پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟  

یکشنبه, 08 بهمن 1402 12:48
امتیاز شما به این مطلب
(15 رای‌ها)

پادکست چیست؟

 

همه ما زمان های تلف شده زیادی را در اتوبوس و تاکسی برای رفتن به مدرسه، دانشگاه و یا محل کار سپری می کردیم. قطعا این اتلاف وقت برایمان کلافه کننده بود. اما امروزه به لطف پادکست های صوتی، این زمان ها زنده شده و حتی گاهی تبدیل به زمان های پربازده برای اکثر افراد شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟

پادکست چیست؟

معنی تحت الفظی پادکست، یک فایل صوتی است که در مورد موضوع خاصی ساخته می شود. پس هر جا کلمه پادکست را دیدید بدانید که قرار است یک مجموعه از فایلهای صوتی را داشته باشید. به زبان ساده، پادکست ها فایل های صوتی هستند که به وسیله موبایل، رایانه و یا در استدیو ها ظبط می شوند. پادکست ها محتواهای متفاوتی دارند که هر کس بنا به علاقه خود آن ها را تولید می کند یا گوش می دهد.

در دنیای امروز برنامه هایی ساخته شده اند که با ساختن اکانت در آن ها، می توانید در هر زمینه ای که دوست دارید فایل صوتی بسازید و با علاقه مندان به اشتراک بگذارید. مخاطبین می توانند کانال شما را مانند یوتیوب دنبال کنند و منتظر فایل های صوتی جدیدی که در آینده منتشر می کنید باشند.

 

 

قبلاً آمار کتابخوانی در کشور بسیار پایین بود. توجیه اکثر افراد هم این بود که زمان آزاد برای این کار ندارند و گرفتار زندگی روزمره هستنند. اما امروزه با وجود امکاناتی مانند پادکست، آمار کتابخوانی به شکل قابل توجهی افزایش داشته است. اکنون ما در اتوبوس، تاکسی، مترو، ایستگاه ها و سالن های انتظار افراد زیادی را میبینیم که مشغول گوش کردن به فایل های صوتی مورد علاقه خود هستند. با این روش دیگر نیازی ندارید که به دنبال فضا و شرایط خاصی برای مطالعه باشید. شما در هر موقعیتی که باشید، کافیست یک موبایل و یک هندزفری به همراه خود داشته باشید.

 

آموزش کامل ساخت پادکست

فرقی نمی کند که با چه هدفی می خواهید پادکست بسازید، در ادامه ما به شما خواهیم گفت که چطور پادکست درست کنیم :

آموزش کامل ساخت پادکست  

1. تهیه لوازم و تجهیزات تولید پادکست

اولین قدم برای پاسخ به سوال چگونه پادکست درست کنیم؟ این است که ابتدا تجهیزات لازم را تهیه کنیم. برای ساخت پادکست نیاز به دستگاه ضبط کننده صدا و نرم افزاری برای ویرایش صدا داریم. اگر می خواهید حرفه ای تر در این زمینه فعالیت کنید، باید ابزارهای زیر را تهیه کنید:

  • میکروفون داینامیک یا یقه ای
  • کارت صدا
  • پاپ فیلتر
  • Vocal Booth

 

2. انتخاب موضوع برای ساخت پادکست

همانطور که انتخاب موضوع برای یک کتاب بسیار مهم است، انتخاب موضوع برای ساخت پادکست هم اهمیت زیادی دارد. همچنین روی عنوان فصل های مختلف آن تمرکز کنید، دقیقا مانند یک کتاب که موضوع اصلی از زوایای مختلف بررسی و فصل بندی می شود.

 

3. آماده سازی محتوا برای پادکست

یکی از مهم ترین قسمت های ساخت پادکست، آماده کردن محتوا یا متن برای آن است. مخاطبان شما تنها هدفشان گوش دادن یک صدای جذاب و دلنشین نیست؛ بلکه گوش دادن به یک محتوای مفید، کامل و جامع نیز از اهداف آنها خواهد بود.

بنابراین پس از انتخاب یک موضوع مناسب برای تولید پادکست، نوشتن یک متن مناسب در جذب مخاطب نقش زیادی دارد.

 

4. منابع مناسب برای ساخت پادکست

برای انتخاب منبع مناسب در نظر گرفتن چند نکته می تواند کمک خوبی برایتان باشد:

1-منبعی را انتخاب کنید که نویسنده آن اجازه استفاده از آن را به مخاطب داده باشد. اگرچه در کشور ما قانون کپی رایت معمولا نادیده گرفته می شود.

2- از معتبر بودن منبع خود مطمئن باشید. چون افراد مطلعی وجود دارند که می توانند شما را به خاطر نوشته های اشتباه به چالش بکشند و برایتان دردسر درست کنند.

3- اکثر افراد، معمولا علاقه دارند بجای اینکه خیلی کتابی و لفظ قلم صحبت هایتان را بشنوند، بیشتر به صورت عامیانه و خودمانی برایشان حرف بزنید. پس در انتخاب منبع مورد نظر خود دقت کنید.

 

5. ضبط صدا برای ساخت پادکست

برای ضبط صدا نیاز به یک میکروفون دارید اما برای شروع کار نیاز نیست برای خرید میکروفون حرفه ای هزینه کنید. بلکه می توانید از میکروفون گوشی خودتان یا هندزفری استفاده کنید. شما می توانید از نرم افزارهایی که به منظور تولید پادکست ساخته شده است، استفاده کنید. با کمک این نرم افزارها می توانید به راحتی قسمت هایی از پادکست را که ایراد دارد، حذف کنید. در ادامه بهترین اپلیکیشن ساخت پادکست را به شما معرفی می کنیم:

  • Podbean(android, ios)
  • Hi-Q MP3 Voice Recorder(android)
  • Recforge(android)
  • Camtasia

برای انتخاب موزیک بی کلام برای بک گراند پادکست تان، می توانید از سایت های زیر به صورت رایگان استفاده کنید:

 

6. روش های جذب مخاطب را یاد بگیرید و بکار ببرید

 همانطور که نام یک سایت در نتایج سرچ گوگل می تواند تاثیر داشته باشد، استفاده کردن از کلمات کلیدی اصلی در نام انتخابی پادکست شما هم، در نتایج جستجوی نرم افزارهای یادگیری تاثیر می گذارد.

بعلاوه، می توانید از اپلیکیشن های قدرتمندی مانند اینستاگرام، طراحی وب سایت و یا استفاده از ترفند های اینترنتی افزایش بازدید، برای کشاندن مخاطب به سمت کانال پادکست خود استفاده کنید.

تبلیغ در سایر سایت ها و پیج های اینستاگرام و نرم افزارهای پادکستی هم می توانند گزینه های خوبی برای جذب مخاطب باشند.

 

7. انتشار پادکست ساخته شده

پس از طی همه این مراحل و ضبط پادکست، باید بدانید که چطور پادکست خود را منتشر کنید. سرورهای پولی و رایگانی برای این کار وجود دارند. برای انتشار پادکست فارسی رایگان، به سایت anchor.fm بروید.

 

پادکست را کجا منتشر کنیم؟

یکی سوالات پر تکرار تولید کننده های پادکست این است که پادکست را کجا منتشر کنیم؟ برای انتشار پادکست شما می توانید از سرورهای نگه دارنده پادکست استفاده کنید. به این صورت که فایل صوتی خود را روی این سرورها بارگذاری می کنید و این سرور به فایل های صوتی شما یک feed یا همان خوراک اختصاص می دهد.

اپلیکیشن های مربوط به انتشار پادکست، بوسیله این فیدها پادکست های مختلف شما را دریافت و منتشر می کنند.

 در ادامه  بعضی از اپلیکیشن های پادکست خارجی و ایرانی، که برای انتشار پادکست هستند را ببینید:

  • گوگل پادکست
  • ناملیک
  • کست باکس
  • شنوتو
  •  Anchor
  • Spotify
  • Castro
  • Soundcloud
  • Overcast
  •  Apple podcast
  • Procast
  • podcast Addict

بهترین اپلیکیشن پادکست

موضوع پادکست ها چه می تواند باشد؟

موضوع پادکست ها هم مثل محتواهای متنی و ویدیویی می تواند در هر موردی، برای شنونده و مخاطب شما مطلب مفید داشته باشد. از موضوعات تخصصی و آموزشی گرفته تا پژوهشی ، داستان سرایی، سرگرمی و….

 

ویژگی های مهم اپلیکیشن های پادکست

این اپلیکیشن ها مزایایی دارند که باعث شده کاربران زیادی را به خود جذب کنند. در ادامه این مزایا را برای شما توضیح می‌دهیم:

1. امکان تنظیم کردن سرعت فایل صوتی

با استفاده از این قابلیت، شما به راحتی می توانید سرعت پخش فایل پادکست های تخصصی یا مواردی که مفهومی و سنگین هستند را متناسب با نیاز خود کند تر یا سریع تر تنظیم کنید.

 

2. امکان دانلود کردن فایل پادکست

طبیعتا شما می توانید این صوت ها را به شکل آنلاین بشنوید. اما گاهی ممکن است که بخواهید بعدا در زمان هایی که فرصت دارید، به آن ها گوش کنید؛ پس می توانید براحتی آن را دانلود کنید.

 

3. امکان سرچ کردن فایل های صوتی و کانال ها

اگر شما بخواهید یک کانال یا فایل پادکست را جستجو کنید و یا دنبال اپیزود (بخش) خاصی بگردید، در نرم افزارهای پادکست این امکان به سادگی به شما داده شده است. همچنین می توانید پربازدید ترین پادکست ها بر اساس نظرات کاربران را در صفحه اول اپلیکیشن پادکست ببینید و بشنوید.

 

4. امکان پخش پادکست از ادامه فایل

حتما این تجربه را داشته اید که موقع گوش کردن به یک فایل صوتی، کاری برایتان پیش آمده و مجبور شده اید که فایل را متوقف و ادامه آن را برای فرصت آزاد بعدی بگذارید. در نرم افزارهای پادکست، این امکان را دارید که در فرصت بعدی، فایل را از ادامه بشنوید.

 

5. امکان دادن توضیح برای هر بخش یا کانال

احتمالا شما هم دوست دارید که قبل از شروع به استفاده از یک کانال یا اپیزود، اطلاعاتی به صورت خلاصه از آن بدانید. در اکثر نرم افزارهای پادکست، می توانید این امکان را داشته باشید. معمولا این توضیحات به شما میگوید که در این پادکست قرار است چه چیزهایی را یاد بگیرید.

 

6. امکان مشاهده تعداد دفعات پخش هر پادکست

حتما در نرم افزاری مانند تلگرام یا نرم افزارهای دیگر دیده اید که در هر کانال یا گروه، تعداد مخاطبین و آمار بازدید آن نوشته شده است. این امکان در نرم افزارهای پادکست هم وجود دارد. بعلاوه شما می توانید از تعداد پخش پادکست ها هم اطلاع داشته باشید و روی هر کدام کامنت بگذارید. به این ترتیب بهترین پادکست هایی که برای دیگران هم جالب بوده است را می بینید.

 

7. امکان فهرست بندی یک پادکست

همانطور که شما می توانید در یک کتاب، به اطلاعات به صورت فهرست بندی شده دسترسی داشته باشید، پادسازها هم دقیقا همین امکان را برای شما ایجاد می کنند. با این امکان شما به راحتی می توانید به بخشی که نیاز دارید دسترسی پیدا کنید و اطلاعات مورد نیازتان را بدون اتلاف وقت دریافت کنید.

 

8. امکان گذاشتن برنامه زنده

دقیقا مثل وقتی که در اینستاگرام یا clubhouse پخش زنده گذاشته می شود، در نرم افزارهایی که مخصوص پادکست هستند هم می توانید لایو بگذارید.

چگونه پادکست بسازیم؟

آیا امکان استفاده از پادکست در کسب و کار شما وجود دارد؟

بله شما می توانید در در هر وب سایتی از پادکست استفاده کنید. در این حالت می توانید آموزشی را که کاربر نیاز دارد برای او در قالب یک پادکست فراهم کنید و در انتها به صورت کوتاه کار خود را هم معرفی کنید.

راه دوم که بهترین روش برای شما به حساب می آید، ساختن کانال و گذاشتن فایل شنیداری خود در نرم افزارهای اختصاصی پادکست می باشد. در این روش، در واقع اپلیکیشن ها برای شما نقش تبلیغ کننده را دارند.

 

بهترین پادکست های فارسی

در این قسمت می خواهیم عنوان چند پادکست که بیشتر از همه مورد علاقه مخاطبین قرار گرفته را به صورت موضوع بندی شده، بیان کنیم:

در زمینه روانشناسی :

  • هلی تاک؛ همراهی شما در مسیر موفقیت
  • رادیو هزار سرو؛ با موضوع مثبت اندیشی

در زمینه تاریخ:

  • کلاف؛ راوی پیچ و خم های زندگی انسان های واقعی
  • راو کست؛ نیم نگاهی به وقایع خاصی در تاریخ
  • پرچم سفید؛ دشواری های جنگ

در مورد علم و تکنولوژی:

  • استرینگ؛ جدیدترین کشفیات علم
  •  رادیو گیگ؛ نقطه عطف جامعه و تکنولوژی

چگونه پادکست بسازیم؟

 نکات مهم برای استفاده پادکست

اگر شما علاقمند به گوش کردن پادکست هستید، لازم است که چند نکته را به شما بگوییم.

  • گوش کردن به پادکست در ابتدای روز

این مسئله مهم است که ابتدای روز که پر انرژی هستید و می خواهید با انگیزه بالا روز خوبی را برای خود بسازید، گوش کردن به یکسری از پادکست ها درباره مثبت اندیشی و روانشناسی، در بالا نگه داشتن روحیه شما در طول روز بسیار تاثیر دارد و روز زیبایی را برایتان می سازد.

 

  • توجه به اعتبار پادکست 

وقتی شما هدفمند به پادکست ها گوش می کنید، مهم است که بتوانید به محتوای آن اعتماد کنید و از اینکه هزینه زمانی و انرژی برای یادگیری آن صرف می کنید، رضایت داشته باشید. پس قبل از شروع به استفاده از فایل های صوتی، اول به منابعی که این فایل ها از روی آن ها ساخته شده اند، توجه کنید.

 

  • با پادکست ها بازی نکنید

روش درست گوش دادن به پادکست ها بستگی به هدف شما دارد. اگر فقط برای سرگرمی به آن ها گوش می کنید، شاید نداشتن تمرکز روی آن ها برایتان چندان ضروری نباشد. اما اگر هدفمند از آن ها استفاده می کنید این را هم بدانید که خوب گوش کردن به آن ها نیاز به تمرکز دارد و همچنین بهتر است شرایط برداشتن نوت را برای خود فراهم کنید. دقیقا مانند یک کلاس درس.

 

 پادکست چه تاثیری روی کسب و کار دارد؟

در این محتوا یاد گرفتیم که پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟ اما پادکست چه تاثیری در کسب و کار دارد؟

در بخش آخر و به عنوان آخرین نکته، باید به شما بگوییم که اگر دوست دارید در زمینه ساختن پادکست، شروع به کار کنید همین الان برای آن اقدام کنید؛ چرا که نیاز به تجهیزات خاصی برای این کار ندارید. با یک گوشی موبایل که قابلیت ضبط صدا داشته باشد و یک محیط آرام، کارتان به آسانی راه می افتد.

 بعد از شروع به کار ساخت پادکست، برای اینکه بتوانید کار خود را گسترش دهید و تبلیغ کنید، گزینه مناسب طراحی یک وب سایت است. در این مرحله هم می توانید روی کمک ما حساب کنید و برای  ساخت سايت حرفه ای به وب پویا بروید.

حال اگر شغل اینترنتی دارید، ساخت پادکست متناسب با کالایی که می فروشید، می تواند گزینه خوبی برای تبلیغ کارتان باشد و محصولات شما را به روشی که بیشتر مورد پسند کاربر است، معرفی می کند. پس زمان را از دست ندهید و هرچه زودتر کار خود را شروع کنید.

 

بروزرسانی در یکشنبه, 08 بهمن 1402 12:48

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا