پیلار کلاستر چیست؟ اهمیت محتوای خوشه ای در سئو

سه شنبه, 02 آبان 1402 12:30
امتیاز شما به این مطلب
(42 رای‌ها)

محتوای پیلار کلاستر چیست؟

 

پیلار کلاستر یکی از بهترین ساختارهای تولید محتوا است که طرفداران زیادی دارد. استراتژی محتوایی پیلار و کلاستر، در پی بروزرسانی الگوریتم های گوگل، برای ارائه نتایج بهتر به کاربران بوجود آمد. این سبک محتوایی باعث شد، کاربران بهترین و نزدیکترین نتیجه را، برای سوالات خود در گوگل مشاهده کنند. در این مطلب خواهیم گفت پیلار کلاستر چیست؟ و شما را با سبک محتوایی پیلار کلاستر و اهمیت آن در بهبود سئو سایت آشنا خواهیم کرد و مراحل پیاده سازی پیلار و کلاستر را به شما آموزش می دهیم.

مدل پیلار و کلاستر چیست؟

بررسی ها و آمارهای چند سال اخیر نشان می دهد؛ رفتار کاربران هنگام جستجو تغییر کرده است. کاربران تمایل دارند، پاسخ سوالات خود را هر چه سریع تر پیدا کنند. در نتیجه از کلمات کلیدی طولانی تری برای رسیدن به پاسخ سوالات خود استفاده می کنند. برای مثال؛ کاربران قبلا کلمه سئو را سرچ می کردند، اما امروزه عبارت قیمت سئو سایت را جستجو می کنند، تا دقیقا به آن هدفی که دارند برسند. گوگل هم متناسب با رفتار کاربران الگوریتم های خود را بهبود داد.

تا پیش از این قضیه، سایت ها تلاش می کردند روی یک کلمه کلیدی خاص رتبه بگیرند، نتیجه این بود که، کاربران نمی توانستند به آسانی موضوعی را که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. با بروزرسانی الگوریتم های گوگل، سایت ها هم استراتژی خود را تغییر دادند. به این صورت که علاوه بر تاکید روی کلمات کلیدی اصلی، بر روی عبارت های موضوعی هم تاکید داشته باشند.

 

مدل تولید محتوای پیلار کلاستر

 

استراتژی پیلارکلاستر در تولید محتوا یکی از بهترین روش ها برای لینک سازی داخلی است که باعث می شود صفحات با ارزش و مرتبط در زمان کمتری رتبه بگیرند. هر چند در لینک سازی خارجی مثل ویرگول هم می توانید از این استراتژی استفاده کنید. در استراتژی پیلار کلاستر در مورد یک موضوع مشخص، یک محتوای کامل به نام پیلار که بخش های مختلفی دارد نوشته می شود. اطلاعاتی که در هر بخش محتوای پیلار، ارائه می شود مختصر و کوتاه است. در کنار محتوای پیلار، چند محتوای کلاستر آماده می شود، که هر کدام از این کلاسترها، مربوط به یکی از آن بخش های محتوای پیلار است. سپس بین محتوای پیلار و کلاستر و بالعکس لینک سازی انجام می شود. برای مثال: در مورد آموزش سئو قصد داریم محتوای تاپیک کلاستر تولید کنیم. یک محتوای کامل در مورد آموزش سئو می نویسم که شامل بخش های زیر است:

سئو چیست؟

انواع روش های سئو شامل: سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال

روش های انجام سئو شامل: سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری

و…

در این محتوای پیلار به صورت مختصر در مورد هر یک از بخش ها توضیح می دهیم. حال در مورد هر کدام از این بخش ها یک محتوای کلاستر جداگانه می نویسیم که به طور مفصل و عمقی در مورد آن ها صحبت می کنیم. سپس بین محتوای پیلار و مجتواهای کلاستر، از طریق لینک سازی، پیوند ایجاد می کنیم.

 

نمونه عملی محتوای پیلار کلاستر

محتوا در مورد الگوریتم های گوگل وب پویا یک نمونه عملی از مدل تاپیک کلاستر است. همانطور که میدانید گوگل الگوریتم های مختلفی برای بررسی سایت ها دارد. در این محتوای الگوریتم های گوگل این الگوریتم ها تک به تک معرفی شدند و توضیح مختصری درباره آن ها داده شده است. سپس برای هر کدام از این الگوریتم یک محتوای جداگانه نوشته شده است مثل الگوریتم رنک برین، الگوریتم گورخر، الگوریتم پنگوئن و ... . در محتوای پیلار که همان معرفی تمام الگوریتم های گوگل است به تک تک این محتواها لینک داده شده و در هر کدام از محتواهای کلاستر یعنی مثلا الگوریتم رنک برین و ... به محتوای پیلارهم لینک داده شده است.

 

 

اجزای مدل پیلار کلاستر

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم مدل محتوایی پیلارکلاستر سه جز دارد که عبارتند از: محتوای پیلار، محتوای کلاستر و هایپر لینک ها. اکنون به طور کامل این مولفه ها را بررسی می کنیم.

اجزای مدل پیلار کلاستر

محتوای پیلار(Pillar content)

محتوای پیلار که به آن ها ستون نیز گفته می شود. محتواهای جامع و کاملی در مورد یک موضوع هستند. محتوای پیلار، تمام جنبه های یک موضوع را بیان می کند، اما نه به طور کامل و عمیق. بلکه فقط اشاره ی کوتاهی به آن ها می کند. این محتوا تقریبا به تمام سوالات کاربران پاسخ می دهد، اما نه پاسخ عمقی و مفصل. سپس برای اطلاعات بیشتر، کاربر را از طریق لینک، به صفحات کلاستر ارجاع می دهد.

 

محتوای کلاستر(Cluster content)

در محتوای کلاستر، یکی از موضوعات مرتبط با موضوع اصلی محتوای پیلار، به صورت جامع و عمیق توضیح داده می شود. در محتوای کلاستر روی عبارت های کلیدی که به موضع اصلی مرتبط است، تمرکز می شود و آن را به صورت مفصل و کامل مورد بحث قرار می دهد. در این محتوای کلاستر هم لینکی قرار دارد، که خوانندگان را به محتوای پیلار متصل می کند.

 

هایپر لینک ها (Hyperlinks)

مولفه ی لینک ها بخش مهمی از مدل پیلار کلاستر است. همین لینک ها هستند، که محتواهای پیلار و کلاستر را به هم متصل می کنند. کاربران از طریق این لینک ها، پاسخ تمامی سوالات خود را به صورت کامل دریافت می کنند.

 

اهمیت تولید محتوای پیلار کلاستر در سئو

تولید محتوای پیلار کلاستر، مزایای زیادی برای خدمات سئو سایت به همراه دارد. به همین دلیل مورد توجه بسیاری از سئوکاران و مدیران سایت قرار گرفته است. در ادامه به اهمیت محتوای تاپیک کلاستر در سئو می پردازیم

 

اهمیت مدل پیلار و کلاستر در سئو

 

1. بهبود جایگاه صفحات سایت

اغلب مدیران سایت به دنبال بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل هستند. زمانی که محتوای پیلار، بتواند جایگاه خوبی در نتایج گوگل کسب کند، جایگاه محتواهای کلاستر هم، که به آن ها لینک داده شده است، بهبود پیدا می کند. عکس این قضیه هم صادق است؛ به این صورت که اگر محتوای کلاستر رتبه ی خوبی بگیرد، چون که به مقاله ی پیلار هم لینک داده شده است، رتبه ی محتوای پیلار هم بهبود پیدا می کند. وب سایت hubspot برای اولین بار از این استراتژی برای بهبود جایگاه صفحات خود در گوگل استفاده کرد.

 

2. جلب رضایت کاربران و تجربه ی کاربری بهتر

صفحات پیلار و کلاستر، کامل ترین و جامع ترین صفحات برای سوالات کاربران هستند. در محتواهای خوشه ای ، کاربران هر چیزی را که در مورد یک موضوع می خواهند بدانند، پیدا می کنند. در نتیجه رضایت بیشتری دارند، که باعث بهبود تجربه ی کاربری سایت می شود. 

 

3. افزایش فروش سایت های فروشگاهی

صفحات پیلار کلاستر، نقش مهمی در افزایش نرخ تبدیل کاربران به خریداران دارند. این صفحات، سوالات کاربران در مورد استفاده از یک محصول را به طور کامل پاسخ می دهد، در نتیجه کاربران از تخصص فروشگاه اطمینان حاصل می کنند و با اعتماد بیشتری خرید می کنند. علاوه بر این پشتیبان سایت فروشگاهی، از طریق پاسخ دهی به سوالات کاربران، می تواند آن ها را به صفحات خرید هدایت کند. 

 

4. کسب اعتبار و جلب اعتماد کاربران

تولید محتواهای غنی و پربار به سبک تاپیک کلاستر باعث می شود کاربران به سایت به دید یک منبع قابل اعتماد نگاه کنند. وقتی که کاربران با مطالعه محتواهای سایت شما پاسخ تمامی سوالات خود را می گیرند، سایت شما را مرجع قرار می دهند و برای دیگر سوالاتشان نیز به سراغ سایت شما می آیند.

 

مراحل پیاده سازی مدل پیلار و کلاستر

اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم برای اجرای پیلار کلاستر باید پس اینکه موضوعات پیلار و کلاستر را انتخاب کردید، یک محتوا در مورد پیلار می نویسید و کلاستر ها را در قالب h2 در آن محتوا می آورید و یک پاراگراف خلاصه در مورد آن می نویسید، سپس شروع به نوشتن محتوای جداگانه برای کلاستر ها می کنید، خب پس اینکه پیلار و کلاستر ها آماده شدند، از پیلار به کلاسترها و از کلاسترها به پیلار لینک دهید. این کار باعث می شود قدرت صفحات به یکدیگر انتقال پیدا کند و سریعتر رتبه بگیرند. پس از آشنایی با مزایای محتوای خوشه ای بدون شک به دنبال پیاده سازی این ساختار محتوایی در سایت خود هستید. در ادامه به نحوه ی پیاده سازی و آموزش پیلار کلاستر به صورت جامع می پردازیم.

  1. موضوع اصلی خود را انتخاب کنید

اولین قدم در تنظیم پیلار کلاستر، تعیین موضوع اصلی است. برای این کار هدف سایت خود را بررسی کنید و ببینید مخاطبان شما چه سوالاتی دارند؟ با بررسی این موارد، موضوع خود را انتخاب کنید. موضوع انتخابی شما باید یکی از پایه های کسب و کار شما باشد و چیزی باشد که بخواهید در آن رتبه بگیرید. علاوه بر این، موضوع انتخابی باید دارای جنبه های مختلفی باشد، تا بتوانید در مورد آن محتواهای کلاستر بنویسید. با انتخاب موضوع محتوای پیلار، زمان آن رسیده که در مورد آن تولید محتوا کنید. برای آشنایی بیشتر با تولید محتوا مطلب چگونه تولید محتوا کنیم؟ را مطالعه کنید.

 

  1. محتواهای کلاستر را انتخاب کنید

پس از انتخاب موضوعات اصلی، باید صفحات کلاستر را پیدا کنید. دقت کنید؛ صفحات کلاستر باید به صورت عمیق و کامل به بخش های صفحات پیلار پرداخته باشند. پس از پیدا کردن موضوعات کلاستر، آن ها را در اطراف هسته ی پیلار خود قرار دهید. دقت داشته باشید؛ برای موضوعات کلاستر، روی عبارت های کلیدی تمرکز کنید که بازدید بالایی دارند و ترافیک زیادی برای سایت شما می آورند. اگر در مورد موضوعات کلاستر، محتواهای مشابه در سایت خود دارید، بروزرسانی محتوای قدیمی را انجام دهید و آن ها را بهینه سازی کنید. در غیر اینصورت محتوای جدید تولید کنید.

 

  1. لینک سازی محتواها به هم دیگر

در پایان پس از اینکه محتواهای خود را پیدا کردید، زمان آن رسیده که آن ها را به یک دیگر لینک دهید. به عبارتی لینک سازی داخلی انجام دهید. در محتوای لینک سازی داخلی چیست؟ فوت و فن آن را آموزش داده ایم.

 

لینک سازی پیلار و کلاستر

 

لینک هایی که میدهید باید به صورت رفت و برگشتی باشند.در واقع، محتواهای پیلار باید حاوی لینک هایی باشند، که به صفحات کلاستر بروند و صفحات کلاستر هم لینک هایی داشته باشد، که به صفحه ی پیلار بروند. از طریق این لینک سازی ها به گوگل می فهمانید، این محتواها به همدیگر مرتبط هستند. 

 

مزیت های استفاده از تاپیک کلاستر

استفاده از استراتژی پیلار کلاستر در ساختار محتوایی سایت، مزایای زیادی به همراه دارد.

 

کاهش نرخ پرش

از آنجایی که در این استراتژی از لینک سازی داخلی استفاده می شود، کاربران با مطالعه یک مطلب سری هم به دیگر صفحات پیلار و کلاستر می زنند در نتیجه نرخ پرش کاربران کاهش پیدا می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نرخ پرش می توانید سری به مطلب نرخ پرش چیست؟ بزنید.

 

محتوای با کیفیت و افزایش سرعت تولید محتوا

محتواهای ناقص باعث افت کیفیت سایت می شوند. در حالیکه در محتواهای خوشه ای، کم و کاستی در مطالب وجود ندارد و همه اطلاعات به مخاطب داده می شود. ساختار پیلار و کلاستر به ساختار محتوایی سایت شما نظم می دهد و محتوای سایت شما را یکدست و یکپارچه می کند.

با استفاده از استراتژی تاپیک کلاستر، تکلیف تولید محتوای شما تا مدتی مشخص است. محتوای ستونی را انتخاب می کنید و سپس به تولید محتوا در مورد محتواهای خوشه ای می کنید. در نتیجه فرآیند محتوا نویسی سریعتر انجام می شود.

 

بهبود رتبه سایت

استراتژی محتوایی پیلار کلاستر، از محبوب ترین سبک های محتوایی نزد گوگل است. استفاده از یک شبکه ساختار یافته محتوایی، درک موتورهای جستجو را از سایت شما بالا میبرد و باعث می شود براحتی بین صفحات سایت شما خزش کنند. این موارد منجر می شود سایت شما رتبه خوبی در موتور های جستجو کسب کند.

 

❔︎ سوالات متداول

مدل محتوایی پیلار کلاستر چیست؟

در مدل پیلار کلاستر، یک محتوای جامع پیلار وجود دارد که به تمامی ابعاد موضوع می پردازد اما نه به طور مفصل. در کنار محتوای پیلار، چند محتوای کلاستر داریم که به طور مفصل به هر کدام از بخش های محتوای پیلار پرداخته است.

 

اجزای مدل پیلار و کلاستر کدامند؟

مدل پیلار و کلاستر دارای سه مولفه ی محتوای پیلار، محتوای کلاستر و هایپر لینک است.

 

نقش پیلار کلاستر در بهبود سئو سایت چیست؟

محتوای های پیلار کلاستر از طریق: بهبود جایگاه صفحات سایت در گوگل، بهبود تجربه ی کاربری، افزایش نرخ تبدیل کاربران و جلب رضایت کاربران باعث بهبود سئو سایت می شوند.

 

کلام آخر

در این مطلب با مدل پیلار و کلاستر، مزایا و نحوه پیاده سازی آن آشنا شدیم. به شما توصیه می کنیم؛ حتما از استراتژی پیلار کلاستر در ساختار سایت خود استفاده کنید. زیرا؛ از طریق مدل محتوایی پیلار کلاستر، کیفیت محتواهای سایت بهینه می شود، رتبه ی سایت افزایش پیدا می کند و به طور کلی با صرف هزینه ی کم سئو سایت بهبود پیدا می کند. اگر برای تولید محتوای سایت خود نیاز به یک تیم حرفه ای دارید، می توانید از خدمات تولید محتوا تیم وب پویا استفاده کنید.

 

بروزرسانی در سه شنبه, 02 آبان 1402 12:30

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا