لیزی لود (lazy loading) چیست؟ + لینک دانلود افزونه lazy load

دوشنبه, 03 مهر 1402 09:09
امتیاز شما به این مطلب
(17 رای‌ها)

لیزی لود (lazy load) چیست؟

 

 قطعا یکی از مهم ترین فاکتورهای بهینه سازی سایت، افزایش سرعت سایت است. لیزی لود یا لود تنبل یکی از تکنیک های افزایش سرعت بارگذاری سایت است که از کاهش سرعت سایت توسط تصاویر و ویدئو ها جلوگیری می کند. با توجه به اهمیت سرعت سایت در سئو در این مطلب قصد داریم شما را با مبحث لیزی لود و افزونه های لیزی لود در وردپرس آشنا کنیم.

لیزی لود یا لود تنبل چیست؟

lazy load چیست؟ تصاویر و ویدئوها معمولا 70% از حجم یک صفحه سایت را به خود اختصاص می دهند که تاثیر زیادی در کاهش سرعت بارگذاری سایت برای کاربر دارند. لیزی لود که با نام لود تنبل هم شناخته می شود، وظیفه دارد بارگذاری تصاویر و ویدئو ها را تا زمان رسیدن کاربر به آن ها را به تعویق بیندازد.

در حالت عادی، زمانی که کاربر وارد یک صفحه می شود، مرورگر تمام اطلاعات آن صفحه اعم از متن، تصویر، ویدیو و … را دانلود می کند و سپس برای کاربر نمایش می دهد. لود تصاویر و ویدیو ها، معمولا 63% زمان کل بارگذاری طول می کشد، در نتیجه؛ زمان زیادی را باید کاربر منتظر بماند تا صفحه برای او بارگذاری شود. در حالیکه با فعالسازی قابلیت لود تنبل، زمانی که کاربر وارد صفحه می شود، ابتدا تمام جزئیات روی مرورگر دانلود می شود و سپس با پایین رفتن به مرور بقیه تصاویر دانلود می شود. برای مثال در همین صفحه ای که هستید ابتدا تصویر ابتدای محتوای و متن برای شما بارگذاری شده و به مرور بقیه تصاویر بعدی دانلود می شود.

لود تنبل این قابلیت را دارد که به جای اینکه تمام تصاویر سایت را در همان ابتدای ورود کاربر به سایت، بارگذاری کند و سرعت بارگذاری را پایین بیاورد، به مرور تصاویر را دانلود کند و سرعت بارگذاری اولیه را کاهش دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد راهکارهای افزایش سرعت سایت مطلب افزایش سرعت سایت وردپرسی را بخوانید.

 

Lazy load در وردپرس

 

لود تنبل چگونه کار می کند؟

با فعال سازی لود تنبل روی سایت، زمانی که کاربر وارد صفحه می شود ابتدا تمام کدها ضروری برای ورود به سایت دانلود می شود، سپس اگر تصویر ابتدایی وجود داشته باشد، دانلود می شود و بقیه تصاویر صرفا زمانی که کاربر به اسکرول کردن صفحه به آن ها برسد و در ناحیه دیدش باشد، دانلود می شود.

 لیزی لود انواع مختلفی دارد، برای مثال همانطور که در بالا گفتیم، زمانی که کاربر با بالا و پایین کردن صفحه به تصاویر برسد، تصویر دانلود می شود و در نوع دیگر، پس از ورود کاربر به سایت به مرور تصاویر به نوبت دانلود می شوند.

 

مزایای فعالسازی Lazy Load در سایت

فعالسازی لیزی لود در وب سایت مزایای بسیار خوبی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

1. افزایش سرعت لود اولیه سایت

شاید بتوان گفت مهم ترین مزیت lazy loading در سایت، کاهش زمان بارگذاری سایت است. بارگذاری به ترتیب محتواهای سایت، باعث کاهش حجم بارگذاری اولیه سایت می شود، در نتیجه مطالبی که در دید کاربر است، سریع تر نمایش داده می شود و از نمایش مطالبی که در دید کاربر نیست جلوگیری می شود.

 

افزایش سرعت سایت

 

2. کاهش نرخ پرش سایت

زمانی که صفحه سایت در مدت زمان کمی بارگذاری شود، تجربه کاربری سایت بهبود پیدا می کند و از افزایش نرخ پرش سایت جلوگیری می شود. زمانی که کاربر وارد یک صفحه می شود اگر زمان زیادی طول بکشد تا صفحه لود شود، کاربر به سرعت از آن صفحه خارج می شود و به سراغ نتایج بعدی می رود که در این حالت نرخ پرش سایت افزایش پیدا می کند. پیشنهاد می کنم برای اطلاع بیشتر در مورد نرخ پرش و راه های کاهش آن مطلب نرخ پرش چیست را مطالعه کنید.

 

3. کاهش مصرف پهنای باند وب سایت

برای نمایش محتواهای موجود در سایت باید به صورت ماهانه ترافیک خریداری شود، با فعالسازی لود تنبل برای سایت، از بارگذاری اضافی محتواهای سایت جلوگیری می شود و بدین ترتیب مصرف پهنای باند سایت کاهش پیدا می کند.

 

4. بهبود سئو سایت

افزایش سرعت سایت، بهبود تجربه کاربری و کاهش نرخ پرش سایت، از فاکتورهای مهمی هستند که منجر به بهبود خدمات سئو سایت می شود. ارتقای سئو سایت نیز باعث بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو می شود که درآمد بیشتری را به همراه خواهد داشت.

 

افزونه های lazy loading در وردپرس

تا اینجا با کاربرد و مزیت های لیزی لود آشنا شدیم. حال به این موضوع می رسیم که چگونه لود تنبل را در سایت وردپرسی پیاده سازی کنیم. در ادامه افزونه های لیزی لود وردپرس را به همراه لینک دانلود معرفی می کنیم.

 

افزونه lazy load

 

افزونه  wp-rocket lazy load

افزونه wp-rocket یکی از افزونه های کاربردی برای افزایش سرعت سایت است. این افزونه قابلیت لود تنبل را روی سایت شما فعال می کند. اما سازندگان این افزونه یک پلاگین لود تنبل هم به صورت رایگان قرار داده اند. این افزونه تا زمانی که روی تصاویر اسکرول نشده است، آن ها را نمایش نمی دهد.

 

افزونه BJ Lazy Load

یکی از افزونه های محبوب Lazy load در وردپرس افزونه BJ lazy load است. برای نصب و کار با این افزونه نیاز به دانش خاصی نیست و به راحتی روی وردپرس نصب می شود.

یکی از بهترین امکانات این افزونه، قابلیت تصویر جایگزین است. قابلیت تصویر جایگزین این امکان را به شما می دهد که یک تصویر را بارگذاری کنید و تا زمانی که بقیه تصاویر لود نشده اند این تصویر به کاربران نمایش داده شود.در این حالت اگر تصویر اصلی لود نشد، کاربران نسبت به سایت شما احساس بدی پیدا نمی کنند.

یکی از قابلیت های دیگر این افزونه lazy load این است که شما می توانید انتخاب کنید کدام یک از تصاویر صفحه در حالت لود تنبل بارگذاری نشوند و در همان ابتدا روی مرورگر کاربر دانلود شوند.

 

افزونه a3 Lazy Load

یکی دیگر از پلاگین های لیزی لود که مورد توجه کاربران قرار گرفته است افزونه a3 Lazy Load است. یکی از مزیت های این افزونه این است که با نصب این افزونه نیاز به بهینه سازی تصاویر قبل از آپلود آن ها در سایت نیست.

این افزونه برای سایت های فروشگاهی بسیار مناسب است، زیرا؛ با ووکامرس کاملا سازگار است.

 

افزونه lazy load XT  برای تصاویر و کدها

این افزونه قابلیت های زیادی دارد اما یک مشکل دارد، آن هم اینکه این افزونه آخرین بار 5 سال پیش بروزرسانی شده است.اما با این حال افرادی که آن را نصب کرده اند از آن راضی بودند. این افزونه علاوه بر قابلیت لود تنبل تصاویر، قابلیت فشرده سازی کد های css، js و html را هم دارد. با فشرده سازی کد های جاوا اسکریپت، تا زمانی که کاربر وارد سایت شود، بارگذاری آن ها عقب می افتد و اینگونه سرعت سایت بالا می رود.

 

 

دلیل فعالسازی lazy load چیست؟

حال که با قابلیت لیزی لود آشنا شدیم بهتر است بدانیم چرا باید آن را برای سایتمان فعال کنیم؟ سرعت یکی از مهم ترین گزینه های سئو سایت است. اگر سرعت سایت شما خوب نباشد، مخاطب به محض وارد شدن به سایت از آن خارج می شود و به همین علت رتبه سایت شما کاهش پیدا می کند. اهمیت سرعت سایت تا جایی است که اگر سرعت سایت رقیب شما تنها چند ثانیه بیشتر باشد، در جایگاه بالاتر شما قرار می گیرد. حال از لحاظ آمار اهمیت سرعت سایت را بگوییم:

گوگل در سال 2016 اعلام کرد، حدود 50% کاربرانی که با موبایل جستجو می کنند، اگر بالا آمدن سایت برایشان بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، آن صفحه را می بندند و به سراغ صفحه دیگر می روند. البته در ایران با توجه به مشکل سرعت اینترنت این زمان بیشتر است.

طی تحقیقات سایت بی بی سی، اگر باز شدن این سایت با تاخیر همراه شود، به ازای هر ثانیه 10% کاربران از آن خارج می شوند.

وب سایت پینترست که جز شبکه اجتماعی های پر طرفدار است، اعلام کرده است با فعالسازی لیزی لود، ترافیک سایتش 40% افزایش یافته است. 

در تحقیقات دیگر گوگل در مورد سایت خارجی ابزارآلات هوم دیپت، این سایت با افزایش تنها یک ثانیه سرعت سایت، نزدیک به 750000 دلار فرو ش بیشتری داشته باشد.

 

❔︎ سوالات متداول

قابلیت لیزی لود lazy loading چیست؟

قابلیت لیزی لود یا لود تنبل باعث می شود، زمانی که کاربر وارد صفحه سایت شد، تصاویر و ویدئو ها زمانی که با اسکرول کردن در دید مخاطب قرار گرفتند، دانلود شوند، بدین ترتیب از دانلود یکباره محتوا و تصاویر صفحه جلوگیری می شود و سرعت لود صفحه افزایش پیدا می کند.

 

مزایای lazy loading چیست؟

افزایش سرعت سایت، بهبود تجربه کاربری، کاهش نرخ پرش کاربران، صرفه جویی در مصرف پهنای باند از مزایای لود تنبل است.

 

چگونه از لود تنبل در سایت استفاده کنیم؟

در مخزن وردپرس افزونه هایی برای فعالسازی قابلیت لود تنبل روی سایت وجود دارد که از بهترین آن ها می توان به افزونه های A3 Lazy Load ، wp-rocket lazy load ، BJ Lazy Load اشاره کرد.

 

سخن پایانی

در این مطلب از وب پویا شما را با تکنیک لیزی لود و مزایا و کاربرد های آن برای افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه کاربران آشنا کردیم. در ادامه نیز افزونه های لیزی لود برای وردپرس را به همراه لینک دانلود آن ها قرار دادیم. با استفاده از قابلیت لود تنبل می توانید، سرعت سایت خود را افزایش دهید و سئو سایت خود را بهبود ببخشید.

 

بروزرسانی در دوشنبه, 03 مهر 1402 09:09

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا