سندباکس گوگل چیست؟ نحوه خروج از sandbox

یکشنبه, 12 آذر 1402 12:08
امتیاز شما به این مطلب
(18 رای‌ها)

سندباکس گوگل چیست

 

در هر سال بیش از 5 میلیون وب سایت در جهان ساخته می شود. اما آیا گوگل تمامی این وب سایت ها را بلافاصله در نتایج نشان خواهد داد؟ قطعا خیر؛ الگوریتم سند باکس گوگل در واقع وظیفه دارد تا سایت های تازه تاسیس شده را به صورت درستی در نتایج نشان دهد. اما سندباکس گوگل چیست؟ الگوریتم سندباکس چیست؟ نحوه خروج از sandbox چگونه است؟ در ادامه در این باره صحبت کرده ایم.

سندباکس گوگل چیست؟

قطعا این سوال برایتان پیش آمده که sandbox گوگل چیست؟ همانطور که گفتیم سالانه بیش از 5 میلیون وب سایت جدید ساخته می شود، اما نکته قابل توجه این است که گوگل تمام این سایت ها در نتایج نشان نمی دهد. بهتر است با یک مثال برایتان بگوییم؛ فرض کنید شما شرکتی داشته و نیروی جدیدی را استخدام کرده اید. آیا منطقی است که در همان چند ماه اول وظایف سخت و مهم را به او واگذار کنید؟

قطعا خیر؛ گوگل نیز دقیقا مانند رئیس یک شرکت عمل می کند؛ او ابتدا هر وب سایت تازه تاسیس را در حالت خلسه یا وقفه خواهد برد. در این مدت به خوبی سایت را زیر نظر میگیرد؛ از نحوه محتوا گذاری گرفته تا رفتار کاربر با آن سایت. پس از آنکه از اعتبار این سایت اطمینان حاصل کرد، کم کم آن را در نتایج گوگل نشان میدهد.

اما وظیفه شما در این زمان چیست؟

شما به عنوان صاحب یک سایت تازه تاسیس، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا اعتماد گوگل را جلب کنید. برای این کار باید از محتوا گذاری حرفه ای، اصولی و مداوم استفاده کنید. علاوه بر این سعی کنید مخاطبان را برای بازدید از سایت جذب کنید. با این کار رفته رفته گوگل شما را یک سایت فعال و معتبر خواهد شناخت.

 

 

تاریخچه sandbox گوگل

اگر بخواهیم از دید گوگل نگاه کنیم، چیزی به عنوان سندباکس وجود ندارد؛ اما تجربه نشان داده است که گوگل به خوبی این الگوریتم را برای تمامی سایت های به کار گرفته است.

در سال 2004 بود که برخی از وبمستران به این الگوریتم پی بردند؛ آنها با وجود تلاش های بسیار زیادی، قادر نبودند که سایت های تازه تاسیس را به نتایج اول گوگل آورده و ترافیک زیادی را جذب کنند. بنابراین آنها نتیجه گرفتند که سایت های تازه تاسیس برای چندین ماه در یک حالت وقفه ای قرار می گیرند.

در همین سال بود که Rand Fishkin سئوکار معروف و مدیر وب سایت MOZ پیام زیر را منتشر کرد :

بالاخره برای اولین بار، پس از آنکه سایتمان را به دامنه SEOMOZ منتقل کردیم، توانستیم از جعبه شنی خارج شوید. این اتفاق نتیجه گرفتن 12 هزار بک لینک طبیعی است.

 

اثر الگوریتم سندباکس چیست؟

منظور از اثر الگوریتم سندباکس، مدت زمانی است که یک سایت تحت تاثیر این الگوریتم در حالت وقفه قرار گرفته است. اما اثر گوگل سندباکس دقیقا چقدر طول می کشد؟ طبق تجربه ای که سئوکاران بدست آورده اند، حداقل 2 تا 3 ماه زمان نیاز است تا سایت شما با فعالیت های مداوم بالاخره در نتایج دیده شود.

البته این زمان ممکن است برای سایت های خارجی بیشتر هم باشد، مثلا 6 تا 8 ماه. نکته قابل توجه این است که مواردی نیز وجود دارند که در مدت زمان بسیار کمتری توانسته اند از این الگوریتم خارج شوند. 

 

دلیلی نام گذاری سندباکس سایت چیست؟

sandbox در انگلیسی به معنی جعبه شنی می باشد. در فرهنگ غربی والدین پیش از آنکه کودکشان را به ساحل ببرند، ابتدا به کمک جعبه شنی بازی کردن با ماسه را به او یاد می دهند. در واقع آنها با این کار می خواهد کودکشان را برای مواجه شدن با دریا و ماسه های طبیعی آماده کنند. گوگل نیز با الگوریتم سند باکس دارد یک سایت را برای نمایش در نتایج گوگل آماده می کند.

 

چطور از الگوریتم سندباکس خارج شویم؟

حال این سوال مطرح می شود که اصلا چطور از سندباکس گوگل خارج شویم؟ در ادامه راهکارهایی را به شما خواهیم گفت:

نحوه خروج از sandbox

  • تولید محتوا داشته باشید

یکی از بهترین روش هایی که به شما کمک می کند تا از گوگل سند باکس خارج شوید، تولید محتوای اصولی است. گوگل در این بازه تمام عملکردتان را مورد بررسی قرار میدهد. او کیفیت و میزان محتوایی که در سایت قرار میدهید را به دقت بررسی می کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم در این بازه 2 تا 3 ماهه، تولید محتوای سایت را جدی بگیرید. در مطلب " چگونه تولید محتوا کنیم؟ " به شما آموزش های لازم را داده ایم.

 

  • برای جذب مخاطب تلاش کنید

برای خارج شدن از سندباکس گوگل، منتظر گوگل نمانید. درست است که گوگل در این بازه سایتتان را در نتایج نشان نمی دهد، اما شما نیز نباید منتظر بمانید تا گوگل سایتتان را به دیگران نشان دهد. شما باید در این زمان به شیوه های مختلف مخاطب را به سمت سایت خود هدایت کنید. برای این کار در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید، رپورتاژ آگهی بگیرید، تبلیغات انجام دهید و …

 

  • از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید

همانطور که گفتیم یکی از مهم ترین روش های خارج شدن سایت از گوگل سندباکس، تولید محتوا است. فرض کنید شما در حوزه سئو سایت فعالیت می کنید. اگر محتوایی را با کلمه کلیدی " افزایش سئو سایت " بنویسید، به احتمال زیاد در آن رتبه نخواهید گرفت. اما چرا؟ چون در کلمات کلیدی کوتاه رقابت به شدت زیاد بوده و رتبه گرفتن در آن سخت است.

اما اگر برای همین محوا از کلمه کلیدی دم دراز مانند " روش های افزایش سئو سایت " استفاده کنید، شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در گوگل خواهید داشت. اصولا رقابت در کلمات کلیدی طولانی بسیار کمتر از سایر کلمات است.

 

  • در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید

سوشیال سیگنال در واقع سیگنال هایی است که از شبکه های اجتماعی مختلف به سایت شما ارسال می شود. اگر گوگل آنالیتیکس را به سایت خود وصل کرده باشید، می توانید تعداد سیگنال هایی که از سمت شبکه های اجتماعی مختلف به سایت شما ارسال شده است را ببینید.

بنابراین برای خارج شدن از sandbox گوگل حتما در شبکه های مانند توییتر، اینستاگرام، پینترست و … فعالیت کنید.

نحوه خروج از sandbox 

  • از منشن بدون لینک استفاده کنید

منظور از منشن بدون لینک، ذکر نام برند در سایت های دیگر بدون لینک دهی است. به عنوان مثال اگر در این محتوا برند یک فروشگاه معروف را نام ببریم، گوگل با مشاهده کردن نام برند در سایت دیگری، به اعتبار آن اضافه می کند. هر چند ارزش منشن بدون لینک بسیار پایین تر از بک لینک است اما در هر صورت می تواند به خارج شدن از گوگل سند باکس کمک کند. برای آشنایی با منشن بدون لینک مقاله "منشن بدون لینک یا Linkless Mention چیست؟" را مطالعه کنید.

 

  • بک لینک بگیرید

گرفتن بک لینک برای سایت دقیقا مانند بازی دوسر باخت است! یک اشتباه کوچک کافیست تا سایت شما به صورت کلی از نتایج حذف شود. به طور کلی گرفتن بک لینک از سایت های معتبر دیگر، به گوگل نشان می دهد که سایت ما از نظر دیگران مورد تایید است.

حال اگر گرفتن بک لینک اصولی نبوده و از همه مهم تر به صورت غیر طبیعی باشد، نتیجه عکس خواهد داد. بنابراین در زمان گرفتن بک لینک برای سایت حتما از یک سئوکار حرفه ای کمک بگیرید. در مطلب " بهترین روش های گرفتن بک لینک " به صورت کامل نحوه گرفتن بک لینک را یاد داده ایم.

 

سند باکس گوگل فقط برای سایت های تازه کار نیست!

اگر سایت شما به هر علتی توسط گوگل جریمه شد، در ابتدا باید محتواهای بی ارزش را پاک کنید. پس از آن اگر بک لینک های بی ارزش و نا معتبر دارید نیز Disavow کنید. پس از آنکه تمام خطاهای گذشته را پاک کردید، گوگل باز شما را به سند باکس خواهد برد. برای اینکه سایت شما برای دوم در سندباکس قرار میگیرد، گوگل با حساسیت بیشتری به سایت شما نگاه می کند. بنابراین باید سعی کنید با تکنیک های کلاه سفید سایت را از این حالت خارج کنید.

 

معیار گوگل در اثر سند باکس چیست؟

یکی از سوالات پر تکرار این است که چرا سایت من اصلا در سند باکس نرفت و سریعا رتبه گرفت؟ یا چرا اثر سندباکس برای من تا این حد طولانی شده است؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اولین عامل تاثیر گذار در زمان سند باکس گوگل، عمر دامنه است. منظور از عمر دامنه، زمانی است که از اولین محتوای ایندکس شده توسط گوگل میگذرد نه زمان خرید دامنه.

هر چه زمان زودتری گوگل محتواهای شما را ایندکس کند، زمان ماندگاری در سندباکس نیز کاهش خواهد یافت. عامل بعدی میزان رقابت حوزه کاری سایت است؛ برخی از وب سایت ها به سبب رقابت بسیار کمی که دارند، به سرعت از سندباکس خارج شده و گاها اصلا به سندباکس نمی روند.

سئو یک سایت کم رقابت بسیار راحتتر از سایت های دیگر بوده و احتمال رفتن به سندباکس نیز بسیار کمتر خواهد بود.

 الگوریتم سند باکس

 

سوالات متداول در مورد الگوریتم سند باکس گوگل

 

آیا هر کاهش ترافیکی به علت اثر سند باکس است؟

با توجه به آنچه گفتیم، کاهش ترافیک سایت و اثر سندباکس گوگل دو مقوله کاملا جدا هستند. گاهی کاهش ترافیک یک سایت به سبب ایندکس نشدن آن است. این مشکل در سایت های وردپرسی بیشتر دیده می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، در زمان نصب وردپرس، از قسمت تنظیمات، بخش خواندن، گزینه ایندکس نشدن سایت را غیر فعال کنید.

علاوه بر این دلایل دیگری نیز می تواند مانع از رشد سایت شود:

  • محتوای کپی و بی ارزش
  • ساخت بک لینک های نامعتبر
  • معرفی نکردن سایت به سرچ کنسول

 

چطور مطمئن شویم که گوگل سایتمان را بررسی می کند؟

برای اطمینان از این موضوع، به روش زیر در گوگل سرچ کنید:

Site:yourdomain.com

پس از آن می توانید تمام صفحاتی که ایندکس شده اند را مشاهده کنید.

 

Reverse sandbox effect چیست؟

گاهی بازدید سایت شما به یکباره افزایش پیدا می کند، در این زمان است که سایت شما در ماه عسل گوگل یا Reverse sandbox effect قرار گرفته است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما به سبب انتشار یک محتوای جذاب، در نتایج اولیه گوگل قرار بگیرید. در واقع قرار گرفتن در ماه عسل گوگل این امکان را به شما می دهد تا خود را به گوگل ثابت کنید. حال هرچه بازخورد بهتری را از کاربران دریافت کنید، احتمال تثبیت شدن رتبه شما نیز بیشتر خواهد شد.

 

تفاوت ماه عسل و سند باکس چیست؟

ماه عسل گوگل در هر زمانی و با انتشار یک محتوا برای سایت شما رخ خواهد داد؛ شما باید در این بازه برای بهتر شدن محتوا و رفع مشکلات احتمالی آن اقدام کنید. اما سندباکس گوگل فقط در زمان تاسیس سایت رخ خواهد داد.

 

از کجا بفهمیم که در سندباکس گوگل هستیم؟

برای اینکه بدانید آیا در سند باکس گوگل قرار دارید یا خیر، ابتدا باید کلمات کلیدی سایتتان را بررسی کنید. پیش از آن ابتدا از طریق روشی که کمی قبل تر به شما آموزش دادیم، بررسی کنید که آیا تمام صفحات سایتتان ایندکس شده اند یا خیر. اگر بیشتر صفحات ایندکس شده اند اما در کلمات کلیدی مورد نظرتان با وجود اقداماتی که انجام داده اید، رتبه ندارید، به احتمال زیاد در سندباکس گوگل قرار گرفته اید. 

 

در پایان

در این مطلب به شما گفتیم که sandbox چیست؟ الگوریتم سند باکس گوگل چیست؟ همانطور که گفتیم زمانی که یک سایت در سند باکس گوگل قرار می گیرد، شما نمی توانید آن را در نتایج گوگل مشاهده کنید. در نتیجه بازدید و ترافیک طبیعی را تجربه نکرده و رتبه سئو آن قاعدتا کاهش پیدا می کند. اما این امکان برای شما فراهم است تا با پیاده سازی یک سری از راهکارها، از سند باکس گوگل خارج شوید؛ در ادامه این نکات را در اختیار شما قرار دادیم. اما به این نکته توجه کنید که همواره جلب اعتماد کاربر و گوگل باید جزو اهداف اصلی شما باشد؛ تنها در این صورت است که می توانید از این وضعیت خارج شوید.

 

بروزرسانی در یکشنبه, 12 آذر 1402 12:08

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا