آیا همه سایت ها باید نماد اعتماد الکترونیکی بگیرند؟

چهارشنبه, 20 تیر 1403 10:06
امتیاز شما به این مطلب
(17 رای‌ها)

لزوم نماد اعتماد الکترونیکی برای سایت ها

 

بی اعتمادی به فروشگاه های اینترنتی بزرگترین مانع برای رشد چنین کسب و کارهایی است. اما چگونه می‌توان برای کاربران حس اعتماد ایجاد کرد؟ بله راه حل، رسمیت بخشیدن به استارتاپ مورد نظرتان است. گرفتن نمادهای سایت و کسب نماد اعتماد الکترونیک، بزرگترین گام در رسمی کردن کسب و کارتان و جلب اعتماد مشتریان است. اما آیا برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی و اپلیکیشن فروشگاهی نیاز به اخذ اینماد است؟ و چه نمادهایی برای سایت لازم است؟ با پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

نماد های لازم برای سایت کدام است؟

یکی از راه های جلب اعتماد کاربر برای خرید از یک وب سایت، گرفتن نماد های سایت است. اما نماد های سایت کدام اند؟ یکی از معروف ترین نماد های سایت، نماد اعتماد الکترونیک است. قرار گرفتن اینماد در سایت به کاربر می فهماند که فروشگاه شما تحت نظارت یک سازمان مطمئن قرار دارد. در ادامه سایر نمادهای لازم برای سایت را بیان کرده ایم.

 برای اطلاعات بیشتر درباره جلب اعتماد مشتریان مقاله " جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی " را مطالعه کنید.

 

1. نماد الکترونیک

یکی از مهمترین نماد های لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، نماد الکترونیک یا ای نماد است که باید آن را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست نموده و آنها بعد از بررسی شرایط شما این نماد را برایتان صادر می‌کنند. نماد الکترونیکی به مجوز کسب و کار اینترنتی شما اعتبار بخشیده و آن را مورد تایید قرار می‌ دهد.

نماد های لازم برای سایت

علاوه بر این، داشتن ای نماد باعث می‌شود کاربران اینترنت به شما و وب سایتتان اعتماد بیشتری کرده و راحت‌تر تصمیم بگیرند تا مشتری شما باشند. دلیل دیگری که شما را برای دریافت نماد الکترونیک ملزم می‌کند، استفاده از درگاه‌های پرداخت آنلاین بانک‌های کشور مانند درگاه بانک ملت، پاسارگاد و …است. اگر نخواهید از درگاه ‌های واسط برای پرداخت‌ های مشتریان استفاده کنید و برای کسب و کار خود به درگاه اینترنتی نیاز دارید، پس باید پیش از آن برای گرفتن ای نماد اقدام نمایید.

به طور کلی اگر می خواهید یک فروشگاه اینترنتی معتبر راه اندازی کنید و در وب سایت شما قرار است پرداخت های آنلاین صورت بگیرد، پس حتما به فکر دریافت نماد الکترونیک باشید. اما گرفتن نماد الکترونیک برای همه وب سایت‌ ها ضروری نیست. شما تنها در صورتی که بخواهید در سایت خود محصولات و خدماتی ارائه کرده و آنها را به فروش برسانید، باید ای نماد داشته باشید، اما اگر برای مثال وب سایت شما صرفا یک سایت شخصی، سایت شرکتی یا یک سایت اطلاع رسانی است که قرار نیست کالایی در آن فروخته شود، نیازی به این نماد نخواهید داشت.

 

2. نماد ساماندهی

یکی دیگر از نماد های سایت و موارد لازم برای فروشگاه اینترنتی و کسب و کار آنلاین، نماد ساماندهی است. برای اخذ این مجوز باید به سایت ساماندهی مراجعه کنید. در سایت ساماندهی تمام اطلاعات مدیران سایت های اینترنتی ثبت می‌شود. این سایت وابسته به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از زیر مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد است.

نماد های لازم برای سایت

نتیجه اینکه برای راه انداختن یک کسب و کار اینترنتی باید ابتدا مجوزهای لازم را دریافت نمایید. اما مهمتر این است که در ابتدای کار به حداقل مجوزهای ضروری اکتفا کرده و بیشتر وقت خود را صرف ساماندهی سایت و پیشرفت کسب و کارتان کنید. همچنین اگر فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کرده‌اید، مطالعه مطلب " بهترین درگاه های پرداخت " را نیز به شما پیشنهاد می‌ کنیم.

 

3. پروانه کسب فروشگاه اینترنتی

شما باید برای راه انداختن هر کسب و کاری مجوز اخذ کنید؛ فروشگاه اینترنتی نیز استثنا نیست. باید ببینید حوزه فعالیت شما به کدام صنف مربوط است و از همان صنف مجوز بگیرید. برای مثال اگر شما تولید کننده مواد غذایی هستید و آنها را در سایت خود به فروش می‌رسانید، ابتدا باید برای تولید محصول خود از وزارت بهداشت مجوز داشته باشید تا بعد بتوانید به صورت اینترنتی نیز در این حوزه فعالیت کنید. البته در مورد کسب و کارهای اینترنتی این احتمال وجود دارد که فعالیت وب سایت شما در حوزه صنف خاصی قرار نگیرد؛ در آن صورت، اتحادیه کسب و کارهای مجازی باید به شما مجوز دهد.

 

قبل از دریافت ای نماد به چه مواردی باید توجه کرد؟

پیش از آن که به بررسی سوال چگونه نماد اعتماد الکترونیکی بگیریم بپردازیم، به شما می گوییم که پیش از دریافت نماد اعتماد سایت، به چه مواردی باید توجه داشته باشید.

  1. دامنه سایت باید به نام متقاضی یا یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت باشد.
  2. زمانی که کسب و کار اینترنتی شما آماده فعالیت شد، درخواست خود را برای دریافت ای نماد ثبت کنید تا تایید الزامات ارزیابی به راحتی صورت بگیرد.
  3. اطلاعات کامل تماس شامل: آدرس، تلفن ثابت و... را در قسمت تماس با ما سایت درج کنید.

 اینماد برای فروشگاه اینترنتی

 

نکات مهم برای گرفتن اینماد

حال اگر شما در حال راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستید، برای کسب نماد اعتماد الکترونیکی لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا باید در سامانه ثبت نام کرده و با پر کردن فرم‌های مربوطه، درخواست خود را ارسال کنید.
  • در مرحله دوم باید درخواست شما توسط سامانه واگذاری نماد، مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی شود.
  • یک کد اختصاصی به آدرس محل فعالیت شما ارسال می‌شود و مرحله بعد احراز آدرس و شماره تماس شما با استفاده از کد اختصاصی درج شده در بخش "تماس با ما" در وب سایت شماست.
  • در مرحله بعد الزاماتی که سایت شما بر اساس آن بررسی می‌شود، مانند نوع محصولات، نحوه ارائه ویژگی های کالاها، محتواهای تصویری یا متنی و... مورد خود آزمایی نماد اعتماد الکترونیکی قرار می‌ گیرد.
  • مدارک فیزیکی باید از طریق دفاتر اسناد رسمی برابر اصل شده و برای بررسی ارسال شود.
  • در این مرحله نصب کد مجوز در سایت، مورد بررسی قرار می‌ گیرد.
  • و در مرحله آخر نماد الکترونیک به سایت شما اعطا می‌ شود.

برای گرفتن ای نماد می توانید مقاله راهنمای تصویری دریافت اینماد را مطالعه کنید.

 

انواع اینماد | نماد اعتماد الکترونیک

ای نماد یا نماد الکترونیکی شامل دو نوع نماد دائم یک ستاره و دو ستاره می‌شود.

  • نماد دائم یک ستاره: برای دریافت نماد دائم یک ستاره معیارهای مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از اینکه صلاحیت کسب و کارتان برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور محرز شد، این نماد به شما اعطا می‌ شود.
  • نماد دائم دو ستاره: تفاوتی که دریافت این نماد با نماد دائم یک ستاره دارد، این است که برای دریافت نماد دو ستاره مالک وب سایت باید گواهی نامه SSL دریافت کند. برای انجام این فرایند باید به سایت "نماد اعتماد" مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

 

در یک کلام

در این مطلب تمامی نماد های سایت به شما معرفی کردیم. شما می توانید برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان برای گرفتن این نمادها اقدام کنید. البته گرفتن این نمادها ممکن است زمانبر باشد؛ به همین دلیل شما منتظر گرفتن تمامی آنها نباشید. کسب و کارتان را شروع کرده و برای آن برنامه ریزی کنید. در نهایت برای گرفتن تمامی نمادهای مورد نیاز اقدام کنید. 

بروزرسانی در چهارشنبه, 20 تیر 1403 10:06

نیاز به مشاوره دارید؟

031-32640006 / 09129252046
شنبه تا پنجشنبه / 9 الی 17
 

اینماد و مجوزها

اینماد

  کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا  لینکداین وب پویا