لینک شکسته چیست ؟ + پیدا کردن و رفع broken link

یکشنبه, 01 بهمن 1402 11:18
امتیاز شما به این مطلب
(16 رای‌ها)

لینک شکسته چیست؟

 

اگر شخصی به شما آدرسی را بدهد و شما متوجه شوید که آن آدرس اشتباه است، آیا باز هم به آن شخص اعتماد می کنید؟ لینک های شکسته یا Broken link دقیقا هدایت کردن کاربر به یک آدرس اشتباه یا جایی است که وجود ندارد. زمانی که در سایتتان لینک های شکسته وجود داشته باشد، اعتماد کاربر و گوگل نسبت به شما از بین خواهد رفت. در ادامه خواهیم گفت که لینک شکسته چیست و نحوه پیدا کردن و رفع broken link چگونه است؟

لینک شکسته چیست؟

 broken link چیست؟ لینک شکسته در واقع لینکی از سایت شما است که به صفحه 404 ختم می شود؛ این صفحات 404 صفحات بدون محتوایی هستند که هیچ کمکی به کاربر نمی کنند. در مطلب " ارور 404 چیست؟ " بیشتر در این باره صحبت کرده ایم. به زبان ساده لینک شکسته لینکی است که با کلیک روی آن به یک صفحه بدون محتوا می رسیم. که این صفحات، صفحات 404 هستند. لینک های شکسته به دو دسته لینک های شکسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند.

 

 

انواع لینک شکسته کدام است؟

در ادامه با انواع لینک های شکسته که منجر به خطای 404 می شوند، آشنا می شوید.

1- لینک شکسته داخلی

اگر از صفحات داخلی سایتتان به یک صفحه دیگر از سایت خودتان لینک بدهید، در واقع لینک سازی داخلی انجام داده اید. حال اگر این لینک به یک صفحه 404 هدایت شود، شما یک لینک شکسته داخلی ایجاد کرده اید. در ادامه با دلایل ایجاد لینک شکسته داخلی آشنا می شوید.

تغییر آدرس

یکی از دلایل به وجود آمدن لینک شکسته داخلی، تغییر آدرس صفحات است. تغییر آدرس صفحات می تواند برای بهینه کردن آن صفحه و … انجام شود.

حذف محتوا

اگر به هر دلیلی محتوایی را در سایت خود حذف کنید، هر لینکی که به آن صفحه داده شده باشد، ارور 404 خواهد داد. 

آدرس لینک اشتباه

از دیگر عوامل به وجود آمدن لینک داخلی شکسته، اشتباه نوشتن آدرس آن صفحه است. اگر حتی یکی از کاراکتر های آدرس را به اشتباه وارد کنیم، به صفحه 404 هدایت خواهیم شد.

 انواع لینک شکسته

2- لینک شکسته خارجی

یکی از مواردی که به سئو سایت کمک می کند، لینک دادن به سایت های معتبر دیگر است. حال اگر برای لینک دهی به سایت های دیگر، آدرس را به اشتباه وارد کنید، شما کاربر را به صفحه 404 هدایت خواهید کرد. علاوه بر اشتباه نوشتن آدرس، حذف صفحه مقصد یا تغییر آدرس آن نیز می تواند سبب به وجود آمدن این مشکل شود.

 

چرا Broken link برای سایت ضرر دارد؟

به طور کلی لینک سازی به گوگل کمک می کند تا بین صفحات مختلف یک سایت بگردد و راحتتر همه چیز را بررسی کند. در واقع گوگل دوست دارد زمانی که یک صفحه را ایندکس می کند، از طریق لینک سازی داخلی به صفحات دیگر نیز برود و حتی گاهی بتواند به سایت های دیگر نیز سر بزند.

اما چرا گوگل به این کار اهمیت زیادی می دهد؟

دلیل اصلی گوگل برای اهمیت دادن به این موضوع، جلب رضایت کاربر است. گوگل می خواهد زمانی که کاربری وارد سایت می شود، مسیری برای رفتن به صفحات و سایت های دیگر برای او فراهم باشد. اما مشکل زمانی به وجود می آید که شما با لینک سازی به کاربر وعده می دهید که می تواند در صفحه دیگر، اطلاعات بیشتری را کسب کند. اما با کلیک روی آن با صفحه 404 مواجه می شود. در واقع با این کار احساس بدی را در کاربر ایجاد کرده اید که گوگل به شدت از این کار متنفر است. 

زمانی که یکی از لینک های سایت شما به صفحه 404 هدایت می شود، گوگل بخشی از اعتبار سایتتان را کم می کند. حتی ممکن است سایت دیگری به صفحات 404 شما لینک بدهد؛ در این صورت نیز گوگل اعتبار سایت شما و سایت لینک دهنده را کم می کند.

پس در هر صورت باید برای از بین بردن صفحاتی که منجر به ایجاد لینک شکسته در سایت می شود، اقدام کنید.

 

آموزش پیدا کردن لینک های شکسته سایت

پس همانطور که گفتیم لینک های شکسته می تواند در سئو سایت شما تاثیر منفی بگذارد و باید در سریعترین زمان آنها را شناسایی و از بین ببرید. برای پیدا کردن لینک های شکسته سایتتان می توانید از ابزارهای مختلفی که برای این کار در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:

پیدا کردن Broken link

  • استفاده از وب سایت brokenlinkcheck 

اولین راهکار برای از بین بردن broken link، مراجعه به سایت brokenlinkcheck است. کافیست آدرس سایتتان را در کادر مشخص شده وارد کنید؛ پس از چند دقیقه لیست کامل لینک های شکسته سایتتان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

  • استفاده از افزونه Broken Link Checker کروم

دومین راه استفاده از افزونه کروم است. به کمک این افزونه نیز می توانید لینک های خراب سایتتان را پیدا کرده و آنها را اصلاح کنید. 

 

  • مراجعه به سرچ کنسول

یکی دیگر از ابزارهای بررسی لینک های شکسته، سرچ کنسول است. سرچ کنسول گوگل ابزار رایگانی است که اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. برای استفاده از این ابزار، کافیست سایتتان را در آن ثبت کنید. برای این کار آموزش " ثبت سایت در سرچ کنسول " را حتما مطالعه کنید. پس از آن باید به بخش " Index " و سپس به " page " بروید و گزینه " Not found (404) " را انتخاب کنید. در این بخش می توانید لیست تمام صفحات 404 خود را مشاهده کنید.

 

  • ابزار screaming frog

اسکریمینگ فراگ یا قورباغه جیغ زن یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای بررسی مشکلات سایت است. به کمک این ابزار می توانید علاوه بر پیدا کردن صفحات 404 خود، لینک هایی که به این صفحات هدایت می شوند را نیز پیدا کنید. این ابزار تا 500 لینک را به صورت رایگان برای شما بررسی می کند.

برای استفاده از این ابزار ابتدا باید آن را دانلود و نصب کنید؛ سپس آدرس سایت مورد نظرتان را وارد و روی دکمه "Start" کلیک کنید. کمی صبر کنید تا برنامه بتواند سایت شما را بررسی کند؛ سپس از قسمت تب ها گزینه "Response Codes" را باز کنید و در بخش فلیتر ها روی "Client Error (4xx)" کلیک کنید.

شما می توانید فایل را با فرمت CSV دانلود کرده و اقدام به اصلاح لینک های شکسته کنید.

 

  • استفاده از ابزار siteliner

ابزار siteliner اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار میدهد؛ نسخه رایگان این ابزار به شما اجازه میدهد تنها یک بار در ماه سایتتان را اسکن کنید. علاوه بر این تعداد صفحاتی که بررسی می کند حداکثر 250 صفحه می باشد.

 ابزار پیدا کردن لینک شکسته

چطور لینک های شکسته را از بین ببریم؟

تنها راه از بین بردن لینک های شکسته یک سایت، ریدایرکت 301 می باشد. ریدایرکت 301 در واقع به معنای انتقال یک صفحه به صفحه دیگر است. اگر وب سایت شما به صورت اختصاصی طراحی شده است، می توانید از برنامه نویس خود کمک بگیرید. اما اگر سایتتان با CMS های آماده طراحی شده است، می توانید از افزونه های مربوطه استفاده کنید.

افزونه های زیر برای ریدایرکت لینک های شکسته در CMS های جوملا، دروپال و پرستاشاپ استفاده می شود.

اگر وب سایت شما وردپرسی است، می توانید از افزونه های یوآست یا رنک مث کمک بگیرید. در مطلب " آموزش ریدایرکت 301 در وردپرس " به صورت کامل به شما آموزش داده ایم.

 

در پایان

در این مطلب به شما گفتیم که لینک شکسته چیست و چطور می توانیم آن را از بین ببریم. همانطور که گفتیم لینک های شکسته سبب نارضایتی کاربر و گوگل می شود که همین امر در کاهش رتبه سئو سایت شما تاثیر زیادی خواهد گذاشت. اگر نمی دانید چه تعداد صفحات 404 در سایت خود دارید، حتما از یکی از ابزارهای معرفی شده کمک گرفته و اقدام به برطرف کردن آنها کنید.

 

بروزرسانی در یکشنبه, 01 بهمن 1402 11:18

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا