سیمیلار وب چیست؟ کاربردهای similarweb

سه شنبه, 24 مهر 1403 09:00
امتیاز شما به این مطلب
(17 رای‌ها)

سیمیلار وب چیست؟

 

سئوکاران در گذشته برای مشاهده رتبه سایت‌های مختلف از  پیج رنک گوگل یا الکسا استفاده می‌کردند. اما این سرویس در سال ۱۴۰۱ به فعالیت خود پایان داد. بعد از این قضیه سرویس های آنالیز زیادی معرفی شدند، اما سیمیلار وب از بهترین هاست. در این مطلب شما را به طور کامل با سیمیلار وب آشنا می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید از سیمیلار وب برای مدیریت سایت خود استفاده کنید تا پایان با ما همراه باشید.

سیمیلار وب چیست؟

similarweb چیست؟ به عقیده سئوکاران سیمیلار وب یک جایگزین مناسب برای الکسا است. این سرویس سایت‌ها را از جنبه‌های گوناگون بررسی می‌کند و آنها را رتبه‌بندی می‌کند. در واقع سیمیلار وب ابزاری است برای اندازه گیری ترافیک دریافتی سایت های مختلف. از این سرویس علاوه بر آنالیز سایت خود می‌توان برای آنالیز سایت رقبا نیز استفاده کرد. با سیمیلار وب اطلاعاتی مانند میزان ترافیک دریافتی از شبکه های اجتماعی، کلمات کلیدی با بیشترین ورودی و بیشترین سایت های ارجاع دهنده از سایت های رقیب قابل مشاهده است.

کاربردهای similarweb

چه اطلاعاتی با سیمیلار وب قابل مشاهده است؟

اکنون که با سیمیلار وب آشنا شدید، بیایید ببینیم چه داده هایی را می‌توانید با این سرویس مشاهده کرد. با استفاده از نسخه رایگان سیمیلار وب اطلاعاتی که در ادامه گفته می‌شود قابل مشاهده است، اما اگر نسخه پرو آن را تهیه کنید، جزئیات بیشتری از این اطلاعات دریافت خواهید کرد.

 

۱. ترافیک کلی Traffic Overview

اولین داده‌ای که از طریق سیمیلار وب قابل مشاهده است، اطلاعات مربوط به ترافیک کلی هر سایت است. برای مشاهده ترافیک کلیه سایت ابتدا باید وارد سایت سیمیلار وب شوید و در آن ثبت نام کنید و سپس آدرس سایتی را که قصد بررسی آن را دارید وارد کنید. همچنین می‌توانید برای مشاهده ترافیک کلی سایت از سیمیلار وب، از اکستنشن کروم سیمیلار وب استفاده کنید.

 

۲. بازدید کلی (Total Visits)

بازدید کلی، ترافیک دریافتی سایت را در یک ماه گذشته نشان می‌دهد. این اطلاعات تا حدود بسیار زیادی دقیق هستند و ضریب خطای آن بسیار ناچیز است. با استفاده از داده‌های بازدید کلی سایت خودتان و سایت های رقیب، می‌توانید ببینید خودتان و رقبایتان در چه جایگاهی قرار دارید و همراه با اطلاعات دیگری علت اختلاف در ترافیک ورودی خود و بقیه را بررسی کنید.

 

۳. متریک های تعامل (Engagement Metrics)

متریک‌های تعامل مورد دیگری است که با استفاده از سیمیلار وب قابل مشاهده است. در زبان فارسی متریک به معنای معیار است. متریک‌های تعامل نشان داده شده توسط سیمیلار وب عبارتند از: معیارهایی مثل مدت زمان بازدید کاربر، نرخ پرش و تعداد صفحات دیده شده توسط کاربر.

اگرچه این آمارها خیلی دقیق نیستند، ولی برای مقایسه و پیدا کردن یک دید کلی خوب به نظر می‌رسد. برای مثال: می‌توانید بین سایت‌های مختلف ببینید کدام یک نرخ پرش پایین‌تری دارند. هر کدام نرخ پرش پایین‌تری داشته باشند، یعنی عملکرد بهتری دارند.

برای مقایسه دو سایت هم می‌توانید از بالای صفحه گزینه Compare را انتخاب کرده و سایت دیگری را اضافه کنید.

 

۴. منابع ترافیک (Traffic Sources)

شاید بتوان گفت این بخش مهم‌ترین بخش است سیمیلار وب است. اطلاعات این بخش در مورد درصد ترافیک ورودی سایت است، که با بررسی آنها به اطلاعات خوبی دست پیدا می‌کنید و می‌توانید تصمیم بگیرید، روی کدام یک از کانال‌های ورودی سایت خود وقت بیشتری بگذارید. با تحلیل منابع ترافیک سایت‌های رقیب می‌توانید بفهمید سایت‌های رقیب شما در کجا قوی هستند و در کجا ضعیف عمل کردند و بر اساس آنها یک استراتژی محتوا بهینه طراحی کنید.

 داده‌های منابع ترافیک شامل:

  • درصد ورودی مستقیم به سایت مستقیم Direct
  • درصد ورودی از سایت های ارجاع دهنده و لینک‌ها Refferals

این بخش می گوید چند درصد بازدید سایت از لینک های ارجاع شده به آن هستند. در سایت های ایرانی میزان رفرال ها بیانگر مقدار رپورتاژ آگهی است که آن سایت رفته است و خود شامل دو قسمت Top Referring Sites و Top Destination Sites است.

 1- بیشترین سایت های ارجاع دهنده Top Referring Sites

در این قسمت، ۵ تا از سایت هایی که بیشترین لینک را به سایت مورد نظر داده‌اند را نشان می‌دهد و میزان این لینک‌ها را با درصد مشخص می‌کند. اطلاعات این بخش برای پیدا کردن فرصت‌های لینک سازی بسیار بکار می آید.

2- بیشترین سایت‌های لینک داده شده Top Destination Sites

داده‌های این بخش نشان می‌دهد، کاربران به سمت چه سایت‌هایی از سایت شما خارج می‌شود.

ترافیک منابع

 

  • درصد ورودی از  شبکه‌های اجتماعی Social

در این بخش هم منابع ترافیک سایت از شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود. با اطلاعات موجود در این بخش می‌توانید متوجه شوید، کدام یک از رقبای شما از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و می‌توانید فرصت‌های موجود را ارزیابی کنید.

 

  • در درصد ورودی از طریق موتورهای جستجو و سرچ Search

معمولاً این بخش بیشترین منبع ترافیک ورودی سایت است. طبق تحقیقات بیش از ۵۷ درصد ترافیک کل اینترنت نزد گوگل است. علاوه بر این در اینجا ۵ کلمه کلیدی اصلی که ورودی سایت شما را بالا می‌برد را می‌توانید مشاهده کنید.

 

  • درصد ورودی از طریق تبلیغات در پلتفرم های دیگر Display Advertising

در این قسمت پلتفرم‌های تبلیغاتی که برای سایت مورد نظر تبلیغات کلیکی انجام دادند، قابل مشاهده است. با توجه به اینکه سایت‌هایی که دامنه ir دارند، نمی‌توانند از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنند، اطلاعات این بخش برای سایت‌های ایرانی خیلی قابل استناد نیست.

 

۵. علایق مخاطب (Audience Interests)

این قسمت به شناخت مخاطبان مربوط می‌شود و بر رفتار مخاطبان در سطح اینترنت تمرکز می‌کند. داده‌های این بخش نشان دهنده موضوعاتی است که کاربران این سایت به آن علاقه دارند. به نظر می‌رسد این اطلاعات درست است چرا که اگر سایت دیگری را بررسی کنید، می‌توانید ببینید مخاطبان آن علایق متفاوتی دارند. در کل دانستن علایق مخاطبان باعث می‌شود؛ بتوانید اطلاعات مفیدتری برای آنها ارائه دهید و تایم ماندگاری آن ها را در سایت خود افزایش دهید.

در آخر این قسمت هم ۵ مورد از سایت‌هایی که علایق مخاطبانشان با سایت شما مشترک است را نشان می‌دهد.

 

6. سایت های مشابه (Similar Sites)

آخرین موردی که در نسخه رایگان سیمیلار وب نشان داده می‌شود، بخش سایت‌های مشابه است. در این قسمت سایت‌های مشابه سایتی که جستجو کردید نمایش داده می‌شود تا بتوانید اطلاعات کامل‌تری از سایت‌های هم حوزه خود به دست آورید.

 

ابزارهای مشابه سیمیلار وب در آنالیز سایت

ابزارهای زیر به نوعی مکمل سیمیلارب برای تحلیل سایت هستند.

Semrush: ابزاری برای تحقیق کلمه کلیدی، تجزیه و تحلیل ترافیک سایت

Ahref: ابزاری برای آنالیز بک لینک‌های سایت

Moz: ابزاری قدرتمند برای آنالیز سایت تحقیق کلمه کلیدی و آنالیز بک لینک

ابزارهای مشابه سیمیلار وب

 

مزایای استفاده از سیمیلار وب

همانطور که دیدید سیمیلار وب اطلاعات مفیدی برای تحلیل سایت‌های رقیب و سایت خودتان ارائه می‌دهد از جمله مزایایی استفاده از سرویس سیمیلار وب موارد زیر است:

 

  1. با استفاده از اطلاعات سیمیلار وب می‌توان منابع ترافیک ورودی رقبای خود را بررسی کنید و از آنها برای افزایش سئو سایت خود استفاده کنید.
  2. این سرویس به شما در شناخت بهتر رقبای اصلی حوزه کاری خود و به دست آوردن یک دید کلی برای رقابت با آن ها کمک می کند.

 

خداحافظی الکسا به نفع وبمستران

وب سایت الکسا به دلیل باگ های متعددی که داشت باعث شده بود که متخضضین سئو و وبمستران کمتر از آن استفاده کنند. از دلایلی که باعث کم شدن محبوبیت الکسا شده بود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • هزینه زیاد ابزار الکسا 

برای استفاده از تمامی امکانات ابزار الکسا نیاز به خرید اکانت در الکسا خواهید داشت. از آنجا که خرید اکانات با پرداخت دلار می باشد، برای کاربران ایرانی مقداری سنگین است. همچنین علاوه بر ابزار الکسا، ابزارهای حرفه ای و قابل اعتماد تری نیز وجود دارند که با هزینه پایین تر در اختیار کاربران قرار می گیرد. به همین خاطر بسیاری از کاربران از استفاده ابزار الکسا منصرف شدند.

 

  • امکان تقلب در رتبه بندی با الکسا

ابزار الکسا این امکان را فراهم می کند تا وبمستران با پرداخت هزینه رتبه الکسای خود را تغییر دهند. همین موضوع باعث شده تا سئوکاران حاضر به استفاده از این ابزار متقلب نباشند. 

 

  • عدم ارائه آمار دقیق توسط الکسا

ابزار الکسا آمار دقیق به کاربران ارائه نمی دهد. درصورتی که آمار ارائه شده توسط این ابزار را با اطلاعات واقعی مقایسه کنید، متوجه تفاوت زیاد آنها می شوید. همین موضوع باعث میشد تا وبمستران با تصمیمات اشتباه خود منجر به افت رتبه سایت شوند.

 

❔︎ سوالات متداول

سیمیلار وب چیست؟

سمینار وب ابزاری است  مانند الکسا که رتبه سایت‌های مختلف را نشان می‌دهد و اطلاعاتی در مورد عملکرد سایت نیز ارائه می‌دهد.

 

سیمیلار وب چه اطلاعاتی نشان می دهد و چه کاربردی دارد؟

کاربرد اصلی سیمیلار وب شاهده رتبه سایت‌های مختلف است اما در کنار این اطلاعاتی درباره ترافیک کلی و بازدید کلی سایت، معیارهای تعامل، منابع ترافیک سایت و علاقه مخاطبان رائه می‌دهد.

 

کلام آخر

در این مطلب شما را با سرویس سیمیلار وب و کاربردهای آن آشنا کردیم همانطور که گفتیم این ابزار برای مشاهده رتبه سایت و آنالیز سایت‌های مختلف به کار می‌رود. اطلاعات به دست آمده از سیمیلار وب می‌تواند در آنالیز سایت خود و سایت‌های رقیب کمک بسیاری کند.

 

بروزرسانی در سه شنبه, 24 مهر 1403 09:00

نیاز به مشاوره دارید؟

031-32640006 / 09129252046
شنبه تا پنجشنبه / 9 الی 17
 

اینماد و مجوزها

اینماد

  کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا  لینکداین وب پویا