الگوریتم پاندا چیست؟ چطور دچار جریمه گوگل پاندا نشویم؟

چهارشنبه, 23 اسفند 1402 09:03
امتیاز شما به این مطلب
(19 رای‌ها)

الگوریتم پاندا چیست؟

 

یکی از معروفترین الگوریتم های گوگل، پاندا است که به بررسی کیفیت محتواها و میزان رضایت کاربران از مطالب موجود در گوگل می پردازد. در این مطلب به بررسی سازوکار الگوریتم پاندا خواهیم پرداخت و در ادامه بررسی می کنیم اگر با جریمه پاندا گوگل مواجه شدیم، چکار کنیم.

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

گوگل پاندا، یکی از الگوریتم های اصلی گوگل است که برای شناسایی و مبارزه با محتواهای بی کیفیت و کوتاه ایجاد شد. با پیدایش این الگوریتم رتبه سایت هایی که محتوای بی کیفیت داشتند، جابجا شد و به پایین رفتند. در عوض سایت هایی با محتوای ارزشمند جایگاه بهتری کسب کردند.

با معرفی این الگوریتم توسط گوگل، میزان رضایت کاربران از محتوای صفحه، معیاری برای سنجش کیفیت صفحات در نظر گرفته شد و این فاکتور به یک عامل اساسی برای رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو تبدیل شد. در نتیجه ی این الگوریتم، سایت هایی که به واسطه محتوای بی کیفیت و کوتاه در معرض جریمه پاندا بودند، با تولید محتوای با کیفیت و توجه به نیاز کاربران، شروع به اصلاح صفحات قبلی خود کردند.

 

 

اما چرا الگوریتم پاندا ساخته شد؟

واقعیت این است که همه ما برای پیدا کردن پاسخ سوالاتمان قبل از هر چیزی به سراغ گوگل می رویم، اما واقعا مطالب موجود در اینترنت چقدر قابل اعتماد هستند؟ درست و غلط بودن این مطالب را چه کسی تعیین می کند؟ هر کسی می تواند ادعا کند؛ آنچه نوشته است، درست است. گاهی اوقات یک مطلب در صفحات مختلف تنها کپی می شود یا سایت هایی با استفاده تکنیک سئو کلاه سیاه و استفاده از مطالب دیگران به صدر نتایج جستجو می رسند، بدون اینکه از صحیح یا غلط بودن آن اطلاعی داشته باشند. اما گوگل در این میان بیکار ننشسته است و با الگوریتم های مختلف سعی در نمایش بهترین نتیجه به کاربر دارد.

الگوریتم های گوگل هر کدام بنا به شرایطی به وجود آمده اند، الگوریتم پاندا هم زمانی به وجود آمد که موضوعی با عنوان مزرعه محتوای بی کیفیت، فضای اینترنت و رضایت کاربران را تحت تاثیر قرار داد. پدیده مزارع محتوا به این شکل بود که سایت ها حجم زیادی از محتوای بی کیفیت و بی ارزش را در سایت خود منتشر می کردند تا بتوانند با حجم زیاد محتوا در گوگل، رتبه بگیرند. در نتیجه این اتفاق رضایت کاربران از گوگل به شدت پایین آمد.

 

الگوریتم گوگل پاندا

 

پیدایش و بروزرسانی الگوریتم پاندا

اولین نسخه الگوریتم پاندای گوگل در تاریخ 23 فوریه 2011 منتشر شد. فردای همان روز پستی توسط گوگل در رابطه با این آپدیت منتشر شد که گوگل ادعا کرد، این آپدیت الگوریتمی تغییر قابل توجهی در 11.8 نتایج جستجو داشته است. خلاصه این پست به این صورت بود: "این آپدیت برای کاهش رتبه سایت هایی رخ داده است که محتوای با ارزش برای مخاطب تولید نکرده اند، یا محتوای کپی استفاده کردند یا از محتوای های بی کیفیت استفاده کرده اند. در این بین سایت هایی که محتوا با کیفیت و ارزشمند داشتند، در رتبه های بهتری قرار خواهند گرفت."

بعد از این آپدیت الگوریتمی سایت های معروفی مثل  eHow و wikiHow مجبور شدند به جای استفاده از تکنیک مزارع محتوا، عملکرد خودشان را بهبود دهند. بر اساس آمار، وب سایت هایی که شرایط زیر را داشتند دچار افت رتبه شدند:

  • محتوای بی ارزش و تکراری
  • تکرار کلمه کلیدی به میزان زیاد یا همان کیورد استافینگ
  • طراحی نامناسب و بد
  • تبلیغات زیاد که موجب آزار کاربران می شد
  • داشتن اشتباهات نگارشی و املایی

 

الگوریتم پاندا روی چه مواردی حساس است؟

پاندا به سراغ سایت هایی می رود که هیچ ارزشی برای کاربران ندارند و از محتواهای بی کیفیت پر شده است. فاکتورهایی که موجب عصبانیت پاندا می شود را در ادامه گفته ایم. دقت کنید این موارد در سایت شما وجود نداشته باشد.

الگوریتم پاندا گوگل

  1. محتواهای بسیار کوتاه

صفحاتی که محتوای بسیار کم دارند، توسط پاندای گوگل بی کیفیت شناخته می شوند. برای مثال سایت هایی عطاری آنلاین که در یک صفحه از محصول خود تنها به چند واژه در مورد خواص آن گیاه دارویی اشاره می کنند.

 

  1. محتوای کپی و تکراری

محتواهایی که از سایت های دیگر کپی شده باشند، نزد الگوریتم پاندا هیچ اعتباری ندارد. محتوای تکراری در صفحات یک سایت هم به این صورت است.

 

  1. محتواهایی با منبع نامعتبر

محتواهایی از منابع نامعتبر یا شناخته نشده، معمولا برای الگوریتم پاندا ارزشی ندارند. این موضوع در سایت هایی که از کاربران خود اطلاعات مهم می خواهند، اهمیت بیشتری دارد.

 

  1. مزارع محتوا

همانطور که قبلا هم اشاره شد مزارع محتوا، صفحات زیاد با کیفیت پایین هستند. برای مثال بعضی سایت ها تعدادی نویسنده غیرمتخصص بکار می گیرند و شروع به نوشتن مطالب کوتاه و بی کیفیت می کنند، تا بتوانند در کلمات کلیدی زیادی رتبه بگیرند.

 

  1. تبلیغات زیاد در صفحه

صفحاتی که به جای پرداختن به محتوای اصلی، شروع به قرار دادن تبلیغات و پاپ آپ های زیاد و آزاردهنده برای کاربران می کنند، از نظر الگوریتم پاندا، رتبه خوبی ندارند.

 

  1. سایت های بلاک شده توسط کاربران

سایت هایی که کاربران در صفحه نتایج گوگل بلاک می کنند یا با استفاده از افزونه های کروم آن را مسدود می کنند، توسط پاندا جریمه می شوند.

 

  1. عدم تناسب محتوا با عبارت گفته شده

سایت هایی که به کاربر قول خواندن موضوعی را می دهند، ولی موضوع دیگری را نشان می دهند، توسط پاندا شناسایی و مجازات می شوند. منظور از این مسئله، سایت هایی هستند که از انکر تکست نامرتبط استفاده می کنند. برای مثال لینکی با انکر فواید کرم ضد آفتاب وجود دارد، اما وقتی روی آن کلیک می کنید، با انبوهی از تبلیغات نامربوط روبه می شوید.

 

از کجا بفهمیم توسط الگوریتم پاندا جریمه شده ایم؟

یکی از نشانه های احتمالی جریمه پاندا، افت رتبه سایت در تمام کلمات است. اگر الگوریتم پاندا بفهمد، محتوای بی کیفیت در سایتتان منتشر کرده اید، گوگل کل سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهد و به راحتی نمی توانید در رتبه بندی بالای گوگل قرار بگیرید. جریمه الگوریتم پاندا روی رتبه سایت تاثیر می گذارد و باعث کاهش شدید بازدید سایت می شود، به همین دلیل رتبه تمام کلمات کلیدی سایت کاهش پیدا می کند. این نوع جریمه به Site-Wide مشهور است، یعنی اگر در یک قسمت سایت شما مشکلی وجود داشته باشد، گوگل کل سایت شما را مجازات می کند نه تنها یک صفحه را. به طور کلی تغییرات زیر نشان دهنده جریمه پاندای گوگل است:

  1. افت رتبه تمام صفحات سایت
  2. کاهش شدید ترافیک سایت با روندی تدریجی و در نهایت ثابت
  3. در برخی از کلمات کلیدی در گوگل نمایش داده می شوید، اما نه مثل قبل
  4. پس از آپدیت های گوگل، رتبه سایت شما پایین تر می رود

جریمه الگوریتم پاندا

 

اگر توسط الگوریتم پاندا جریمه شدیم، چکار کنیم؟

اگر مطمئن شدید توسط الگوریتم پاندا جریمه شده اید، برای رهایی از آن فرآیند زمانبری پیش رو خواهید داشت. سایت هایی که به دلیل محتوای بی ارزش جریمه شده اند، 2 دسته هستند: اول سایت هایی که در کنار محتواهای ارزشمند، تعدادی محتوای بی ارزش و کپی از سایت های دیگر دارند و دوم سایت هایی که هیچ محتوای با ارزشی ندارند و همه محتواها کپی و تکراری است.

اگر سایت شما جز دسته اول است، باید صفحات بی ارزش را از سایت خود حذف کنید یا به طور کلی آن صفحات را بروزرسانی کنید و با محتوای با ارزش آن را پر کنید. گاهی اوقات مجبور به تغییرات اساسی در هدر و فوتر مطالب سایت می شوید. باید دقیقا بدانید چه چیزی را تغییر دهید.

اما اگر جز دسته دوم هستید، رها کردن این سایت خیلی سخت نیست، چون تلاش و زحمت زیادی برای آن نکشیده اید، پیشنهاد ما به شما بعد از دو دهه تجربه در زمینه سئو و طراحی سایت این است که آن سایت و دامنه را به طور کلی فراموش کنید و با طراحی سایت جدید و تولید محتوای اصولی، سایت دیگری راه اندازی کنید.

 

اما چطور محتوای با ارزش تولید کنیم؟

گفتیم برای جلوگیری از جریمه پاندا و حتی رفع این مجازات باید محتوای با ارزش تولید کنید. تولید محتوای با ارزش هزینه بر و زمانبر است مخصوصا اگر به کپی کردن عادت کرده باشید. تنها با تولید محتوای ارزشمند می توانید به جایگاه برتر گوگل برسید. پیشنهاد می کنم مطلب چگونه تولید محتوا کنیم را بخوانید. برای تولید محتوای ارزشمند نکات زیر را در نظر بگیرید:

1. به جای کمیت به کیفیت توجه کنید

سعی نکنید با محتواهای بلند اما بی ارزش سایت خود را پر کنید، یعنی مهم نیست چه تعداد مقاله منتشر می کنید،  مهم این است که محتوای تولید شده ارزش خواندن داشته باشد.

 

2. فقط روی گرفتن رتبه در گوگل تمرکز نکنید

خود را خیلی درگیر رتبه بندی گوگل نکنید، گاهی اوقات فقط به دنبال این هستیم که در گوگل چه رتبه ای داریم. اما معیار موفقیت محتوا فقط این نیست، نظرات کاربران و سیگنال شبکه های اجتماعی هم از عوامل موفقیت یک محتوا هستند. بازاریابی تولید محتوا دقیقا به این موضوع اشاره دارد.

 

3. برای رفع نیاز کاربرانتان تولید محتوا کنید

همواره نیاز مخاطب را در نظر بگیرید، قبل از نوشتن محتوا فکر کنید با گفتن چه مطالبی مخاطب به پاسخ سوال خود می رسد و نیاز نیست به سراغ سایت دیگری برود.

 

4. تکنیک های سئو را رعایت کنید

به استاندارد های گوگل هم توجه کنید، درست است که محتوا را باید برای کاربر بنویسید ولی برای موفقیت بیشتر باید ربات های گوگل و تکنیک های سئو را هم مدنظر قرار دهید. در مطلب تولید محتوای سئو شده نکات نوشتن یک محتوای ارزشمند برای کاربر و گوگل را گفته ایم.

 

نشانه های گوگل در مورد الگوریتم پاندا

یکی از مدیران گوگل، در رابطه با الگوریتم پاندا گفته است: قبل از ساخت این الگوریتم، پرسشنامه ای تهیه کردیم و بر اساس آن شروع به توسعه پاندا گرفتیم. با اطلاع سوالات این پرسشنامه می توانید، سایت خود را بهینه کنید. پرسشنامه به صورت زیر بوده است:

الگوریتم پاندا

  • سایت نزد کاربران اعتبار دارد یا نه؟
  • در سایت محتوای تکراری و کپی وجود دارد؟
  • تبلیغات آزار دهنده در سایت وجود دارد؟
  • آیا مطالب این سایت، قابل اعتماد هستند؟
  • آیا اطلاعات خصوصی و کارت اعتباری خود را به این سایت می دهید؟
  • مشکلات نگارشی و املایی در این سایت وجود دارد؟
  • اگر این مطلب در یک مجله پرفروش منتشر شود، خوانندگان جذب آن می شوند؟
  • این صفحه در مقابل دیگر صفحات نتایج جستجو، مزیت رقابتی دارد؟
  • تمام جنبه های مختلف یک موضوع در این مطلب بررسی شده است؟
  • مطالب محتوا جدید است و آپدیت شده است؟
  • محتوا آنقدر ارزشمند است که بخواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید؟
  • محتوا بیش از اندازه کوتاه و کم حجم است؟
  • محتوا به طور کامل در مورد موضوع مورد نظر توضیح داده است؟

 

❔︎ سوالات متداول

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندای گوگل از نمایش محتواهای بی ارزش در نتایج جستجو جلوگیری می کند و به سایت هایی که محتوای با کیفیت و با ارزش دارند، رتبه بهتری می دهد.

 

چطور بفهمیم پاندای گوگل سایتم را جریمه کرده است؟

اگر به سرچ کنسول خود نگاهی بیندازید و متوجه شدید نمودار رتبه سایت افت شدیدی داشته و به روال سابق بازنگشته است، امکان دارد توسط پاندا جریمه شده باشید.

 

تفاوت الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟

الگوریتم پاندا با محتواهای بی کیفیت مبارزه می کند ولی الگوریتم پنگوئن با تکرار بیش از حد کمه کلیدی و لینک سازی اسپم مقابله می کند.

 

کلام آخر

درست است که الگوریتم پاندا تبدیل به هسته گوگل شده است، اما اگر در سایت خود محتوای جدید با کیفیت و غیر کپی منتشر می کنید، نباید نگران پاندای گوگل باشید. پیشنهاد می کنم همیشه محتوای با ارزش تولید کنید و هدفتان رضایت کاربران باشد تا همیشه بتوانید به رتبه های برتر گوگل برسید. در پایان می توانید برای تولید محتوای با کیفیت در سایت خود از خدمات تولید محتوا وب پویا استفاده کنید.

 

بروزرسانی در چهارشنبه, 23 اسفند 1402 09:03

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا