الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) چیست؟

سه شنبه, 19 تیر 1403 12:26
امتیاز شما به این مطلب
(18 رای‌ها)

الگوریتم گوگل دنس چیست؟

 

تغییر ناگهانی رتبه در نتایج گوگل یکی از اتفاقات جالبی است که در سئو رخ می دهد. گاهی اوقات رتبه سایت شما در نتایج گوگل بالا و پایین می شود، این اتفاق زیر سر الگوریتم دنس است. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید، تا به شما بگوییم روش کار الگوریتم دنس گوگل چیست و چطور باید سایتتان را برای این الگوریتم بهینه کنید.

الگوریتم رقص گوگل چیست؟

الگوریتم دنس یا همان رقص گوگل یکی از الگوریتم های گوگل است که هدف آن بررسی آزمایش سایت ها برای نمایش بهترین نتیجه به کاربران است اما با روشی متفاوت تر از سایر الگوریتم های گوگل. این الگوریتم در واقع سایت را با رقص رتبه آن در نتایج گوگل آزمایش می کند. اما چگونه؟ برای مثال فرض کنید یک مقاله از سایت شما در صفحه 5 نتایج قرار دارد، رقص گوگل به سراغ این صفحه از سایتتان می آید، و برای مدتی آن را به صفحه اول نتایج می برد و در این مدت رفتار کاربران را با این نتیجه جدید در صفحه اول بررسی می کند،چطور؟ الگوریتم رقص با بررسی موارد زیر رضایت کاربران از این صفحه را می سنجد:

  1. نرخ کلیک: اولین موردی که رقص گوگل به آن توجه می کند، نرخ کلیک صفحه است. این الگوریتم می بیند آیا سایت من در حوزه خودش برای کاربران آشنا هست که روی آن کلیک کنند یا خیر؟ 
  2. میزان ماندگاری کاربر: این صفحه از سایت من اینقدر جذاب هست که کاربر را مدت زمان زیادی در خودش نگه دارد؟
  3. نرخ پرش: نرخ پرش این صفحه چقدر است؟ رضایت کاربران از این سایت در حدی پایین است که به محض ورود به آن از آن خارج شوند و به سراغ دیگر نتایج جستجو بروند؟
  4. تعامل کاربر با صفحه: این صفحه از سایت به قدری خوب است که کاربران به مطالعه دیگر صفحات هم علاقه مند شده و به سراغ صفحات دیگر برود یا اینکه تا تا پایین این صفحه را اسکرول می کند و همه بخش های صفحه را می خواند؟

 

 

اگر بتوانید رضایت گوگل دنس را در این موارد کسب کنید، در همین رتبه باقی می مانید یا اینکه حداقل نسبت قبل رتبه بهتری می گیرید. اما اگر نتوانید در این چالش ها پیروز شوید، به جایگاه قبلی خود برمی گردید. به عبارت دیگر الگوریتم دنس با رقص رتبه شما بین نتیجه فعلی و نتیجه صفحه اول، محتوای شما را آزمایش می کند و در صورت موفقیت رتبه شما را بهبود می بخشد. بهتر است از همان ابتدا به صورتی تولید محتوا کنید که رضایت کاربر را جلب کنید در نتیجه در نوسانات گوگل دنس هم پیروز می شوید. پیشنهاد می کنم مطلب چگونه تولید محتوا کنیم را در این باره مطالعه کنید.

 

نمونه ای از فعالیت الگوریتم Google Dance

تصویر زیر نمونه از سایت درگیر با رقص گوگل را می بینید که یک صفحه از سایت در یک دوره مداوم کاهش و افزایش رتبه داشته است، تا جایی که گوگل مطمئن شده است این صفحه لیاقت قرار گرفتن در نتایج بالای گوگل را دارد، بنابراین جایگاهش را در آن رتبه ثابت کرده است.

سایت درگیر با رقص گوگل

 

دلیل استفاده گوگل از الگوریتم دنس چیست؟

قبل از اینکه در مورد علت پیدایش گوگل دنس صحبت کنیم. بگذارید این مورد را به شما بگوییم که گوگل هیچ وقت وجود این الگوریتم را تایید نکرده است. خیلی از مسائل دیگر سئو هم هست که گوگل آنها را تایید نکرده است اما در مقالات معتبر خارجی گفته شده است یا بر اساس تجربه به آنها پی برده شده است. گوگل دنس هم یکی از همین موضوعات است. سایت rankranger درباره گوگل دنس می گوید: رقص گوگل اصطلاحی است که برای توصیف نوسانات شدید رتبه صفحه سایت استفاده می شده است، اما در حال حاضر تغییرات ناگهانی و شدید در رتبه سایت ها کاهش پیدا کرده است. بر اساس تجربه ما نیز در این چند سال اخیر نوسانات شدید رتبه کاهش پیدا کرده است و اگر الگوریتمی به اسم رقص گوگل وجود داشته است، کم کار تر شده است. اما به هر حال در مورد علت پیدایش دنس گوگل اطلاعاتی موجود است که ما هم در اختیار شما می گذاریم.

 

الگوریتم google dance

 

در پشت تمام الگوریتم های گوگل یک  سناریو مشترک وجود دارد و آن هم این است که برای مبارزه با سئو کلاه سیاه این الگوریتم ها به وجود آمده اند. در واقع سایت هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند، محتوای مفیدی ندارند در نتیجه اگر جز نتایج برتر گوگل قرار بگیرند، اعتبار گوگل زیر سوال می رود. گوگل دنس هم دقیقا برای پیدا کردن این سایت ها که محتوای بی کیفیت دارند، به وجود آمده است و در واقع با بالا پایین کردن رتبه سایت ها در نتایج جستجو، سایت هایی را پیدا می کند که بهترین نتیجه را برای کاربر دارند.

الگوریتم گوگل دنس تنها وظیفه بالا پایین کردن رتبه سایت ها را بر عهده دارد و بقیه کارها مثل بررسی نرخ کلیک، نرخ پرش، ماندگاری کاربر و … بر عهده الگوریتم های قدرتمند دیگری مثل الگوریتم رنگ برین است.

 

در هنگام رقص گوگل چکار کنیم؟

در فرآیند خدمات سئو، نوسانات رتبه امری طبیعی است، اما در واقع راه قطعی برای تشخیص علت این نوسانات وجود ندارد، یعنی نمی توانیم بفهمیم نوسان رتبه، حاصل فعالیت گوگل دنس است؟ نتیجه فعالیت رقباست؟ حاصل جریمه گوگل است؟ یا … . ولی به نظر من اگر افت رتبه بعد از بروزرسانی محتوا اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد، حاصل الگوریتم رقص گوگل است.

اما در حالت کلی در زمان نوسان منفی صفحات بهتر است مسیر زیر را طی کنید:

  1. اگر از تکنیک های سئو کلاه خاکستری یا سئو کلاه سیاه استفاده می کردید، دست نگه دارید، برای مثال اگر در حال خرید بک لینک بودید، یا کاملا توقف کنید یا از حجم آن ها کم کنید.
  2. حال می توانید چند بک لینک با ارزش خریداری کنید. برای مثال رپورتاژ با ارزش از سایت های معتبر بگیرید.
  3. در این مرحله با استفاده از سئو کلاه سفید، سئو خارجی سایت را بهبود ببخشید. برای مثال از سوشال مارکتینگ استفاده کنید، در شبکه اجتماعی خود لینک صفحه را قرار دهید و از کاربران بخواهید وارد آن شوند.
  4. در مرحله آخر باید سئو داخلی آن صفحه را بهبود ببخشید و مخصوصا محتوای آن را به روز کنید. برای مثال به محتوای خود متن ارزشمند، تصویر، ویدیو و پادکست اضافه کنید،

 

الگوریتم رقص گوگل

 

چه وب سایت هایی از الگوریتم گوگل دنس در امان هستند؟

یک سری سایت ها تحت تاثیر الگوریتم رقص گوگل قرار نمی گیرند. ویژگی های این سایت ها به شرح زیر است:

  • سایت هایی که از کلمات کلیدی به اندازه و مناسب استفاده می کنند.
  • سایت هایی که تکنیک های سئو داخلی را رعایت می کنند.
  • وب سایت هایی که به لینک سازی داخلی و خارجی سایت خود اهمیت می دهند.
  • سایت هایی که به تولید محتوای با کیفیت و منظم می پردازند.

 

چرا به گوگل دنس اهمیت بدهیم؟

تا اینجا متوجه شدید که الگوریتم دنس گوگل چیست و چگونه عمل می کند، نوبت به این می رسد که با دلیل اهمیت این الگوریتم در رتبه بندی سایت آشنا شوید. شاید شما نیز صفحه ای از سایت خود را که رتبه خوبی نیز در نتایج جستجو دارد، بروزرسانی کرده باشید. اما با وجود اضافه کردن مطالب مفید، تیترهای کاربردی، بکاربردن کلمات کلیدی و ... شاهد افت رتبه آن باشید. در ابتدا شاید فکر کنید مطالبی که اضافه کرده اید، کاربردی نیستند و نیاز کاربران را اشتباه متوجه شده اید. به این ترتیب تلاش می کنید تا رتبه قبلی خود را بدست آورید و یا به طور کلی آن محتوا را به دلیل افت رتبه حذف کنید. در چنین شرایطی دست به هیچ کاری نزنید، چرا که افت رتبه ناگهانی یک امر طبیعی بوده و به دلیل عملکرد الگوریتم گوگل دنس است. بنابراین توجه داشته باشید که "بالا و پایین شدن رتبه صفحات سایت به دلیل تغییرات در سیستم رتبه بندی گوگل است و به خوب یا بد بودن محتوا مربوط نمی شود" 

 

مدت زمان رقص گوگل چقدر است؟

مدت زمان رقص گوگل دارای یک عدد ثابت و معین نیست، اما ممکن است چند روز تا چند ماه طول بکشد. در صورتی که به تازگی تغییرات و بروزرسانی چشم گیری در سایت خود ایجاد کرده اید، بهتر است با دریافت بک لینک و اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی، منتظر تثبیت رتبه سایت و پایان یافتن دنس گوگل بمانید. اما درصورتی که بدون ایجاد هیچ گونه تغییرات و بروزرسانی در سایت دچار تغییر رتبه شده اید، بهتر است به بروزرسانی صفحات مهم سایت خود بپردازید. هرچقدر میزان بروزرسانی صفحات، فعالیت در شبکه های اجتماعی، لینک سازی و ... بیشتر باشد، سایت شما با نوسانات رتبه بیشتری روبرو خواهد شد. چرا که گوگل می خواهد مطمئن شود، مطالبی که به صفحات خود اضافه کرده اید برای کاربران کاربردی است یا خیر. 

نکته مهم: توجه داشته باشید که رسیدن به اولین نتایج گوگل به معنای تثبیت و همیشگی شدن رتبه سایت شما نیست. چرا که ممکن است رقبای شما در همان زمینه بهتر عمل کنند و رتبه شما را بدست آورند. پس لازم است همواره به دنبال بروزرسانی سایت خود باشید تا رتبه هایی که بدست آورده اید را از دست ندهید.

مدت زمان رقص گوگل

 

گوگل دنس کدام سایت ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟

مواردی هست که گوگل دنس به آن ها بیشتر توجه می کند و اگر سایت شامل آن ها شود ممکن است تحت تاثیر رقص گوگل قرار بگیرید و رتبه هایش بالا پایین شود.

  • عمر دامنه سایت: معمولا سایت های تازه تاسیس بیشتر تحت تاثیر دنس گوگل قرار می گیرند. البته در اوایل تاسیس سایت، سایت تحت تاثیر الگوریتم سندباکس گوگل است و نباید انتظار بهبود رتبه داشت.
  • سئو کلاه سیاه: سایت هایی که از تکنیک های سئو کلاه سیاه مثل، کپی محتوا، لینک سازی زیاد، لینک های اسپم و .. استفاده می کنند، بیشتر درگیر google dance  می شوند.
  • رقابت زیاد: اگر بخواهید روی کلمات پر رقابت سایت خود را سئو کنید، بیشتر تحت تاثیر رقص گوگل قرار می گیرید.
  • بروزرسانی محتوا: در مواقعی که محتوا را بروزرسانی می کنید، ممکن است با افت رتبه مواجه شوید، که نتیجه دنس گوگل است. اما نگران نباشید در بیشتر مواقع رتبه تان برمیگردد یا رتبه بهتری می گیرید.
  • بک لینک: در مواقعی که سایت بک لینک های زیادی می خرد، امکان نوسان رتبه بیشتر وجود دارد. 

 

❔︎ سوالات متداول

الگوریتم گوگل دنس Google Dance چیست؟

الگوریتم گوگل دنس، یکی از الگوریتم های گوگل است که با تغییر رتبه صفحات، به سایت فرصت می دهد که در نتایج برتر گوگل قرار بگیرد، اگر کاربران از آن راضی بودند آن را در جایگاه برتر نگه می دارد در غیر اینصورت او را به رتبه قبلی خود یا پایین تر بر میگرداند.

 

چه سایت هایی تحت تاثیر گوگل دنس قرار می گیرند؟

  • سایت هایی که تازه تاسیس هستند
  • سایت هایی که آپدیت محتوایی دارند
  • سایت هایی که بک لینک زیاد و ناگهانی گرفتند

 

چطور می توان در دوره رقص گوگل در جایگاه بالا قرار گرفت؟

نکات زیر به قرار گرفتن در رتبه های برتر کمک زیادی می کند:

استفاده از عنوان و متا دیسکریپشن جذاب برای افزایش نرخ، لینک سازی صحیح برای افزایش نرخ تعامل کاربران و تولید محتوای مناسب و کاربر پسند برای جلب رضایت کاربر

 

کلام آخر

الگوریتم رقص گوگل همان الگوریتمی است که رتبه صفحات را بالا پایین می کند تا بهترین نتیجه را به کاربران نمایش دهد، اما دقت داشته باشید نوسان رتبه امری طبیعی است، پس از آن نترسید. از همان ابتدا آماده باشید تا در هنگام رقص گوگل بهترین نمایش را داشته باشید.

 

بروزرسانی در سه شنبه, 19 تیر 1403 12:26

نیاز به مشاوره دارید؟

031-32640006 / 09129252046
شنبه تا پنجشنبه / 9 الی 17
 

اینماد و مجوزها

اینماد

  کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا  لینکداین وب پویا