کنیبالیزیشن یا هم نوع خواری چیست؟

یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403 15:26
امتیاز شما به این مطلب
(18 رای‌ها)

کنیبالیزیشن چیست؟

 

کنیبالیزیشن موضوعی است که تنها برای وب سایت ها رخ نمی دهد؛ بلکه در بازاریابی نیز به شدت دیده میشود. یعنی کاربران به جای توجه به هدف اصلی شما، میان دو انتخاب سردرگم شده باشند. کنیبال در وب سایت های زیادی دیده می شود که می تواند رتبه کلی سایت را کاهش داده و از پیشرفت آن جلوگیری کند. در ادامه خواهیم گفت که کنیبالیزیشن چیست؟ کنیبال چه تاثیری در سئو سایت دارد و چطور آن را برطرف کنیم؟

کنیبالیزیشن چیست؟ 

در پاسخ به سوال کنیبال چیست؟ باید بگوییم کنیبالیزیشن در سئو به موقعیتی گفته می شود که دو یا چند صفحه از وب سایت ما، برای یک کلمه کلیدی بهینه شده باشد.

به عنوان مثال زمانی که کاربر کلمه کلیدی " افزایش سئو سایت " را جستجو می کند، به صورت همزمان دو یا چند صفحه از سایت به او نشان داده شود. در این صورت است که گوگل نمی تواند صفحه هدف را پیدا کند و به دلیل سردرگمی، انتخاب را به عهده خود کاربر می گذارد.

 

اما چرا کنیبالیزیشن برای ما دردسرساز است؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که کنیبالیزیشن به نفع وب سایتشان است، اما تصور غلطی است. 

نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که اگر هر دو صفحه شما دقیقا موضوع و هدف مشابهی را دنبال کرده باشند، در این صورت است که کاربر نیز تفاوت این دو صفحه را متوجه نشده و به صورت تصادفی یکی را انتخاب می کند.

در این صورت صفحات سایت ما، رتبه های یکدیگر را گرفته و یا به عبارتی رتبه خواری یا هم نوع خواری دارند. 

 

 

در چه صورت نمی توان صفحات را کنیبالیزیشن حساب کرد؟

همانطور که گفتیم، اگر با جستجوی یک کلمه کلیدی، دو یا چند صفحه از سایت شما که دقیقا هدف و موضوع مشابهی را دارند به کاربر نشان داده شوند، در این صورت کنیبال رخ داده است.

اما این موضوع استثنایی هم دارد؛ فرض کنید کاربری کلمه " خرید شلوار " را جستجو کند. در این صورت ممکن است همزمان دو یا چند صفحه از سایت فروشگاهی شما به او نشان داده شود که همگی آنها مربوط به انواع شلوار زنانه، مردانه، بچگانه یا مدل های مختلف است.

در این صورت است که نمی توان گفت کنیبالیزیشن رخ داده است. اما چرا؟

به این دلیل که نحوه جستجو کاربر نادرست بوده است و به صورت دقیق برای گوگل مشخص نکرده است که چه مدل یا نوع شلواری را می خواهد. به همین دلیل گوگل هم برای رفع نیاز او هر صفحه ای در همین زمینه را به کاربر نشان می دهد.

زمانی نمایش چندین صفحه از سایت را یک خطر جدی بدانید که موضوع و محتوای یکسانی را داشته و سرچ کاربر نیز درست باشد.

کنیبالیزیشن در سئو چه تاثیری دارد؟ 

کنیبالیزیشن در سئو چه تاثیری دارد؟

سعی کردیم مفهوم کنیبال را برایتان بگوییم، اما کنیبال چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ 

1. سئو کردن دو صفحه با رتبه بسیار پایین

یکی از مشکلاتی که کنیبالیزیشن در سئو ایجاد می کند، این است که هر دو صفحه را سئو می کند. اما نه سئو خوب و با رتبه بالا، بلکه برعکس! 

زمانی که دو یا چند صفحه از سایت شما دچار Cannibalization شده باشد، گوگل هر دو صفحه را سئو می کند اما اعتبار خیلی خوبی به هر کدام نمیدهد. مثلا یکی را در صفحه سوم و دیگری را در صفحه ششم گوگل نشان میدهد. قطعا این رتبه کمک چندانی به فروش یا بازدید سایت نخواهد کرد.

 

2. سئو نشدن صفحه هدف

یکی دیگر از مشکلات کنیبالیزیشن، سئو نشدن صفحه هدف است. فرض کنید شما با کلمه کلیدی " خرید گوشی سامسونگ" یکی از صفحات محصولاتتان را سئو کرده اید؛ اما به دلیل مشکل کنیبال، یکی از صفحات وبلاگتان نیز به کاربر نشان داده می شود.

ممکن است رفته رفته صفحه وبلاگ توسط گوگل سئو شده و جای صفحه هدف یا محصول شما را بگیرد. در این صورت است که تمام زحمات شما از بین خواهد رفت.

 

3. کاهش اعتبار سئو سایت

در بسیاری از مواقع، هر چقدر تکنیک های سئو را روی یک سایت پیاده کنید، بازهم رتبه مطلوبی را نخواهید گرفت. این اتفاق زمانی رخ می دهد که صفحات کنیبال، زامبی و … داشته باشید. به همین دلیل گوگل اعتبار سایت شما را کم می کند و نمی گذارد به رتبه دلخواهتان برسید.

اگر نمی دانید که صفحات زامبی چه صفحاتی هستند، مطلب " زامبی پیج چیست؟ " را از دست ندهید.

 

4. بالا و پایین شدن رتبه صفحات

در بسیاری از مواقع، Cannibalization باعث بالا و پایین شدن رتبه صفحات سایت شما می شود. از آنجاییکه گوگل دقیقا نمی داند کدام صفحه از سایت برای آن کلمه سئو شده است، مرتب رتبه ها را جابجا می کند.

مثلا یکبار در صفحه دوم آن را نشان می دهد، یکبار صفحه پنجم؛ این بالا و پایین شدن رتبه ها، می تواند به مرور زمان سبب حذف آن صفحه از نتایج نیز شود.

 

چگونه کنیبالیزیشن یا رتبه خواری در یک سایت اتفاق می افتد؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که هم نوع خواری زمانی اتفاق می افتد که دو مقاله با یک کلمه کلیدی نوشته شود، اما در واقع کنیبالیزیشن فقط به این دلیل پیش نمی آید. در ادامه مواردی را خواهیم گفت که می تواند سبب بروز کنیبال در سایت شود:

 

1. برچسب گذاری های غیر اصولی

یکی از مشکلات افرادی که تخصص لازم در سئو سایت ندارد، کنیبالیزیشن به دلیل برچسب گذاری های غلط است. 

اما برچسب صفحات چیست؟

برچسب در واقع شبیه دسته بندی ها است اما با جزئیات بیشتر. فرض کنید شما یک سایت در مورد اخبار ورزشی دارید. در این صورت دسته بندی های شما می تواند در حوزه فوتبال به صورت زیر باشد:

  • فوتبال ایران
  • فوتبال اروپا
  • و…

اما برچسب گذاری سایت، می تواند نام تیم ها، نام بازیکنان، مربی ها و … باشد. اما نکته مهم اینجاست، همانطور که صفحات دسته بندی به توضیحات متا، محتوای مرتبط و … نیاز دارند، صفحات برچسب هم دقیقا به همین ترتیب هستند.

اگر تولید کننده محتوا، به برچسب گذاری اصولی مسلط نباشد، می تواند هم نوع خواری را در سایت شما ایجاد کند. مثلا بدون در نظر گرفتن این نکته، برچسب های مختلفی با کلمات مترادف ایجاد کند؛ در صورتی که می توانست تمامی آنها را به یک صفحه برچسب اختصاص دهد.

 

2. کنیبال صفحات محصول و وبلاگ

یکی دیگر از مشکلات در سئو، عدم توجه به کانسپت کلمه کلیدی است. یعنی بدون اینکه در نظر بگیرید هدف کاربر از سرچ این کلمه کلیدی چیست، برای آن محتوا تولید کنید. به عنوان مثال هدف کاربر از جستجوی " موس بی سیم " خرید یک موس با این ویژگی است. حال اگر سئوکار، صفحه محصولی با این عنوان ایجاد کند و صفحه ای در وبلاگ هم با همین عنوان انتخاب کند، کنیبال رخ خواهد داد.

 

3. کنیبال با صفحه اصلی

یکی دیگر از حالت هایی که ممکن است دچار کنیبال شوید، این است که صفحه اصلی سایت شما با کلمه ای رتبه گرفته باشد؛ اما شما دقیقا با همان کلمه، صفحه ای را در وبلاگ یا محصولات ایجاد کنید.

در این صورت است که آن صفحه ایجاد شده با صفحه اصلی سایت شما کنیبالیزیشن خواهد داشت. به عنوان مثال در وب پویا، صفحه اصلی سایت با کلمه " طراحی وب سایت حرفه ای " رتبه گرفته است، بنابراین ایجاد کردن صفحه دیگری با همین عنوان، اشتباهی بزرگ خواهد بود.

 

4. کنیبال مقاله با مقاله

یکی از رایج ترین حالت های Cannibalization، کنیبال مقاله با مقاله است. کمی قبل تر هم به آن اشاره کردیم که اگر دو محتوا دقیقا با یک کلمه کلیدی و مشابه هم نوشته شده باشند، احتمال بروز کنیبالیزیشن در آنها بیشتر خواهد بود.

 

5. صفحات دسته بندی

یکی دیگر از مواردی که باعث بوجود آمدن کنیبالیزیشن در سایت می شود، صفحات دسته بندی مشابه یکدیگر می باشد. بنابراین هنگام دسته بندی صفحات سایت خود توجه ویژه ای داشته باشید.

 

چطور کنیبالیزیشن را تشخیص دهیم؟

درصورتی که نمی دانید کنیبالیزیشن در سایت تان اتفاق افتاده است یا خیر، با استفاده از روش های زیر متوجه این موضوع شوید.

 

1. استفاده از روش site: نام سایت کوئری

اگر بخواهید تمام صفحات یک سایت را مشاهده کنید باید در گوگل به شکل زیر آدرس آن سایت را جستجو کنید:

site: آدرس سایت

اما اگر بخواهید هم نوع خواری ها را پیدا کنید، باید علاوه بر آدرس سایت، کلمه کلیدی مورد نظر یا همان کوئری را نیز در کنارش بنویسید. به عنوان مثال در تصویر زیر ما عبارت " site : webpouya.com سرچ کنسول گوگل " را جستجو کرده ایم.

اگر نتایج را نگاه کنید، سه محتوا برای این کوئری در سایت ما وجود دارد؛ اما آیا آنها رتبه یکدیگر را از بین می برند؟

قطعا خیر؛ چرا که هر یک از این صفحات موضوع متفاوتی را در مورد سرچ کنسول دنبال کرده و هدف یکسانی ندارد.

چطور کنیبالیزیشن را تشخیص دهیم؟

 

2. استفاده از سرچ کنسول سایت

یکی دیگر از روش های پیدا کردن صفحات کنیبال، استفاده از سرچ کنسول گوگل است. البته این روش دقت کمتری دارد، اما به هر حال مفید است. کافیست به قسمت PERFORMANCE سرچ کنسول رفته و از آنجا در قسمت query می توانید، کلماتی که سایت شما رتبه دارد را مشاهده کنید.

حال اگر روی هر یک از آنها کلیک کنید و سپس به قسمت page بروید، می توانید صفحاتی که با این کلمه رتبه دارد را مشاهده کنید. اگر برای یک کلمه همزمان چندین صفحه را نشان داد، به احتمال زیاد کنیبال رخ داده است.

 چطور کنیبالیزیشن را تشخیص دهیم؟

 

چطور کنیبالیزیشن یا Cannibalization را برطرف کنیم؟

درصورتی که متوجه هم نوع خواری محتواهای سایت خود شدید، با استفاده از تکنیک های زیر به برطرف کردن آن به پردازید.

1. حذف صفحه کم ارزش تر

یکی از رایج ترین روش های برطرف کردن کنیبال در سایت، حذف یکی از آن صفحات است. همانطور که گفتیم زمانی که کنیبالیزیشن در سایت رخ می دهد، رتبه هر دو محتوا افت کرده و بازدیدشان کاهش پیدا می کند.

اما اصولا در این مواقع میزان بازدید یکی از صفحات بیشتر بوده و از نظر محتوایی و جایگاه در گوگل، شرایط بهتری را نیز دارد. در این صورت است که باید سایر صفحات کنیبال شده با این صفحه را حذف کرده و به این صفحه بهتر ریدایرکت 301 کنیم. در مقاله "آموزش ریدایرکت 301 " به طور کامل نحوه ریدایرکت کردن صفحات وردپرسی را آموزش داده ایم. اما چطور صفحه اصلی و با ارزش بیشتر را پیدا کنیم؟

کافیست کلمه کلیدی را در قسمت پرفورمنس سرچ کنسول وارد کرده، سپس صفحاتی که برای این کلمه می آورد را بررسی کنید. صفحه ای که میزان کلیک و ایمپرشن بیشتری دارد، صفحه اصلی شما خواهد بود. 

 

2. ترکیب دو صفحه و حذف یکی از آنها

گاهی اوقات محتوای هر دو صفحه تکمیل کننده یکدیگر بوده و نمی توان به راحتی یکی از آنها را حذف کرد. در این زمان بهتر است مطالب مفید صفحه کم ارزشتر را به صفحه دیگر منتقل کرده و مثل روش قبل، آن را حذف و ریدایرکت کنید.

 

چطور Cannibalization را برطرف کنیم؟ 

3. نوایندکس کردن

زمانی از روش نوایندکس استفاده می کنیم که وجود صفحات کنیبال شده در سایت برای ما اهمیت دارد. در این صورت یکی از صفحات کم اهمیت تر را نو ایندکس می کنیم تا از دید گوگل پنهان شده اما برای کاربر در سایت وجود داشته باشد.

 

4. استفاده از تگ کنونیکال

یکی دیگر از روش های برطرف کردن مشکل کنیبالیزیشن در سایت، استفاده از تگ کنونیکال است. در واقع این تگ قطعه کد html است که به گوگل می فهماند کدام صفحه اصلی و کدام فرعی است.

 

5. حذف کلمه کلیدی 

زمانی که دو صفحه از سایتتان با یک کلمه کلیدی به طور همزمان نشان داده شد، باید آن کلمه کلیدی را از صفحه کم ارزش تر که هدف اصلی شما نیست، حذف کنید. در مقابل نیز آن کلمه را در محتوای دیگر تقویت کنید. علاوه بر این باید با آن کلمه برای محتوای هدف لینک سازی خارجی انجام دهید. اگر اطلاعات دقیقی در مورد لینک سازی ندارید، مطلب " بهترین روش های لینک بیلدینگ " را مطالعه کنید.

 

چگونه از به وجود آمدن کنیبال جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از به وجود آمدن کنیبالیزیشن در سایت همواره به نکاتی که در ادامه می گوییم توجه داشته باشید.

1. تحقیق درست کلمات کلیدی

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! در زمینه تولید محتوا هم بهتر است پیش از نوشتن یک محتوا، ابتدا کلمات کلیدی اصلی و مترادف در آن زمینه و همچنین کانسپت آنها را مشخص کنید. به این ترتیب لازم نیست پس از انتشار آن به دنبال راهی برای از بین بردن هم نوع خواری با سایر محتواها باشید.

بهتر است کلمات کلیدی اصلی مرتبط با موضوعتان را پیدا کرده و هدف کاربر از جستجوی آن و کلمات مترادف را نیز مشخص کنید. در این زمینه به شما پیشنهاد می کنم مطلب " تحقیق کلمات کلیدی " را حتما مطالعه کنید.

 

2. استفاده از افزونه های سئو در سایت های وردپرسی

یکی دیگر از روش های جلوگیری از هم نوع خواری در سایت، استفاده از افزونه های سئو مثل یوآست و رنک مث است. زمانی که محتوایی را منتشر می کنید، این دو افزونه از شما می خواهد تا کلمه ای را به عنوان عبارت کلیدی مشخص کنید. زمانی که بخواهید محتوای دیگری با همین کلمه کلیدی اصلی در سایت منتشر کنید، افزونه به شما اخطار خواهد داد.

 

مشکلات کنیبالیزیشن در سایت فروشگاهی

اما کنیبالیزیشن چه مشکلاتی در سایت فروشگاهی به وجود می آورد؟ در ادامه مشکلاتی که یک سایت فروشگاهی ممکن است در اثر کنیبالیزیشن با آن روبرو شود را بررسی می کنیم.

1. تقسیم شدن اعتبار بین صفحات

یکی از مشکلاتی که هم نوع خواری در یک سایت فروشگاهی بوجود می آورد، تقسیم شدن اعتبار صفحات بین یکدیگر می باشد. در چنین شرایطی ممکن است دو صفحه وجود داشته باشند که هردو نیاز کاربر را برطرف می کنند. اما رتبه شما در رقابت گوگل بین این دو صفحه تقسیم می شود.

 

2. درک اشتباه گوگل برای نمایش صفحه مناسب

ممکن است صفحاتی در سایت ما وجود داشته باشند که کاربر به دنبال آنها می گردد. اما با سرچ کلمات کلیدی به آن صفحه نمی رسد و گوگل صفحات دیگری را در نتایج نمایش می دهد. در چنین شرایطی ممکن است گوگل متوجه نشود کدام صفحه هدف کاربر است. 

 

3. عدم نمایش محصولات مختلف در نتایج

فرض کنید در یک فروشگاه لباس، کاربر با سرچ شلوار لی تنها یک مدل و رنگ از شلوار لی را در نتایج جستجو مشاهده کند. درواقع این کلمه کلیدی را تنها برای یک صفحه استفاده کرده اید. به این ترتیب دیگر محصولات شما به کاربران نمایش داده نخواهد شد.

 

چطور به گوگل بفهمانیم که دو صفحه از سایت کنیبال نیستند؟

یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن کنیبال نبودن دو صفحه به گوگل، لینک سازی داخلی و گرفتن بک لینک است. اگر دو صفحه از سایتتان دچار هم نوع خواری شده اند و هر کدام موضوعات جدایی را دنبال می کنند و از همه مهم تر هدف شما در آن کلمه یکی از آن صفحات است، از این روش استفاده کنید:

از محتوایی که هدف کلمه کلیدی نیست با همان کلمه کلیدی به محتوای هدف لینک بدهید؛ علاوه بر این با همین کلمه برای محتوای هدف بک لینک بگیرید.

 

آیا با کلمات کلیدی فرعی و مترادف نیز کنیبالیزیشن رخ می دهد؟

قطعا بله؛ برای حل این موضوع می توانید از روش های گفته شده استفاده کنید و یا از محتوای اولی با کلمه کلیدی فرعی به محتوای اصلی لینک بدهید. به این ترتیب این کلمه برای محتوای دوم خواهد شد.

 

در پایان

در این مطلب سعی کردیم به شما بگوییم که Cannibalization چیست؟ کنیبالیزیشن در سئو چه تاثیری دارد؟ چرا کنیبال برای یک سایت رخ می دهد و اصلا راه های از بین بردن آن چیست؟ با مطالعه این محتوا می توانید به طرز عجیبی رتبه سایتتان را ارتقا داده و از حذف صفحات و کاهش رتبه سایتتان در نتایج جلوگیری کنید.

علاوه بر این تیم سئو و بهینه سازی سایت وب پویا با ارائه مشاوره رایگان، به شما کمک می کند تا مشکلات سایتتان را شناسایی کرده و برای حل آنها اقدام کنید.

 

بروزرسانی در یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403 15:26

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا