سئو داخلی چیست؟ تکنیک های on page seo

دوشنبه, 02 بهمن 1402 12:15
امتیاز شما به این مطلب
(25 رای‌ها)

سئو داخلی چیست؟

 

هدف از سئو و بهینه سازی یک سایت، افزایش رتبه و بهبود جایگاه آن در موتورهای جستجو است؛ اما سئو و بهینه سازی به دسته های مختلفی تقسیم می شود که همگی آنها در کنار هم می تواند به رشد یک سایت کمک کند. سئو داخلی سایت یکی از انواع تکنیک های سئو است که به بهبود وضعیت داخلی سایت کمک می کند. در ادامه این مطلب خواهیم گفت که سئو داخلی چیست و به آموزش نکات اساسی on page seo را نیز می پردازیم.

سئو داخلی سایت چیست؟

در پاسخ به سوال on page seo چیست؟ باید بگوییم، سئو داخلی سایت به مجموعه اقداماتی گفته می شود که مستقیما در داخل وب سایت و برای بهبود رتبه و جایگاه سایت در گوگل انجام می شود. برخی از اقداماتی که در این زمینه انجام می شود، عبارت است از تولید محتوای یونیک، بهینه سازی توضیحات متا و …

 

چرا سئو داخلی سایت مهم است؟

سئو on page این امکان را به گوگل می دهد تا درک بهتری از سایت شما داشته و بتواند در نتایج جستجو آن را نشان بدهد. در واقع با seo on page، طبق آخرین الگوریتم های گوگل سایتتان را بهینه می کنید. در نتیجه رتبه سایت شما در نتایج SERP گوگل افزایش پیدا می کند.

 

 

نکات سئو داخلی

از همان روزی که سایت خود را راه اندازی می کنید باید تکنیک های سئو داخلی را در آن بکار ببرید. در ادامه این تکنیک ها را با هم بررسی می کنیم.

1. تولید محتوای یونیک و کاربر پسند

اولین و اصلی ترین اقداماتی که در راستای بهینه سازی داخلی سایت باید انجام بدهید، تولید محتوا یونیک و کاربر پسند است. هدف از تولید محتوا رتبه گرفتن در کلماتی است که کاربران آنها را در موتورهای جستجو، سرچ می کنند. اما هر محتوایی نمی تواند به سادگی در گوگل رتبه گرفته و به جایگاه شما کمک کند. 

برای نوشتن یک محتوای یونیک لازم است که موارد زیر را در نظر بگیرید:

تحقیق کلمات کلیدی

گام اول برای نوشتن یک محتوای یونیک، تحقیق کلمات کلیدی است. شما باید پیش از نوشتن هر محتوا لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را آماده کرده و بر اساس آنها محتوایی را تولید کنید. اما چطور کلمات کلیدی یک سایت را پیدا کنیم؟ برای این کار پیشنهاد می کنیم مطلب " نحوه انتخاب کلمات کلیدی در مقاله " را حتما مطالعه کنید.

نوشتن محتوای مرتبط 

برخی از افراد تصور می کنند نوشتن هر محتوایی می تواند به سئو داخلی سایت آنها کمک کند؛ اما باید به این نکته توجه کنید که محتوای تولید شده باید به حوزه کاری شما و پرسش های کاربران مرتبط باشد. 

تولید محتوای منحصر به فرد

محتوای نوشته شده باید اطلاعات جدیدی را به کاربران شما بدهد؛ اگر قرار باشد محتوای شما نیز مانند سایر وب سایت ها دقیقا همان نکات را بگوید، کاربران از مطالعه آن منصرف خواهند شد. 

تولید محتوای عمیق و کامل

نکته بعدی در تولید محتوا سئو شده، نوشتن محتوایی عمیق، کامل و مفید است. اگر محتوای شما نتواند اطلاعات دقیق، کامل و درستی را به کاربران بدهد، آنها را نسبت به شما بی اعتماد می کند. در نتیجه برای کسب اطلاعات صحیح به سراغ رقبای شما می روند.

 

2. بهینه سازی ساختار URL ها

یکی دیگر از تکنیک های سئو داخلی، بهینه سازی آدرس صفحات سایت است. آدرس هر صفحه باید یکتا و سئو شده باشد؛ منظور از سئو شده این است که به اندازه کافی کوتاه بوده و کلمه کلیدی هدف در آن استفاده شده باشد.

بهینه سازی آدرس صفحات

اما سوالی که مطرح می شود، این است که آدرس هر صفحه را فارسی بنویسیم یا انگلیسی؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می کنیم رقبای خود را در همان حوزه بررسی کنید؛ اینکه گوگل عموما چه آدرس هایی را در صفحه اول خود نشان میدهد، می تواند کمک بزرگی به شما کند. اما به این نکته توجه کنید که URL هر صفحه باید با موضوع آن محتوا کاملا مرتبط باشد.

 

3. بهینه سازی عنوان صفحه یا Page Title

یکی دیگر از نکات سئو داخلی، بهینه سازی عنوان صفحات است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است به رفتار خودمان در سطح وب نگاه کنیم؛ فرض کنید موضوعی را در اینترنت جستجو می کنید، شما اصولا روی کدام سایت کلیک خواهید کرد؟ قطعا روی لینکی کلیک می کنید که عنوان جذابی داشته و بیانگر آنچه نیاز دارید، باشد. می توان گفت سایر کاربران سطح وب نیز عملکردی مشابه شما را خواهند داشت؛ یعنی پیش از آنکه سایتی را برای مطالعه انتخاب کنند، ابتدا به عنوان آن صفحه دقت می کنند.

بهینه سازی عنوان صفحه

عنوانی که برای هر صفحه انتخاب می کنید باید دارای کلمه کلیدی آن محتوا باشد؛ گوگل پیشنهاد می دهد که بهتر است کلمه کلیدی ترجیحا در ابتدای عنوان دیده شود. در صورتی که کلمه کلیدی هدف را در عنوان محتوای خود استفاده کنید، شانس خود را برای قرار گرفتن در نتایج همان کلمه کلیدی افزایش خواهید داد.

 

4. بهینه سازی تگ توضیحات یا Meta Description

یکی دیگر از اقداماتی که برای سئو on page باید انجام بدهید، بهینه سازی توضیحات متا است. منظور از Meta Description، متنی است که زیر لینک هر سایت در نتایج جستجو نشان داده می شود. بسیاری از مالکان وب سایت ها از اهمیت این تگ غافل هستند؛ این در حالیست که که Meta Description بهترین جا برای به کار بردن کلمات کلیدی می باشد.

بهینه سازی تگ توضیحات

به عنوان مثال اگر سئو داخلی را در گوگل جستجو کنید، گوگل این کلمه را در توضیحات متا سایت ها بولد کرده است. این کار باعث می شود تا گوگل سایت شما را در نتایج نشان بدهد و از طرفی کاربر نیز با اطمینان بیشتری روی سایتتان کلیک کند. 

برای بهینه سازی Meta Description، پیشنهاد می کنیم مطلب " نحوه نوشتن توضیحات متا " را مطالعه کنید.

 

5. بهینه سازی ساختار محتوای سایت

در ادامه آموزش سئو on page، نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، بهینه سازی ساختار محتوای سایت می باشد. زمانی محتوای شما در گوگل رتبه میگیرد که به صورت اصولی سئو شده باشد؛ همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، گام اول برای نوشتن محتوای یونیک و سئو شده، جستجو کلمات کلیدی است. اما این کلمات کلیدی را باید به نحوی در محتوا به کار ببریم.

شما باید علاوه بر کلمه کلیدی اصلی و هدف، کلمات کلیدی فرعی و مرتبط با آن را نیز پیدا کنید. سپس در پاراگراف ابتدایی محتوا و همچنین در طول آن به تعداد مناسب این کلمات را استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که از به کار بردن بیش از اندازه کلمات کلیدی در بدنه محتوا جلوگیری کنید؛ چرا که با این کار دچار کیورد استافینگ خواهید شد.

نکات مهم برای بهینه سازی محتوا سایت:

  • هر کلمه کلیدی را بهتر است تنها یکبار بولد کنید.
  • سعی کنید تنها موارد مهم و ترجیحا کلمات کلیدی را بولد کنید.
  • از کلمات کلیدی LSI نیز استفاده کنید.

 

6. بهینه سازی تگ های بدنه محتوا

یکی دیگر از موارد مهم در اموزش سئو داخلی، بهینه سازی تگ های بدنه است. به طور کلی تگ های هدینگ برای بخش بندی کردن یک محتوا و نشان دادن اهمیت هر بخش برای گوگل است. تگ های بدنه از H1 تا H6 می باشند که هر کدام را باید با توجه به محتوا در جای مناسب به کار برد. به طور کلی هر محتوا یک تگ H1 دارد که عنوان آن صفحه را مشخص می کند. همانطور که گفتیم این تگ باید دارای کلمه کلیدی اصلی بوده و جذاب نوشته شود.
بهینه سازی تگ های h

در بدنه محتوا میتوانید هر تعدادی که می خواهید از تگ های H2 تا H6 را استفاده کنید. عموما تگ های H2 را تیتر اصلی و تگ های H3 را زیر تیتر آنها می گویند. استفاده از کلمات کلیدی و نوشتن هر تگ با توجه به موضوع پاراگراف خود، از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه کنید.

 

7. بهینه سازی عکس ها

نکته دیگری که در اموزش سئو داخلی باید به آن توجه کنید، بهینه کردن تصاویر سایت است. تصاویر نقش مهمی در سئو و بهینه سازی محتوا دارند؛ در واقع تصاویر به شما این امکان را میدهند تا به درک کاربر از محتوای خود کمک کنید. اما نکته مهم اینجاست که گوگل مانند ما توانایی درک یک تصویر را ندارد؛ در واقع نمی تواند یک تصویر را آنطور که یک انسان مشاهده می کند، ببیند.

بهینه سازی تصاویر سایت

برای اینکه گوگل بتواند درک درستی از تصاویر استفاده شده در محتوای شما داشته باشد، لازم است که مواردی را انجام بدهید:

  • سعی کنید از تصاویری که خودتان آماده می کنید، استفاده کنید. 
  • حجم تصاویر را تا حد امکان و بدون افت کیفیت کاهش دهید. ( افزونه بهینه سازی تصاویر وردپرس)
  • برای درک بهتر گوگل از تگ آلت استفاده کنید. ( تگ alt چیست؟ )
  • نام تصاویر را متناسب با موضوع محتوا انتخاب کنید و ترجیحا از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید.
  • از CDN یا شبکه توزیع محتوا استفاده کنید. ( cdn چیست؟ )

 

8. لینک سازی داخلی سایت

بسیاری از افراد تصور می کنند که لینک سازی خارجی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ اما یکی از نکات سئو داخلی که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، لینک سازی داخلی می باشد. لینک سازی داخلی این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند به راحتی در صفحات مختلف سایت پیمایش کنند؛ همچنین این کار سبب افزایش ارتباط گوگل با سایت شما نیز می شود.

یکی دیگر از مزیت های لینک سازی داخلی سایت، زنده نگه داشتن صفحات سایتتان است. اگر لینک سازی داخلی بین صفحات مختلف سایتتان نداشته باشید، عملا آن صفحات را کشته اید. چرا که هیچ ارتباطی با بیرون نداشته و نه کاربر و نه گوگل نمی توانند آنها را پیدا کنند. با لینک سازی داخلی، زمانی که گوگل در حال خزش یک صفحه است، می تواند به صفحات دیگر نیز مراجعه کند.

بهینه سازی تگ های h

 

نکات لینک سازی داخلی:

  • در هر صفحه بیشتر از 15 لینک داخلی استفاده نکنید. ( البته این عدد با توجه به طول محتوا متغیر است)
  • زمانی به محتواهای دیگر لینک بدهید که نیاز کاربر را برطرف کرده و متناسب با موضوع همان پاراگراف باشد.
  • با توجه به سرچ کنسول، کلمه کلیدی که بیشترین کلیک ورودی از گوگل را دارد برای متن انکرتکست لینک انتخاب کنید.

 

9. سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی است که گوگل صراحتا اعلام کرده است در الگوریتم های خود،سیگنال های سرعت را در نظر می گیرد. اگر از دید کاربر به این مسئله نگاه کنیم، می بینیم هیچکس دوست ندارد، زمان زیادی صبر کند تا صفحه سایت برایش لود شود. اگر کاربر با این مسئله رو به رو شود به راحتی ان صفحه را می بندد و به سراغ سایت دیگری می رود، در نتیجه نرخ پرش سایت افزایش پیدا می کند و روی سئو سایت اثر بدی می گذارد. بهتر است سایت شما در مدت زمان 3 ثانیه لود شود، اگر بیشتر از این مدت طول بکشد، احتمال اینکه رتبه خوبی بدست نیاورید، وجود دارد. در محتوای افزایش سرعت سایت وردپرسی راهکارهای عملی برای افزایش سرعت سایت را گفته ایم.

 

10. خوانایی محتوای سایت

خوانایی متن یکی از نکات بسیار مهم در سئو داخلی سایت است که تاثیر زیادی روی UX سایت شما دارد. شما باید به نحوی محتوا را بنویسید که هر فردی با هر میزان دانشی بتواند درک درستی از محتوای شما داشته باشد؛ استفاده از کلمات سخت و پیچیده در محتوا اصلا پیشنهاد نمی شود.

  

11. Schema Markup یا نشانه گذاری سایت

Schema Markup یا نشانه گذاری سایت در واقع ساختاری است که به درک بهتر گوگل از محتوای یک سایت کمک می کند. اسکیما را برای موارد مختلفی در سایت استفاده می کنند که در مطلب " اسکیما چیست؟ " به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.

 

12. اهمیت دادن به Core Web Vitals

یکی از معیارهای رتبه بندی سایت در گوگل که به تازگی در سرچ کنسول نیز بخشی برای آن در نظر گرفته شده است، Core Web Vitals است. Core Web Vitals از سه معیار LCP، CLS، FID تشکیل شده است. این معیارها به سایت شما کمک می کند تا تجربه کاربری سایتتان را بهبود بخشید. در تصویر زیر میتوانید وضعیت فاکتورهای مختلف سرعت را روی تست وب پویا مشاهده نمایید.

بهینه سازی سرعت سایت

در مطلب " Core Web Vitals چیست؟ " به شما یاد داده ایم که چطور این معیار را بهینه کنید.

 

13. موبایل فرندلی بودن

تقریبا 70 درصد جستجوهایی که در گوگل انجام می شود، از طریق گوشی موبایل می باشد. این یعنی اگر سایت شما در موبایل به خوبی نشان داده نشود، 70 درصد کاربران خود را از دست خواهید داد. در تصویر زیر یک نمونه از وضعیت تست موفق موبایل فرندلی بودن سایت را از طریق ابزار گوگل مشاهده می کنید.

موبایل فرندلی بودن سایت

برای اینکه مطمئن شوید سایت شما از نظر واکنش گرایی مشکلی ندارد، می توانید از ابزار Google mobile friendly tool کمک بگیرید.

 

14. بهینه سازی Breadcrumbs

Breadcrumbs یا ناوبری سایت به کاربران کمک می کند تا بتوانند تشخیص بدهند که دقیقا کجای سایت قرار گرفته اند؛ به کمک این امکان می توانند در سایت حرکت کنند.

بهینه سازی breadcrumbs

یکی از نکات مهم در اموزش سئو داخلی، بهینه کردن Breadcrumbs است تا کاربر به راحتی در صفحات مختلف حرکت کند.

 

❔︎ سوالات متداول

تفاوت بک لینک و لینک سازی داخلی چیست؟

بک لینک ها به لینک هایی گفته می شوند که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود؛ اصولا بک لینک ها به ارزش و اعتبار سایت شما در گوگل کمک می کند. این در حالیست که لینک سازی داخلی، به درک بهتر کاربر از محتوا و زنده نگه داشتن سایر صفحات سایتتان کمک می کند.

 

چه تعداد لینک داخلی برای سئو مناسب است؟

بهتر است که تعداد لینک های داخلی سایتتان بیشتر از 15 تا نشود؛ اما این تعداد کاملا به طول محتوا و نیاز آن بستگی دارد. چرا که باید در یک محتوا به صفحاتی لینک بدهید که بتواند برای کاربر مفید باشد.

 

سخن پایانی

در این مطلب گفتیم درباره اینکه سئو داخلی چیست؟ صحبت کردیم. پیاده سازی تکنیک های سئو داخلی، به قرار گرفتن سایت در رتبه های برتر گوگل کمک می کند. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید رتبه سایت خود را افزایش دهید و کاربران زیادی به سایت خود جذب کنید. شما می توانید از مشاوره سئو وب پویا در بهبود سئو داخلی سایت خود استفاده کنید.

 

بروزرسانی در دوشنبه, 02 بهمن 1402 12:15

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا