایت شما را سرچ می کنند، بررسی می کند. در واقع اگر سایت شما در نمایشگر موبایل مشکلی داشته باشد، آن را شناسایی و به شما اطلاع می دهد. 

 

  1. SEMrush Site Audit ابزار 

این ابزار از قدرتمندترین و قابل اعتمادترین نرم افزارهای بازاریابی موتور جستجو در جهان می باشد. این نرم افزار تمامی قابلیت های فنی سئو را توسط یک ابزار ممیزی سایت ارائه می دهد که می تواند بیش از 130 مشکل فنی و سئو داخلی یک سایت را تشخیص دهد.

 

  1. ابزار DeepCrawl

این ابزار یک نرم افزار خزنده است که ویژگی های پیشرفته و قابلیت های فراوانی دارد. نرم افزار Deep Crawl تمامی امکاناتی که یک ابزار آنالیز seo technical بایستی داشته باشد را ارائه می دهد. از جمله امکاناتی که این ابزار در اختیارتان قرار می دهد، عبارتند از: پیدا کردن لینک های شکسته، بررسی سرعت و عملکرد صفحات، بهینه بودن ساختار سایت برای خزنده های موتور جستجو و … .

 

  1. ابزار Ahrefs Site Audit Tool

این ابزار از جامع ترین و کاربر پسند ترین ابزارهای سئو به شمار می رود. در ابتدا این ابزار به طور کامل در فضای ابری اجرا می گردد. ابزار Ahrefs قادر است بیش از 100 مشکل فنی و سئو داخلی سایت تان را که باعث کاهش رتبه سئو آن می شود را شناسایی و گزارش دهد.

 

  1. ابزار Google PageSpeed Insights

ابزار گوگل پیج اسپید اینسایت تمرکز بسیاری بر بهینه سازی سرعت صفحات دارد. شما می توانید با وارد نمودن آدرس یک صفحه در این ابزار، توصیه هایی در خصوص سرعت بارگذاری یک صفحه دریافت کنید. سرعت بارگذاری صفحات از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا در صورتی که زمان بارگذاری سایت شما زیاد طول بکشد، کاربران آن را ترک خواهند کرد.

 

در پایان

در این مطلب متوجه شدید Technical seo چیست؟ و همچنین تمامی تکنیک های کاربردی سئو فنی یک سایت را برای شما بیان کردیم؛ زمانی وب سایت شما می تواند جایگاه خوبی در گوگل کسب کند که علاوه بر سئو داخلی و خارجی، سئو تکنیکال نیز در آن پیاده شود. اگر به هر دلیلی خودتان توانایی بهبود سئو فنی سایتتان را ندارید، بهتر است از یک سئوکار با تجربه کمک بگیرید. وب پویا با ارائه خدمات سئو فنی سایت به شما کمک می کند تا بتوانید سایت خود را از هر نظر بهینه کنید.

 

بروزرسانی در چهارشنبه, 11 بهمن 1402 12:16

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا