طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی

سه شنبه, 20 شهریور 1403 09:25
امتیاز شما به این مطلب
(11 رای‌ها)

CMS وردپرس یا اختصاصی

 

زمانی که تصمیم به راه اندازی یک سایت می گیرید، یکی از مهم ترین چاش ها انتخاب سیستم مدیریت محتوا مناسب است؟ طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی؟ در یک نگاه کلی هم  وردپرس و هم کدنویسی می تواند برای راه اندازی سایت ها مناسب باشد، اما اینکه کدام یک را انتخاب کنید بستگی به این دارد که چه نوع سایتی را می خواهید راه اندازی کنید. در ادامه به شما میگوییم هر مورد، برای چه نوع از طراحی سایت مناسب است.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وردپرس یکی از پرطرفدار ترین سیستم های مدیریت محتوای جهان است و بسیاری از سایت های معروف جهان سایت خود را با سیستم مدیریت محتوا وردپرس راه اندازی کرده اند. اگر میخواهید در مورد وردپرس بیشتر بدانید، توصیه میکنیم مطلب "وردپرس چیست" را مطالعه کنید. به طور کلی وردپرس یک CMS است که از قبل کدنویسی و آماده شده است. شما به کمک وردپرس می توانید در زمان کوتاه و با صرف هزینه اندک، برای ساخت وب سایت فوری اقدام کنید. 

می توانید در مقاله قیمت طراحی سایت با وردپرس اطلاعات بیشتری در رابطه با سیستم وردپرس دریافت کنید.

 

CMS اختصاصی چیست؟

تفاوت CMS اختصاصی با سایر CMS های عمومی در این است که، این نوع از سیستم های مدیریت محتوا تنها برای سایت شما و بر اساس نیاز و ایده های شما طراحی شده است و فقط با شرایط سایت شما سازگار است. برای مثال سایت ایران خودرو بر اساس یک سیستم مدیریت محتوا اختصاصی این شرکت راه اندازی شده و برای استفاده در بسیاری از سایت های دیگر مفید نخواهد بود.

درواقع طراحی سایت با کدنویسی و از پایه را CMS اختصاصی می گویند.

 

طراحی سایت با وردپرس یا کدنویسی؟

از آنجا که تفاوت وردپرس با سایت‌ اختصاصی بسیار زیاد است، یکی از دغدغه های افرادی که می خواهند وب سایت راه اندازی کنند، این سایت که طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی؟ کدام بهتر است؟ پاسخ این سوال به موقعیت و نوع کسب و کار شما بستگی دارد. در ابتدای مطلب مزایا و معایب طراحی سایت با کدنویسی را به شما گفتیم.

اما اگر بخواهیم تخصصی تر نگاه کنیم، ابتدا لازم است حوزه کاری خود را مشخص کنید. اگر قصد دارید کسب و کارهای بزرگ مانند دیجی کالا و استارت آپ های بزرگ راه اندازی کنید، طراحی سایت با کدنویسی برای شما گزینه مناسبتری خواهد بود.

اما اگر هدف شما طراحی یک سایت شرکتی یا فروشگاهی در سطح کوچکتر است، وردپرس می تواند به راحتی نیازهایتان را پاسخ بدهد.

از طرفی شما باید با توجه به میزان سرمایه ای که دارید، برای طراحی سایت اقدام کنید. طراحی سایت با کدنویسی نیاز به سرمایه زیادی خواهد داشت، گاها چند ده میلیون تومان! این در حالی است که برای طراحی سایت وردپرسی، می توانید خودتان به صورت رایگان اقدام کنید یا در نهایت با چند میلیون، از یک شرکت بخواهید برایتان انجام دهد. در هر صورت اگر تازه کار هستید، سرمایه و زمان کافی نیز ندارید، بهتر است از طراحی سایت با وردپرس استفاده کنید.

 

 

تفاوت طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی چیست؟

منظور از کدنویسی، طراحی سایت از پایه و توسط طراحان ماهر است؛ اما هدف از طراحی سایت وردپرس، استفاده از CMS وردپرس است که از قبل توسط عده ای برنامه نویس آماده شده است. در ابتدا وردپرس به عنوان سیستمی برای انتشار محتوا و وبلاگ ساخته شد؛ اما رفته رفته با تغییراتی که در آن ایجاد شد و افزونه هایی که برای موارد مختلف ساخته شد، وردپرس برای ساخت انواع سایت مورد استفاده قرار گرفت.

اگر بخواهیم با توجه به سال های گذشته پاسخ این سوال را بدهیم، باید بگوییم تنوع سایت های طراحی شده با کدنویسی بیشتر است. اما در حال حاضر وردپرس آنقدر پیشرفت کرده و قالب های متنوعی برای آن ساخته شده است که می توان به راحتی انواع سایت را با آن ایجاد کرد. اگر برای شما هم سوال شده که فرق وردپرس و برنامه نویسی چیست، می توان بیشتر بودن قیمت طراحی سایت با کد نویسی نسبت به طراحی سایت با وردپرس را تفاوت اصلی این دو روش دانست.

 

تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی

 

اما تفاوت طراحی سایت با وردپرس یا برنامه نویسی در چیست؟

پاسخ این سوال را بهتر است با گفتن مزایا و معایب هر کدام به شما بدهیم:

مزایا وردپرس

  • رایگان است
  • نیاز به دانش برنامه نویسی خاصی ندارد
  • منابع آموزشی برای آن زیاد است

 

مزایا و معایب برنامه نویسی

مزایای کدنویسی

  • امنیت بیشتر
  • امکان طراحی سایت های متفاوت و متنوع

معایب کدنویسی

  • نیاز به دانش و تخصص
  • نیاز به هزینه و زمان زیاد
  • نیاز به کدنویسی های پیچیده

  با توجه به آنچه گفته شد، طراحی سایت با وردپرس می توان گزینه بهتری باشد.

 

مزایای طراحی سایت با وردپرس

در ادامه بررسی  وردپرس بهتر است یا برنامه نویسی به معرفی مزایای طراحی سایت با وردپرس می پردازیم.

 

1. سادگی نصب حتی برای افراد مبتدی

یکی از مزایای طراحی سایت با وردپرس، سادگی نصب حتی برای افراد مبتدی است. یعنی شما می توانید به راحتی و بدون اینکه نیاز به دانش خاصی داشته باشید، وردپرس را نصب و تغییرات لازم را اعمال کنید.

 

2. قالب‌های آماده فراوان

در طراحی سایت با برنامه نویسی، یک گرافیک کار یا همان طراح سایت، اقدام به طراحی ظاهر یا بخش ui سایت می کند. اما در طراحی سایت با وردپرس، به کمک نصب قالب های مختلف می توانید ظاهر سایتتان را طراحی کنید. وردپرس قالب های متنوع زیادی در اختیار شما قرار می دهد که برخی از آنها رایگان و برخی دیگر پولی هستند. این موضوع باعث تفاوت طراحی سایت و وردپرس شده است. لازم است بگوییم که شما می توانید از قالب های اختصاصی نیز استفاده کنید؛ یعنی از یک طراح قالب بخواهید که مطابق با آنچه نیاز دارید، یک قالب حرفه ای برایتان طراحی کند.

 

3. پلاگین‌های کاربردی

پلاگین یا افزونه های وردپرس به شما کمک می کند تا امکانات مختلفی را به سایتتان اضافه کنید. در طراحی سایت به کمک برنامه نویسی، تمام امکانات از طریق کدنویسی به سایت شما اضافه می شود. اما در طراحی سایت با وردپرس، با نصب افزونه های مختلف می توانید امکاناتی را به سایتتان اضافه کنید. این موضوع تفاوت سایت وردپرس با کدنویسی محسوب می شود.

شما می توانید افزونه های لازم را به صورت رایگان از مخزن وردپرس دانلود کنید یا از سایت های معتبر دیگر بخرید. اضافه کردن امکانات جدید به سایت های وردپرسی بدون نیاز به کدنویسی و تنها با نصب این افزونه ها امکانپذیر است.

 

4. پشتیبانی قدرتمند

درصد زیادی از وب سایت های دنیا به کمک وردپرس طراحی شده اند؛ به همین دلیل کاربران زیادی وجود دارند که در وردپرس تخصص داشته و به سوالات شما پاسخ می دهند. به دلیل استقبال زیاد مردم از این سیستم مدیریت محتوا، وبلاگ، کتاب های آموزشی، سایت های پرسش و پاسخ و ... زیادی برای حل مشکلات وردپرس ایجاد شده است.

پشتیبانی قدرتمند

 

5. بروزرسانی‌های متعدد 

وردپرس یک سیستم متن باز است که کاربران مختلف می توانند تغییراتی را در آن اعمال کرده و وردپرس را توسعه بدهند. همین عامل باعث شده است تا هسته اصلی وردپرس به صورت مداوم بروزرسانی شود و نسخه های بهتری از آن منتشر شود.

 

مزیت های طراحی سایت با برنامه نویسی

۱. بروزرسانی آسان

زمانی که CMS یک سایت به صورت اختصاصی طراحی می شود ۰ تا ۱۰۰ کدهای سایت توسط طراح نوشته می شود و طراح کاملا به کدها تسلط دارد، بنابراین هر زمان که نیاز باشد طراح می تواند سیستم مدیریت محتوا سایت شما را بروزرسانی کند و امکانات جدیدی به آن اضافه کند یا به اصطلاح برنامه نویسی CMS شما را ارتقا و توسعه دهد.

 

۲. سرعت بالاتر

زمانی که CMS یک سایت به صورت اختصاصی طراحی می شود، از آنجایی که  تنها برای همان سایت طراحی شده است و فقط شرایط آن سایت در نظر گرفته شده است، هیچ کد اضافی در سایت وجود ندارد و این مسئله باعث می شود سرعت بارگذاری سایت شما افزایش پیدا کند. همچنین طراحی سایت متناسب با پرسونای مخاطبان آن سایت سبب میشود، کاربران سایت شما سریع تر به مقصدشان در سایت برسند. البته در صورتی این سرعت بالاتر در یک cms اختصاصی محقق میشود که کار توسط تیم برنامه نویسی به درستی انجام شود، وگرنه مطلقا این نوع از طراحی سریعتر از cms عمومی نخواهد بود.

 

۳. امنیت نسبی بهتر

امنیت یکی از مهم ترین مزیت های CMS اختصاصی است. یکی از مهم ترین مواردی که هر طراح سایتی باید در نظر بگیرد امنیت سایت است؛ زیرا در صورتی که شخصی بتواند سایت را هک کند و یا به بخشی از کدهای آن دسترسی پیدا کند، اطلاعات شخصی مدیر سایت و کاربران سایت در معرض خطر قرار می گیرند و ممکن است فروشگاه یا شرکتی که سایت به آن اختصاص دارد ضربه بزرگی ببیند. زمانی که شما یک CMS اختصاصی برای سایت خود طراحی می کنید، در واقع هیچ کس از کدها یا زبان برنامه نویسی ای که با آن کار کردید خبر ندارد، بنابراین احتمال اینکه امنیت سایت شما تهدید شود بسیار کم است. البته در این نوع از سی ام اس ها نیز در صورتی که به خوبی باگ یابی نشود، احتمالا خطا وجود دارد و حتی ممکن است از یک سیستم مدیریت محتوای عمومی  نیز در بحث امنیت ضعیف تر عمل کند.

سیستم مدیریت وردپرس

 

معایب طراحی سایت با برنامه نویسی

درست است که CMS اختصاصی مزایایی قابل توجهی دارد، اما نباید معایب آن را نادیده گرفت. چرا که بی توجهی به این موارد که در زیر اشاره میشود یکی از دلایل شکست بسیاری از وب سایت هایی است که سایت خود را بصورت اختصاصی راه اندازی کرده بودند.

 

۱. پشتیبانی گران یا معمولا ضعیف

زمانی که شما CMS اختصاصی را برای سایت خود انتخاب می کنید، به این معنی است که تنها با یک طراح یا یک تیم طراح سروکار دارید و در صورتی که CMS شما به مشکلی بر بخورد یا بخواهید آن را ارتقا دهید، فقط باید از این تیم درخواست پشتیبانی کنید. مسلما این تیم تنها برای شما کار نمیکند و ممکن است زمانی که شما به پشتیبانی آنها نیاز دارید، مشغول انجام یک پروژه بزرگتر باشند و مدت زمان زیادی طول بکشد تا به درخواست شما رسیدگی کنند. از طرفی متاسفانه بعضی از شرکت ها پس از مدتی که متوجه می شوند شما برای کار خود به آنها وابسته شده اید، قیمت های غیر منصفانه برای انجام درخواست های سفارشی سازی شما اعلام میکنند و هزینه های غیر معقولی از شما دریافت می کنند.

 

۲. هزینه و زمان راه اندازی زیاد

زمانی که شما تصمیم به طراحی CMS اختصاصی می گیرید، در واقع هزینه بالا و زمان زیاد تا آماده سازی CMS را باید بپذیرید. طراحی اختصاصی و پایه ای یک پنل مدیریت برای سایت هزینه زیادی نیاز دارد و مسلما زمان طراحی آن نیز طولانی است. گاهی زمان طراحی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی از چند ماه تا یک سال طول میکشد. درحالی که با استفاده cms آماده در کمتر از 24 ساعت میتوانید، سایت خود را بصورت کاملا رایگان راه اندازی کنید.

 

 3. شناسایی باگ ها و رفع آنها

وقتی برای اولین باریک تیم برنامه نویسی شروع به کدنویسی اختصاصی میکند در هر 10000 خط کد ممکن است یک خطای سهوی رخ داده باشد و نهایتا آن cms دچار باگ شود. یکی از معایب cms اختصاصی این است که شما اولین نفری هستید که از آن استفاده میکنید و ممکن است به مرور ایرادات و باگ های جدید پیدا کنید. در cms های عمومی به دلیل استفاده تعداد زیاد کاربر ان این باگ ها سریعا شناسایی و رفع می شوند اما در سی ام اس های اختصاصی ممکن است، مدت طولانی بگذرد تا تمام ایرادات را بیابید.

  

مقایسه کاربرد طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی

طراحی سایت با cms

 

  • سایت اختصاصی و خلاقانه

اگر می خواهید در سایت خود یک ایده جدید را پیش ببرید و نیاز دارید ایده ها نابی که در سر دارید را در سایت خود پیاده سازی کنید، استفاده ازCMS اختصاصی انعطاف پذیری بیشتری در آینده به شما میدهد. البته وردپرس نیز قابل توسعه است اما نه اندازه یک cms اختصاصی. البته این را هم باید مد نظر قرار دهید که وقتی هنوز ایده خود را پیاده سازی نکردید و از آن نتیجه ای دریافت نکردید، ریسک بازگشت هزینه شما بالاست و با CMS اختصاصی هزینه زیادی باید صرف کنید.

 

  • سایت های شرکتی

برای طراحی سایت شرکتی استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس مناسب تر است، زیرا وردپرس برای همین کار ساخته شده و قالب های شرکتی بسیار زیبا و مدرنی ارائه نموده که با یک صفحه ساز، میتوان آن را کاملا شخصی سازی نمود. همچنین می توانید از یک قالب اختصاصی با هزینه مناسب استفاده کنید.

 

  • سایت خبری

سئو یکی از مهم ترین مواردی است که باید در طراحی یک سایت خبری رعایت شود؛ زیرا سایت های خبری نیاز به بازدید بالا و رتبه خوب در گوگل دارند. بنابراین برای سایت خبری سیستم مدیریت محتوا وردپرس پیشنهاد می شود زیرا کاملا با اصول سئو مطابق است.

ممکن است شما هم شنیده باشید که وردپرس نمی تواند سایت هایی که محتوا و کاربران زیادی دارند پشتیبانی کند. اما این مورد کاملا اشتباه است سایت های بزرگ خبری دنیا بر پایه وردپرس هستند همچنین با ارتقا وردپرس می توانید از سایت های بسیار بزرگ نیز پشتیبانی کنید. تنها کافیست سایت وردپرسی خود را همواره بهینه و بروز نگاه دارید.

 

  • فروشگاه اینترنتی 

اگر کسب و کار اینترنتی خود را به تازگی آغاز کردید و هنوز مطمئن نیستید تا چه حد پیشرفت می کنید، بهتر است از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید. اگر کسب و کار اینترنتی شما جامعه هدف کوچکی دارد نیازی نیست برای CMS اختصاصی هزینه کنید و استفاده از وردپرس پاسخگوی نیاز های شما است، شما به سادگی می توانید وردپرس را به یک فروشگاه اینترنتی بی نظیر تبدیل کنید. در رابطه با این موضوع مقاله "سایت فروشگاهی با وردپرس" را مطالعه کنید.

اما اگر فروشگاه اینترنتی شما بزرگ است و روزانه کاربران بسیار زیادی در حد دیجی کالا دارد، باید از CMS اختصاصی استفاده کنید و یا با صرف هزینه وردپرس خود را ارتقا دهید. زیرا احتمالا بخش های مختلف فروشگاه شما زیاد است و نیاز به ارتباط با یکدیگر دارند ،پس سیستم مدیریت محتوا فروشگاه شما باید متفاوت با سایر فروشگاه ها باشد.

در صورتی که تمایل به طراحی فروشگاه اینترنتی با امکانات دیجی کالا دارید  فروشگاه ساز  وب پویا بهترین انتخاب های شما خواهد. در کوتاه ترین زمان ممکن فروشگاه با قابلیت های حرفه ای خواهید داشت. با بررسی نمونه کارهای و مشاهده امکانات فروشگاه ساز زیر خودتان قضاوت کنید:

 

نمونه کارهای فروشگاهی

 

بزرگترین سایت های وردپرسی

همانطور که گفتیم وردپرس یکی از پرطرفدار ترین سیستم های مدیریت محتوا در جهان است و به علت قابلیت توسعه، هزینه نگهداری پایین، قالب ها و افزونه های متنوع و امنیت بالا، تبدیل به محبوب ترین CMS شده است. سایت های زیادی هستند که سیستم مدیریت محتوای آنها وردپرس است و تبدیل به سایت های معروف و موفقی شده اند. ما چند تا از این سایت ها را برای شما بررسی می کنیم:

 

۱. سایت همیار وردپرس

این سایت یکی از محبوب ترین سایت ها در زمینه آموزش وردپرس و افزونه های آن است که خود سایت نیز با وردپرس طراحی شده است و رتبه خیلی خوبی نیز در گوگل کسب کرده است.

آدرس سایت همیار وردپرس: https://hamyarwp.com

 

۲. سایت دیجیاتو

سایت دیجیاتو با وردپرس راه اندازی شده است و به بررسی اخبار روز و معرفی تکنولوژی های جدید می پردازد. این سایت کاربران زیادی دارد و رتبه این سایت در گوگل بسیار خوب است. جالب است بدانید این سایت امکانات پیشرفته ای مانند سیستم چند نویسندگی، طراحی لندینگ موضوع و پروفایل کاربری پیشرفته دارد.

آدرس سایت دیجیاتو: https://digiato.com/

 

۳. سایت کاخ سفید 

 یکی از مهم ترین و امنیتی ترین سایت های آمریکا با وردپرس راه اندازی شده و مدیریت می شود، پس دیگر نمی توان امنیت وردپرس را زیر سوال برد! همچنین نباید دیگر قابلیت های وردپرس را دست کم بگیرید. 

آدرس سایت کاخ سفید:https://www.whitehouse.gov

 

۴. وب سایت فارسروید

این وب سایت یکی از محبوب ترین وب سایت های نرم افزار اندروید است و کاربران زیادی دارد و رتبه خوبی در گوگل کسب کرده است.

آدرس سایت فارسروید: https://www.farsroid.com

 

در آخر طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا زبان های برنامه نویسی؟

طراحی سایت با وردپرس برای افرادی مناسب است که بودجه کمتری برای طراحی سایت در نظر گرفته اند و می خواهند در سریع ترین زمان ممکن، سایت خود را راه اندازی کنند. مدیریت سایت های وردپرسی برای افرادی که دانش کمی برای مدیریت سایت دارند، مناسب است. همچنین امکان ارتقا سایت های وردپرسی توسط افزونه های مختلف با هزینه پایین وجود دارد. 

اما در طراحی سایت برنامه نویسی هزینه ها افزایش می یابد و پروژه طراحی سایت مقداری طولانی تر است. در این روش طراحی سایت، شما می توانید هر ویژگی و امکاناتی که مدنظر دارید را به سایت خود اضافه کنید. مدیریت سایت هایی که توسط برنامه نویسی ایجاد می شوند، نیاز به یادگیری دارند.

هر یک از روش های گفته شده مزایا و معایب خود را دارند. در انتخاب روش طراحی سایت خود باید شرایط خود را در نظر بگیرید و سپس اقدام به راه اندازی سایت نمایید.

وردپرس بهتر است یا زبان های برنامه نویسی 

 

در پایان

در این مطلب تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی را به شما گفتیم و در نهایت به این پرسش، پاسخ دادیم که طراحی سایت با وردپرس یا کدنویسی؟ کدام بهتر است؟ همانطور که گفتیم شما باید ابتدا میزان سرمایه و نوع کسب و کارتان را مشخص کرده و سپس نوع طراحی سایت را انتخاب کنید.

با مطالعه مزایا و معایب طراحی سایت با کدنویسی و وردپرس، می توانید راحت تر تصمیم بگیرید.

 

بروزرسانی در سه شنبه, 20 شهریور 1403 09:25

نیاز به مشاوره دارید؟

031-32640006 / 09129252046
شنبه تا پنجشنبه / 9 الی 17
 

اینماد و مجوزها

اینماد

  کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا  لینکداین وب پویا