آموزش دریافت درگاه پرداخت سما

جمعه, 24 فروردين 1403 09:33
امتیاز شما به این مطلب
(7 رای‌ها)

دریافت درگاه پرداخت سما

 

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی یا آنلاین شاپ باشید قطعا از اهمیت اعتمادسازی مشتریان آگاه هستید. در واقع تمام کسانی که به صورت اینترنتی خرید می‌کنند، ابتدا باید به آن سایت یا انلاین شاپ اعتماد داشته باشند. یکی از روش‌های جلب اعتماد مشتریان، استفاده از سامانه معاملات امن ایران یا به اختصار سما است. در این مطلب همه آنچه را که در مورد سما و نحوه ثبت نام در آن باید بدانید می‌گوییم.

سامانه سما چیست؟

سامانه سما یا همان درگاه پرداخت امن سما، توسط شرکت سامانه‌های هوشمند اطلاعاتی توسن البرز راه‌اندازی شده است. این سامانه مجوز پرداخت یاری از بانک مرکزی و نماد اعتماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیک را دارد.

اما هدف از راه‌اندازی سامانه سما چیست؟ این سامانه برای ارائه تضمین در خریدهای اینترنتی راه‌اندازی شده است. در واقع سما از طریق ایمن سازی تراکنش‌های آنلاین به خریداران تضمین می‌دهد؛ که اگر از خرید خود منصرف شدند یا کالای ارسال شده مغایرت داشته باشد، بتوانند کالا را تا ۱۵ روز بعد از تاریخ تحویل، مرجوع کنند و از طرف دیگر به فروشندگان تضمین می‌دهد که در روند مرجوع کالا ضرر و زیانی متحمل نشوند.

 

ضمانت خرید سما به چه صورت است؟

از طریق سامانه سما زمان مرجوع کالا تا ۱۵ روز است. در صورتی که در تعهدات فروشنده مغایرتی وجود داشته باشد، خریدار می‌تواند از طریق سامانه سما شکایت خود را ثبت کند، سما این شکایت را بررسی می‌کند و در صورت صحت مغایرت، پول را به حساب خریدار برمی‌گرداند. در فرایند مرجوع کالا تمام پیگیری‌ها بر عهده سامانه سما است. در نتیجه فروشنده می‌تواند با خیال راحت پیگیری معاملات خود را به به سامانه سما بسپارد.

برای استفاده از سامانه سما باید کارمزدی پرداخت شود. در حال حاضر این کارمزد در سه سطح قرار دارد که بر عهده خریدار است، اما فروشنده می‌تواند از طریق تنظیمات پنل سما، این کارمزد را شخصاً خودش پرداخت کند یا قسمتی از آن را با خریدار تقسیم کند.

سطح ۱: تراکنش‌های زیر یک میلیون ۱.۵٪

سطح ۲: تراکنش‌های ۱ تا ۱۰ میلیون تومان ۰.۷٪

سطح ۳: تراکنش‌های ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ۰.۳٪

 

سامانه درگاه پرداخت سما

 

مزایای سامانه سما

سامانه معاملات امن ایران یا همان سما مزایایی هم برای فروشندگان و هم برای خریداران دارد.

  • جلب اعتماد مشتریان
  • نظارت بر معاملات
  • تجربه خرید امن
  • تسویه حساب با طرفین بر اساس قرارداد
  • میانجی‌گری در صورت بروز اختلاف میان طرفین
  • مشخص کردن تعهدات طرفین در معامله
  • مزیت رقابتی برای فروشندگان

 

چه کسانی باید از ضمانت خرید سامانه سما استفاده کنند؟

سامانه سما دو خدمت معامله امن و ضمانت خرید را ارائه می‌کند. معامله امن به این صورت است که؛ هزینه معامله تا زمانی که معامله نهایی شود نزد سما باقی‌ماند و در صورتی که خریدار تایید کند، پول به حساب فروشنده واریز می‌شود. ضمانت خرید خدمتی است برای جلب اعتماد کاربران فروشگاه‌های اینترنتی. کاربرانی که پرداخت وجه خود را از طریق ضمانت خرید سما انجام می‌دهند، از ضمانت بدون شرط بازگشت کالا برخوردار می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین شاپ‌ها با خدمت ضمانت خرید سروکار دارند. فروشگاه‌های اینترنتی برای جلب اعتماد مشتریان باید سراغ دریافت اینماد نیز بروند.

 

۱. فروشگاه‌های اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند علاوه بر استفاده از بهترین درگاه‌های پرداخت اینترنتی، از درگاه پرداخت سما نیز در سایت خود استفاده کند. سما به مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی این تضمین را می‌دهد که علاوه بر مدت زمان قانونی ۷ روز زمان مرجوعی کالا، تا ۸ روز دیگر هم از خرید خود انصراف دهند. خریدار باید در این زمان ۱۵ روز، محصول را به همان شکلی که تحویل گرفته است برای فروشنده بفرستد و روند بازگشت وجه خود را از سامانه سما پیگیری کند. 

 

درگاه پرداخت اینترنتی سما

 

۲. آنلاین شاپ‌های اینستاگرامی

جلب اعتماد مشتری در فروشگاه‌های اینستاگرام بیشتر از فروشگاه سایت‌های فروشگاهی اهمیت دارد زیرا؛ در سایت‌های فروشگاهی می‌توان با دریافت نماد اعتماد الکترونیک، به مشتری تضمین داد که فعالیت این سایت زیر نظر یک مرجع قانونی است. با استفاده از سامانه سما در فروشگاه‌های اینستاگرام خیال فروشنده و خریدار راحت می‌شود. فروشنده نگرانی بابت دریافت وجه خود ندارد و خریدار خیالش راحت است. می‌تواند تا ۱۵ روز محصول را عودت دهد و وجه خود را دریافت کند.

 

۳. سایت‌های آگهی

از آنجایی که در سایت‌های نمایش آگهی مثل دیوار، شیپور و …  فروشندگان متخلف زیاد شده‌اند، اعتماد کاربران به این پلتفرم ها کم شده است. امروزه کار این سایت‌ها فقط مربوط به فروش کالاهای دست دوم نیست و مانند سایر فروشگاه‌های اینترنتی کالاهای اورجینال و نو هم خرید و فروش می‌شود. بنابراین استفاده از معاملات امن سما در اینگونه سایت‌ها نیز باعث جلب اعتماد بیشتر کاربران می‌شود.

 

۴. معاملات شخصی

در یک معامله عادی بین دو نفر هم می‌توان از سامانه پرداخت سما استفاده کرد. در این صورت معامله در بستر ایمن انجام می‌گیرد و طرفین نگرانی بابت مبلغ رد و بدل شده ندارند.

 

۵. فریلنسرها

کسانی که به صورت آزاد یا فریلنسری کار می‌کنند، همواره بابت دریافت وجه خود از کارفرما نگران هستند. عموماً در کارهای فریلنسری بخشی از مبلغ در اواسط کار و بخشی از آن در پایان پروژه به فریلنسر پرداخت می‌شود. سامانه سما به فریلنسرهایی این اطمینان را می‌دهد که پرداخت حق الزحمه آنها در بستری امن بدون مشکل انجام می‌شود.

 

روند تسویه حساب در سامانه سما چگونه است؟

در فروشگاه‌های اینترنتی که از خدمات ضمانت خرید سامانه سما استفاده می‌کنند، فرآیند تسویه حساب به این شکل است که در ابتدا با توافق طرفین خرید از سایت صورت می‌گیرد، سپس مبلغ توسط خریدار پرداخت می‌شود. بعد از آن تا ۲۴ ساعت هزینه به حساب فروشنده واریز می‌شود. اگر معامله توسط خریدار تایید شد که هیچ، اما در صورتی که خریدار معامله را بنا به دلایلی مثل: ایراد محصول یا کلاً انصراف از خرید، بهم زد، مبلغ به خریدار بازگشت داده می‌شود یا کالا تعویض می‌شود و پیگیری‌های عودت کالا توسط سامانه سما انجام می‌شود.

 

تسویه حساب سامانه سما

 

چگونه در درگاه پرداخت سما ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در سامانه سما باید وارد سایت این سامانه به نشانی https://sama.ir شوید و از قسمت محصولات سما، گزینه ضمانت خرید را انتخاب کنید و سپس درخواست فعال سازی را بزنید و بعد از آن موارد زیر را انجام دهید‌.

 

۱. شماره تلفن خود را در این قسمت وارد کنید.

ثبت نام در درگاه سما

۲. کدی که به شماره تلفن شما ارسال شده است را وارد کنید.

 

۳. گزینه درخواست درگاه ضمانت خرید را انتخاب کنید و سپس یکی از گزینه‌های شخص حقیقی یا حقوقی را بزنید.

آموزش دریافت درگاه پرداخت سما

۴. در این مرحله باید اطلاعات شماره کارت بانکی، کد ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد صاحب شماره تلفن همراه را وارد کنید. در انتها روی گزینه احراز هویت بزنید و منتظر پیام آن بمانید.

آموزش ثبت نام در درگاه سما

۵. در قسمت بعد باید اطلاعات کسب و کار خودتان مثل نام فروشگاه، آدرس سایت، کد مالیاتی ایمیل و … را وارد کنید.

 

۶. اطلاعات تماس و آدرس را وارد کنید.

دریافت درگاه سما

۷. پس از اینکه از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان پیدا کردید، گزینه "صحت اطلاعات فوق را جهت بررسی تایید می‌کنم" را بزنید. توجه داشته باشید برای احراز هویت باید مالک دامنه وب سایت، کد مالیاتی و اینماد یک نفر باشد.

 

۸. درصد درست بودن اطلاعات وارد شده، ظرف مدت زمان یک تا دو روز کاری ترمینال برای سایتتان ساخته می‌شود که باید وارد پنل کاربری خود شوید و گزینه "دریافت کلید وب سرویس جدید" را انتخاب کنید. این کلید برای راه‌اندازی سرویس ضمانت خرید سایت ضروری است، حتماً آن را در جای مطمئنی یادداشت کنید.

 

۹. سپس به میز کار برگردید و در قسمت قرارداد و تضامین، تصاویر اسناد و مدارک خواسته شده را وارد کنید. برای اینکه درگاه پرداخت سما را بگیرید نیاز به ارائه چک یا سفته دارید که مبلغ آن را با توجه به حوزه کاری شما در زمان تماس تلفنی پشتیبانی اعلام می‌شود.

 

۱۰. در قدم بعدی باید اصل ضمانتنامه را برای سامانه سما ارسال کنید، تا سامانه سما قرارداد اصلی برای امضای طرفین را برایتان ارسال کند.

 

۱۱. در نهایت پس از اینکه اطلاعات قرارداد با موفقیت ثبت شد، باید به بخش مستندات  و پیاده سازی مراجعه کنید و سرویس ضمانت خرید را فعال کنید.

 

نحوه ثبت نام در درگاه پرداخت سما

 

❔︎ سوالات متداول

سامانه معاملات امن ایران سما چیست؟

این سامانه برای ایمان سازی معاملات آنلاین راه‌اندازی شده است و به خریداران تضمین می‌دهد که در صورت انصراف از خرید یا مغایرت کالا بتوانند محصول را ظرف مدت زمان ۱۵ روز بازگشت دهند و وجه خود را دریافت کنند.

 

تسویه حساب در درگاه سما قدر طول می‌کشد؟

مبلغی که توسط خریدار پرداخت می‌شود ظرف مدت زمان ۲۴ ساعت به حساب فروشنده واریز می‌شود در فروشگاه‌ها هم تسویه حساب به صورت روزانه توسط شاپرک انجام می‌گیرد.

 

در چه صورتی امکان عودت کالا وجود ندارد؟

در صورتی که کالا سالم توسط کالارسان به دست خریدار رسیده باشد و بعد از آن شرایط اولیه کالا یا محتویات آن تغییر کرده باشد امکان بازگشت کالا وجود ندارد.

 

خریدار حتما باید دلیل منطقی داشته باشد تا از خرید انصراف دهد؟

خیر، خریدار می‌تواند بدون هیچ دلیلی از خرید خود انصراف دهد اما در صورت داشتن پلمپ شرکتی معتبر و شرایط لازم کالای مرجوعی پذیرش می‌شود. بازگشت کالا هم به عهده خود خریدار است.

 

سخن ‌پایانی

در این مطلب شما را با سامانه معاملات امن ایران یا همان سما آشنا کردیم و نحوه ثبت نام در این سامانه را آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنم اگر صاحب آنلاین شاپ یا فروشگاه اینترنتی هستید برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی در این سامانه ثبت نام کنید.

 

بروزرسانی در جمعه, 24 فروردين 1403 09:33

نیاز به مشاوره دارید؟

با ما در تماس باشید

شمـاره های تمـاس:  32640006-031 / 09129252046 / 09133045663
پسـت الـکترونیـک: info at webpouya.com
ساعـات کـاری: شنبه تا پنجشنبه / 9 صبح الی 5 بعدازظهر

اینماد و مجوزها

اینماد

             کانال تلگرام وب پویا  صفحه اینستاگرام وب پویا  کانال آپارات وب پویا