url فارسی بهتر است یا url انگلیسی؟

یکشنبه, 24 دی 1402 12:07
امتیاز شما به این مطلب
(15 رای‌ها)

سئو آدرس سایت

صفحات مختلف یک وب سایت عناوین متناسب با خود را دارند. این عناوین مستقل سبب می شود گوگل آن صفحه را بهتر بررسی کرده و رتبه بهتری به آن بدهد. در نتیجه نرخ کلیک آن نیز افزایش میابد. در ادامه درباره اینکه کدام URL برای سئو بهتر است؟ URL فارسی یا انگلیسی؟  صحبت می کنیم.

آدرس دسترسی یا url چیست؟

آدرس دسترسی، URL، لینک، نامک، پیوند یکتا و Slug همگی یه مفهوم را دارند. البته میتوان تفاوت های کمی برای Slug و URL در نظر گرفت. برای مثال نامک که به انگلیسی Slug نیز گفته می شود، در این مقاله بصورت  persian-or-english-url . نام گذاری شده است. در حالیکه URL،  آدرس کامل صفحه را به شما نشان می دهد. مانند :https://www.webpouya.com/blog/persian-or-english-url

 

 

وب سایت هایی که بر پایه وردپرس نوشته می شوند، آدرس سایت را در قسمتی با عنوان، نامک، وارد می کنند. در حالی که وب سایت های بر پایه جوملا در قسمت نام مستعار، URL را وارد می کنند. در هر صورت تمام این عناوین یک معنی را دارند..اما نامک فارسی یا انگلیسی در وردپرس؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

نکته ای که سئوکاران تاکید زیادی بر آن دارند، کوتاه بودن URL صفحه است. البته معنادار بودن و مرتبط بودن آدرس با صفحه نیز نکته ای است که باید به آن توجه کرد.

  

نکات مهم در مورد URL 

یکی از نکاتی که برای گوگل اهمیت دارد این است که کاربران برای لینک دادن به صفحه، مشکلی نداشته باشند. برای مثال در آدرس از کاما، اسپیس، اعداد و یا علامت های نامفهوم استفاده نشود. چرا که این کار سبب ناخوانایی آدرس شده و مشکل ساز خواهد بود.

الگوریتم گوگل بسیار هوشمند است. یعنی به راحتی میان لغات فارسی و انگلیسی می تواند رابطه برقرار کند. بطوریکه اگر کلمه "فروشگاه آنلاین" را در محتوای خود داشته باشید و در آدرس صفحه کلمه"online store" آن را به کار برده باشید، متوجه ارتباط این دو باهم خواهد شد.

گوگل در محتوایی با عنوان "SEO Starter Guide" بیان کرده که چه آدرس هایی از نظر او مناسب است. به طور کلی در آدرس خود از استفاده  کاراکترهای IDs که مربوط به محصولات است جلوگیری کنید. همچنین عنوان های کلی و عمومی را نیز در آدرس استفاده نکنید. آدرس شما باید دارای کلمه کلیدی مرتبط با محتوا باشد. در این محتوا همچنین گفته شده است که از پوشه های دنباله دار در پیوند یکتا استفاده نکنید. در ادامه ذکر کرده است که کلمات کلیدی را بدون معنا و مفهوم در آدرس به کار نبرید برای مثال اگر محتوا شما در مورد فروشگاه آنلاین است، آدرس آن بصورت زیر نباشد: online-store-onlinestore

نکته مهم در اصول سئو و بهینه سازی استفاده از کلمات کلیدی در نامک است. حتما کلمات کلیدی مرتبط با صفحه را پیدا کرده و آن را در نامک خود استفاده کنید. علاوه بر موارد گفته شده توجه داشته باشید که برای سایت خود گواهی SSL دریافت کرده باشید. آدرس سایت هایی که از گواهی ssl استفاده می کنند از http به https تغیر می کند. به این ترتیب اعتماد گوگل و کاربران به سایت شما بیشتر می شود. اگر هنوز گواهی SSL را در سایت خود فعال نکرده اید، مقاله "چگونه ssl را در وردپرس فعال کنیم؟" را مطالعه نمایید.

url فارسی یا انگلیسی

URL استاندارد

یک URL استاندارد از موارد زیر تشکیل شده است:

عدد، حروف انگلیسی، حروف فارسی، دش یا خط تیره (-)، فاصله یا اسپیس

البته حروف و علامت های زیادی نیز وجود دارند که آدرس را غیر استاندارد می کنند. توصیه ما به شما این است که از عبارات زیر در آدرس خود استفاده نکنید:

underline(_)، نقطه، مد (~) و #

 

آیا می توانم از زبان دیگری غیر از انگلیسی در URL استفاده کنیم؟

با توجه به گفته متخصص وبمستر، آقای جان مولر، استفاده از زبان دیگری غیر از انگلیسی در صورت رعایت نکات مورد نظر گوگل ایرادی ندارد. گاهی استفاده از زبان بومی خودتان برای آدرس سایت بهتر هم خواهد بود. چرا که برای برخی کاربران که مهارت زیادی در زبان انگلیسی ندارند، آدرس به زبان خودشان خوانا تر خواهد بود.

 

url فارسی یا url انگلیسی، کدام بهتر است؟

همانطور که گفتیم استفاده از زبانی غیر از انگلیسی در آدرس ایرادی ندارد، اما یکی از مشکلات فارسی بودن URL زیاد بودن تعداد کاراکترهای آن است. زمانی که آدرس توسط مرورگر ها رمزگذاری می شوند تا بهتر درک شوند، آدرس صفحه طولانی خواهد شد.

 

چرا URL  انگلیسی؟

در ادامه با ذکر چند دلیل به شما می گوییم که چرا بهتر است از پیوند یکتا انگلیسی استفاده کنید.

  • ناخوانا بودن آدرس فارسی

زمانی که کاربری یک آدرس انگلیسی را به اشتراک می گذارد، آدرس خوانا و به همان شکلی که هستند دیده میشوند. اما یک آدرس فارسی زمانی که اشتراک گذاشته می شود، UTF8 آن به میریزد و آدرس ناخوانا شده و به ارقام و اعداد طولانی تبدیل خواهد شد.

  تایپ url

  • سئو بیشتر URL انگلیسی نسبت به فارسی

همانطور که گفتیم نامک های انگلیسی کوتاه تر بوده و از نظر سئو مناسب تر هستند. این در حالی است که آدرس های فارسی به واسطه طولانی بودنشان، سئو کمتری نیز می توان روی آنها اعمال کرد. اصولا بهترین شرکت های سئو، آدرس انگلیسی را به فارسی ترجیح می دهند و در زمان سئو یک سایت نیز آدرس های انگلیسی استفاده میکنند.

بیشتر بخوانید: تکنیک های سئو 

  • کاربر پسند بودن آدرس انگلیسی

زمانی که URL صفحه شما انگلیسی باشد، با یک نگاه می توان تشخیص داد که محتوای صفحه چیست. در حالی که اگر فارسی باشد به سبب حروف ناخوانایی که دارد، مفهوم را به خوبی نمی تواند به کاربر برساند.

 

  • آنالیز آسان تر

یکی دیگر از مشکلات آدرس فارسی این است که شما میخواهید از ابزار های مختلفی برای آنالیز و سئو استفاده کنید و اگر آدرس صفحه فارسی باشد، به سختی می توان تشخیص داد که هر آدرس مربوط به کدام محصول یا صفحه است. این در حالی است که برای آدرس انگلیسی آنالیز آسان خواهد بود.

 

  • ایندکس سریع URL انگلیسی

تجربه نشان داده است که آدرس های انگلیسی توسط گوگل راحت تر ایندکس میشوند. از طرفی این عامل سبب افزایش سرعت سایت نیز میشود، هرچند این سرعت خیلی محسوس نیست. این نکته برای سرورهای اشتراکی که بیشترین میزبانی را دارند بیشتر مورد توجه اند.

 

  • کوتاه بودن لینک های انگلیسی نسبت به فارسی

بزرگترین ایراد آدرس های فارسی طولانی بودن آن هاست. برای اینکه به این نکته پی ببرید، کافیست یک عنوان را با نام فارسی و انگلیسی نوشته و با هم مقایسه کنید؛ خواهید دید که آدرس انگلیسی آن کوتاه تر خواهد بود. این نکته زمانی مهم است که بخواهید برای سایت لینک سازی انجام دهید، آنگاه طولانی بودن آدرس صفحات از نظر کاربر مناسب نخواهد بود.

 

  • به خاطر سپردن سریعتر

بسیاری از وبمستران برای ورود به سایت مورد نظر خود، آدرس سایت را مستقیم تایپ کرده و به سایت وارد می شوند. این اتفاق زمانی امکان پذیر است که آدرس شما کوتاه، تایپ آسان داشته باشد و سریع در حافظه بماند. این شرایط برای آدرس های انگلیسی بیشتر وجود دارد. تقریبا 99 درصد افراد لینک فارسی را تایپ نمی کنند. بنابراین برای راحتی کاربر و سئو داخلی سایت بهتر است آدرس انگلیسی استفاده کنیم.

 

نظر گوگل درباره فارسی یا انگلیسی بودن URL در سئو

یکی از متخصصان و تحلیل گران وب ‌مستر در گوگل که جان مولر نام دارد، در زمینه زبان آدرس صفحات سایت به طور کامل صحبت کرده است. به گفته جان مولر اگر محتوای سایت شما به زبانی به جز انگلیسی باشد و URL صفحات سایت شما نیز به زبانی به جز انگلیسی باشد، از نظر گوگل هیچ ایرادی نخواهد داشت و ربات های گوگل هم با ایندکس کردن این صفحات مشکلی نخواهند داشت. نظر گوگل این است که آدرس صفحات سایت خود را به گونه ای بنویسید که  کاربران هنگام لینک دهی به آن صفحات، به مشکل نخورند.

این مطلب را با نقل قولی از جان مولر به پایان میرسانیم: "بهتر است به‌جای این‌که در مورد زبان URL صفحات بحث کنید، به این فکر باشید که چطور می‌توانید آدرس صفحات را به بهترین شکل برای کاربر بهینه کنید."

Farsi or English URL in SEO 

در پایان

همانطور که می بینید آدرس سایت وب پویا نیز انگلیسی است. به طور کلی از نظر گوگل زبان یک URL اهمیت چندانی ندارد. نکته ای که برای گوگل بسیار مهم است، آدرس سایت متناسب با قوانین سئو است. اگر آدرس استفاده شده انگلیسی باشد ولی نکات سئو و بهینه سازی سایت مانند کوتاه بودن آدرس، استفاده از کلمات کلیدی اصولی و … رعایت نشده باشد، از نظر گوگل امتیاز بالایی نخواهد گرفت. در نهایت انتخاب با شماست، در هر صورت هر زبانی را برای URL صفحات خود انتخاب کردید، نکات اصولی سئو را روی آن پیاده سازی کنید.

 

بروزرسانی در یکشنبه, 24 دی 1402 12:07

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا