اصول طراحی سایت حرفه ای

شنبه, 23 تیر 1403 09:45
امتیاز شما به این مطلب
(12 رای‌ها)

اصول طراحی سایت

 

یکی از اقداماتی که باید در زمان طراحی سایت انجام دهید، رعایت اصول طراحی وب سایت است؛ در واقع با رعایت این اصول شما می توانید یک وب سایت حرفه ای و با امکانات کامل داشته باشید. اما اصول طراحی سایت حرفه ای چیست و چه نکاتی دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده ایم.

اصول طراحی وب سایت

سایت حرفه ای و کاربر پسند به سایتی گفته می شود که کاربران آن به راحتی و با بهترین سرعت بتوانند، به اطلاعاتی که به دنبالش هستند، دست پیدا کنند. طراحی سایت کاربردی می تواند بر عملکرد سایت ها و درآمدشان تاثیر بسیار زیادی بگذارد. برای آموزش طراحی سایت مقاله " آموزش ساخت سایت حرفه ای " را از دست ندهید! در ادامه اصول طراحی سایت را برای شما بیان کرده ایم:

 

  • نیاز سنجی

اولین و مهم ترین نکته ای که زمان طراحی سایت باید به آن دقت کنید، نیاز سنجی است. منظور از نیاز سنجی این است که بدانیم برای چه نوع کسب و کاری باید سایت طراحی کنیم و متناسب با آن امکانات و نیازهای سایت را مشخص کنیم. در ادامه با خواندن مطلب " ویژگی های یک سایت فروشگاهی خوب " می توانید از امکانات و ویژگی های مورد نیاز برای سایت فروشگاهی خود آشنا شوید.

قطعا نیازها و امکانات یک سایت فروشگاهی با سایت شرکتی بسیار متفاوت است؛ به همین دلیل باید پیش از آنکه برای طراحی سایت اقدام کنید، ابتدا کسب و کارتان را مشخص کنید. سپس در همان حوزه تحقیق و بررسی های لازم را انجام دهید؛ اینکه رقبای شما در آن حوزه چه نوع سایتی را طراحی کرده اند، چه امکاناتی را برای سایت در نظر گرفته اند و ...

 

  • پیاده سازی و اجرا

پس از آنکه نوع سایتتان را مشخص کردید، باید برای پیاده سازی طراحی وب سایت حرفه ای اقدام کنید؛ شما می توانید خودتان برای طراحی سایت اقدام کنید یا از شرکت های طراحی سایت کمک بگیرید. اگر قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید، پیشنهاد می کنیم مطلب " مراحل طراحی سایت با وردپرس " را مطالعه کنید.

اما اگر می خواهید این کار را به شرکت های طراحی سایت بسپارید، باید بهترین آنها را پیدا کنید؛ چرا که کیفیت کار انجام شده تاثیر زیادی در میزان موفقیت شما دارد. در مطلب " بهترین شرکت طراحی سایت در ایران " بهترین آنها را معرفی کرده ایم.

اما به طور کلی یک سایت از بخش های مختلفی ساخته می شود که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد:

Header: این بخش از سایت برای قرار گرفتن لوگو سایت و شعار آن می باشد.

Navigation Bar: لینک صفحات مختلفی که می خواهید کاربر به آنها دسترسی داشته باشد، در این قسمت قرار می گیرد. صفحاتی مانند صفحه اصلی، خدمات، مشتریان، درباره ما، تماس با ما و ...

Footer: بخش انتهایی صفحات سایت شما است که اصولا قوانین سایت، نمادها و مجوزها، شماره تماس و ... در آن ذکر می شود.

بخش های مختلف یک سایت به این موارد ختم نمی شود، در مطلب " قسمت های مختلف یک سایت " به صورت کامل تمام بخش های تشکیل دهنده یک سایت را به شما معرفی کرده ایم.

پیاده سازی و اجرا

 

  • سایت تان را ریسپانسیو طراحی کنید

در طراحی وبسایت حرفه ای به ریسپانسیو بودن سایت خود نیز توجه داشته باشید. امروزه با توجه به این که گوشی ها و تبلت های اندروید و آی او اس فراگیر شده اند، اکثر کاربران اینترنت، سایت ها را از طریق گوشی های همراه و تبلت هایشان بررسی می کنند. پس این نکته بسیار ضروری است که سایت شما با دستگاه های تلفن همراه، سازگاری لازم را داشته باشد. برای این که این سازگاری شکل بگیرد، قالب سایت شما باید ریسپانسیو طراحی شود.

ریسپانسیو بودن سایت علاوه بر این که در راستای طراحی سایت وب پویا و کاربر پسند است، برای موتورهای جستجو نیز دارای اهمیت می باشد. بنابراین واکنش گرا بودن سایت، یکی از اصول طراحی وب سایت می باشد.

 

  • بهبود تجربه کاربری یا UX 

یکی از اصول طراحی سایت حرفه ای، بهبود تجربه کاربری یا UX سایت است. در .واقع یک وب سایت حرفه ای باید به نحوی طراحی شود که کاربران آن بهترین تجربه را در زمان استفاده از سایت داشته باشند. به عنوان مثال باید دسته بندی ها، قرار گیری آیکون ها، بخش وبلاگ و ... به راحتی در دسترس کاربر باشد. 

 اصول طراحی وب سایت

 

  • سرعت سایت تان را بالا ببرید

یکی دیگر از اصول طراحی وب سایت، بهبود سرعت سایت است. سرعت پایین از مهم ترین نکاتی است که می تواند، کاربر را از یک سایت فراری دهد. سرعت سایت عامل بسیار مهمی در جذب مخاطب و بالا بردن بازدید است. پس بهتر است در انتخاب تصاویر و ویدیو هایی که روی سایت بارگذاری می کنید، دقت بیشتری داشته باشید. تصاویر و ویدیوهایی که حجم بیشتری دارند، می توانند سرعت لود سایت را پایین بیاورند.

برای بهبود سرعت سایتتان، پیشنهاد می کنیم که محتوا " افزایش سرعت سایت وردپرس " را مطالعه کنید.

 

  • سازگاری با همه مرورگر ها را مد نظر قرار دهید

در اصول طراحی سایت شرکتی، باید دقت کنید که قالب سایتتان با همه مرورگر ها سازگاری داشته باشد. این موضوع باعث می شود کاربران بتوانند به راحتی با هر مرورگری وارد سایت شما شوند. برخی از کد های CSS و HTML شکل متفاوتی در مرورگرهای مختلف دارند.

 

  • تولید محتوای سئو شده و مداوم برای سایت

یکی از مهم ترین اصول طراحی وب سایت، برنامه ریزی درست برای تولید محتوای بخش وبلاگ و یا تولید محتوا برای محصول است. زمانی سایت شما می تواند رتبه خوبی در گوگل بگیرد، که مورد پسند کاربر واقع شده و برای آنها مفید باشد. به همین دلیل برای تولید محتوای حرفه ای سعی کنید موضوعاتی را انتخاب کنید که مشکلی از کاربر را حل کند.

 

  • دسته بندی موضوعات و محصولات سایت

اگر وب سایت شما فروشگاهی است باید دسته بندی ها را به نحوی ایجاد کنید که هر محصول در دسته مرتبط با خودش قرار بگیرد. همچنین باید در قسمت منو سایت خود، خدمات اصلی سایت و بخش های مهم را قرار دهید. به این ترتیب کاربران سایت می توانند، به آسانی به این قسمت ها دسترسی داشته باشند.

 اصول طراحی سایت

 

  • مطالب را از جهت نگارشی یا املایی بررسی کنید

معمولا کسانی که برای خواندن مطالب وبسایت ها وقت می گذارند، تاب دیدن غلط های املایی را ندارند. امکان دارد در یکی از صفحات یا مطالب سایتتان غلط املایی وجود داشته باشد، این مورد می تواند به کاهش اعتماد کاربران به وبسایت شما منجر شود. منتظر این نباشید که یک نفر با شما تماس بگیرد و غلط املایی مطلبتان را به شما یادآور شود، پس باید به سراغ مطالبتان بروید و خودتان آن ها را بررسی کنید، سعی نمایید بیشترین دقت را در اصول نگارشی به خرج دهید.

 

  • ساده بودن رابط کاربری وب سایت و حفظ سادگی

بدترین چیزی که می تواند برای یک کاربر رخ دهد این است که موضوع مورد نظرش را در یک وب سایت پیدا نکند. در واقع طراحی سایت کاربردی تان باید به صورتی باشد که برای مخاطبین وب سایت، پیدا کردن چیزی که به دنبالش هستند آسان باشد. معمولا برای کاربران پیدا کردن چیزی که به دنبال آن هستند در میان تعداد زیادی لینک و عکس کار دشواری است. سعی کنید در طراحی سایت حتما سادگی سایت را مدنظر قرار دهید.

  

  • رعایت اصول سئو و بهینه سازی در سایت

اگر می خواهید سایت شما رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب کند، حتما باید اصول سئو و بهینه سازی را در آن رعایت کنید. سئو و بهینه سازی سایت با اقداماتی نظیر بهبود سرعت سایت، گرفتن بک لینک تولید محتوای حرفه ای و ... امکان پذیر است. شما می توانید برای انجام خدمات سئو و بهینه سازی سایت از وب پویا کمک بگیرید.

 سئو و بهینه سازی در سایت

 

  • لینک سازی داخلی و خارجی انجام دهید

حتما صفحات مرتبط سایت را از طریق لینک به یکدیگر متصل کنید؛ اینکار باعث می شود کاربران راحت تر در سایت شما جستجو کنند. سعی کنید در مطالب خود به سایت های دیگر لینک بدهید و برخی از محتواهای خود را به دیگران معرفی کنید، تا لینک سازی خارجی سایتتان انجام شود. لینک سازی اصولی و درست از اصول طراحی سایت شرکتی و حرفه ای است.

اگر تا به حال برای گرفتن بک لینک اقدامی نکرده اید، بهتر است ابتدا مطلب " بهترین روش های لینک بیلدینگ" را مطالعه کنید.

  

در پایان

در این مطلب اصول طراحی وب سایت را برای شما بیان کردیم. رعایت این اصول در طراحی سایت به شما کمک می کند تا یک وب سایت با کیفیت، کاربرپسند و پربازدید داشته باشید. رعایت این نکات و تکنیک ها می تواند در جذب مخاطب تاثر بسزایی داشته باشد.

 

بروزرسانی در شنبه, 23 تیر 1403 09:45

نیاز به مشاوره دارید؟

031-32640006 / 09129252046
شنبه تا پنجشنبه / 9 الی 17
 

اینماد و مجوزها

اینماد

  کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا  لینکداین وب پویا