گوگل دیسکاور یا Google discover چیست؟

سه شنبه, 26 دی 1402 13:09
امتیاز شما به این مطلب
(7 رای‌ها)

گوگل دیسکاور چیست؟

 

یکی از بخش های جدیدی که به سرچ کنسول اضافه شده است، بخش گوگل دیسکاور است. اما Google discover چیست؟ چطور می توانیم سایت خود را به گوگل دیسکاور بیاوریم؟ از کجا می توانیم بر discover سایت خود نظارت داشته باشیم؟ در ادامه به این سوالات پاسخ داده ایم و تکنیک هایی را برای بهبود محتوا و نمایش آن در گوگل discover برایتان آماده کرده ایم.

Google discover چیست؟

گوگل دیسکاور در سپتامبر سال 2018 توسط گوگل راه اندازی شد. این ویژگی به این صورت کار می کند که در اپلیکیشن گوگل، محتواهایی به صورت کارت، بر اساس جستجوهای قبلی کاربران به آنها نشان داده می شود. دقیقا مثل تصویر زیر:

Google discover چیست؟

اما گوگل دیسکاور چطور کار می کند؟

ویژگی Google discover یک ویژگی جدید نیست، اما به تازگی این بخش به سرچ کنسول اضافه شده است. یعنی نشان می دهد که در آینده ای نه چندان دور گوگل دیسکاور به یکی از معیارهای مهم برای سئو کاران تبدیل خواهد شد. در واقع این بخش در اپلیکیشن گوگل کروم، شبیه به شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک عمل می کند. یعنی محتواهایی که به سلیقه و علایق شما نزدیک تر هستند را می توانید بدون جستجو مشاهده کنید.

 

 

پس می توان گوگل دیسکاور را نمایش بدون جستجو محتوا دانست. در Google discover صرفا محتواهای متنی به کاربر نشان داده نمی شود؛ بلکه هر محتوایی از جمله تصویری و ویدیویی نیز ممکن است به کاربر نشان داده شود.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است مثالی برای شما بزنیم؛ فرض کنید شما علاقه زیادی به قیمت ارز و سکه دارید و روزانه اخبار آن را دنبال می کنید. به این ترتیب در بخش گوگل دیسکاور کروم شما، محتواهای محبوب و همیشه سبز در همین زمینه نشان داده می شود. این بیانگر هوش قدرتمند گوگل است!

 

قابلیت نمایش محتواها به زبان های مختلف

یکی از ویژگی های منحصر به فرد گوگل discover ، نمایش محتواها به زبان های مختلف است. فرض کنید شما محتواهای خارجی را برای مطالب ورزشی و محتواهای فارسی را برای اخبار اقتصادی دنبال می کنید. گوگل دیسکاور این قابلیت را دارد تا بر اساس جستجو و علاقه شما، محتواهایی با زبان های غیر فارسی را نیز به شما نشان دهد. 

 

انواع محتوا در گوگل دیسکاور ( Google discover ) کدام است؟

گوگل دیسکاور به نمایش محتوای خاصی محدود نیست؛ بلکه انواع محتواها از اخبار های مختلف گرفته تا ویدیوهای آموزشی جذاب؛ همگی را بر اساس علاقه کاربر نشان می دهد.

از جمله محتواهایی که در گوگل دیسکاور نشان داده می شود، عبارت است از :

  • اخبار
  • مقالات
  • ویدئوها
  • تبلیغات
  • نتایج زنده ورزشی
  • و…

 بهینه سازی محتوا برای google discover

چطور محتوای خود را برای Google discover بهینه کنیم؟

همانطور که گفتیم گوگل discover بر اساس سرچ های قبلی و علاقه کاربر، محتواهایی را به او نشان می دهد. اما هر چه محتوایی در موضوع خودش رتبه بهتری داشته باشد، شانس بیشتری هم برای نمایش در گوگل دیسکاور دارد. در ادامه به شما یاد می دهیم که چطور محتوای خود را برای گوگل دیسکاور بهینه کنید:

 

1. محتوای بروز ولی همیشه سبز تولید کنید

برخی تصور می کنند که در گوگل دیسکاور صرفا محتواهای تازه منتشر شده، نمایش داده میشود. اما به گفته گوگل، در این قسمت محتوای بروز و همیشه سبز نشان داده می شود. محتوای همیشه سبز، محتوایی است که در هر زمان پاسخگوی نیاز کاربر بوده و دائم بروز شود. بنابراین سعی کنید محتوایی را بنویسید که ضمن ترند بودن در آن زمان، همیشه سبز باشد. یعنی حتی یک سال بعد نیز بتواند نیاز کاربر را پاسخ داده و مفید باشد.

سعی کنید از تصاویر، ویدیو و نکات جدید و بروز استفاده کنید. اگر محتوای خود را ماه ها قبل نوشته اید، برای بروز رسانی آن اقدام کنید. در مطلب " بروزرسانی محتوای قدیمی " به شما یاد داده ایم که چطور محتوای خود را اصولی بروز کنید.

 

2. محتوای مفید و کاربر پسند تولید کنید

گوگل از شما انتظار دارد که محتوای خود را برای کاربر بنویسید. یعنی صرفا هدفتان فروش یا معرفی خدماتتان نباشد؛ بلکه نیاز کاربر را نیز در نظر بگیرید. برای این کار بهتر است موضوعاتی را انتخاب کنید که کاربران بیشترین سرچ را در آن زمینه دارند. علاوه بر این همیشه کاملترین محتوا را در آن حوزه تولید کنید. یکی از موضوعاتی که برای تولید محتوا مناسب است و شما را به دیسکاور گوگل می رساند، محتوا با موضوع روش خانگی است. برای مثال محتواهایی با عنوان راهکارهای خانگی از بین بردن لک صورت، 5 راهکار خانگی از بین بردن چین و چروک صورت و ... شانس بیشتری برای رسیدن به دیسکاور گوگل دارند. 

در مطلب " چگونه تولید محتوا کنیم " به شما در این زمینه کمک کرده ایم. علاوه بر تولید محتوای خوب، لینک سازی داخلی نیز نقش مهم در نمایش گوگل دیسکاور دارد. به عنوان مثال اگر از یک محتوا به محتوای مرتبط دیگری لینک بدهید، احتمال نمایش محتوای دیگر در گوگل دیسکاور وجود دارد. 

 

3. از محتوای ویدیویی استفاده کنید

همانطور که گفتیم گوگل دیسکاور هر نوع محتوایی را نشان می دهد اما به طور کلی تمرکز بیشتری در محتوای بصری دارد. بنابراین سعی کنید در کنار تولید محتوای متنی، محتوای ویدیویی نیز تولید کنید. چرا که کاربران نیز تمایل بیشتری برای مشاهده این نوع محتواها نشان می دهند.

شما می توانید در زمینه های زیر محتوای ویدیویی تولید کنید:

  • ویدئوهای آموزشی
  • دمو یا نسخه نمایشی محصولات
  • وبینار
  • و…

 گوگل دیسکاور

4. تصاویر را بهینه کنید

یکی از عواملی که در تجربه کاربری خوب بسیار موثر است، نمایش سریع تصاویر محتوا است. به همین دلیل گوگل از شما می خواهد تا تصاویرتان را بهینه کنید تا حجم کمتری داشته باشند. علاوه بر حجم تصاویر، نام، متن جایگزین و ارتباط تصویر با محتوا باید کاملا سئو شده باشد. در ادامه با مطالعه مطلب " افزونه بهینه سازی تصاویر " می توانید با بهره مندی از افزونه های گفته شده تصاویر سایت خود را بهینه کنید.

 

5. سایتتان را واکنش گرا طراحی کنید

سایتتان باید در صفحه نمایشگر های مختلف به درستی نشان داده شود. همانطور که گفتیم گوگل دیسکاور بخشی در اپلیکیشن گوگل کروم است. بنابراین زمانی شانس نمایش محتوای شما در این قسمت بیشتر می شود که به خوبی در موبایل نشان داده شود.

 

6. از google news پیروی کنید

Google discover می گوید زمانی محتوای شما را در این قسمت به کاربر نشان می دهم که طبق دستورات google news عمل کرده باشید.

طبق این دستورات محتوای شما باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • کپی نباشد
  • تبلیغات در محتوا حداقل باشد
  • متن محتوا واضح و بدون غلط باشد
  • تاریخ انتشار و منابع آن مشخص باشد

 

7. اعتبار، تخصص و امانت داری را در نظر بگیرید

گوگل به صراحت اعلام کرده است؛ برای قرار دادن یک سایت در گوگل دیسکاور و همچنین رتبه بندی صفحات سایت به سه اصل اعتبار، تخصص و امانت داری توجه می کند.اهمیت این سه موضوع در الگوریتم های گوگل روز به روز بیشتر می شود. در حقیقت گوگل با توجه به اعتبار سایت شما، تخصص نویسندگان محتواهای سایتتان و رعایت امانت داری در انتقال مطالب مهم، سایت شما را در رتبه های برتر قرار می دهد و احتمال اینکه در گوگل دیسکاور نمایش داده شوید بالاتر می رود. این سه فاکتور، به کاربران این اطمینان را می دهد که محتوای معتبر مطالعه می کنند. این موضوعات در برخی زمینه های کاری مثل پزشکی که نقش مهمی در زندگی انسان دارند، اهمیت بیشتری دارد.

 

8. عنوان جذاب برای مطالب انتخاب کنید

یکی دیگر از تکنیک هایی که باعث رفتن به گوگل دیسکاور می شود، انتخاب عنوان های جذاب برای محتواها است. هرچقدر عنوان محتوای شما جذاب تر باشد، کاربر ترغیب می شود بر روی آن کلیک کند و در دیسکاور گوگل قرار می گیرید. برای مثال 5 فیلمی که نباید ببینید، 8 تکنیک برای نابود کردن پوست و ... از جمله عنوان هایی هستند که باعث رسیدن محتوای شما به گوگل دیسکاور می شوند.

 

9. تولید محتوا ترند داشته باشید

یکی دیگر از ویژگی هایی که یک محتوا برای قرار گرفتن در دیسکاور گوگل باید داشته باشد این است که بر اساس موضوعات ترند میان مردم باشد. شما می توانید با بررسی شبکه های اجتماعی از موضوعات ترندی که کاربران علاقه ای به خواندن آن ها دارند با خبر شوید و به تولید محتوا بپردازید. برای مثال 10 ایده برای خرید هدیه ولنتاین، 8 مدل دیزاین ناخن با رنگ سال و ... از موضوعات ترند میان مردم هستند که به گوگل دیسکاور می روند.

 

 

اهمیت گوگل دیسکاور برای سئو

همانطور که می دانید یکی از مولفه ای تولید محتوا سئو است. سئو و بهینه سازی سایت شرایطی را فراهم می کند تا کاربران سریع به موضوعی که مد نظر دارند برسند. به دلیل اینکه بروز بودن محتواها، سرعت بارگذاری و جستجو و علایق کاربران برای گوگل دیسکاور اهمیت دارد، گوگل دیسکاور بر سئو هم تاثیر می گذارد. از سوی دیگر بسیاری از کسب و کارها از ارزش گوگل دیسکاور در تجارت خود استفاده نمیکنند. سئو در گسترش کسب و کارها موثر بوده است، از طرفی گوگل دیسکاور فقط روی نمایش محتواهای جدید تمرکز نمی کند و محتواهای قدیمی را هم منتشر می کند پس محل خوبی برای بالا بردن سئو سایت است. شما می توانید با مواردی که در بالا گفته شد سایت خود را برای گوگل دیسکاور بهینه کنید تا به دنبال آن جایگاه بهتری دریافت کنید و سریعتر رشد کنید.

 

چطور Discover سایتمان را نظارت کنیم؟

برای این کار در ابتدا لازم است تا سایت خود را به سرچ کنسول معرفی کنید. برای این کار می توانید مطلب " آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول " را مطالعه کنید.  در تصویر زیر برایتان Discover را مشخص کرده ایم. با کلیک در این قسمت می توانید صفحاتی که در گوگل دیسکاور نشان داده شده اند، نرخ کلیک، ایمپرشن و کلیک آنها را مشاهده کنید.

Discover در سرچ کنسول

در پایان

در این مطلب سعی کردیم به صورت واضح به این سوال پاسخ دهیم که گوگل دیسکاور چیست؟ از چه راه هایی می توان محتواها را برای گوگل دیسکاور بهینه کرد؟ اما به طور کلی، نوشتن محتوای جذاب و کاربر پسند و همچنین استفاده از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت، شانس شما را برای نمایش در Google discover بالا می برد. در ادامه این مطلب نکات کاربردی زیادی را برای بهینه کردن سایت برای گوگل دیسکاور به شما یاد داده ایم که می توانید از آنها استفاده کنید.

 

بروزرسانی در سه شنبه, 26 دی 1402 13:09

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا