طراحی سایت مارکت پلیس (marketplace) چیست؟

پنج شنبه, 30 فروردين 1403 10:05
امتیاز شما به این مطلب
(36 رای‌ها)

طراحی سایت مارکت پلیس

فروشگاه ساز مارکت پلیس، در واقع یک فروشگاه اینترنتی است که به فروش محصول خاصی مشغول نیست! بلکه فضایی را برای صاحبان کسب و کار فراهم ساخته تا محصولاتشان را در مارکت پلیس بارگذاری کرده و به فروش برسانند. اما marketplace چیست؟ این نوع فروش چه مزایایی دارد و چه نکاتی را باید در طراحی آن رعایت کرد؟ 

طراحی سایت مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس یا چند فروشندگی نوعی از فروشگاه اینترنتی است که در آن تامین کنندگان و فروشندگان، محصولات خود را در آن قرار می دهند و به فروش می رسانند. در این سیستم مدیر فروشگاه بر فروش، پیگیری سفارشات و بخش مالی فروشندگان نظارت دارد و بابت فروش محصولات در فروشگاه خود، درصدی کمیسیون از تامین کننده دریافت می کند. در حال حاضر فروشگاه اینترنتی دیجی کالا با راه اندازی مارکت پلیس به یک پاساژ اینترنتی بزرگ تبدیل شده و به درآمد بالایی از طریق چند فروشندگی دست یافته است. با طراحی سایت مارکت پلیس شما هم می توانید روزی مثل دیجی کالا شوید. تیم وب پویا با طراحی سایت مارکت پلیس با امکانات فوق العاده در این مسیر همراه شماست.

 

 

ویژگی های طراحی سایت مارکت پلیس در وب پویا

مارکت پلیس های طراحی شده توسط تیم وب پویا دارای قابلیت ها و ویژگی های زیر است:

  • پنل مدیریت اختصاصی برای هر فروشنده

یکی از ویژگی های برتر طراحی سایت مارکت پلیس در وب پویا، اختصاص پنل مدیریتی جداگانه برای هر فروشنده است. کار با این پنل مدیریتی بسیار آسان بوده و نیاز به دانش فنی ندارد. به همین دلیل هر فروشنده می تواند به راحتی بر محصولات و میزان فروش خود، بدون وابستگی به مدیر مارکت پلیس، مدیریت داشته باشد.

 

  • رعایت استاندارهای سئو در طراحی مارکت پلیس

به طور کلی سئو یک سایت به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در زمان طراحی و پس از آماده شدن سایت، روی آن انجام می شود. این اقدامات به موتورهای جستجو کمک می کند تا رتبه بهتری به سایت داده و آن را در نتایج نشان دهند. وب پویا با این هدف در تمامی طراحی های خود استانداردهای سئو را پیاده سازی کرده است.

 

  • سرعت بالای سایت مارکت پلیس

از دیگر ویژگی های فروشگاه ساز مارکت پلیس طراحی شده در وب پویا، می توان به سرعت بالای آن اشاره کرد. هر چه سرعت یک سایت بیشتر باشد، رضایت کاربران هم در زمان استفاده از سایت بیشتر خواهد بود. وب پویا با کمک ابزار GTmetrix سرعت سایت های مارکت پلیس را بررسی و آنها را بهبود داده است. در ادامه به شما پیشنهاد می کنم مطلب " افزایش سرعت سایت با GTmetrix " را مطالعه کنید.

 

  • پشتیبانی 24 ساعته

پشتیبانی وب پویا از سایت ساز مارکت پلیس به صورت 24 ساعته می باشد. این پشتیبانی از طریق ارسال تیکت و یا تماس تلفنی انجام خواهد شد. تیم پشتیبانی به صورت 0 تا 100 و از لحاظ فنی، سایت را پشتیبانی خواهند کرد.

 

هزینه طراحی سایت مارکت پلیس

 

 نسخه حرفه ای مارکت پلیس

5.900.000 تومان + 10% تخفیف

امکان تعریف نامحدود دسته بندی و محصول

امکان جستجو حرفه ای در محصولات

امکان تعریف انواع روش های خرید و پرداخت

امکان تعریف انواع روش های ارسال و حمل و نقل

انواع درگاه های پرداخت مستقیم بانکی و واسط

امکان مدیریت سفارش ها و تعیین وضعیت محصول

امکان تعریف محصولات مجازی و دانلودی

امکان تعریف انواع ویژگی ها با قیمت های متفاوت

فیلتر پیشرفته محصولات با امکان تعریف انواع ویژگی

امکان ایجاد نامحدود کوپن تخفیف و تاریخ انقضا

اطلاع رسانی پیامکی وضعیت سفارش به مدیر و مشتری

امکان درون ریزی و برون بری محصولات

امکان مقایسه پیشرفته محصولات

امکان موتورهوشمند ایندکس آنی گوگل

امکان امتیاز دهی کاربران به محصولات

امکان قراردادن کیف پول برای کاربران

امکان نمایش فاکتور و پیش فاکتور به مشتری

امکان افزودن محصولات به لیست علاقمندی ها

امکان قراردادن بخش پیشنهادات شگفت انگیز

ایجاد و یکسان سازی محصولات سایت با فایل اکسل

ایجاد قابلیت چند فروشندگی (مارکت پلیس)

پنل فروشندگان گرافیکی و حرفه ای

کد تخفیف : takhfif5p

 ثبت سفارش

 

 نسخه فوق پیشرفته مارکت پلیس

6.900.000 تومان + 10% تخفیف

امکان تعریف نامحدود دسته بندی و محصول

امکان جستجو حرفه ای در محصولات

امکان تعریف انواع روش های خرید و پرداخت

امکان تعریف انواع روش های ارسال و حمل و نقل

انواع درگاه های پرداخت مستقیم بانکی و واسط

امکان مدیریت سفارش ها و تعیین وضعیت محصول

امکان تعریف محصولات مجازی و دانلودی

امکان تعریف انواع ویژگی ها با قیمت های متفاوت

فیلتر پیشرفته محصولات با امکان تعریف انواع ویژگی

امکان ایجاد نامحدود کوپن تخفیف و تاریخ انقضا

اطلاع رسانی پیامکی وضعیت سفارش به مدیر و مشتری

امکان درون ریزی و برون بری محصولات

امکان مقایسه پیشرفته محصولات

امکان دنبال کردن فروشندگان و محصولات آنها

امکان امتیاز دهی به فروشندگان

ثبت نام پیامکی فروشندگان بدون الزام ایمیل

امکان دسترسی فروش عمده به فروشندگان

امکان مخفی نمودن اطلاعات خریداران از فروشنده

امکان مخفی نمودن اطلاعات فروشندگان

قابلیت تسویه حساب با هر فروشنده

ایجاد بینهایت غرفه و پنل  چند فروشندگی (مارکت پلیس)

پنل فروشندگان گرافیکی و حرفه ای

کد تخفیف : takhfif10p

ثبت سفارش

 

 نمونه طراحی سایت مارکت پلیس

 

انواع مارکت پلیس

مارکت پلیس ها بر اساس محصولاتی که عرضه می کنند در سه دسته زیر جای می گیرند.

۱- مدل عمودی 

یکی از انواع فروشگاه ساز مارکت پلیس، مدل عمودی است. این نوع از فروشگاه های مارکت پلیس فقط محصول خاصی را به مردم عرضه می کنند. به عنوان مثال تمام محصولات سایت در دسته پوشاک قرار می گیرد.

۲- مدل افقی 

مدل افقی سایت ساز مارکت پلیس برخلاف نوع عمودی آن هر محصولی را عرضه می کنند. این نوع مارکت پلیس ها دقیقا شبیه پاساژ بزرگی با انواع مغازه ها و محصولات هستند.

۳- مدل جهانی

یکی دیگر از انواع مارکت پلیس، مدل جهانی آن است. این مدل هر نوع محصولی را اعم از داخلی و خارجی، پوشاک، آرایشی و بهداشتی و ... را به فروش می رسانند.

 

 

مزایای مارکت پلیس

سایت های چند فروشندگی یک سری مزایا برای صاحب سایت و یک سری مزایا برای فروشندگان فراهم می کند، که باعث رضایت هر دو طرف می شود.

  

اگر فرصت کافی برای مطالعه ندارید، پیشنهاد میکنم پادکست صوتی زیر را در مورد طراحی سایت مارکت پلیس گوش بدهید:

  

 

  • عدم نیاز به انبار برای مدیر سایت

یکی از مزایای مارکت پلیس برای مدیران، این است که بدون نیاز به سرمایه و محلی برای نگهداری محصولات، می توانند کسب درآمد کنند. کافیست سایتی را که مجهز به این سیستم است طراحی کرده و در اختیار سایر فروشندگان قرار دهند.

 

  • وجود فضای رقابتی برای موفقیت بیشتر

یکی از عوامل موفقیت افراد رقابت است. در واقع رقابت سبب میشود برای بهتر شدن تلاش کنیم و در نتیجه به موفقیت برسیم. فضای مارکت پلیس نیز به گونه ای است که این حس رقابت را میان فروشندگان تشدید می کند و سبب می شود کالای باکیفیت تری را ارائه دهند.

طراحی سایت مارکت پلیس

  • امکان فروش راحت تر

در سایت ساز مارکت پلیس، فروشندگان راحتتر می توانند محصولات خود را به فروش برسانند. چرا که این فروشگاه ها بازدید کنندگان بیشتری خواهند داشت، در نتیجه احتمال بازدید از محصولات شما نیز افزایش میابد.

 

  • کاهش هزینه بازاریابی و تبلیغات

لازمه معرفی یک فروشگاه به مشتریان، تبلیغات و بازاریابی است. زمانی که شما به عنوان فروشنده در مارکت پلیس فعالیت دارید، این هزینه ها به عهده مدیر سایت است. در این محتوا تلاش کردیم به بخشی از مزایای مارکت پلیس بصورت کلی اشاره کنیم. اما برای مطالعه دقیق تر محتوا " راه اندازی مارکت پلیس " را پیشنهاد می کنیم.

 

  • برند سازی سایت مارکت پلیس

 یکی از مزیت های سایت های مارکت پلیس برای صاحب خود، برند سازی و مطرح شدن آن سایت در بین مردم است. به دلیل وجود تعداد زیاد فروشنده در این سیستم ها، کاربران به اسم مارکت پلیس، خرید می کنند. برای مثال: هنگامی که کاربران از دیجی کالا خرید می کنند، نمی گویند از فروشنده ی فلان در دیجی کالا خرید کردم، بلکه تنها می گویند از دیجی کالا خریدم. همین موضوع باعث برندسازی نام مارکت پلیس می شود.

 

  • افزایش ترافیک ورودی سایت

وجود انواع مختلف محصولات در سایت و فروشنده های مختلف، ترافیک بیشتری برای سایت به همراه دارد. با سیستم مارکت پلیس، فروشندگان از یک سیستم با ترافیک بالا استفاده می کنند که منجر به فروش بیشتر برای آن ها می شود و صاحب سایت هم به دلیل فروش بیشتر سود خوبی دریافت می کند. از سوی دیگر به دلیل رقابت بین فروشندگان، بهترین محصولات را دریافت می کنند.

 

تفاوت سایت مارکت پلیس و e-commerce چیست؟

سایت های فروشگاهی e-commerce به این شکل کار می کنند که صاحب سایت موظف است علاوه بر تامین کالا و پاسخدهی به مشتریان، انباری را نیز برای نگهداری محصولات در نظر داشته باشد. در واقع تمامی اقدامات لازم از جمله فروش محصولات، پیاده سازی اصول سئو، تبلیغات اینترنتی، مدیریت سایت و ... بر عهده صاحب سایت می باشد.

در حالی که طراحی سایت market place برای مدیر آن سایت زحمت کمتری دارد؛ چرا که وظیفه تامین کالا، رسیدگی به مشتریان، تامین انبار برای نگهداری محصولات و ... بر عهده فروشنده می باشد. تنها وظیفه صاحب سایت، مدیریت و نظارت فروشنده ها و تبلیغ مارکت پلیس در بستر اینترنت است. بنابراین می توان گفت سایت های مارکت پلیس تنها واسطی میان فروشنده و مشتری هستند.

 

بیشتر بدانید: طراحی سایت چند فروشندگی

 

معایب طراحی مارکت پلیس

  • حاشیه سود کمتر برای فروشندگان به سبب پرداخت کمیسیون (این حق کمسیون در دیجی کالا 5 تا 15 درصد است)
  • گاهی به دلیل تنوع بالای محصولات، عدم هماهنگی میان کالاهای مختلف بوجود می آید
  • متفاوت بودن زمان ارسال کالا به واسطه هر فروشنده که در صورت عدم مدیریت گاهی سبب نارضایتی مشتریان از مدیر سایت می شود

 مارکت پلیس

 

تعدادی از مارکت پلیس های معروف در ایران و جهان

دیجی کالا: از معروف ترین و بزرگترین مارکت پلیس های ایران دیجی کالا است. که از ابتدا به صورت ایکامرس فعالیت می کرد ولی بعد از سال 96 به مارکت پلیس تغییر فعالیت داد. فروشنده های بسیاری از سراسر ایران در دیجی کالا فعالیت می کنند و انواع محصولات را در آن بفروش می رسانند.

Snaptravel اسنپ تراول: این شرکت یکی از شرکت های مسافرتی مشهور در سطح جهانی است، که خدمات مسافرتی ارائه می دهد.

اسنپ: در ایران شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ یک نوع مارکت پلیس عمودی است که خدمات حمل و نقل ارائه می دهد. اسنپ یکی از استارتاپ های موفق ایرانی است که به خوبی توانشته است جای خود را در میان مردم باز کند.

دیوار: دیوار از بازارهای اینترنتی موفق در ایران است که با بهره گیری از مدل های جهانی به وجود آمده است . در دیوار هر چه بخواهید بفروش می رسد و فروشنده های زیادی در آن فعالیت می کنند.

Opendoor: اوپن دور در زمینه خرید و فروش خانه در سطح جهانی فعالیت می کند و یکی از موفق ترین مارکت پلیس های جهانی است.

 

بزرگترین مارکت پلیس دنیا 

فروشگاه آمازون ابتدا فروش خود را با انواع کتاب ها به ویژه کتاب های کمیاب در آمریکا آغاز کرد. در آن زمان صنعت کتاب ورشکسته شده بود و در واقع این اقدام جف بزوس نوعی ریسک به حساب می آمد. اما پشت این اقدام پر خطر جف بزوس، یک استراتژی قدرتمندی پنهان شده بود؛ او می دانست که کتاب های کمیاب زیادی وجود دارند که مردم به داشتن آنها علاقه مند هستند. از طرفی کتاب یکی از محصولاتی است که به راحتی می توان آن را به هر نقطه ای از دنیا ارسال کرد و در هر صورت طرفداران خاص خود را خواهد داشت. 

اما پس از مدتی با شهرت پیدا کردن آمازون، این فروشگاه بزرگ اقدام به جذب فروشنده های دیگر نیز نمود؛ اما این فروشنده ها بر خلاف فروشنده های قدیمی آمازون کتاب عرضه نمی کردند؛ بلکه این بار آمازون تصمیم گرفت هر نوع محصولی را در سایت موجود کرده و مشتریان خود را گسترش دهد. شاید در نگاه اول این اقدام عاقلانه به نظر نمی رسید اما جف بزوس پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی مردم را پیش بینی کرده بود. به همین دلیل در حال حاضر آمازون را می توان بزرگترین مارکت پلیس موفق دنیا دانست.

 

چرا سایت مارکت پلیس راه اندازی کنیم؟

راه اندازی یک سایت مارکت پلیس این امکان را فراهم می کند تا بدون داشتن محصول و به کمک فروشنده های دیگر در فضای اینترنت به فروش اینترنتی بپردازید. نقش شما به عنوان صاحب یک مارکت پلیس این است که تلاش کنید تا مردم شما را بشناسند و از محصولات تان خریداری کنند. سپس در هر خریدی که از فروشندگان شما می شود، مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت نمایید. اما چه دلیلی برای راه اندازی مارکت پلیس وجود دارد؟ 

 

1- افزایش نرخ فروش

راه اندازی یک سایت مارکت پلیس باعث می شود تا سایت شما به دسته ای از مشتریان محدود نباشد و به دلیل فروش محصولات گوناگون، مشتریان بیشتری داشته باشید. به این ترتیب محصولات در دید مشتریان بیشتری قرار می گیرد و نرخ فروش سایت شما افزایش می یابد.

 

2- افزایش ترافیک

یکی دیگر از دلایل راه اندازی سایت مارکت پلیس، بازدید بیشتر اینگونه سایت ها نسبت به فروشگاه های اینترنتی معمولی است. چرا که در فروشگاه های مارکت پلیس، نیازهای بیشتری از مشتریان پاسخ داده می شود. مشتریان نیز خرید از فروشگاه هایی که در آن به اکثر نیازهای آنها پاسخ داده می شود را دوست دارند.

 

3- صرفه جویی در زمان و منابع

در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی دچاردغدغه هایی همچون خرید محصولات اولیه، انبار نگهداری محصولات، ارسال محصولات برای مشتریان و ... می شوید. اما مدیر یک مارکت پلیس بودن تمامی این دغدغه ها را از بین میبرد و با صرف کمترین هزیه و زمان به مدیریت مارکت پلیس خود می پردازید.

 

4- کمک به کسب و کارهای کوچک

راه اندازی یک سایت مارکت پلیس این امکان را فراهم می کند تا کسب و کارهای کوچک و نوپا با قراردادن محصولات خود در فروشگاه شما مشتری پیدا کنند و محصولات خود را بفروشند. به این ترتیب به ازای فروش محصولات خود مبلغی را به عنوان پورسانت به شما می دهند.

 

3 اصل مهم طراحی مارکت پلیس 

برای اینکه یک مارکت پلیس موفق باشد و فروش زیادی را برای فروشندگان خود رقم بزند، باید یک سری اصول را در طراحی آن در نظر گرفت. در ادامه 3 اصل مهم در طراحی فروشگاه مارکت پلیس را بررسی می کنیم.

  1. طراحی سایت مارکت پلیس با رابط کاربری ساده

 طراحی سایت مارکت پلیس نیازمند رعایت نکاتی بسیار ظریف است؛ در اولین قدم شما باید به طراحی رابط کاربری ساده توجه کنید. باید بستری را فراهم کنید تا فروشندگان بتوانند به آسانی عضو سایت شوند، بخشی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند و فرآیندی بسیار ساده را برای بارگذاری و فروش محصولاتشان طی کنند؛ زیرا اکثر فروشندگان بازاری هستند و دانش فنی وب ندارند.

از سوی دیگر، رابط کاربری برای مشتریان نیز باید ساده باشد؛ یعنی خریداران نیز بتوانند به آسانی عضو سایت شوند و فرآیند خرید خود را تکمیل کنند. یکی دیگر از راهکارهای بهبود رابط کاربری، ایجاد مسیری ساده برای هدایت کاربران به درگاه بانکی است.

از طرفی در طراحی مارکت پلیس سرعت سایت اهمیت زیادی دارد؛ چرا که برای هیچ کاربری خوشایند نیست که بیشتر از 3 ثانیه برای باز شدن صفحات سایت شما انتظار بکشد. پس علاوه بر استفاده از بهترین رابط کاربری برای سیستم مارکت پلیس، سرعت سایت فروشگاهی خود را نیز افزایش دهید.

 

  1. جلب اعتماد خریداران و فروشندگان در فرآیند خرید و فروش

نکته ی بسیار مهم در طراحی مارکت پلیس، جلب اعتماد خریداران و فروشندگان در فرآیند خرید و فروش است. از آنجایی که تمامی اطلاعات خریداران و مشتریان در سایت شما قرار دارد، باید بتوانید امنیت سایت را به درستی فراهم کنید.

زمانی فروشندگان و خریداران به سایت شما اطمینان خواهند کرد که از امنیت اطلاعاتشان مطمئن باشند. از طرفی داشتن نماد الکترونیکی، می تواند تاثیر زیادی در جلب اعتماد کاربران داشته باشد. اگر هنوز برای دریافت آن اقدام نکرده اید، محتوا " راهنمای دریافت اینماد " را از دست ندهید.

 what_is_marketplace_site_designing_3 طراحی سایت مارکت پلیس (marketplace)

  1. فراهم کردن امکانات کامل در طراحی مارکت پلیس

در موفقیت مارکت پلیس عوامل بسیاری دخیل هستند که سبب می شوند شما هر روز کاربران بیشتری را به وب سایت خود جذب کنید. یکی از این عوامل توجه ویژه به قالب فروشگاه مارکت پلیس و امکانات زیر ساختی آن است. زیرا قالب فروشگاه مارکت پلیس کمی متفاوت از یک فروشگاه اینترنتی معمولی است و بنابراین انتظار می رود در این نوع از وب سایت ها، تمامی امکانات لازم برای طراحی سایت مارکت پلیس در نظر گرفته شده باشد.

در قالب فروشگاهی مارکت پلیس باید دسته بندی محصولات، زیر شاخه ها، تنوع محصولات و خدمات به طور کامل در نظر گرفته شود تا این امکانات، کار را هم برای فروشندگان مارکت پلیس و هم برای کاربران آسان کند. برای مثال ممکن است چند فروشنده، یک کالا را با قیمت های مختلف بفروشند و این وظیفه مدیر مارکت پلیس است که چنین امکاناتی را در قالب سایت خود لحاظ کرده باشد.

 

❔︎ سوالات متداول

تفاوت فروشگاه اینترنتی عادی با سایت مارکت پلیس چیست؟

در فروشگاه های اینترنتی معمولی امکان فروش و درج محصول تنها توسط یک فروشنده فراهم است؛ این در حالیست که در سایت مارکت پلیس برای هر فروشنده یک پنل مدیریتی جداگانه تعریف می شود و او می تواند محصولاتش را به راحتی در سایت درج کند.

 

آیا امکان اتصال سایت مارکت پلیس به نرم افزار حسابداری و انبارداری وجود دارد؟

بله؛ سایت مارکت پلیس طراحی شده توسط وب پویا به نرم افزار حسابداری متصل بوده و امکان مدیریت محصولات و گزارش گیری از روند کار را دارد.

 

آیا اصول سئو در طراحی سایت مارکت پلیس رعایت می شود؟

بله؛ وب پویا در تمام طراحی های خود از همان ابتدا اصول سئو را رعایت می کند. این تیم تلاش می کند تا طراحی سایت کاربرپسند و با رعایت اصول و قواعد سئو، به نمایش بهتر و بیشتر سایت در نتایج جستجو کمک کند.

 

پشتیبانی وب پویا چگونه است؟

وب پویا به مدت 6 ماه و به صورت کاملا رایگان از مشتریان خود پشتیبانی می کند؛ پس از گذشت این مدت شما می توانید در صورت تمایل و با پرداخت هزینه، از خدمات پشتیبانی مجدد استفاده نمایید.

 

درآخر

در این مطلب به شما گفتیم که marketplace چیست و انواع مارکت پلیس کدام است؟ رعایت قدم به قدم این نکاتی که در بالا گفته شد، در طراحی مارکت پلیس بسیار حیاتی و مهم هستند و به شما کمک میکنند تا یک مارک پلیس ماندگار و موفق بسازید. بسیاری از چند فروشندگی ها به دلیل عدم رعایت همین موارد و مدیریت غلط، شکست خوردند. در صورت تمایل به طراحی سایت پاساژ یا چند فروشندگی، تیم وب پویا آمادگی طراحی انواع سایت های چندفروشندگی را با کمک فروشگاه ساز دارد.

 

بروزرسانی در پنج شنبه, 30 فروردين 1403 10:05

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا